Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Albrandswaard

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent het kwijtschelden van publieke schulden om zo te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen (Besluit om te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen Albrandswaard 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlbrandswaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent het kwijtschelden van publieke schulden om zo te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen (Besluit om te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen Albrandswaard 2021)
CiteertitelBesluit om te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen Albrandswaard 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is van kracht tot het moment dat de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen in werking treedt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-08-202101-07-2021nieuwe regeling

20-07-2021

gmb-2021-264610

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard houdende regels omtrent het kwijtschelden van publieke schulden om zo te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen (Besluit om te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen Albrandswaard 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Albrandswaard;

 

gelet op:

atikel 160 gemeentewet; artikel 4:81 Algemene wet

bestuursrecht (Awb); algemene wet inkomensafhankelijke

regelingen (Awir); de nog te formaliseren Verzamelwet

hersteloperatie toeslagen;

 

overwegende dat:

  • gebleken is dat een groot aantal inwoners door de hardheid van het stelsel van de kinderopvangtoeslag onevenredig is benadeeld waardoor zij in ernstige problemen zijn gebracht en velen nog verkeren;

  • het college zich inzet om een bijdrage te leveren en recht te doen aan de gedupeerde ouders om te komen tot herstel van vertrouwen in de overheid;

  • deze gedupeerde ouders een zoveel mogelijke schuldenvrije toekomst verdienen;

  • het zo snel als mogelijk kwijtschelden van de publieke gemeentelijke vorderingen een essentieel onderdeel is van het herstellen van het collectief onrecht dat deze inwoners door de overheid is aangedaan;

  • de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen de grondslag zal bieden om gemeentelijke vorderingen op gedupeerde ouders en diens toeslagpartner kwijt te schelden;

  • de beoogde Verzamelwet hersteloperatie toeslagen inwerking zal treden op 1 januari 2022 met vermoedelijk terugwerkende kracht tot 1 juli 2021;

  • het college het wenselijk acht om, vooruitlopend op de inwerkingtreding per 1 januari 2022, te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen;

  • de gemeente zelf geen personeel in dienst heeft omdat alle ambtenaren van de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk vanaf 2014 zijn ondergebracht in de Gemeenschappelijke Regeling BARorganisatie;

  • de BAR-organisatie op grond van artikel 4 Gemeenschappelijke Regeling BAR-organisatie bij mandaat belast is met de uitvoering van de (wettelijke) taken van de deelnemende gemeenten;

besluit:

vast te stellen het Besluit om te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen Albrandswaard 2021

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als omschreven in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) dan wel overige formele wetgeving zoals de Invorderingswet 1990, Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). Ook sluit het aan bij de terminologie die wordt gebruikt binnen de hersteloperatie vanuit het Rijk.

  • 2.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • College: college van burgemeester en wethouders van gemeente Albrandswaard; ▯

    • Inwoner: alle inwoners van gemeente Albrandswaard.

    • Mogelijke gedupeerde ouder/zelfmelder/aangemelde ouder/aangemelde inwoner: een persoon die zich gedupeerd voelt en zich gemeld heeft bij de Belastingdienst. De Belastingdienst bepaalt of deze persoon aangemerkt wordt als gedupeerde ouder.

    • Gedupeerde ouder: een, door de Belastingdienst als zodanig aangemerkte ouder en toeslagpartner. Deze ouder is de ontvanger van kinderopvangtoeslag (geweest), voor de kinderen (uit het gezin).

      Kinderopvangtoeslag wordt aangevraagd door en toegekend aan één van de twee ouders.

    • Toeslagpartner: de partner van de gedupeerde die door de Belastingdienst als partner is aangemerkt. Het begrip partner is gedefinieerd in de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). De partner wordt bepaald aan hand van het moment van uitbetalen van het forfaitaire bedrag van € 30.000,- (Catshuisregeling).

Artikel 2 Verlenen kwijtschelding

  • 1.

    Het college besluit de gemeentelijke publiekrechtelijke vorderingen van ouders die gedupeerd zijn door de problemen rondom de kinderopvangtoeslag, en daardoor recht hebben op het forfaitaire bedrag van € 30.000,-, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen, kwijt te schelden.

  • 2.

    Het college verleent de kwijtschelding ambtshalve als het gaat om de publiekrechtelijke vorderingen genoemd in het beoogde artikel 3.3. van de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen, zoals ontstaan ten gevolg van de uitvoering van de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), wet inburgering en Wmo. Ook vanuit Jeugdwet kan een vordering ontstaan die voor kwijtschelding in aanmerking komt.

  • 3.

    De openstaande publiekrechtelijke vorderingen die op 31 december 2020 niet waren voldaan (en betrekking hadden op die periode) worden kwijtgescholden. Hieronder vallen ook feitelijke kostenverhogingen ten gevolg van terugvordering, zoals wettelijke rente, incasso- en invorderingskosten. Vorderingen die zijn geformaliseerd op een latere datum dan 31 december 2020, maar materieel wel zien op deze periode, worden kwijtgescholden.

    Vorderingen die zijn ontstaan na 1 januari 2021 worden niet kwijtgescholden.

  • 4.

    Vorderingen ontstaan binnen het sociale zekerheidsdomein komen niet in aanmerking voor kwijtschelding als de vordering is opgelegd als gevolg van ernstig misbruik, fraude, grove schuld of opzet. Dit betreft onder andere vorderingen in kader van het schenden van de inlichtingenplicht, het benadelingsbedrag, onterecht verkregen uitkeringen en opgelegde bestuurlijke boetes. Ook vorderingen die zijn ontstaan vanuit de positie van de ouder of de toeslagpartner als werkgever komen niet in aanmerking voor kwijtschelding.

  • 5.

    Vorderingen met een zuiver zakelijk karakter worden niet kwijtgescholden. Vorderingen die zijn ontstaan vanuit de positie van de ouder of de toeslagpartner als werkgever komen niet in aanmerking voor kwijtschelding. Ook leningen die als bijstand zijn verleend ter voorziening in bedrijfskapitaal op grond van Bbz of Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers hebben een zakelijk karakter

Artikel 3 Hardheidsclausule

Indien het college echter van oordeel is dat na toepassing van dit kader bij een gedupeerde alsnog problematische schulden bestaan, waarmee het maken van een nieuwe start in dit individuele geval niet mogelijk blijkt, kan van deze kaders worden afgeweken als toepassing daarvan, gelet op het belang dat dit artikel beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 1 juli 2021 en is van kracht tot het moment dat de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen in werking treedt.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Besluit om te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen Albrandswaard 2021’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 20 juli 2021.

het college van de gemeente Albrandswaard,

de locosecretaris,

Dick Mol

de burgemeester,

drs. Jolanda de Witte

Algemene toelichting op het Besluit om te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen Albrandswaard 2021

Het kabinet streeft er naar de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen in september 2021 bij de Tweede Kamer in te dienen. Dit betekent dat de wettelijke grondslag op 1 juli 2021 nog niet gerealiseerd zal zijn. Gezien het spoedeisend belang dat met kwijtschelding gemoeid is, kan niet gewacht worden tot het wetsvoorstel formeel is bekrachtigd. Het kwijtschelden van de publieke gemeentelijke vorderingen biedt gedupeerde ouders rust, zekerheid en zicht op een nieuwe schuldenvrije start. Om die reden is het wenselijk dat gemeenten kunnen anticiperen op de grondslag voor kwijtschelding die met dit wetsvoorstel wordt beoogd. Het wetsvoorstel voorziet in het met terugwerkende kracht codificeren van beleid in het kader van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Om die reden heeft gemeente Albrandswaard besloten voor de mogelijkheid om de anticiperen op de Verzamelwet.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Begrippen die al zijn omschreven in de Algemene wet bestuursrecht of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze verordening.

 

Artikel 2 Verlenen kwijtschelding

Eerste lid:

De gedupeerde ouder die aanmerking komt voor het forfaitaire bedrag van € 30.000, is aangemerkt als gedupeerde en komt om die reden ook in aanmerking voor de kwijtschelding publieke gemeentelijke vorderingen.

 

Tweede lid:

Gedupeerde ouders en de toeslagpartners hoeven – anders dan bij de reguliere kwijtschelding – geen verzoek te doen om in aanmerking te komen voor kwijtschelding. Het college verleent de kwijtschelding ambtshalve.

Het kwijtschelden van de vordering is een ambtshalve besluit. Dit betekent dat er een beschikking wordt afgegeven waarbij tevens de beroep- en bezwaarclausule op basis van de Awb is opgenomen. Dit geldt – in afwijking van het reguliere proces – ook voor het verlenen van kwijtschelding voor het belastingdomein.

 

Bij vorderingen vanuit de Jeugdwet kan de situatie bestaan dat de ouders als wettelijk vertegenwoordigers van een (destijds) minderjarig kind aansprakelijk zijn gesteld voor de schulden die vanuit het budget van de (destijds) minderjarige is ontstaan. Ook die vorderingen komen voor kwijtschelding in aanmerking.

 

Derde lid:

In artikel 3.3 van de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen wordt de grondslag opgenomen om schulden van de gedupeerde ouder en de toeslagpartner op het terrein van sociale zekerheid kwijt te schelden.

Deze artikelen vormen een bijzonder regime voor kwijtschelden en gaat als ‘lex specialis’ voor op hetgeen bij of krachtens de toepasselijke wetten is geregeld. Ook vanuit de sociale zekerheid komen enkel de vorderingen in aanmerking die materieel betrekking hebben op de periode tot en met 31 december 2020 en zullen ook de bijkomende kosten, zoals rente of incassokosten, worden kwijtgescholden. Bij het kwijtschelden van deze bijkomende kosten wordt geen peildatum gehanteerd.

 

Vierde lid:

Kwijtschelding wordt binnen het sociale zekerheidsdomein in beginsel niet verleend wanneer de vordering is opgelegd als het gevolg van ernstig misbruik. Dit betreft situaties waarin sprake is van schenden van de inlichtingenplicht en er bovendien sprake is van grove schuld of opzet, zoals neergelegd in het Boetebesluit socialezekerheidswetten. In de sociale zekerheid wordt over het algemeen in het kader van grove schuld een boete van 75% opgelegd en in het kader van opzet een boete van 100%. Kwijtschelding blijft in deze gevallen achterwege ten aanzien van de bestuurlijke boete, alsmede het bedrag aan onterecht verkregen uitkering als gevolg van de overtreding van de inlichtingenplicht, het benadelingsbedrag.

 

Artikel 3 Hardheidsclausule

Het college kan zich in uitzonderlijke gevallen beroepen op de hardheidsclausule die in de Verzamelwet zal worden opgenomen. Wanneer het college van mening is dat het niet kwijtschelden onredelijk of onbillijk is, kan het college toch overgaan tot kwijtschelding. Dit moet wel expliciet per geval worden overwogen.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding

In dit artikel is bepaald per wanneer dit besluit in werking treedt. Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking. Het besluit heeft zijn werking totdat de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen in werking treedt. Vanaf dat moment is de grondslag voor kwijtschelding vastgelegd in wetgeving. De beoogde inwerkingtreding is 1 januari 2022.

 

Artikel 5 Citeertitel

In dit artikel is de citeertitel van deze beleidsregel neergelegd.