Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoeding Dronten 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-08-2021 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 20-07-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
gelet op artikel 1:3 van de Algemene wet Bestuursrecht en
gelet op artikel 17 en 31, tweede lid, aanhef en onderdeel l en m van de Participatiewet;
overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen over de vrijlating van giften en schadevergoedingen;
vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels vrijlating giften en schadevergoedingen Dronten 2021
Deze beleidsregels gelden voor inwoners die maandelijks een uitkering voor levensonderhoud Participatiewet ontvangen.
Artikel 3 Giften met een bestemming
Wij laten giften met een vooraf bepaalde bestemming vrij:
Artikel 4 Giften zonder een bestemming
Wij laten giften zonder een vooraf bepaalde bestemming vrij:
Artikel 6 Melden ontvangst gift of schadevergoeding
U moet de ontvangst van elke gift en/of schadevergoeding bij ons melden.
Artikel 7 Afwijken van de beleidsregels
Als toepassing van deze beleidsregels voor u gevolgen heeft die niet in verhouding staan tot de doelen die met deze beleidsregels worden nagestreefd, kunt u de gemeente vragen de hardheidsclausule toe te passen.
Het uitgangspunt van de Participatiewet is dat iedereen naar vermogen deelneemt (participeert) aan de samenleving en zoveel mogelijk in het eigen onderhoud voorziet. De Participatiewet is een vangnet voor personen die geen andere middelen hebben.
Heeft iemand middelen om zelf in de noodzakelijke kosten van het bestaan te kunnen voorzien, dan bestaat er geen recht op bijstand. De hoofdregel is dat alle middelen waarover men kan beschikken meegenomen worden bij de beoordeling van het recht op bijstand. Er zijn echter wel een aantal uitzonderingen genoemd. Deze uitzonderingen gelden alleen voor het recht op algemene bijstand en niet voor bijzondere bijstand.
Wetgeving (artikel 31 lid 2 onderdeel m Participatiewet)
Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
giften en andere dan de in onderdeel l bedoelde vergoedingen voor materiële en immateriële schade (bijv. smartengeld) voor zover deze naar het oordeel van het college uit een oogpunt van bijstandsverlening verantwoord zijn.
In deze beleidsregels wordt aangegeven in hoeverre vrijlating verantwoord is.
De beleidsregels zijn alleen van toepassing op personen die een maandelijkse uitkering voor levensonderhoud ontvangen. De beleidsregels zijn niet van toepassing op personen die bijzondere bijstand ontvangen of aanvragen. De reden hiervan is dat bijzondere bijstand bedoeld is voor kosten die niet betaald kunnen worden uit de maandelijkse uitkering én noodzakelijk zijn. Als de giften dan worden vrijgelaten, dan kan men “dubbel” geld ontvangen.
Iemand heeft een wasmachine nodig. Deze kost € 500,00.
De moeder van deze cliënt geeft haar deze € 500,00 met als doel: de aankoop van een wasmachine.
Als cliënt dan vervolgens een aanvraag bijzondere bijstand doet voor diezelfde wasmachine, dan heeft ze nog een keer recht op € 500,00 als wij de gift van moeder vrij zouden laten.
Artikel 3 Giften met een bestemming
Er zijn verschillende redenen om een gift vrij te laten. Deze hebben betrekking op het verbeteren van de kansen om betaald werk te vinden, b.v. rijlessen of studiekosten. Plaatselijke bijdrages van o.a. de voedselbank en de speelgoedbank worden vrijgelaten. Ook plaatselijke fondsen (Betty Dekkerfonds e.d.) vallen hieronder.
Een gift die wordt ontvangen ter afbetaling van een problematische schuld wordt niet in aanmerking genomen als middel.
Een schuld is in ieder geval problematisch als op het moment van aanvang van de bijstandsverlening een negatief vermogen is vastgesteld en er een aantoonbare terugbetalingsverplichting rust op deze schulden, waarvan de termijn is overschreden.
Wij willen dan wel bewijsstukken hebben dat de gift is besteed aan het aflossen van de schuld.
Artikel 4 Giften zonder een bestemming
Onderdeel b heeft betrekking op b.v. een kerstpakket, tegoedbon e.d. die de werkgever incidenteel geeft aan zijn werknemers.
Een schadevergoeding voor verlies aan verdienvermogen moet worden aangemerkt als inkomen. Deze vergoeding is immers bedoeld voor de kosten van het levensonderhoud. Het vervangt het inkomen dat door de toegebrachte schade geheel of gedeeltelijk niet meer kan worden verdiend. De bijstand hoeft daarop slechts aan te vullen. Dit deel van de schadevergoeding moet worden toegerekend aan de periode waarop deze vergoeding betrekking heeft.
Een vergoeding voor materiële schade is bedoeld voor herstel van geleden schade. Er moet vervanging of reparatie plaatsvinden van goederen. Daarom wordt deze vergoeding vrij gelaten.
Bij de beoordeling van een vergoeding voor immateriële schade moet eigenlijk altijd maatwerk worden toegepast. In ieder geval moet rekening worden gehouden met:
de omstandigheden waarmee de rechter rekening houdt bij de toekenning van het smartengeld. Daarbij is van belang om te weten dat de rechter in Nederland zeer terughoudend is met het toekennen van smartengeld. Met andere woorden: als er al smartengeld wordt toegekend dan gaat het meestal om een zeer ernstige situatie. Het ligt dan ook voor de hand om terughoudendheid te betrachten bij het rekening houden met smartengeld voor het bepalen van het recht op en de hoogte van de bijstand.
De inwoner meldt elke gift. De verplichting tot het geven van inlichtingen is vastgelegd in artikel 17 Participatiewet.
Daarnaast geeft het de gemeente ook de kans om vroeg te reageren op een mogelijke financiële noodsituatie. Als een inwoner melding maakt van de gift kunnen wij onderzoeken of wij een helpende hand kunnen bieden of misschien is een gift overbodig omdat er in het andere mogelijkheden zijn. Denk aan:
Het is niet de bedoeling dat toepassing van deze beleidsregels meer kwaad dan goed doet. Als dat naar het oordeel van de gemeente wel het geval is, zal de gemeente de hardheidsclausule toepassen en afwijken van deze beleidsregels.