Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder (Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder (Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder)
CiteertitelTijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-08-2021nieuwe regeling

28-07-2021

gmb-2021-258051

2021-034343

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder (Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder)

De raad van de gemeente Den Helder;

 

Gelezen het raadsvoorstel van het presidium van 26 juli 2021;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

overwegende dat de raad op 21 juli 2021 een motie heeft aangenomen waarbij aangegeven is dat een raadscommissie benodigd is voor de begeleiding van een extern onderzoek naar de N.V. Port of Den Helder;

 

besluit:

 

de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder vast te stellen;

 

 

Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder.

 

Taak van de begeleidingscommissie

Artikel 1  

  • 1.

    De begeleidingscommissie (verder te noemen: commissie) heeft tot taak een extern onderzoek te begeleiden naar visie, structuur, personeel, financiële prognose en marketingstrategie van de N.V. Port of Den Helder.

  • 2.

    De taak kan hangende het onderzoek al dan niet op verzoek van de commissie, door de gemeenteraad worden gewijzigd.

Artikel 2  

De commissie zendt het onderzoeksrapport, voorzien van conclusies en aanbevelingen aan de gemeenteraad.

Samenstelling van de commissie

Artikel 3  

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal vijf raadsleden.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een vicevoorzitter en doet hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de gemeenteraad.

  • 3.

    De griffier draagt zorg voor ondersteuning van de commissie en kan daarvoor tevens een medewerker van de raadsgriffie aanwijzen.

Artikel 4  

De voorzitter is belast met:

  • a)

    het leiden van de beraadslagingen en zittingen;

  • b)

    het handhaven van de orde;

  • c)

    het doen naleven van bij of krachtens deze verordening gestelde regels;

  • d)

    de woordvoering namens de commissie;

  • e)

    hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 5  

  • 1.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt, indien:

    • a)

      de raad besluit tot opheffing van de commissie;

    • b)

      een lid ophoudt lid te zijn van de raad;

    • c)

      de commissie besluit een lid van zijn commissie te horen;

    • d)

      een lid ontslag neemt.

  • 2.

    Een lid van de commissie kan op elk moment ontslag nemen. Hiervan brengt hij de raad en de voorzitter van de commissie zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte.

  • 3.

    In openstaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Artikel 6  

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarin de gemeenteraad het onderzoeksrapport als bedoeld in artikel 2 heeft behandeld.

Werkwijze van de commissie

Artikel 7  

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor de verslaglegging van de zittingen.

  • 2.

    Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid voor zover van belang.

  • 3.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier.

Artikel 8

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste twee leden van de commissie hem dit schriftelijk en met opgaaf van redenen verzoeken.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag en uur van de vergadering en zorgt voor de tijdige oproeping van de leden.

Artikel 9  

  • 1.

    De commissie kan niet beraadslagen of besluiten, indien niet meer dan de helft van het aantal van haar leden aanwezig is.

  • 2.

    Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van tenminste 48 uren een nieuwe vergadering beleggen, waarin de aanwezige leden beraadslagen of besluiten over de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de commissie schriftelijk bezwaar is gemaakt;

  • 3.

    De commissie besluit met meerderheid van stemmen.

Artikel 10  

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie beslist over de openbaarmaking van de in die vergadering aan de orde komende stukken, voor zover die niet als geheim stuk ter hand zijn gesteld.

  • 3.

    De leden bewaren geheimhouding omtrent de inhoud van de bescheiden of gedeelten daarvan, die ingevolge een besluit bedoeld in het tweede lid, niet openbaar worden gemaakt.

  • 4.

    Voor zover de in het derde lid bedoelde bescheiden deel uitmaken van het onderzoeksrapport van de commissie, worden deze onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de griffier.

Artikel 11  

  • 1.

    De commissie en de onderzoeker is bevoegd tot het opvragen en inzien van gegevens in schriftelijke hetzij digitale vorm welke zij voor haar onderzoek nodig acht.

  • 2.

    De door de commissie en de onderzoeker voor het onderzoek benodigd geachte gegevens worden al dan niet rechtstreeks aan de commissie of de onderzoeker ter beschikking gesteld.

  • 3.

    De commissie en de onderzoeker zijn bevoegd schriftelijke of mondelinge inlichtingen te vragen aan de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, een lid van dat college, andere leden van de gemeenteraad of aan ambtenaren in dienst van de gemeente.

  • 4.

    Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de commissie de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders, een lid van dat college, andere leden van de gemeenteraad, een ambtenaar in dienst van de gemeente of derden ter vergadering uitnodigen.

  • 5.

    Van de uitnodiging van een ambtenaar geeft de commissie of de onderzoeker schriftelijk kennis aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 12  

  • 1.

    De vaststelling van het onderzoeksrapport, zoals bedoeld in artikel 2, geschiedt bij meerderheid van stemmen.

  • 2.

    Indien één of meer leden dit nodig achten, kan aan het onderzoeksrapport een minderheidsstandpunt worden toegevoegd.

Slotbepaling.

Artikel 13  

Ingeval van twijfel over de toepassing of de uitleg van een bepaling in deze verordening, en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, raadpleegt de voorzitter het presidium, die een beslissing neemt.

Artikel 14  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder.

  • 3.

    Deze verordening geldt met ingang van de dag van haar inwerkingtreding tot de dag dat de commissie wordt geacht te zijn ontbonden overeenkomstig artikel 6 van deze verordening.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering

van 28 juli 2021.

voorzitter

H.M. Krul

griffier

F.V.A. Hoogervorst

Toelichting op de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder.

 

Taken van de begeleidingscommissie

 

Artikel 1

De omschrijving van de opdracht is ontleend aan de op 21 juli 2021 aangenomen motie.

Het is aan de begeleidingscommissie (verder te noemen: commissie) de vraagstelling nader uit te werken, het onderzoek aan te besteden en te gunnen, het onderzoek te begeleiden en de raad aanbevelingen te doen.

Als lopende het onderzoek het wenselijk wordt geacht de onderzoeksopdracht aan te passen, dient hiertoe een separaat voorstel aan de raad te worden voorgelegd.

 

Artikel 2

De commissie rapporteert aan de gemeenteraad. Als de bevindingen van het onderzoek daartoe aanleiding geven, worden er conclusies en aanbevelingen in de rapportage opgenomen.

 

Samenstelling van de commissie

 

Artikel 3

Gelet op de opdrachtformulering in de aangenomen motie, de hoeveelheid fracties in onze raad (12) alsmede het behouden van een werkbare situatie, bestaat de commissie uit maximaal vijf raadsleden.

Bij de samenstelling van de commissie zorgt de raad voor een evenredige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen. Dit beoogt een zekere spreiding van commissiezetels over de raadsfracties en dient ter voorkoming van het uitsluiten van raadsminderheden. Voor de werkbaarheid (o.i.d.) is het niet de bedoeling om álle raadsfracties te vertegenwoordigen in de commissie. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en vicevoorzitter.

 

In de Instructie voor de griffier van de gemeente Den Helder 2008, vastgesteld op 9 juni 2008, is opgenomen dat de griffier zorgdraagt voor ondersteuning van door leden van de gemeenteraad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.

De griffier kan een medewerker van de raadsgriffie aanwijzen dan wel toevoegen ter ondersteuning van de begeleidingscommissie en regelt de vervanging bij verhindering.

De griffier is bij iedere zitting aanwezig.

 

Artikel 4

De voorzitter is niet uitsluitend technisch voorzitter, maar maakt tevens deel uit van de commissie.

 

Artikel 5

Als een individueel lid van de commissie ophoudt lid te zijn van de raad eindigt ook zijn lidmaatschap van de commissie. Ook eindigt een lidmaatschap bij (tussentijdse) opheffing van de begeleidingscommissie en bij het nemen van ontslag.

Daarnaast eindigt het lidmaatschap als de commissie besluit het betreffende commissielid te horen.

 

Artikel 6

De commissie is een tijdelijke commissie. Na de besluitvorming over het onderzoeksrapport in de gemeenteraad is de taak van de commissie afgerond en wordt de commissie ontbonden.

 

Werkwijze van de commissie

 

Artikel 7

De griffier zorgt voor de verslaglegging van de vergaderingen. Het verslag is een korte bondige weergave van het besprokene en wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier.

 

Artikel 8

In de commissie kunnen nadere afspraken worden gemaakt over de minimale termijn tussen de oproeping en de vergadering. Daarbij zou bijvoorbeeld aangesloten kunnen worden bij de termijn genoemd in artikel 9, lid 1, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Den Helder 2018, zijnde vijf dagen.

 

Artikel 9

De commissie kan alleen vergaderen en besluiten nemen indien minimaal drie commissieleden aanwezig zijn.

 

Artikel 10

Beraadslaging vindt plaats achter gesloten deuren omdat de inhoud van een beraadslaging zich mogelijk niet voor openbaarheid leent. Er moet vrij gesproken kunnen worden over personen en hetgeen door hen naar voren is gebracht.

De commissieleden bewaren geheimhouding over hetgeen hen tijdens een vergadering ter kennis komt en over stukken die onder geheimhouding zijn aangeboden. De commissie beslist zelf over de openbaarmaking van stukken die niet onder geheimhouding zijn aangeboden.

 

Artikel 11

De commissie gunt de onderzoeksopdracht aan een onafhankelijk bureau.

De commissie en de onderzoeker is bevoegd bij het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie informatie op te vragen die hij in het belang van het onderzoek nodig acht.

Ook kan de commissie leden van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van mondelinge informatie.

De commissie kan ook derden ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van nadere informatie. Medewerking vindt dan plaats op basis van vrijwilligheid.

 

Artikel 12

De commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Dat geldt ook voor de vaststelling van het conclusies en aanbevelingen. Desgewenst kan een minderheidsstandpunt aan het rapport worden toegevoegd.

 

Slotbepalingen.

 

Artikel 13

Als er onduidelijkheid is over de toepassing van deze verordening, legt de voorzitter de kwestie voor aan het presidium. Als een expliciet besluit van de raad wenselijk is, legt het presidium de kwestie voor aan de raad.

 

Artikel 14

De verordening treedt een dag na de publicatie in werking en kan geciteerd worden als de ‘Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek naar de N.V. Port of Den Helder’.

De verordening treedt buiten werking als de opdracht van de commissie is afgerond en de commissie wordt ontbonden.