Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels over de begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder (Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder) |
Citeertitel | Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-08-2021 | nieuwe regeling | 28-07-2021 | 2021-034343 |
De raad van de gemeente Den Helder;
Gelezen het raadsvoorstel van het presidium van 26 juli 2021;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
overwegende dat de raad op 21 juli 2021 een motie heeft aangenomen waarbij aangegeven is dat een raadscommissie benodigd is voor de begeleiding van een extern onderzoek naar de N.V. Port of Den Helder;
de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder vast te stellen;
Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder.
Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van tenminste 48 uren een nieuwe vergadering beleggen, waarin de aanwezige leden beraadslagen of besluiten over de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de commissie schriftelijk bezwaar is gemaakt;
Aldus besloten in de raadsvergadering
van 28 juli 2021.
voorzitter
H.M. Krul
griffier
F.V.A. Hoogervorst
Toelichting op de Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek N.V. Port of Den Helder.
Taken van de begeleidingscommissie
De omschrijving van de opdracht is ontleend aan de op 21 juli 2021 aangenomen motie.
Het is aan de begeleidingscommissie (verder te noemen: commissie) de vraagstelling nader uit te werken, het onderzoek aan te besteden en te gunnen, het onderzoek te begeleiden en de raad aanbevelingen te doen.
Als lopende het onderzoek het wenselijk wordt geacht de onderzoeksopdracht aan te passen, dient hiertoe een separaat voorstel aan de raad te worden voorgelegd.
De commissie rapporteert aan de gemeenteraad. Als de bevindingen van het onderzoek daartoe aanleiding geven, worden er conclusies en aanbevelingen in de rapportage opgenomen.
Samenstelling van de commissie
Gelet op de opdrachtformulering in de aangenomen motie, de hoeveelheid fracties in onze raad (12) alsmede het behouden van een werkbare situatie, bestaat de commissie uit maximaal vijf raadsleden.
Bij de samenstelling van de commissie zorgt de raad voor een evenredige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen. Dit beoogt een zekere spreiding van commissiezetels over de raadsfracties en dient ter voorkoming van het uitsluiten van raadsminderheden. Voor de werkbaarheid (o.i.d.) is het niet de bedoeling om álle raadsfracties te vertegenwoordigen in de commissie. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en vicevoorzitter.
In de Instructie voor de griffier van de gemeente Den Helder 2008, vastgesteld op 9 juni 2008, is opgenomen dat de griffier zorgdraagt voor ondersteuning van door leden van de gemeenteraad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.
De griffier kan een medewerker van de raadsgriffie aanwijzen dan wel toevoegen ter ondersteuning van de begeleidingscommissie en regelt de vervanging bij verhindering.
De griffier is bij iedere zitting aanwezig.
De voorzitter is niet uitsluitend technisch voorzitter, maar maakt tevens deel uit van de commissie.
Als een individueel lid van de commissie ophoudt lid te zijn van de raad eindigt ook zijn lidmaatschap van de commissie. Ook eindigt een lidmaatschap bij (tussentijdse) opheffing van de begeleidingscommissie en bij het nemen van ontslag.
Daarnaast eindigt het lidmaatschap als de commissie besluit het betreffende commissielid te horen.
De commissie is een tijdelijke commissie. Na de besluitvorming over het onderzoeksrapport in de gemeenteraad is de taak van de commissie afgerond en wordt de commissie ontbonden.
De griffier zorgt voor de verslaglegging van de vergaderingen. Het verslag is een korte bondige weergave van het besprokene en wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier.
In de commissie kunnen nadere afspraken worden gemaakt over de minimale termijn tussen de oproeping en de vergadering. Daarbij zou bijvoorbeeld aangesloten kunnen worden bij de termijn genoemd in artikel 9, lid 1, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Den Helder 2018, zijnde vijf dagen.
De commissie kan alleen vergaderen en besluiten nemen indien minimaal drie commissieleden aanwezig zijn.
Beraadslaging vindt plaats achter gesloten deuren omdat de inhoud van een beraadslaging zich mogelijk niet voor openbaarheid leent. Er moet vrij gesproken kunnen worden over personen en hetgeen door hen naar voren is gebracht.
De commissieleden bewaren geheimhouding over hetgeen hen tijdens een vergadering ter kennis komt en over stukken die onder geheimhouding zijn aangeboden. De commissie beslist zelf over de openbaarmaking van stukken die niet onder geheimhouding zijn aangeboden.
De commissie gunt de onderzoeksopdracht aan een onafhankelijk bureau.
De commissie en de onderzoeker is bevoegd bij het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie informatie op te vragen die hij in het belang van het onderzoek nodig acht.
Ook kan de commissie leden van het gemeentebestuur en de ambtelijke organisatie ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van mondelinge informatie.
De commissie kan ook derden ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van nadere informatie. Medewerking vindt dan plaats op basis van vrijwilligheid.
De commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Dat geldt ook voor de vaststelling van het conclusies en aanbevelingen. Desgewenst kan een minderheidsstandpunt aan het rapport worden toegevoegd.
Als er onduidelijkheid is over de toepassing van deze verordening, legt de voorzitter de kwestie voor aan het presidium. Als een expliciet besluit van de raad wenselijk is, legt het presidium de kwestie voor aan de raad.
De verordening treedt een dag na de publicatie in werking en kan geciteerd worden als de ‘Tijdelijke verordening begeleidingscommissie onderzoek naar de N.V. Port of Den Helder’.
De verordening treedt buiten werking als de opdracht van de commissie is afgerond en de commissie wordt ontbonden.