Organisatie | Hoeksche Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de parkeernormen |
Citeertitel | Parkeernormering gemeente Hoeksche Waard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-08-2021 | nieuwe regeling | 06-07-2021 |
Initiatieven voor het realiseren van een ontwikkeling moeten in voldoende mate voorzien in parkeergelegenheid. Iedereen wil immers prettig wonen. En het kunnen parkeren in de directe woonomgeving is hiervan een onderdeel. Dit parkeernormenbeleid is een integraal beleid opgesteld met als doel voor alle functies binnen de Hoeksche Waard een goed parkeeraanbod te waarborgen. Een ontwikkeling mag niet voor een verhoging van de parkeerdruk zorgen. Zo bekijken we goed of de ontwikkeling past binnen de omgeving en niet leidt tot overlast voor andere bewoners. De gemeente toetst of de ontwikkeling hieraan voldoet. Dit doen we aan de hand van parkeernormen. In bestemmingsplannen leggen wij vast dat aan de parkeernormen voldaan moet worden. In de bestaande bestemmingsplannen is hiervoor een verwijzing opgenomen naar de normen uit de landelijke CROW. In deze notitie werken wij de normen voor de gemeente Hoeksche Waard verder uit. Na het vaststellen van dit beleid verwijzen we in nieuwe bestemmingsplannen naar deze parkeernormen.
Dit beleid bevat naast de parkeernormen zelf, ook een beschrijving van het toepassen van deze normen. Hierdoor zorgen we voor een eenduidige en transparante werkwijze. Het parkeernormenbeleid is van toepassing op bouwontwikkelingen, gebiedsontwikkelingen en functiewijzigingen binnen bestaande bebouwing. Deze parkeernormering is opgesteld in samenhang met de doelstellingen vanuit de programmaplannen mobiliteit en duurzaamheid. De parkeernormen gelden voor een periode van 4 jaar. Deze normen gelden dan ook t/m 2025. Mogelijk herzien we de parkeernormen eerder in het geval er veranderende omstandigheden zijn.
De initiatiefnemer (ontwikkelaar) geeft een cijfermatige uiteenzetting van de parkeerbehoefte en maakt deze inzichtelijk. De juistheid hiervan controleert de gemeente. De gemeentelijke parkeernormen, zoals opgenomen in dit beleid vormen hiervoor de basis. Deze parkeernormen zijn een weergave van de veel voorkomende praktijk. De context van de locatie is erg belangrijk. Soms hebben dezelfde functies op een andere locatie toch een heel ander mobiliteitsgedrag; de parkeernorm kan dan niet passen bij die specifieke functie. In hoofdstuk 3 gaan we nader in op de mogelijkheden om af te wijken van de gemeentelijke parkeernormen.
Parkeerkencijfers CROW als basis
Gemeente Hoeksche Waard kiest voor nieuwe ontwikkelingen de meest recente parkeerkencijfers van CROW (publicatie 381, december 2018) als basis voor de gemeentelijke parkeernormering. Dit zijn op de praktijk gebaseerde kencijfers die een inschatting geven van de werkelijk te verwachten toekomstige parkeerbehoefte. Wanneer CROW haar parkeerkencijfers actualiseert, maken wij de afweging of wij deze volgen.
Stedelijkheidsgraad en stedelijke zone
In de parkeerkencijfers van CROW bestaat onderscheid naar stedelijkheidsgraad en naar de ligging in de stedelijke zone. Op basis van de adressendichtheid (CBS) is de stedelijkheidsgraad van een kern bepaald. Binnen de Hoeksche Waard is Oud-Beijerland matig stedelijk, Numansdorp, Strijen, ‘s-Gravendeel en Puttershoek zijn weinig stedelijk en de overige kernen zijn niet stedelijk.
Voor de indeling naar stedelijke zone (centrum, schil centrum, rest bebouwde kom en buitengebied) gelden geen richtlijnen. We kiezen ervoor om binnen de bebouwde kom van de niet-stedelijke kernen geen onderscheid te maken naar stedelijke zone, omdat het mobiliteitsgedrag daar niet afhankelijk is van de locatie.
Voor de overige kernen definiëren we een apart centrumgebied. Gezien de omvang van de kernen maken we geen verder onderscheid naar schil centrum en rest bebouwde kom. In bijlage 1 is een kaart met de centrumgebieden opgenomen.
Parkeernorm versus bandbreedte CROW
De parkeerkencijfers van CROW geven een bandbreedte weer. Binnen deze bandbreedte geldt de gemiddelde waarde van de CROW-parkeerkencijfers als uitgangspunt. Het autobezit in de Hoeksche Waard sluit aan bij het landelijk gemiddelde van kernen met een vergelijkbare stedelijkheidsgraad. Door de gemiddelde waarde als norm te hanteren zorgen we voor voldoende mogelijkheden om aan de parkeervraag te voldoen. Ook zetten we in op alternatieve mogelijkheden voor vervoer om zo een bijdrage te leveren aan de duurzaamheidsambities van de gemeente.
De hoogte van de parkeernorm is onafhankelijk van de hoogte van de parkeerdruk in een gebied. Het is immers niet de bedoeling dat een ontwikkelende partij een bestaand tekort aan parkeerplaatsen oplost met een nieuwe bouwontwikkeling. In voorkomende situaties kan de gemeente overwegen om te participeren in de ontwikkeling met doel de parkeerdruk te verlagen. Dit doen we door te bekijken wat in het betreffende gebied nodig is, extra parkeerplaatsen of het uitbreiden van alternatieve vervoersmogelijkheden. Op deze manier bereiken we de doelstellingen op zowel gebied van mobiliteit als duurzaamheid.
Parkeernorm is een minimumwaarde
Om een goede parkeeroplossing over een langere periode te borgen hanteren we de gemiddelde parkeercijfers. Ten minste het berekende aantal aangegeven parkeerplaatsen moet gerealiseerd worden. Meer mag ook. Met deze minimumwaardes zorgen we voor een gedegen parkeeroplossing die geen parkeeroverlast in de omgeving veroorzaakt. In bijlage 2 is een overzicht opgenomen van de parkeernormen die gemeente Hoeksche Waard hanteert.
De parkeernorm is opgebouwd uit een gebruikers- en een bezoekersdeel
In de tabellen is naast de volledige parkeernorm het aandeel bezoekers (bezoekersdeel) inzichtelijk gemaakt. Dit aandeel is bijvoorbeeld relevant in het geval dat parkeervoorzieningen bij een functie niet openbaar toegankelijk zijn. Het bezoekersdeel is wel altijd openbaar toegankelijk.
In bepaalde gevallen is afwijken van de vastgestelde normen mogelijk
Dit is een afweging die het college van burgemeester en wethouders per geval maakt. Aan deze afweging liggen argumenten ten grondslag die duidelijk maken waarom afwijken mogelijk en noodzakelijk is. Deze argumenten kunnen zich richten op de locatie, bijvoorbeeld centrum Oud-Beijerland. Maar ook de soort ontwikkeling, bijvoorbeeld gericht op een specifieke doelgroep zoals bejaarden of forenzen, kan leiden tot een goed onderbouwde uitzondering.
De ambities op het gebied van duurzaamheid zijn groot. Steeds meer mensen kiezen voor een duurzamer vervoermiddel dan de auto. Hier zet gemeente Hoeksche Waard op in. Binnen het programma mobiliteit is de aanleg van snelfietsroutes opgenomen. De fiets wordt een steeds belangrijker vervoermiddel. Daarom is het noodzakelijk om bij nieuwe ontwikkelingen met een publiek aantrekkende werking in de parkeerbehoefte voor fietsen te voorzien. Bij de aanvraag voor een nieuwe ontwikkeling moet deze behoefte inzichtelijk gemaakt worden door de initiatiefnemer.
Voor het bepalen van de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen gelden geen normen. We hanteren hiervoor de meest actuele richtlijnen van het CROW (overzicht fietsparkeerkcijfers). In deze publicatie (of de daarop volgende) is een overzicht opgenomen van de belangrijkste functies met een richtlijn voor de capaciteitsbepaling voor het aantal fietsparkeervoorzieningen bij solitaire functies. Het is mogelijk om gemotiveerd van deze richtlijnen af te wijken. Op basis van de aangedragen argumenten en overwegingen toetsen we de geloofwaardigheid van de parkeeroplossing.
Aandachtspunten bij deze toetsing zijn enerzijds de impact of de grootte van de fietsparkeerbehoefte en anderzijds de inpassing van de parkeeroplossing. Die oplossing is voor vaste gebruikers (bewoners en werknemers) bij voorkeur inpandig. Voor bezoekers hoeft die oplossing niet inpandig te zijn. Ook zijn fietsklemmen niet noodzakelijk. Wel mag het fietsparkeren het gebruik van de openbare ruimte en de doorgang voor voetgangers en mensen met een kinderwagen of rolstoel niet hinderen.
Het is aan de initiatiefnemer van een nieuwe ontwikkeling om de parkeerbehoefte inzichtelijk te maken. Op basis van de door de initiatiefnemer aangedragen argumenten en overwegingen toetst de gemeente de gevraagde ontwikkeling aan de daarvoor geldende parkeernormen. Uiteraard is de omgeving van de ontwikkeling hier belangrijk. De doelstelling is om te komen tot een ontwikkeling met een passende parkeeroplossing die niet leidt tot parkeeroverlast in de omgeving. Hierbij hanteren we de volgende werkwijze:
Gezien allerlei ontwikkelingen is het te verwachten dat er afwijkingen op deze normen komen. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd te beslissen over al dan niet afwijken van de normen.
3.1 Berekening parkeerbehoefte
We gebruiken de parkeernorm om de parkeerbehoefte te berekenen. Hiervoor vermenigvuldigen we de omvang van de functie met de parkeernorm. Wanneer meerdere functies binnen een ontwikkeling worden gerealiseerd, bepalen we de parkeerbehoefte van de gehele ontwikkeling door de berekende parkeerbehoefte van de losse functies bij elkaar op te tellen (indien van toepassing rekening houdend met dubbelgebruik van de parkeervoorzieningen).
De berekende parkeerbehoefte ronden we tussentijds niet af. Pas bij het bepalen van de parkeeroplossing voor het totale initiatief ronden we het aantal parkeerplaatsen cijfermatig af op hele parkeerplaatsen. Hierbij ronden we tot 0,5 parkeerplaatsen af naar beneden en vanaf 0,5 parkeerplaatsen naar boven.
Dubbelgebruik van parkeerplaatsen (auto)
Het is mogelijk rekening te houden met dubbelgebruik van parkeerplaatsen als de ontwikkeling uit meerdere functies bestaat. Bijvoorbeeld overdag door werknemers en ’s avonds door bewoners. Voorwaarde is dat de initiatiefnemer vastlegt dat de voor dubbelgebruik meegerekende parkeercapaciteit voor alle gebruikers van het initiatief toegankelijk is (zie ook paragraaf 3.5). Dat betekent dat exclusief voor functies of doelgroepen gereserveerde parkeerplaatsen daarvan geen deel uitmaken. Dubbelgebruik berekenen we volgens de methodiek van CROW. In de functie wonen worden bewoners en bezoekers gezien als een functie. Om de mogelijkheden voor dubbelgebruik te bepalen hanteren we de aanwezigheidspercentages uit bijlage 3.
Rekening houden met bestaande situatie
Bij het berekenen van het aantal benodigde parkeerplaatsen mag rekening worden gehouden met de parkeerbehoefte van de bestaande situatie. Dit betekent dat in het geval van sloop, nieuwbouw, verbouw en/of functiewijziging de parkeerbehoefte van de bestaande, te vervallen, functies wordt bepaald volgens de parkeernormen in bijlage 2. Deze parkeerbehoefte mag men van de parkeerbehoefte van de nieuwbouw aftrekken. Uitgangspunt bij deze regel is dat de parkeerbehoefte van het meest recente legale gebruik enkel mag worden gecorrigeerd op de parkeerbehoefte van de nieuwe functie wanneer het pand (ten tijde van toetsing) niet langer dan 5 jaar leegstaat. Wanneer de parkeerplaatsen
in de bestaande situatie dubbel gebruikt werden, moet bij het bepalen van het aantal extra benodigde parkeerplaatsen rekening worden gehouden met aanwezigheidspercentages.
Bij de correctie van de parkeerbehoefte voor eventuele bestaande functies is het nodig rekening te houden met de aanwezigheid van parkeercapaciteit. Wanneer als gevolg van de nieuwbouw een deel van de bestaande capaciteit komt te vervallen is compensatie nodig.
In het centrum van Oud-Beijerland geldt in het geval dat er een appartement boven een winkelpand gerealiseerd wordt de 0-normering. Dit betekent dat in dit geval geen extra parkeercapaciteit nodig is.
Parkeerbehoefte maximaal 2 parkeerplaatsen
Voor initiatieven, verbouwplannen of functiewijzigingen van niet-woonfuncties, waarbij de parkeerbehoefte niet groter is dan 2 parkeerplaatsen is het niet nodig de parkeerplaatsen te realiseren. In het centrum van Oud-Beijerland geldt in het geval dat er een appartement boven een winkelpand gerealiseerd wordt de 0-normering. Dit betekent dat in dit geval geen extra parkeercapaciteit nodig is.
Hierdoor zijn kleine ontwikkelingen eenvoudiger te realiseren. Uitgangspunt hierbij is dat voor dezelfde locatie in de afgelopen 5 jaar niet eerder van deze mogelijkheid gebruik is gemaakt.
3.2 Confrontatie parkeerbehoefte met parkeeraanbod
Na het berekenen van de parkeerbehoefte leggen we deze naast het geplande parkeeraanbod. Wanneer het geplande parkeeraanbod groter is dan de parkeerbehoefte, voldoet het initiatief aan de parkeernormen. Wanneer dit niet het geval is, bekijken we of de ontwikkeling kan worden aangepast. Daarna wordt bezien of er afwijkingsmogelijkheden op de ontwikkeling van toepassing zijn (paragraaf 3.3). Uitgangspunt is dat het geplande parkeeraanbod binnen het uitgeefbare gebied te realiseren is. Parkeerplaatsen voor bezoekers zijn daarbij openbaar toegankelijk.
Maatvoering parkeerplaatsen (auto)
Naast het minimaal aantal te realiseren parkeerplaatsen beoordelen we de inrichting van parkeervoorzieningen op bruikbaarheid en veiligheid. Voor de toetsing van de maatvoering van individuele parkeerplaatsen hanteren we het gemeentelijk Handboek Openbare Ruimte en de meest recente versie van de CROW-publicatie 'ASVV: aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom'. Voor het toetsen op parkeerplaatsen in (gebouwde) parkeervoorzieningen en parkeerterreinen hanteren we de meeste recente versie van de NEN-normering 2443: 'Parkeren en stallen van personenauto's op terreinen en in parkeergarages'. In tabel 3.1 staan minimum afmetingen van parkeervakken.
Tabel 3.1: Minimale maatvoering parkeerplaatsen
Uiteraard zijn de parkeerplaatsen bereikbaar. Bij twijfel maakt de initiatiefnemer dit met behulp van rijcurves inzichtelijk. Ook daarbij gelden de richtlijnen uit ASVV en NEN 2443.
Rekenwaarde parkeerplaatsen bij woningen (auto)
Voornamelijk bij woningen blijkt in de praktijk dat bijvoorbeeld een garage(box) niet als parkeerruimte gebruikt wordt. Het gevolg is dat parkeeroverlast kan ontstaan. Parkeerplaatsen in een garage(box), oprit of carport bij woningen tellen daarom niet mee als volwaardige parkeerplaats. In tabel 3.2 is aangegeven in welke mate een parkeerplaats voor de functie wonen meetelt aan de aanbodzijde.
Tabel 3.2: Berekeningsaantal bij toetsing parkeeraanbod bij woningbouwontwikkelingen
Rekening houden met (toekomstig) gebruik
Bij de vormgeving van de parkeeroplossing houden wij altijd rekening met de doelgroep die de parkeerplaatsen gaat gebruiken. Hoewel gemeente Hoeksche Waard plannen toetst op voldoende parkeergelegenheid (in aantal) voor auto’s en fietsen en de bruikbaarheid daarvan, zijn ook andere elementen van belang die er voor zorgen dat sprake is van een duurzame parkeeroplossing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Elektrische laadpunten voor auto’s. Op 1 januari 2019 was bijna 2% van alle personenauto’s een elektrische auto. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren exponentieel toeneemt. Daarom moet minimaal 10% van het aantal parkeerplaatsen conform het gebruikersdeel van de parkeernorm zijn ingericht met een elektrisch oplaadpunt en moet dit voor nog eens 25% zijn voorbereid.
Bij parkeerterreinen met meer dan 10 parkeervakken dienen alle parkeervakken voorzien te zijn van loze leidingen om het elektrisch laden in de toekomst mogelijk te maken.
Bij sociale woningbouw is het vaak financieel niet mogelijk om de parkeerplaatsen in een gebouwde parkeervoorziening te realiseren. Daarnaast huren bewoners vaak geen parkeerplaats in de gebouwde parkeervoorziening. Gemeente Hoeksche Waard geeft er daarom de voorkeur aan dat parkeerplaatsen bij sociale woningbouw op maaiveld worden gerealiseerd.
Het parkeernormenbeleid is gericht op de borging van een goede parkeersituatie. Dit bereiken wij door bij ontwikkelingen voldoende parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen te realiseren. Het uitgangspunt is dat parkeren binnen het uitgeefbare gebied wordt opgelost. Gezien allerlei ontwikkelingen is het te verwachten dat er afwijkingen op deze normen komen.
In deze paragraaf gaan we in op de afwijkingsmogelijkheden wanneer dit niet in voldoende mate mogelijk is. Hierbij is afwijking alleen mogelijk als er geen parkeeroverlast voor de omgeving ontstaat. Mocht het niet mogelijk zijn om tot een passende parkeeroplossing te komen, dan wordt het initiatief afgewezen en moet de initiatiefnemer het plan aanpassen. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd te beslissen over al dan niet afwijken van de normen.
3.3.1Benutten bestaand parkeeraanbod elders
Vanuit het principe ‘eerst benutten dan bouwen’ kan de gemeente afwijken van het uitgangspunt van het realiseren van (een deel van) het benodigde parkeeraanbod binnen het uitgeefbare gebied. Dit is mogelijk als in de omgeving op acceptabele loopafstand (zie tabel 3.3 voor maximale loopafstanden) in de nodige parkeerruimte wordt voorzien door parkeerplaatsen elders, onder strikte voorwaarden en in overleg met de gemeente, te huren of te kopen. Voorwaarde is dat de initiatiefnemer onderbouwt waarom het volledige benodigde parkeeraanbod niet binnen het uitgeefbare gebied kan worden gerealiseerd. Daarnaast moet de initiatiefnemer aantonen dat de alternatieve parkeerruimte daadwerkelijk duurzaam (ten minste 15 jaar) beschikbaar is op tijden dat die nodig zijn voor de parkeerbehoefte van de ontwikkeling.
Het is mogelijk een beroep te doen op de openbare ruimte als de parkeerdruk op alle momenten in de week beneden de 80% blijft. Uiteraard geldt dit voor parkeergelegenheid op loopafstand van de ontwikkeling. Dit parkeerdrukcijfer moet blijken uit onafhankelijk onderzoek. De initiatiefnemer zorgt voor het uitvoeren en bekostigen van dit onafhankelijke onderzoek. De gemeente beoordeelt het onderzoek. Na gemeentelijke goedkeuring kan het onderzoek ingezet worden als nadere onderbouwing.
Daar waar ter hoogte van OV halteplaatsen extra parkeervoorzieningen zijn gerealiseerd kan in overleg afgeweken worden van de geldende parkeercijfers voor de te realiseren initiatief. Dit in het kader van dubbel gebruik van de parkeervoorziening.
Binnen een straal van 750 meter wordt rondom HOV- en R-net haltes de stedelijke zone aangemerkt als ‘Centrum’ met de daarbij behorende lagere parkeercijfers dan de overige stedelijke zones. Indien de HOV- of R-net halte zich in het ‘Centrum’ bevinden mag een extra aftrek van 0,2 plaatsvinden op het gemiddelde van de te hanteren parkeercijfers.
Gemeente Hoeksche Waard hanteert bij het situeren van parkeerplaatsen de onderstaande maximaal acceptabele loopafstanden. De acceptatie van de loopafstand hangt af van de parkeerduur, het motief van het bezoek aan het bestemmingsadres, de aantrekkelijkheid van de looproute en de concurrentiekracht van alternatieven. In tabel 3.3 staan de acceptabele loopafstanden voor de verschillende doelgroepen. De loopafstanden worden gemeten van deur-tot-deur met behulp van Google Maps.
* zie bijlage 1 voor gebiedsbegrenzing
Tabel 3.3: Maximaal acceptabele loopafstanden
3.3.2Realiseren parkeerplaatsen elders
In het geval de parkeerplaatsen niet geheel in het plangebied passen is elders parkeerplaatsen realiseren te overwegen. In deze gevallen bekijkt de initiatiefnemer in overleg met gemeente Hoeksche Waard of het mogelijk is de parkeerplaatsen op acceptabele loopafstand (zie tabel 3.3) in de openbare ruimte te realiseren. Hierbij maakt de gemeente een afweging tussen de realisatie van parkeerplaatsen en de kwaliteit van de openbare ruimte.
Gemeente Hoeksche Waard draagt zorg voor het realiseren van de parkeerplaatsen in de openbare ruimte, zodat deze parkeerplaatsen beschikbaar zijn op het moment dat het bouwplan wordt opgeleverd. De kosten hiervan komen voor rekening van de initiatiefnemer. Voorwaarde blijft dat de initiatiefnemer onderbouwt waarom het volledige benodigde parkeeraanbod niet binnen het uitgeefbare gebied te realiseren is. Gemeente Hoeksche Waard biedt geen mogelijkheid om het realiseren van de benodigde parkeerplaatsen af te kopen.
Als de initiatiefnemer aantoont dat de parkeerbehoefte voor minimaal 15 jaar lager ligt kan eventueel afgeweken worden van de gemeentelijke parkeernorm. In de onderbouwing wordt het volgende aangegeven:
Bij het opstellen van deze onderbouwing kan de initiatiefnemer bijvoorbeeld gebruik maken van zijn al eerder opgestelde business- of ondernemingsplan.
Bij het opstellen van deze plannen is aandacht besteed aan de specifieke bezoekersdoelgroep, formule, verwachte bezoekersaantallen en verzorgingsgebied. Deze gegevens zijn te gebruiken bij de onderbouwing van de parkeerbehoefte.
Nieuwe mobiliteitsconcepten leiden niet tot lagere parkeerbehoefte
De inzet van deelauto’s en/of deelfietsen wordt in (zeer) stedelijke gebieden gezien als mogelijkheid om de parkeerbehoefte te verlagen. Op dit moment is nog onvoldoende duidelijk wat het langetermijneffect van de inzet van deelauto’s in de Hoeksche Waard op de parkeerbehoefte is. De gemeente zal deze nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen en als deze ontwikkelingen een effect op de parkeerbehoefte laten zien, passen we de parkeernormen aan.
Bij zwaarwegende belangen is het mogelijk af te wijken van de eis voor een parkeeroplossing voor de hele parkeerbehoefte. Dit is alleen mogelijk wanneer een initiatiefnemer afdoende onderbouwt dat het benodigde parkeeraanbod niet (volledig) binnen het uitgeefbare gebied gerealiseerd kan worden. Onder strikte gemeentelijke voorwaarden kan het mogelijk zijn parkeerplaatsen elders te benutten of te realiseren.
Dit speelt bijvoorbeeld wanneer het onmogelijk of onwenselijk is om parkeerplaatsen binnen het uitgeefbare gebied te realiseren vanwege:
De initiatiefnemer moet zijn initiatief in dat geval voorzien van een onderbouwing van de noodzaak om af te wijken. De effecten die dit (eventueel) heeft op de omgeving en hoe hij participatie (informeren van buren/omgeving) heeft toegepast zijn hiervan onderdeel.
3.3.5Uitgangspunten voor maatwerk
Het doel van dit parkeernormenbeleid is het ontwikkelen van een eenduidige en transparante werkwijze. We hanteren de volgende uitgangspunten voor maatwerk:
Daar waar het parkeernormenbeleid niet voorziet in een passende (toepassing van de) parkeernorm, werken we een maatwerkoplossing uit. Daar waar dit niet lukt, kan een initiatief niet doorgaan. In deze gevallen is het college van burgemeester en wethouders bevoegd te beslissen over de maatwerkoplossing.
3.4 Indienen vergunningaanvraag
Zoals aangegeven leggen wij de parkeernormen vast in een bestemmingsplan. Om een initiatief mogelijk te maken moet de initiatiefnemer een aanvraag om omgevingsvergunning indienen. Daarbij overlegt de initiatiefnemer, conform de Ministeriële regelingen Omgevingsrecht (Mor), ten minste:
3.5 Samenvatting en handleiding
Dit parkeernormenbeleid is toegespitst op gemeente Hoeksche Waard en maakt het mogelijk om op een eenduidige en transparante wijze de parkeerbehoefte bij in- en uitbreidingsplannen te bepalen.
Een parkeercijfer is niet een getal dat geldt voor heel de gemeente. De juiste bepaling van een parkeerbehoefte is van een groot aantal factoren afhankelijk (zie tabel 4).
Stapsgewijze bepaling van de parkeerbehoefte
Bijlage 1 Afbeeldingen gebiedsbegrenzing
In deze bijlage is per kern een kaart opgenomen met de duiding van de stedelijke zones.
Aangezien de gemeente ervoor heeft gekozen in niet stedelijke kernen enkel onderscheid te maken naar 2 zones, bebouwde kom en buitengebied, zijn van deze kernen geen kaarten opgenomen.
Voor de weinig stedelijke kernen en voor de matig stedelijke kern maken we onderscheid in 3 zones: het centrumgebied (rood omkaderd), de rest van de bebouwde kom en het buitengebied. De kernen zijn in alfabetische volgorde opgenomen:
Bijlage 2 Lijst met parkeernormen auto
De parkeernormen die gemeente Hoeksche Waard hanteert zijn in de volgende tabellen opgenomen. Hierbij geldt:
Tabel 2 voor Numansdorp, Strijen, s-Gravendeel en Puttershoek
De gemiddelde CROW-kencijfers voor weinig stedelijke gebieden voor de stedelijke zones schil, rest bebouwde kom en buitengebied vormen hiervoor de basis. Vanwege de sterke menging van wonen en overige voorzieningen in het centrumgebied van deze kernen is ervoor gekozen voor dit gebied niet aan te sluiten bij de stedelijke zone centrum, maar bij de stedelijke zone schil centrum.
(*) Zorgwoningen: woning of gezondheidszorg?
Onder de categorie wonen valt alleen de functie ‘serviceflat’ en onder de categorie gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen alleen de functie verpleeg- en verzorgingstehuis. Binnen de zorgwoningen geldt een grote diversiteit. Gemeente Hoeksche Waard hanteert het volgende onderscheid:
(**) Verschillende typen detailhandel
CROW onderscheidt veel verschillende detailhandelsfuncties. Als op voorhand nog niet bekend is welk type detailhandel zich zal vestigen hanteren we parkeernorm voor binnenstad, buurt- en dorpscentrum. Hierop gelden de volgende uitzonderingen:
Bijlage 3 Aanwezigheidspercentages
Dubbelgebruik berekenen we volgens de methodiek van CROW-publicatie 381. In de tabel op deze pagina staan de te gebruiken aanwezigheidspercentages. Deze percentages zijn afkomstig van CROW. Voor de functies waarvoor geen aanwezigheidspercentages zijn opgenomen sluit u aan bij een passende alternatieve functie of geeft u een specifieke onderbouwing voor de gebruikte aanwezigheidspercentages.