Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Wet Bibob Bergen (L) 2021 |
Citeertitel | Beleidsregel Wet Bibob Bergen (L) 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Beleidsregel voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gemeente Bergen 2021 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders hebben, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, op 13 juli 2021 de Beleidsregel Wet Bibob Bergen 2021 vastgesteld.
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-07-2021 | nieuwe regeling | 13-07-2021 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de tenuitvoerlegging van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) en zelf de bevoegdheid hebben om te bepalen in welke van de door de Wet Bibob geboden mogelijkheden, zij dit instrument daadwerkelijk zullen toepassen;
Vast te stellen de volgende beleidsregel.
Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gemeente Bergen 2021
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidslijn wordt verstaan onder:
betrokkene: de aanvrager van een beschikking, de houder van een vergunning/ontheffing, de subsidieontvanger, zakelijke partner, de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een vastgoedtransactie is aangegaan of zal worden aangegaan, de gegadigde die wil deelnemen aan een aanbestedingsproces, de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een overheidsopdracht is of zal worden gegund, de onderaannemer;
Artikel 2:1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen (Volledige Bibob-toets)
Een volledige Bibob-toets wordt gestart bij aanvragen voor een:
waarbij er naar het oordeel van het bestuursorgaan, op basis van eigen ambtelijke informatie of op basis van informatie van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC aanleiding bestaat om over te gaan tot een Bibob-onderzoek. Dit is onder andere van toepassing wanneer er sprake is van een evenement waarbij Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) of verenigingen waar het openbaar ministerie een juridische procedure voert met het oogmerk deze te verbieden, hetzij als betrokkene, hetzij direct of indirect gerelateerd aan betrokkene.
Onverminderd het bepaalde in lid 1 zal het bestuursorgaan in geval van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 7 van de Wet Bibob (een gemeentelijke vergunning die op grond van een gemeentelijke verordening verplicht is gesteld voor inrichting of bedrijf) een Bibob-onderzoek starten, indien de aanvraag betrekking heeft op een vergunningplicht die in een gemeentelijke verordening is opgenomen met als doel het tegengaan van ondermijnende criminaliteit.
Artikel 2:2 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen (Bibob-quickscan)
Een Bibob-quickscan wordt gestart bij aanvragen voor een omgevingsvergunning waarbij sprake is van:
bouwactiviteiten voor nieuwbouw met een standaard bouwsom1 van meer dan € 500.000 (exclusief BTW);
een aanvraag voor een omgevingsvergunning waarbij er naar het oordeel van het bestuursorgaan aanleiding bestaat om over te gaan tot een Bibob-onderzoek. Dit is onder andere van toepassing wanneer er sprake is of in de afgelopen periode van 5 jaren voorafgaand aan de aanvraag sprake is geweest van een sluiting in het kader van de wet Damocles op het betreffende perceel en/of de betreffende aanvrager.
Artikel 2:3 Toepassingsbereik bij reeds verleende vergunningen of ontheffingen
Een volledige Bibob-toets vindt plaats met betrekking tot reeds verleende, in artikel 2:1 en 2:2 van deze beleidslijn genoemde beschikkingen of ontheffingen indien:
op basis van eigen ambtelijke informatie in welke vorm dan ook dan wel op basis van informatie van een of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC, er aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen dat sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob;
Hoofdstuk 3 Privaatrechtelijke transacties
Artikel 3:1 Toepassingsbereik bij vastgoed- en grondtransacties (Bibob-quickscan)
In overeenkomsten als bedoeld in lid 1, met een geldelijke waarde van €10.000,- of hoger, wordt verder een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, vernietiging of opschorting van de overeenkomst bij een ernstige mate van gevaar, dan wel een mindere mate van gevaar. De integriteitsclausule houdt tevens in dat het niet beantwoorden van vragen op grond van artikel 30 van de Wet Bibob kan leiden tot ontbinding van de overeenkomst.
In de in deze beleidsregel bepaalde gevallen zal betrokkene, naast de gebruikelijke (aanvraag)formulieren, de Bibob-vragenformulieren dienen in te vullen en in te leveren bij het bestuursorgaan. Daarbij dienen ook de documenten te worden gevoegd, die in deze vragenformulieren zijn vermeld en/of bij de uitreiking van de formulieren door of namens het bestuursorgaan zijn genoemd. Het uitreiken van een Bibob-vragenformulier is daarmee tevens de start van een Bibob-onderzoek.
Wanneer de stukken niet tijdig worden aangeleverd, zal een redelijke hersteltermijn worden geboden. Deze termijn kan tot maximaal 4 weken worden gesteld. Het niet of niet volledig aanleveren van de in het kader van de Wet Bibob gevraagde gegevens leidt uiteindelijk op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht tot het niet in behandeling nemen van de aanvraag, dan wel op grond van artikel 4 eerste lid juncto artikel 30 Wet Bibob tot het intrekken van de reeds verstrekte vergunning.
Na de toetsing van het Bibob-vragenformulier wordt de Bibob-procedure voortgezet indien vragen blijven bestaan over met name:
Het onderzoek behelst in ieder geval de controle en analyse van het ingevulde Bibob-vragenformulier (incl. bijlagen). Een open en gesloten bronnen onderzoek behoort tevens tot de mogelijkheden. Aanvullend kunnen justitiële, fiscale, bank en politiële gegevens gevraagd worden.
Als het bestuursorgaan op basis van het eigen onderzoek in het kader van de Wet Bibob genoeg aanwijzingen heeft om in redelijkheid te kunnen aantonen dat sprake is van een 'ernstig gevaar' als bedoeld in de Wet Bibob, kan het overgaan tot:
Indien onvoldoende kan worden aangetoond dat er sprake is van een ernstig gevaar, zoals dit bepaald wordt op basis van artikel 3 van de Wet Bibob, maar dat de integriteitsrisico’s wel aanwezig zijn, dan spreekt de Wet Bibob in dat geval van een mindere mate van gevaar.
Het bestuursorgaan kan in dat geval voorschriften verbinden aan de beschikking c.q. overeenkomst. Deze aanvullende voorschriften zijn gericht zijn op het wegnemen of het beperken van het gevaar. Onder bepaalde omstandigheden kan een Bibob-advies met een mindere mate van gevaar conclusie naar het oordeel van het bestuursorgaan alsnog tot een weigering leiden. Er rust dan een zwaardere motiveringsplicht bij het bestuursorgaan.
Aanvullend op de controle en analyse van de (extra) verstrekte informatie als hiervoor genoemd, kan een advies bij het Landelijk Bureau Bibob worden gevraagd indien:
De betrokkene wordt door het bestuursorgaan geïnformeerd over het feit dat een advies is gevraagd bij het Landelijk Bureau Bibob (notificatieplicht).
Artikel 4:3 Beslissing na advies
Artikel 5:1 Geheimhoudingsplicht
Het advies van het Landelijk Bureau Bibob zal worden gebruikt ter onderbouwing van de uiteindelijke beslissing omtrent de gevraagde beschikking. Iedereen die kennis mag nemen van dit advies is gebonden aan de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28 van de Wet Bibob. Indien de geheimhoudingsplicht wordt geschonden, wordt aangifte gedaan door het bevoegd gezag.
Artikel 6:1 Intrekking oude beleidsregel
De Beleidslijn Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur 2005 wordt ingetrokken.
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders gemeente Bergen van 13 juli 2021 en door de burgemeester op 13 juli 2021
gemeentesecretaris,
H.H.M. Timmermans
Burgemeester,
M.H.E. Pelzer
Risicocategorieën waarbij de gemeente Bergen in beginsel de Wet Bibob zal worden toegepast:
Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet-limitatief, maar geeft een indicatie van mogelijke risicocategorieën. Deze opsomming kan aangepast worden, indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.