Organisatie | Noord-Beveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Noord-Beveland houdende regels omtrent de termijn tot het afgeven van een beschikking tot het verlenen of afwijzen van schuldhulpverlening (Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente Noord-Beveland) |
Citeertitel | Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente Noord-Beveland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-08-2021 | nieuwe regeling | 27-05-2021 | D21.251093 |
Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2. Beschikkingstermijn
De beschikking tot schuldhulpverlening zoals bedoeld in artikel 4a, eerste lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, dan wel de afwijzing of beëindiging ervan, wordt door het college gegeven binnen maximaal acht weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid van die wet heeft plaatsgevonden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Noord-Beveland
d.d. 27 mei 2021
de voorzitter,
de griffier,
De Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).
Als gevolg van de wijziging van de wet per 1 januari 2021 krijgen gemeenten nadrukkelijk en expliciet de opdracht om een beschikking af te geven voor schuldhulpverlening. De maximale beschikkingstermijn is volgens de Algemene wet bestuursrecht acht weken. In een verordening moeten gemeenten vastleggen welke beschikkingstermijn zij hanteren waarbij als maximale termijn acht weken geldt. Een kortere termijn mag, een langere termijn niet.
De Tweede Kamer nam op 10 maart 2020 een amendement aan (Kamerstuk 35 316, vergaderjaar 2019-2020) met daarin het voorstel om het advies van de Nationale ombudsman op te volgen en een wettelijke termijn in de gemeentelijke verordening op te nemen, waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. In de toelichting stellen de indieners: ‘Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de gemeenteraad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.’
Begrippen die al zijn omschreven in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening of de Algemene wet bestuursrecht worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze verordening.
Artikel 2. Beschikkingstermijn
Deze verordening bepaalt dat voor het afgeven van de beschikking een termijn van maximaal acht weken wordt gehanteerd, zijnde de maximale termijn die op grond van de Algemene wet bestuursrecht geldt.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel