Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRichtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021
CiteertitelRichtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 212 van de Gemeentewet
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR458548/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-08-202101-01-2021nieuwe regeling

27-07-2021

gmb-2021-254602

Tekst van de regeling

Intitulé

Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021

Intitulé

 

Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021.

 

gelet op artikel 12, derde lid van de financiële verordening ter uitvoering van artikel 212 van de Gemeentewet,

 

BESLUITEN:

 

vast te stellen:

 

Richtlijnen voor de berekening van de voorzieningen voor dubieuze debiteuren.

Artikel 1 Instellen voorzieningen

1.

Ter afdekking van het risico van oninbaarheid van openstaande posten worden voor de onderstaande debiteurengroepen voorzieningen ingesteld:

a. debiteuren sociale zekerheidsregelingen;

b. publiekrechtelijke debiteuren (belastingdebiteuren);

c. privaatrechtelijke debiteuren.

 

2.

Overal waar in deze richtlijnen ‘voorziening’ staat, kan ook ‘voorzieningen’ worden gelezen.

 

3.

Het saldo van de voorziening dubieuze debiteuren wordt gecrediteerd op de balanspost debiteuren.

 

 

Artikel 2 Bepalen omvang voorziening

1. Periodiek wordt de noodzakelijke omvang van de voorziening voor dubieuze debiteuren bepaald. Dit gebeurt in ieder geval bij het opstellen van de jaarrekening.

2. De noodzakelijke omvang wordt vastgesteld door afhankelijk van de ouderdom van de openstaande posten een bepaald percentage als oninbaar te beschouwen. Hierbij wordt bij de openstaande posten van:

a. openbare lichamen van 0,00% uitgegaan;

b. belasting (publiekrechtelijk) en privaat (privaatrechtelijk) van de onderstaande percentages uitgegaan:

 

Ouderdom

Geschat percentage oninbaar

Tot en met 6 maanden (180 dagen)

2,00%

Tot en met 9 maanden (270 dagen)

4,00%

Tot en met 1 jaar (360 dagen)

10,00%

>1 ja ar (> 360 dagen)

50,00%

 

Bij het berekenen van het oninbare bedrag wordt naar het totaal van de openstaande posten met een bepaalde ouderdom gekeken.

 

c. sociale zekerheidsregelingen >uitgegaan van percentages afgeleid van status vordering.

 

Status

Geschat percentage oninbaar

Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

90%

Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW)

90%

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)

90%

Onderzoek naar vordering loopt

50%

Bezwaar/Beroep loopt

0%

Uitgestelde aflossing

25%

Onzekere betalingsregeling

50%

Aflossing loopt met looptijd < 5 jaar

0%

Aflossing loopt met looptijd 5-10 jaar

25%

Aflossing loopt met looptijd 11-20 jaar

50%

Aflossing loopt met looptijd > 20 jaar

80%

 

3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 onder b worden openstaande posten ouder dan 6 maanden individueel beoordeeld als zij groter zijn dan € 5.000. Afhankelijk van de beoordeling van de betreffende post kan zowel een hoger als lager percentage dan in de onder lid 2 vermelde tabel voorgeschreven percentages als oninbaar gehanteerd worden.

 

Artikel 3 Mutaties voorzieningen dubieuze debiteuren

1.

Het verschil tussen de op grond van artikel 2 bepaalde noodzakelijke omvang van de voorziening en de werkelijke omvang van de voorziening wordt geboekt op de balans. De tegenboeking wordt als correctie verantwoord op de exploitatie. De hiervoor genoemde correctie wordt voor zover mogelijk en zinvol naar rato functioneel verantwoord op de producten en functies waar de betreffende openstaande posten betrekking op hebben.

 

2.

Rechtstreeks ten laste van de voorzieningen dubieuze debiteuren worden openstaande

posten afgeboekt uit het lopende en een vorig rekeningjaar als het onderstaande van toepassing is:

• Faillissement, pas afboeken na brief beëindiging faillissement door curator;

• Vertrokken onbekend waarheen (VOW); pas afboeken na 3 jaar vertrokken onbekend waarheen te zijn;

• Vertrokken naar buitenland; pas afboeken na verhaalsonderzoek;

• Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP); pas afboeken na schriftelijke verklaring schone lei;

• Minnelijke schuldregeling (finale kwijting); pas afboeken na schriftelijke verklaring of storting van het overeengekomen bedrag;

• Kosten/baten (bedrag te laag om dwanginvordering toe te passen);

• Overleden, erven onbekend of erfenis verworpen;

• Geen verhaal: bijvoorbeeld ambtsbericht deurwaarder.

 

3.

Eventuele nagekomen ontvangsten worden ten gunste van de voorziening geboekt.

 

4.

De bevoegdheden rond het oninbaar verklaren van openstaande posten worden vastgelegd in een Mandaatbesluit.

 

Artikel 4 Verdisconteren oninbaarheid

Om de geraamde baten te kunnen realiseren wordt bij het bepalen van de tarieven van de grote gemeentelijke belastingen (onroerende-zaakbelastingen, rioolheffingen, reinigingsheffingen en hondenbelasting) rekening gehouden met een percentage oninbaarheid.

 

Artikel 5 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.

 

Artikel 6 Citeertitel

Deze richtlijnen kunnen worden aangehaald als Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021.

Raamsdonksveer, 27 juli 2021

burgemeester en wethouders van Geertruidenberg,

de secretaris, de burgemeester,

R.C.J. Nagtzaam, M. Witte