Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021 |
Citeertitel | Richtlijnen voorzieningen dubieuze debiteuren 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-08-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 27-07-2021 |
Artikel 1 Instellen voorzieningen
Ter afdekking van het risico van oninbaarheid van openstaande posten worden voor de onderstaande debiteurengroepen voorzieningen ingesteld:
a. debiteuren sociale zekerheidsregelingen;
b. publiekrechtelijke debiteuren (belastingdebiteuren);
c. privaatrechtelijke debiteuren.
Overal waar in deze richtlijnen ‘voorziening’ staat, kan ook ‘voorzieningen’ worden gelezen.
Het saldo van de voorziening dubieuze debiteuren wordt gecrediteerd op de balanspost debiteuren.
Artikel 2 Bepalen omvang voorziening
1. Periodiek wordt de noodzakelijke omvang van de voorziening voor dubieuze debiteuren bepaald. Dit gebeurt in ieder geval bij het opstellen van de jaarrekening.
2. De noodzakelijke omvang wordt vastgesteld door afhankelijk van de ouderdom van de openstaande posten een bepaald percentage als oninbaar te beschouwen. Hierbij wordt bij de openstaande posten van:
a. openbare lichamen van 0,00% uitgegaan;
b. belasting (publiekrechtelijk) en privaat (privaatrechtelijk) van de onderstaande percentages uitgegaan:
Bij het berekenen van het oninbare bedrag wordt naar het totaal van de openstaande posten met een bepaalde ouderdom gekeken.
c. sociale zekerheidsregelingen >uitgegaan van percentages afgeleid van status vordering.
3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 onder b worden openstaande posten ouder dan 6 maanden individueel beoordeeld als zij groter zijn dan € 5.000. Afhankelijk van de beoordeling van de betreffende post kan zowel een hoger als lager percentage dan in de onder lid 2 vermelde tabel voorgeschreven percentages als oninbaar gehanteerd worden.
Artikel 3 Mutaties voorzieningen dubieuze debiteuren
Het verschil tussen de op grond van artikel 2 bepaalde noodzakelijke omvang van de voorziening en de werkelijke omvang van de voorziening wordt geboekt op de balans. De tegenboeking wordt als correctie verantwoord op de exploitatie. De hiervoor genoemde correctie wordt voor zover mogelijk en zinvol naar rato functioneel verantwoord op de producten en functies waar de betreffende openstaande posten betrekking op hebben.
Rechtstreeks ten laste van de voorzieningen dubieuze debiteuren worden openstaande
posten afgeboekt uit het lopende en een vorig rekeningjaar als het onderstaande van toepassing is:
• Faillissement, pas afboeken na brief beëindiging faillissement door curator;
• Vertrokken onbekend waarheen (VOW); pas afboeken na 3 jaar vertrokken onbekend waarheen te zijn;
• Vertrokken naar buitenland; pas afboeken na verhaalsonderzoek;
• Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP); pas afboeken na schriftelijke verklaring schone lei;
• Minnelijke schuldregeling (finale kwijting); pas afboeken na schriftelijke verklaring of storting van het overeengekomen bedrag;
• Kosten/baten (bedrag te laag om dwanginvordering toe te passen);
• Overleden, erven onbekend of erfenis verworpen;
• Geen verhaal: bijvoorbeeld ambtsbericht deurwaarder.
Eventuele nagekomen ontvangsten worden ten gunste van de voorziening geboekt.
De bevoegdheden rond het oninbaar verklaren van openstaande posten worden vastgelegd in een Mandaatbesluit.
Artikel 4 Verdisconteren oninbaarheid
Om de geraamde baten te kunnen realiseren wordt bij het bepalen van de tarieven van de grote gemeentelijke belastingen (onroerende-zaakbelastingen, rioolheffingen, reinigingsheffingen en hondenbelasting) rekening gehouden met een percentage oninbaarheid.