Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de integrale aanpak van ondermijning (Bestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning Nieuwegein 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de integrale aanpak van ondermijning (Bestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning Nieuwegein 2021)
CiteertitelBestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning Nieuwegein 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28338/8

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-07-2021nieuwe regeling

20-07-2021

gmb-2021-253512

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de integrale aanpak van ondermijning (Bestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning Nieuwegein 2021)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein;

 

De burgemeester van Nieuwegein;

 

gelet op de Algemene plaatselijke verordening;

 

besluit

 

vast te stellen

 

Bestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning Nieuwegein 2021

 

1. Inleiding

 

Het gemeentebestuur hecht belang aan een structurele consistente en integrale aanpak van ondermijning. In het plan van aanpak Ondermijning zijn de volgende speerpunten genoemd:

 

  • Vergroten van de bestuurlijke, ambtelijke en stedelijke weerbaarheid.

  • Versterken van de informatiepositie.

  • Intensiveren van de lokale integrale aanpak.

De Algemene plaatselijke verordening is een verordening die verboden bevat ter bevordering van een veilig leefmilieu en het voorkomen van risico’s voor de openbare orde. Daarom is de APV bij uitstek geschikt als lokaal regelgevingsinstrument voor de aanpak van ondermijning.

Deze notitie is bedoeld als leidraad voor een integrale aanpak van ondermijning. Voor de notitie is de handreiking APV en ondermijning van het Aanjaagteam ondermijning als leidraad gehanteerd. Hierin staat beschreven hoe gemeenten de Algemene plaatselijke verordening kunnen gebruiken bij de aanpak van ondermijning. De handreiking bevat een stappenplan van bestuurlijke maatregelen op grond van de APV die ingezet kunnen worden. Dit stappenplan hebben we vertaald naar de maatregelen die passen binnen de focus van het gemeentebestuur van Nieuwegein.

2. Juridische perspectieven voor de aanpak van ondermijning

 

Ondermijning kan vanuit bestuursrechtelijk, strafrechtelijk en privaatrechtelijk perspectief worden benaderd. Het terugdringen van ondermijnende (drugs) criminaliteit lukt alleen met een integrale aanpak. Strafrecht, bestuursrecht en (fiscaal) afpakken van (crimineel) vermogen gaan daarbij hand in hand. Ondermijnende activiteiten worden aangepakt met de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) en de Opiumwet. Het gemeentebestuur heeft specifiek beleid vastgesteld die ook van belang kan zijn bij het aanpakken ondermijnende activiteiten en ook onderdeel uit kan maken van het stappenplan. Het gaat om de volgende beleidsregels:

 

  • 1.

    Bibob beleid Gemeente Nieuwegein 2018;

  • 2.

    Beleidsregel artikel 13b van de Opiumwet Gemeente Nieuwegein 2021;

  • 3.

    Beleidsregel sluiting van voor publiek openstaande gebouwen, niet voor publiek toegankelijke lokalen, woningen en daarbij behorende erven Gemeente Nieuwegein 2021;

  • 4.

    Beleidsregel toepassing van Wet Victor en artikel 17 van de Woningwet Gemeente Nieuwegein 2021.

Het toepassen van dit stappenplan zal nadrukkelijk binnen de context van deze beleidsregels gebeuren.

3. Toepasbaarheid van bepalingen uit de Algemene plaatselijke verordening

 

Het onderstaande overzicht bevat een opsomming met een korte toelichting van de meest belangwekkende bepalingen uit de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Nieuwegein die het gemeentebestuur inzet bij de aanpak van ondermijning.

 

Evenementvergunning (artikel 2:25)

Volgens deze bepaling is het verboden om zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Voor kleine evenementen kan worden volstaan met een meldingsplicht. Tot de evenementen behoren ook sportgala’s, waaronder vechtsport-evenementen.

Met de wijziging van de APV van 3 juni 2021 is de weigeringsgrond toegevoegd dat een vergunning voor een vechtsportevenement geweigerd kan worden als de organisator of de aanvrager van de vergunning in enig opzicht van slecht levensgedrag is. Hiermee kan bij het beoordelen van een aanvraag voor een dergelijke evenementvergunning overwogen worden of sprake is van ondermijnende activiteiten.

 

Ordeverstoring (artikel 2:26)

Deze bepaling houdt in dat het verboden is om bij evenementen zichtbaar goederen te dragen, bij zich te hebben of te vervoeren die uiterlijke kenmerken zijn van een organisatie die bij rechterlijke uitspraak of bestuurlijk besluit verboden is verklaard of ontbonden is vanwege strijd met de openbare orde. Het kan bijvoorbeeld gaan om de naam, logo’s, spreuken, kleding en andere aanduiding op motoren.

 

Verbod op zichtbare uitingen van verboden organisaties (artikel 2:50b)

In artikel 2:50b wordt een verbod ingesteld voor openbare plaatsen en in voor publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven. Strafbaarstelling van het verbod vindt plaats in artikel 6:1. Voor het geval van samenloop met de strafbaarstelling in het Wetboek van Strafrecht (met name relevant na het onherroepelijk worden van een rechterlijke uitspraak) is voorzien in een anti-samenloopbepaling (tweede lid).

 

Exploitatievergunning horecabedrijf of openbare inrichting (artikel 2:28)

In dit artikel is omschreven dat het verboden is om zonder vergunning van de burgemeester een openbare inrichting te exploiteren. In de erop volgende artikelleden is omschreven op basis waarvan de vergunning kan worden geweigerd (o.a. strijd met het bestemmingsplan, de woon- en leefsituatie en de openbare orde). Als de exploitant of de leidinggevende in enig opzicht van slecht levensgedrag is kan een aangevraagde exploitatievergunning worden geweigerd.

 

Handel binnen openbare inrichtingen (artikel 2:32)

Dit artikel betreft een verbod van heling. Het verbod richt zich tegen de exploitant van de inrichting, niet tot de handelaar die zich schuldig maakt aan heling (strafbaar gesteld in artikel 437 Sr). Overtreding van het verbod kan leiden tot (tijdelijke) sluiting van de inrichting.

 

Speelgelegenheden (artikel 2:39)

Volgens dit artikel is het verboden om zonder vergunning van de burgemeester een speelgelegenheid te exploiteren of te doen exploiteren.

 

Drugshandel op straat (artikel 2:74)

In de Opiumwet wordt verboden deze middelen te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken, te vervoeren en aanwezig te hebben. Maar in deze wet wordt geen aandacht besteed aan overlast ten gevolge van drugshandel op straat. De bepaling is opgenomen om de overlast op straat tegen te gaan. De straathandel in drugs kan leiden tot een verstoring van de openbare orde. Om daartegen op te treden is het noodzakelijk in de APV een bepaling op te nemen, die tot doel heeft het voorkomen van de aantasting van de openbare orde en van strafbare feiten. In de praktijk gaat het met name om harddrugs.

 

Veiligheidsrisicogebieden (artikel 2:76)

Volgens dit artikel kan de burgemeester overeenkomstig artikel 151b van de Gemeentewet bij verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens, dan wel bij ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, een gebied, met inbegrip van de daarin gelegen voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven, aanwijzen als veiligheidsrisicogebied.

Daar waar sprake is van wapenincidenten c.q. vrees voor het ontstaan daarvan in de openbare ruimte, kan dus de hier bedoelde bevoegdheid tot preventief fouilleren mogelijk worden gemaakt. In de aanpak van ondermijning, waarbij soms ook wapenbezit en wapengeweld in het spel zijn, kan dit artikel dus uitkomst bieden. Het doel is overigens gelegen in de openbare orde. Door de genoemde controlebevoegdheden in het aangewezen veiligheidsrisicogebied mogelijk te maken kan de veiligheid in het gebied worden vergroot en de kans op wapengeweld en – bezit worden ontmoedigd.

 

Seksinrichtingen, sekswinkels, straatprostitutie e.d. (artikelen 3:1 t/m 3:16)

Deze bepalingen hebben onder meer betrekking op een vergunningstelsel voor seksbedrijven, de criteria voor aanvraag en weigering van de vergunning, de aan de vergunning te verbinden voorschriften en de gronden voor intrekking van de vergunning. Wat betreft de prostitutiebedrijven bevatten de APV-bepalingen regels ten aanzien van de prostituee en de exploitant en de bedrijfsvoering rondom het prostitutiebedrijf.

Tenslotte bevat dit hoofdstuk bepalingen rondom raam- en straatprostitutie. Met voorschriften ten aanzien van de leeftijd van de prostituee, het vereiste van een geldige verblijfstitel volgens de vreemdelingenwetgeving en vereisten rondom de bedrijfsvoering van de seksinrichting en de verblijfstitel van de exploitant c.q. het ontbreken van – in de APV-bepaling omschreven – strafrechtelijke antecedenten kan een (bestuursrechtelijke) barrière worden opgeworpen tegen uitwassen, zoals bijvoorbeeld mensenhandel. Sanctionering kan onder meer ook plaatsvinden in de vorm van sluiting. Daarnaast is uiteraard ook het strafrechtelijke instrumentarium voorhanden.

4. Bibob-beleid en aanduiding risicogebieden

 

In het Bibob-beleid zijn de volgende gebieden aangeduid als risicogebied:

 

  • Industrieterrein Laagraven,

  • Industrieterrein Plettenburg,

  • gebied Hildo Kropstraat-Kruyderlaan-stukje Herenstraat.

5. Bestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning

 

In de bestuurlijke interventie arena worden 4 fasen onderscheiden die volgordelijk toegepast worden. Elke fase kent algemene en specifieke stappen die genomen kunnen worden.

 

Preventieve fase

In het geval dat er signalen zijn van ondermijnende activiteiten kan in deze fase in algemene zin onderzoek worden verricht door middel van een Bibob-onderzoek al dan niet met de betrokkenheid van het RIEC en landelijk Bureau Bibob of andere ketenpartners.

 

De uitkomst van het Bibob-onderzoek kan leiden tot het weigeren of intrekken van een vergunning, het ontbinden van een overeenkomst, het stopzetten van onderhandelingen en het doen van strafrechtelijke aangifte. Dit zijn ook juridische instrumenten die kunnen worden ingezet. En dit is dan niet alleen preventief, maar kan ook worden ingezet als de ondermijning al plaatsvindt. Het kan dus ook een plek hebben in de andere fasen (hoofdfase). Zie bijv. ook nummer 24 in het overzicht.

 

In de preventieve sfeer kunnen ook juridische instrumenten worden ingezet. Denk hierbij aan preventieve last onder dwangsom, aanwijzing van een veiligheidsrisicogebied en strategische communicatie.

 

Daarnaast is het mogelijk themagericht preventieve activiteiten uit te voeren. Denk hierbij aan misbruik met betrekking tot vastgoedfraude.

 

Tussenfase

Een Bibob-onderzoek kan ook als tussentijds middel worden ingezet wanneer nog concreet beeld bestaat van de ondermijnende activiteit.

 

Specifiek kan in het kader van misbruik en fraude met betrekking tot vastgoed onderzoek gedaan worden naar het levensgedrag vergunninghouders.

 

Hoofdfase

In deze fase kan in algemene zin (ondermijning breed) een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang worden toegepast in geval van overtreding van een vergunning of bepaling van de APV. Indien nodig wordt deze stap gevolgd door het binnentreden van een woning. Daarna wordt bekeken of het opleggen gebiedsverbod/ samenscholingsverbod/meldingsplicht eventueel nodig is waarbij strategische communicatie kan worden ingezet.

 

Daarnaast wordt in de hoofdfase op thema de volgende stappen:

  • -

    Misbruik en fraude m.b.t. vastgoed

  • -

    Drugscriminaliteit en vastgoedfraude

  • -

    Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s)/Opleggen samenscholingsverbod OMG’s

Slotfase

In algemene zin gaat het hier om strategische communicatie achteraf. Het doel hiervan is om de ondermijner dwars te zitten in zijn netwerk en business, andere ondermijners af te schrikken en bewustzijn te creëren bij burgers en ondernemers. Vervolgstappen zijn: Stoppen en terugvorderen bijstandsuitkering (evt. i.c.m. bestuurlijke boete) en het terugvorderen onverschuldigd betaalde subsidiegelden.

 

In het kader van misbruik en fraude m.b.t. vastgoed kan o.a. het erfpachtcontract worden ontbonden.

 

In de bijlage zijn de stappen per fase opgenomen.

6. Beslissingsbevoegd

 

De bestuurlijke bevoegden kunnen afhankelijk van de inhoud liggen bij de burgemeester of het college. Daarom wordt deze beleidsnotitie door beide bestuursorganen vastgesteld.

 

Voor zo ver in de stappen andere bestuursorganen, overheden of instellingen worden genoemd is hun bevoegdheid om een vermelde stap te nemen gebaseerd op de wettelijke regeling die daarop van toepassing is.

7. Randvoorwaarden

 

  • Bestuurlijke prioritering en dekking

  • Digitale infrastructuur en dossierbeheer op orde

  • Integraliteit tussen de verschillende disciplines intern en extern

  • Operationele afstemming tussen netwerkpartners (werkafspraken)

  • Privacy waarborgen bij gegevensverwerking

8. Citeertitel en inwerkingtreding

 

  • a.

    Deze beleidsnotitie wordt aangehaald als: Bestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning Nieuwegein 2021.

  • b.

    Deze beleidsnotitie treedt in werking met ingang van de dag na die van de inwerkingtreding.

 

Aldus vastgesteld op 20 juli 2021 door

Burgemeester en wethouders,

Ellie Liebregts

secretaris

Frans Backhuijs

burgemeester

Frans Backhuijs

Bijlage 1 stappenplan bestuurlijke interventie arena aanpak ondermijning Nieuwegein 2021

 

Preventieve fase

Ondermijning breed

1a. Eigen Bibob-onderzoek

 

Doel: inschatten mate gevaar vergunning, subsidie, ontheffing, aanbesteding of vastgoedtrans actie wordt misbruikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: o.a. bij aanvraag vergunning, subsidie of ontheffing, het doen van een aanbesteding of het aangaan van een vastgoedtransactie (waaronder erfpachtrelatie), wijziging erfpachtcontract.

 

Wie: Bibob-werkgroep (gemeente), politie, Landelijk Bureau Bibob. | art. 9 en. 30 Wet Bibob

1b.Bibob-advies vragen RIEC(-partners)

 

Doel: inschatten mate gevaar vergunning, subsidie, ontheffing, aanbesteding of vastgoedtransactie wordt misbruikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: als aanvulling op eigen Bibob- onderzoek met bronnen van partners.

 

Wie: Bibob-werkgroep (gemeente), RIEC-partners. |Wet Bibob

1c. Bibob-onderzoek door Landelijk Bureau Bibob (LBB)

 

Doel: inschatten mate gevaar vergunning, subsidie, ontheffing, aanbesteding of vastgoedtransactie wordt misbruikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: o.a. bij aanvraag vergunning, subsidie of ontheffing, het doen van een aanbesteding of het aangaan van een vastgoedtransactie (waaronder erfpachtrelatie), wijziging erfpacht- contract, misdrijf ter verkrijging (valsheid in geschriften/ /bedreiging/omkoping) en weigering beantwoorden vragen.

 

Wie: Bibob-werkgroep, Landelijk Bureau Bibob | Wet Bibob

2.Preventieve last onder dwangsom

 

Doel: voorkomen plegen overtreding.

 

Wanneer: bij ‘aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid’ dreiging gevaar voor overtreding voorschrift vergunning of bepaling APV (zoals drugs dealen).

 

Wie: gemeentebestuur. | art. 5:7 Awb

3.Aanwijzen veiligheidsrisicogebied

 

Doel: voorkomen overlast en handhaving openbare orde, preventief fouilleren op verboden wapens.

 

Wanneer: (dreiging) verstoring openbare orde bepaald gebied door aanwezigheid wapens of drugs- overlast.

 

Wie: burgemeester. | art. 2:76 APV, art. 151b Gemeentewet, 174b Gemeentewet

4. Informeel dwangmiddel (brief of gesprek)

 

Doel: voorkomen dat crimineel zich vestigt in gemeente of dat ondernemer (evenementen van) crimineel faciliteert.

 

Wanneer: (vermoeden van) vestiging crimineel in gemeente of facilitering door ondernemer. Wie: burgemeester en politie(chef).

5. Aanwijzingsbevoegdheid risicovolle bedrijven en gebieden door burgemeester (incl. Bibob-risicogebieden)

 

Doel: tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat; voorkomen vergunning wordt gebruikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: bij (risico op) onder druk komen te staan van leefbaarheid of openbare orde en veiligheid door bedrijfsmatige activiteit.

 

Wie: burgemeester.

6. Strategische communicatie (preventief)

 

Doel: ondermijner dwarszitten in netwerk en business, afschrikken andere ondermijners, bewustzijn creëren bij burgers en ondernemers.

 

Wanneer: verdachte signalen rondom (rechts)persoon. Wie: gemeente, media, RIEC-partners.

7. Actief toezicht op nachtregister (volgens APV)

 

Doel: wegnemen anonimiteit ondermijners, vergemakkelijken opsporing of aanhouding gezochte personen.

 

Wanneer: signalen mensenhandel/ ille- gale prostitutie rondom nachtinrichting, zoals hotel of vakantiepark

 

Wie: boa’s, politie | art. 2:38 APV, art. 438 Wetboek van Strafrecht

 

Preventieve fase

Ondermijning breed stap 8 tot en met 12

Misbruik en fraude m.b.t. vastgoed stap 13 tot en met 15

Illegaal gokken stap 16

8.Pop-up wijkkantoor

 

Doel: zichtbare aanwezigheid van gemeente en partners om malafide bedrijven of ondermijners af te schrikken en bonafide ondernemers steunen.

 

Wanneer: in kwetsbare buurten, bij malafide bedrijventerreinen, criminogene branches.

 

Wie: wijk coördinator, projectleider ondermijning, boa’s, woningcorporatie, wijkagent

9. Oprichten lokaal integraal interventieteam

 

Doel: controleren op misstanden, versterken informatiepositie, handhaven openbare orde, opwerpen barrières ondermijning. Dit kan zowel op gemeentelijk niveau, als op regionaal niveau.

 

Wanneer: signalen misstanden.

 

Wie: gemeentebestuur, verschillende gemeentelijke diensten, boa’s, politie, brandweer, Omgevingsdienst. | APV, specifieke wetten

10. Gebruik maken van Bestuurlijk Ondersteuningsteam (BOT)

 

Doel: ondersteunen van gemeenten in slagvaardige, integrale aanpak ondermijning.

 

Wanneer: bij knelpunten op districtsniveau, op aanvraag beschikbaar.

 

Wie: team van lokale ondersteuners

In de regio Midden Nederland wordt al gewerkt met DTO’s: districtelijke teams Ondermijning. Zij zijn er opgericht gemeente te ondersteunen in aanpak van Ondermijning. 

11. Controle Basis Registratie Personen (BRP)

 

Doel: versterken informatiepositie gemeente, aanpak vastgoedfraude.

 

Wanneer: signalen leegstand of over bewoning, misbruik vastgoed.

 

Wie: gemeente, Landelijke Aanpak Adresfraude (LAA), politie | Wet Brp

12. Weigeren vergunning of subsidie

 

Doel: voorkomen vergunning of subsidie wordt gebuikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: bij vermoeden dat vergunning of subsidie misbruikt gaat worden (bijv. naar aanleiding van Bibob- onderzoek of politiële of justitiële gegevens).

 

Wie: gemeentebestuur, gemeente, politie, justitie. | art. 1:8 APV, art. 27 Drank- en horecawet, art. 2:20 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Wet Bibob, Bibob-beleid, lokale horecabeleidsregels en subsidie-verordeningen,

13. Beperken toegang woningmarkt

 

Doel: voorkomen overlast aangewezen wooncomplexen, straten en gebieden.

 

Wanneer: o.a. op basis van (eerder gepleegd) overlast gevend of crimineel gedrag.

 

Wie: gemeenteraad. | Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek ‘Rotterdamwet’, Huisvestingswet 2014

14a. Toepassen beleidsregels omtrent integriteit bij overeenkomsten (integriteitstoets Bibob)

 

Doel: een integere overheid bij privaatrechtelijke overeenkomsten.

 

Wanneer: bij aangaan privaat- rechtelijke rechtshandelingen tussen gemeente en andere partij.

 

Wie: gemeente. | art. 160 lid 1 sub e en art. 171 Gemeentewet

14b.Screening/open bronnen- onderzoek projectontwikkelaars

 

Doel: voorkomen vastgoedfraude.

 

Wanneer: verdachte signalen rondom vastgoedontwikkelaar, bij bestaan van

integriteitsrisico.

Wie: gemeente.

14c. Opnemen integriteitsclausule bij privaatrechtelijke overeenkomsten

 

Doel: een integere overheid bij privaatrechtelijke overeenkomsten, de mogelijkheid voor de gemeente om een overeenkomst op te schorten of tussentijds te beëindigen.

 

Wanneer: bij aangaan privaatrechtelijke rechtshandelingen tussen gemeente en andere partij. Wie: gemeente.

15. Knock and talk

 

Doel: versterken informatiepositie, aanwezigheid laten zien, malafide bedrijven uit anonimiteit trekken.

 

Wanneer: nieuwe/onbekende be- drijven op bedrijventerreinen, criminogene branches. Wie: boa’s, wijkagent, wijkregisseur.

16. Weigeren of voorwaarden stellen aan kans- spelvergunning of klein kansspel

 

Doel: voorkomen vergunning (loterij) of klein kansspel (bingo) wordt gebruikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: indien (vermoeden) dat kansspel niet voldoet aan eisen Wet op kans- spelen of Wwft.

 

Wie: gemeentebestuur, politie, Kansspelautoriteit | Wet op Kansspelen, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme

 

Tussenfase

Ondermijning breed

Misbruik en fraude m.b.t. vastgoed

17.Tussentijds Bibob-onderzoek

 

Doel: inschatten mate gevaar vergunning, subsidie, ontheffing, aanbesteding of vastgoedtransactie wordt misbruikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: bij signalen (zoals OM-tip) dat vergunning, subsidie of ontheffing misbruikt wordt.

 

Wie: Bibob- werkgroep (gemeente), RIEC-partners. | Wet Bibob

18. Tussentijds onderzoek naar levensgedrag vergunninghouders

 

Doel: tegengaan vergunning wordt gebruikt voor illegale doeleinden.

 

Wanneer: vermoeden misbruik vergunning of signalen over bepaalde (horeca) inrichtingen.

 

Wie: burgemeester, politie, Justid. | art. 8 Drank- en horecawet, Besluit eisen zedelijk gedrag Drank– en Horecawet 1999.

 

Hoofdfase

Ondermijning breed stap 19 tot en met 23

19. Last onder dwangsom / bestuursdwang

 

Doel: herstellen onrechtmatige situatie.

 

Wanneer: overtreding voorschrift vergunning of bepaling APV (waaronder drugs dealen).

 

Wie: gemeentebestuur. | art. 5:31 en 5:32 Awb, art. 125 Gemeentewet

20. Binnentreden woning

 

Doel: handhaven openbare orde, toepassen bestuursdwang, belang veiligheid en gezondheid personen.

 

Wanneer: signalen misstanden, controle op inschrijving BRP.

 

Wie: verschillende gemeentelijke diensten, politie, inspecties, brandweer, boa’s, omgevingsdienst etc. | Art. 6:3 APV; art. 5:27 Awb; art. 149a Gemeentewet; art. 2 Algemene wet op binnentreden

21. Opleggen gebiedsverbod/ samenscholingsverbod/meldingsplicht

 

Doel: tegengaan overlast individu of groep.

 

Wanneer: (dreiging) verstoring openbare orde door individu of groep.

 

Wie: burgemeester. | art. 2:1 en 2:78 APV, art. 172a en b Gemeentewet

22. Communicatie als interventie

 

Doel: ondermijner dwarszitten in netwerk en business, afschrikken andere ondermijners, bewustzijn creëren bij burgers en ondernemers.

 

Wanneer: i.c.m. andere interventie.

 

Wie: gemeente, media, RIEC-partners.

23. Bestuurlijke boete / strafbeschikking

 

Doel: bestraffen overtreding.

 

Wanneer: o.a. overtreding bepaling APV.

 

Wie: gemeentebestuur. | Titel 5.4 Awb en Wet OM Afdoening

 

Hoofdfase

Misbruik en fraude m.b.t. vastgoed stap 24 tot en met 31

24. Intrekken of schorsen begunstigende beschikking

 

Doel: intrekken beschikking.

 

Wanneer: overtreding voorwaarden beschikking, misbruik/geen gebruik beschikking, gewijzigde beleidsinzichten of veranderingen omstandigheden.

 

Wie: gemeentebestuur. | art. 1:6 APV, Drank- en horecawet, art. 5.19 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, lokale horecabeleidsregels en Algemene subsidieverordening en specifieke subsidieregelingen.

25. Sluiting horeca-inrichting

 

Doel: (tijdelijk) sluiten malafide horeca-inrichting.

 

Wanneer: belang van de openbare orde; exploitatie zonder vergunning; bij geweldsincidenten; aanwezigheid/gebruik/handel hard/softdrugs; illegaal gokken.

 

Wie: burgemeester, Kansspel-autoriteit. | art. 2:30 APV; Wet op Kansspelen, lokale horecabeleidsregels,

26. Sluiting woning, niet voor publiek toegankelijk lokaal of bijbehorend erf bij overlast

 

Doel: sluiting (particuliere) woning met overlast.

 

Wanneer: (vrees dat) openbare orde wordt verstoord door gedraging in/rondom woning/lokaal/ erf.

 

Wie: burgemeester. | art. 174a Gemeentewet ‘Wet Victoria’

27. Sluiting voor publiek toegankelijk gebouw/erf

 

Doel: Wegnemen gevaar openbare orde en loop naar pand voor criminele activiteiten stoppen.

 

Wanneer: bij gevaar verstoring openbare orde, veiligheid en gezondheid (zoals heling en handel in vuurwapens). 

 

Wie: burgemeester. | art. 174 Gemeentewet

28. Sluitingsbevoegdheid op basis van APV

 

Doel: voor publiek toegankelijke gebouwen, inrichtingen of ruimten sluiten om zo gevaar voor openbare orde weg te nemen. 

 

Wanneer: bij constateren illegaal gokken, heling, discriminatie, aantreffen wapens of feiten die anderszins ge- vaar opleveren voor de openbare orde. 

 

Wie: burgemeester. | art. 2:34d APV

29. Beëindigen huurcontract vastgoed gemeente

 

Doel: tegengaan vastgoedfraude, stoppen criminele loop naar gebouw. 

 

Wanneer: bij plaatsvinden criminele activiteiten in (verhuurd) vastgoed van gemeente. 

 

Wie: gemeente.

30. In beheer geven woning/gebouw/erf aan bijv. woningcorporatie

 

Doel: tegengaan (drugs gerelateerde) vastgoedfraude.

 

Wanneer: bij sluiting woning o.b.v. art.

174a Gemeentewet (Wet Victoria), art. 174 Gemeentewet of art. 13b Opiumwet (Wet Damocles).

 

Wie: gemeentebestuur. | art. 13b Woningwet ‘Wet Victor’

31. Onteigenen pand

 

Doel: handhaven openbare orde, aanpakken malafide huiseigenaren.

 

Wanneer: o.a. uitvoeren/ handhaven toestand overeenkomstig met bouw- plan; bedreiging leefbaarheid; overtreding art. 2 of 3 Opiumwet, wanneer art. 13b Woningwet niet voldoende is.

 

Wie: gemeentebestuur. | art. 77 Onteigeningswet

 

Hoofdfase

Drugscriminaliteit en vastgoedfraude stappen 32 tot en met 36

32. Optreden tegen illegale coffeeshop

 

Doel: sluiten coffeeshop.

 

Wanneer: affichering; aanwezigheid/handel/gebruik harddrugs; overlast; toegang/verkoop minderjarigen; te grote hoeveelheid transactie of voorraad.

 

Wie: burgemeester. | Lokaal coffeeshopbeleid

33. Sluiting (of andere vorm van bestuursdwang) lokaal/woning/erf bij handel in drugs

 

Doel: tegengaan drugshandel in (particuliere) woning.

 

Wanneer: constateren (materialen ter voorbereiding) drugshandel in lokaal/woning/erf.

 

Wie: burgemeester. | art. 13b Opiumwet ‘Wet Damocles’

34. Sluiting woning op basis van gevaar voor gezondheid, veiligheid of leefbaarheid

 

Doel: sluiten woning.

 

Wanneer: bij bedreiging leefbaarheid of gevaar gezondheid of veiligheid door nalaten treffen voorzieningen (bijv. na integrale controle of bij aantreffen hennepplantage).

 

Wie: gemeentebestuur. | art. 17 Woningwet

35. Sluiting growshop

 

Doel: tegengaan facilitering drugscriminaliteit.

 

Wanneer: bij aantreffen growshop.

 

Betreft bedrijven die onder verplichte voi vallen. Dus voi intrekken nav bibob onderzoek is ook een optie.

 

Wie: burgemeester. | art. 174 Gemeentewet, art. 11a Opiumwet, (art. 13b Opiumwet indien ook drugs wordt aangetroffen)

36. Gedragsaanwijzing overlastgevers woning

 

Doel: aanpak woonoverlast.

 

Wanneer: omwonenden ernstig worden gehinderd door gedragingen in of vanuit woning.

 

Wie: burgemeester. | art. 2:79 lid 2 APV, art. 151d Gemeentewet

 

Hoofdfase

Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s)

Opleggen samenscholingsverbod OMG’s (stap 37 en 38)

37. Opleggen samenscholingsverbod OMG’s

 

Doel: aanpakken civielrechtelijk verboden OM- G’s.

 

Wanneer: bij samenkomt ‘in colors’ van leden van één van de volgende clubs: Satudarah MC, No Surrender MC, Bandidos MC en Catervarius (‘Broederschap’).

 

Wie: burgemeester. | art. 2:1 APV, art. 172 lid 3 Gemeentewet

38. Innemen ‘colors’ OMG-leden

 

Doel: aanpakken civielrechtelijk verboden OM- G’s.

 

Wanneer: bij ernstige (dreiging van) verstoring van openbare orde door leden van één van de volgende clubs: Satudarah MC, No Surrender MC, Bandidos MC en Catervarius (‘Broederschap’).

 

Wie: burgemeester, politie. | art. 172 lid 3 Gemeentewet

 

Slotfase (nazorg)

Ondermijning breed

Windhappers en verticale fraude

39. Strategische communicatie (achteraf)

 

Doel: ondermijner dwarszitten in netwerk en business, afschrikken andere ondermijners, bewustzijn creëren bij burgers en ondernemers.

 

Wanneer: nadat andere interventie heeft plaatsgevonden.

 

Wie: gemeente, media, RIEC-partners.

40.Stoppen en terugvorderen bijstandsuitkering (evt. i.c.m. bestuurlijke boete)

 

Doel: aanpakken ondermijners.

 

Wanneer: bij windhappers die fraude hebben gepleegd met hun bijstandsuitkering.

 

Wie: GR Werk en Inkomen Lekstroom, Team Burgerzaken (gemeente), sociale rechercheurs, LAA. | Gemeentewet, Participatiewet.

41.Terugvorderen onverschuldigd betaalde subsidiegelden

 

Doel: aanpakken ondermijners.

 

Wanneer: bij misbruik verleende subsidie, bijvoorbeeld door ver- zwegen vermogen.

 

Wie: gemeentebestuur. | art. 4:57 Awb, Algemene subsidieverordening en subsidieregelingen.

 

Misbruik en fraude m.b.t. vastgoed

43. Ontbinden erfpachtcontract

Doel: ontbinden erfpacht overeenkomt met malafide gebruikers erfpachtgrond. Wanneer: bij “overtreden verbodsbepaling” door gebruiker erf- pachtgrond. Wie: gemeenteraad. | lokale erfpacht- voorwaarden