Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fryslân

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent de adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie (Reglement adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFryslân
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent de adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie (Reglement adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie)
CiteertitelReglement adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 145 van de Provinciewet
  2. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR332960/5
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-07-2021nieuwe regeling

29-06-2021

prb-2021-6419

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent de adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie (Reglement adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie)

 

Hoofdstuk I Benoemen adviescommissieleden

Artikel 1 Benoeming

  • 1.

    Gedeputeerde Staten benoemen elke vier jaar een adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie. Herbenoeming van leden die voorgaande vier jaren in de commissie hebben gezeten is mogelijk.

  • 2.

    De leden van de adviescommissie hebben aantoonbaar kennis en ervaring binnen de culturele sector. Door middel van een procedure van werving en selectie worden leden geworven en kunnen aspirant leden hun kennis en ervaring aantoonbaar maken.

  • 3.

    Tot adviescommissielid kunnen niet worden benoemd personen die:

    • a.

      een nauwe zakelijke of familierelatie of daarmee vergelijkbare relatie hebben of recentelijk hebben gehad met personen in de sectoren waarover zij moeten adviseren, waaronder begrepen - maar niet beperkt tot - huwelijk, geregistreerd partnerschap, ongehuwd samenwonen en bloed- en aanverwantschap tot in de derde graad;

    • b.

      werknemer of bestuurder van de provincie zijn.

Hoofdstuk II De adviescommissie

Artikel 2 De adviescommissie en hun samenstelling

  • 1.

    De adviescommissie heeft tot taak Gedeputeerde Staten te adviseren over de beoordeling en rangschikking van subsidieaanvragen die zijn ingediend op grond van de Stimuleringsregeling Cultuur: Ontwikkeling en Innovatie.

  • 2.

    De adviescommissie beoordeelt op de volgende criteria:

    • a.

      Innovatie en experiment

    • b.

      Vakmanschap

    • c.

      Verbeeldingskracht

    • d.

      Oorspronkelijkheid

    • e.

      Publiekswerving en -werking

    • f.

      Samenwerkingsverbanden/diversiteit

    • g.

      Uitvoeringspotentie

    • h.

      Landelijke codes

    • i.

      Verdieping

  • 3.

    De adviescommissie maakt bij de beoordeling gebruik van het door Gedeputeerde Staten vastgestelde toetsingskader Ontwikkeling en Innovatie. Tevens maakt zij gebruik van een scoreformulier.

  • 4.

    De adviescommissie bestaat uit ten minste drie en ten hoogste zeven leden.

  • 5.

    De adviescommissie bestaat uit deskundigen op het gebied van theater, muziek, film, kunst en cultuur die gezamenlijk beschikken over brede kennis van het totale culturele veld in de provincie Fryslân.

  • 6.

    Gedeputeerde staten benoemen, schorsen en ontslaan de leden van de adviescommissie.

  • 7.

    De voorzitter en de leden worden benoemd voor een door Gedeputeerde Staten vast te stellen termijn, om de in het eerste lid genoemde taak uit te voeren. De voorzitter en de leden kunnen éénmaal worden herbenoemd.

  • 8.

    De leden van de adviescommissie adviseren onafhankelijk en zonder last of ruggenspraak.

  • 9.

    Voor zover de adviescommissie bij de uitoefening van haar taken de beschikking krijgt over gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet kennen, is zij verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behalve voor zover openbaarmaking hiervan verplicht is op grond van een wettelijk voorschrift of voor de uitvoering van haar taken.

  • 10.

    De leden van de adviescommissie ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden en reis- en verblijfkosten overeenkomstig het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 11.

    Het lidmaatschap van de adviescommissie eindigt door:

    • a.

      het nemen van ontslag door het betrokken lid;

    • b.

      het verstrijken van de benoemingstermijn;

    • c.

      het overlijden van het betrokken lid;

    • d.

      een daartoe strekkend besluit van Gedeputeerde Staten, welk besluit onder andere kan worden genomen indien de onpartijdigheid van een lid naar het oordeel van Gedeputeerde Staten in het geding kan zijn.

  • 12.

    De aftredende leden van de adviescommissie blijven in functie indien en voor zover mogelijk totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 3 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1.

    De adviescommissie vergadert zo vaak als de voorzitter van de adviescommissie dat nodig oordeelt, en komt gedurende de benoemingstermijn van de adviescommissie ten minste tweemaal bijeen.

  • 2.

    De adviescommissie vergadert in beslotenheid en beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 3.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk of langs elektronische weg ter vergadering op, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van vergaderen.

  • 4.

    De voorzitter draagt er zorg voor dat, spoedeisende gevallen uitgezonderd, de stukken die betrekking hebben op de te behandelen onderwerpen ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden worden gezonden.

  • 5.

    De adviescommissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies met daarin de voordracht. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt in het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

Artikel 4 Secretariaat

  • 1.

    Ter ondersteuning van de adviescommissie voorzien Gedeputeerde Staten in een secretariaat.

  • 2.

    Het secretariaat is belast met de volgende taken:

    • a.

      de administratieve voorbereiding van de vergadering;

    • b.

      het toezenden van de vergaderstukken;

    • c.

      het opstellen van verslagen van de vergaderingen;

    • d.

      het verwerken van de adviezen zodanig dat Gedeputeerde Staten over voldoende informatie beschikken om een besluit te kunnen nemen.

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 5 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 6 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement adviescommissie Ontwikkeling en Innovatie.