Organisatie | Horst aan de Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Horst aan de Maas houdende regels omtrent de toetsing voor subsidieverlening |
Citeertitel | Toetsingskaders subsidieverlening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Het historisch overzicht van deze regeling is niet compleet.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-12-2017 | nieuwe regeling | 19-12-2017 | 17-0018023 |
Een groot aantal instellingen ontvangt subsidie van de gemeente. Stimuleringssubsidies en budgetsubsidies worden jaarlijks verstrekt. Een projectsubsidie en een investeringssubsidie zijn eenmalige subsidies. In dit toetsingskader leest u onze gezamenlijke doelstellingen, de voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen, de manier waarop de subsidie wordt berekend en het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag (het subsidieplafond).
Een subsidie is de aanspraak op financiële middelen die voor bepaalde activiteiten van de aanvrager door het bestuursorgaan verstrekt worden, anders dan als voor betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
“Subsidies” in natura zoals het beschikbaar stellen van gemeentelijke accommodaties voor sportbeoefening of het heffen van een toegangsprijs voor een voorziening die de kosten niet dekt, voldoen niet aan de begripsomschrijving.
Er zijn verschillende vormen van subsidie.
In dit toetsingskader staan de verschillende vormen:
In het kader van het project accommodaties wordt momenteel gewerkt aan een nieuw kader voor het toekennen van een investeringssubsidie. Het toetsingskader hiervoor wordt op een later moment toegevoegd.
Een aantal nieuwe subsidievormen is toegevoegd: de exploitatiesubsidie inwonersinitiatieven ondersteuning en zorg, de garantiesubsidie en de promotiesubsidie.
1.2 Hoofddoelstelling van beleid:
Vrijwilligersorganisaties worden gesubsidieerd omdat zij een bijdrage leveren aan het realiseren van gezamenlijke doelen. De volgende doelen streeft de gemeente Horst aan de Maas na. In willekeurige volgorde zijn dit:
Het versterken van de sociale infrastructuur voor alle inwoners
De sociale infrastructuur is een verzamelbegrip voor alle voorzieningen waarvan inwoners van de gemeente gebruik kunnen maken. Vrijwilligersorganisaties maken hier deel van uit. Een hoge mate van diversiteit in aanbod van sociale voorzieningen wordt nagestreefd. Ons doel is om de voorzieningen voor alle inwoners toegankelijk te maken. Daarom wordt inspanning door vrijwilligersorganisaties die gericht zijn op het mee doen van specifieke doelgroepen (ouderen, mensen met een beperking en andere in dit kader benoemde doelgroepen) gewaardeerd en gestimuleerd.
Versterking van de lokale identiteit
Onze gemeente bestaat uit 16 dorpen met eigen tradities. Het koesteren van “het dorpseigene” heeft de gemeente hoog in het vaandel staan. Vrijwilligersorganisaties dragen daaraan bij. Waardering gaat uit naar vrijwilligersorganisaties die dit doel nastreven.
De gemeente heeft gezondheid hoog in het vaandel staan en waardeert en stimuleert inspanningen die gericht zijn op het bevorderen van gezondheid. Voldoende beweging is goed voor de gezondheid. Hierbij geldt voorkomen is beter dan genezen.
Bevordering van zelfredzaamheid
De gemeente zet in op eigen initiatief van inwoners. Inwoners komen in beweging. We waarderen, stimuleren en faciliteren deze ontwikkeling waar nodig. Extra aandacht is er voor initiatieven die een steuntje in de rug nodig hebben. We zetten nadrukkelijk in op het leggen van verbindingen.
Bevordering van kunst- en cultuurparticipatie en aanbod bij inwoners
In onze gemeente zien we veel amateurkunst. Dit geeft kleur aan de dorpsgemeenschappen. Onze gemeente heeft traditioneel altijd veel geïnvesteerd om muziek- en cultureel onderwijs toegankelijk te maken. De gemeente wil deze traditie voortzetten en een gevarieerd en modern cultureel aanbod waarderen en stimuleren.
Bouwen aan de toekomst met jeugdwerk en jeugdafdelingen
“Een vereniging zonder jeugd is een vereniging zonder toekomst” en “jong geleerd, oud gedaan” zijn in dit kader zeer toepasselijk. Vrijwilligersorganisaties die zich inzetten voor jeugdwerk en jeugdafdelingen van sportieve/culturele verenigingen zijn hierbij cruciaal. Waardering gaat uit naar organisaties die dit doel nastreven.
Beschermen en behouden van natuur en landschap
De gemeente Horst aan de Maas heeft een groene uitstraling en streeft ernaar deze te behouden. Waardering gaat uit naar vrijwilligersorganisaties die dit doel nastreven.
Bevorderen van de duurzaamheid.
De gemeente Horst aan de Maas streeft ernaar om duurzaam te zijn. Daarbij wordt aangesloten op de volgende definitie: “duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”. Daarom moeten we goed zorgen voor mens en milieu.
2. TOETSINGSKADER STIMULERINGSSUBSIDIES
2.1.1 Open jongerensociëteiten en open tienerclubs
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Als het werkgebied aantoonbaar groter is dan het eigen dorp wordt daar bij de berekening van de subsidie rekening mee gehouden.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag
Het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
2.1.3 Kindervakantiewerk en overige jeugdactiviteiten
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
2.2.1 Instrumentale muziekverenigingen
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Aanvullend op het stimuleringssubsidie komen instrumentale verenigingen in aanmerking voor subsidie in de opleidingskosten.
het bevorderen van kunst- en cultuurparticipatie en aanbod bij inwoners. Dit geeft kleur aan de dorpsgemeenschappen. Onze gemeente heeft traditioneel altijd veel geïnvesteerd om muziek- en cultureel onderwijs toegankelijk te maken. De gemeente wil graag dat jongeren op een laagdrempelige manier kennis maken met muziek. Muziekonderwijs binnen de eigen muziekvereniging sluit hierbij aan, want de leerlingen kunnen daarna meespelen in de fanfare/harmonie.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop we de subsidie berekenen:
2.2.2 Zang-, toneel-, dans- en twirlingverenigingen
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
een vereniging met subsidiabele leden ontvangt:
De Stichting Balletschool ontvangt:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De lokale omroep Reindonk ontvangt een vast bedrag van € 25.000.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het Kantmuseum ontvangt een vast bedrag van € 7.500.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
2.4.1 Dorpsplatforms en wijkcomités
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
2.4.3 Participatie mensen met een beperking
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
de BAR (Burgeradviesraad) ontvangt een vast bedrag van € 25.000.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
2.4.5 Ondersteuning nieuwkomers
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie berekend wordt:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
2.4.6 EHBO (eerste hulp bij ongelukken)
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
organiseert cursussen en geeft herhalingslessen zodat adequaat gehandeld kan worden als dat nodig is.
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidie plafond.
2.4.8 Afdeling Veilig verkeer Nederland
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie berekend wordt:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting Gewoen Grubbevors ontvangt een vast bedrag van € 6.000.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
Organiseert jaarlijks het OP-festival, de opening van het culturele seizoen van de gemeente Horst aan de Maas
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting EN-projecten ontvangt voor deze activiteit een vast bedrag van € 10.000.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting IJsbaan Horst ontvangt een vast bedrag van € 2.500.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
2.4.17 Bokkenollen Griendstveen
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
organiseert jaarlijks het WK Bokkenollen en Limonollen in Griendtsveen.
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting Bokkenollen ontvangt een vast bedrag van € 1.000.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
organiseert om de 2 jaar een binnenmuziekfestival voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking.
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting Concert Gehandicapten Noord-Limburg ontvangt om de 2 jaar een vast bedrag van € 1.000.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
organiseert jaarlijks op 1 januari de nieuwjaarsduik in de Kasteelse Bossen te Horst.
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting Cold Turkey ontvangt een vast bedrag van € 500.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
2.4.20 Promsconcert Grubbenvorst
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
organiseert jaarlijks het promsconcert in de kerk te Grubbenvorst.
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting Promsconcert Grubbevorst ontvangt een vast bedrag van € 500.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
De Stichting Truck Run Horst ontvangt een vast bedrag van € 500.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag.
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplatfond.
2.5 Funpop, Menwedstrijden en Rozenfeesten
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop de subsidie wordt berekend:
een vast bedrag van € 5.000 per evenement.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
het betreft een stimuleringssubsidie. Hiervoor geldt geen subsidieplafond.
Instellingen die in aanmerking komen voor subsidie op basis van de Algemene subsidieverordening gemeente Horst aan de Maas en de toetsingskaders worden geacht op de hoogte te zijn van deze regelingen. Aanvullend op wat specifiek bepaald is voor vrijwilligersorganisaties zijn nog de volgende bepalingen van toepassing:
Indien minder dan 75% van de leden woonachtig is binnen de gemeente, kan de vereniging enkel in aanmerking komen voor subsidie van de leden woonachtig in onze gemeente. Minimaal 25 % van de leden moet aan deze voorwaarde voldoen en de vereniging moet gevestigd zijn in de gemeente. De vereniging komt ook in aanmerking voor het vaste bedrag naast de subsidie per lid.
verenigingen die elders zijn gevestigd maar waarbij meer dan 25% van de gesubsidieerde leden afkomstig is uit de gemeente Horst aan de Maas, kunnen in aanmerking komen voor het subsidiebedrag per lid als de leden niet door de gemeente van vestiging gesubsidieerd worden. Als de gewaardeerde activiteit niet aanwezig is binnen de gemeente kan dit percentage lager vastgesteld worden. De betreffende vereniging komt niet in aanmerking voor het vaste bedrag.
Een relatief kleine ledenstijging van het subsidiabele ledenaantal of een daling in de periode waarvoor subsidie toegekend is, leidt niet tot aanpassing van het subsidie. Echter bij een ledenstijging/daling groter dan 15% volgt aanpassing van de subsidie. Voor 1 oktober van enig jaar dient de vereniging hiervan melding te maken. De wijziging gaat in het jaar volgend hierop.
Vertrouwen is goed maar enige controle blijft nodig. Hier wordt invulling aan gegeven door jaarlijks 5% van de verstrekte subsidies te controleren. Het betreft alle vormen van subsidies. Het kan bijvoorbeeld gaan om controle van ledenaantallen en/of andere voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen. Organisaties die gecontroleerd worden ontvangen tijdig bericht.
Om de verschuivingen als gevolg van de nieuwe toetsingskaders geleidelijk in te voeren geldt voor het toekennen van stimuleringssubsidies een overgangsfase. Hiervan is sprake als de verschuiving (stijging/daling) meer dan € 500 bedraagt. Is dit het geval dan ontvangt de instelling in 2017 hetzelfde bedrag als in 2016. In 2018 is dit 50% meer of minder. In 2019 krijgt de instelling subsidie op basis van het nieuwe toetsingskader.
3. TOETSINGSKADER EXPLOITATIESUBSIDIES INWONERSINITIATIEVEN ONDERSTEUNING EN ZORG
In de afgelopen jaren zijn in onze dorpen veel inwonersinitiatieven ontstaan op het gebied van ondersteuning en zorg voor elkaar. Hiermee is zowel vanuit inwonersinitiatieven (regie) als vanuit de gemeente (facilitator) ervaring opgedaan.
Algemene voorzieningen in de vorm van inwonersinitiatieven zijn het hart van de aanpak van de ondersteuning aan inwoners in een kwetsbare positie in Horst aan Maas. Juist door de ondersteuning in de dorpen te organiseren met inzet van dorpsgenoten ontstaat een goede bodem om mensen langer zelfstandig in de eigen omgeving te kunnen laten wonen.
Het ontwikkelen van inwonersinitiatieven neemt toe in diversiteit en opzet.
Dit vraagt in de ontwikkelingsfase een open en flexibele instelling vanuit het inwonersinitiatief en de gemeente als het gaat om het indienen van een subsidieverzoek door het inwonersinitiatief en de beoordeling van een subsidieverzoek.
Binnen de nieuwe Algemene subsidieverordening komt er volgens onderstaande uitgangspunten een subsidiekader voor deze initiatieven. Binnen deze kaders is er flexibiliteit en ruimte aanwezig om ieder initiatief op zijn eigen waarde te kunnen beoordelen.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
De manier waarop we de subsidie berekenen:
de subsidie wordt voorlopig berekend op basis van de vooraf door de aanvrager ingediende exploitatiebegroting en definitief vastgesteld op basis van het achteraf ingediende jaarverslag.
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
er is geen subsidieplafond . Het beschikbare subsidiebedrag wordt per initiatief op basis van de exploitatiebegroting vastgesteld.
4. TOETSINGSKADER PROJECTSUBSIDIES
Het college van burgemeester en wethouders of de raad beoordeelt of een project bij de gestelde doelen aansluit. Belangrijk is dat de activiteit van maatschappelijke waarde is. Reguliere activiteiten waarvoor een vrijwilligersinstelling al een stimuleringssubsidie ontvangt, komen niet in aanmerking voor een projectsubsidie. In beginsel komen alleen vrijwilligersinstellingen met volledige rechtspersoonlijkheid voor subsidie in aanmerking.
Het gaat in dit toetsingskader om projectsubsidies als bedoeld in hoofdstuk 7 van de Algemene subsidieverordening gemeente Horst aan de Maas (ASVH). Dit is een subsidie voor het uitvoeren van een eenmalige activiteit. Het gaat daarbij om een nieuw initiatief. Het vernieuwende aspect wordt nadrukkelijk meegenomen bij de beoordeling. De projectsubsidie heeft het karakter van een waarderingsbijdrage. Een project is “een samenhang van activiteiten of inspanningen waarvan het resultaat en de omvang begrensd is”. Door het college verstrekte projectsubsidies worden niet afgerekend.
Voorwaarden om voor een projectsubsidie in aanmerking te komen:
het verlenen van een projectsubsidie wordt beschreven in de ASVH. Bij een subsidieaanvraag is een tijdige indiening van belang, waarbij een grens geldt van 8 weken voordat het project start als het college bevoegd is. Is de raad bevoegd om te beslissen dan geldt een termijn van 16 weken. De aan te leveren gegevens zijn in ieder geval:
binnen 6 weken nadat de complete aanvraag is ontvangen beslist het college van B&W over de aanvraag en volgt de beschikking. Voor de raad geldt een termijn van 12 weken.
De manier waarop we de subsidie berekenen:
Een projectsubsidie die door het college wordt verstrekt bedraagt maximaal € 5.000. Over projectsubsidies boven € 5.000 beslist de raad.
bij een projectsubsidie die door het college wordt verstrekt, is sprake van een directe subsidievaststelling: de subsidie wordt tegelijkertijd met de subsidieverlening vastgesteld. Er vindt achteraf geen financiële verantwoording plaats. Wel moet de subsidieontvanger achteraf een inhoudelijk verslag indienen, zodat de gemeente weet of de activiteit succesvol was of niet.
Bij een projectsubsidie die door de raad wordt verstrekt, is geen sprake van een directe subsidievaststelling. Achteraf vindt, naast een inhoudelijk verslag, ook een financiële verantwoording en financiële afrekening plaats.
de budgetten voor projectsubsidies die door het college worden verstrekt, kennen een jaarlijks subsidieplafond dat in de gemeentebegroting staat. Aanvragen worden in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag behandeld. Wanneer het subsidieplafond is bereikt, wordt de subsidieaanvraag geweigerd.
Aan een project wordt éénmalig een projectsubsidie toegekend. Een uitzondering kan gemaakt worden voor nieuwe jaarlijks terugkerende projecten of evenementen. Dat kan maximaal 4 jaar. Daarna wordt bekeken of het project zonder gemeentelijke subsidie uitgevoerd kan worden of dat structurele gemeentelijke subsidie wenselijk is. Het Toetsingskader Stimuleringssubsidies wordt dan aangepast.
Bijzondere vorm van projectsubsidies
Het vouchersysteem is een nieuwe vorm van subsidiëren voor verengingen en stichtingen. Zij dragen met hun activiteiten bij aan de vitale gemeenschap die we voor ogen hebben. Als ze daar extra hun best voor doen, door niet-reguliere activiteiten te ontplooien voor de maatschappij, krijgen ze een financieel steuntje in de rug. De basis voor het systeem is vertrouwen. De aanvraagprocedure en de criteria zijn daarom eenvoudig. Verantwoording gebeurt achteraf aan de gemeente, maar vooral aan de samenleving. De bestedingen worden openbaar gemaakt.
Voorwaarden om voor een voucher in aanmerking te komen:
De organisatie van de activiteit verwacht het evenement zonder gemeentelijk subsidie te kunnen organiseren. Mocht door onvoorziene omstandigheden achteraf blijken dat de activiteit toch afsluit met een negatief saldo, dan kan besloten worden om de verleende garantiesubsidie uit te betalen. Een aanvraag voor een garantiesubsidie wordt minimaal 8 weken voorafgaand aan de activiteit ingediend. Binnen 6 weken nadat de complete aanvraag is ontvangen zal een beschikking worden afgegeven waarin het besluit kenbaar gemaakt wordt.
Prioriteitsgelden dorpsplatforms en wijkcomités
Een vorm van projectsubsidieverlening is de verlening van prioriteitsgelden. Hiermee kunnen de dorpsplatforms en wijkcomités projecten ondersteunen die zij belangrijk vinden voor de leefbaarheid van hun dorp. Voor dorpsplatforms is jaarlijks een bedrag van € 8.500 en voor de wijkcomités € 5.000 beschikbaar.
Als een dorpsplatform of wijkcomité zelf over het jaarlijkse budget prioriteitsgelden wil beschikken, kan het budget in de vorm van een projectsubsidie worden overgedragen.
Bij de prioriteitsgelden geldt geen maximum aan de hoogte van de projectsubsidie. Het is toegestaan te sparen tot een bedrag van maximaal € 25.000. Boven deze grens worden geen prioriteitsgelden beschikbaar gesteld tenzij gespaard wordt voor door het college goedgekeurde doelen.
Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:
Het voor aanvragen beschikbare subsidiebedrag:
de budgetten voor projectsubsidies kennen een jaarlijks subsidieplafond dat in de gemeentebegroting staat. Aanvragen worden in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag behandeld. Wanneer het subsidieplafond is bereikt wordt de subsidieaanvraag geweigerd.
6 TOETSINGSKADER BUDGETSUBSIDIES
Budgetsubsidie is een subsidie waarbij de subsidieverstrekker inhoudelijk wil sturen op beleidsdoelen. De subsidieverstrekker maakt samen met de subsidieaanvrager afspraken over prestaties en resultaten en gesubsidieerde activiteiten per beleidsdoel. Tot 2016 werden budgetsubsidies één maal per jaar verleend door de raad. Het gaat vooral om subsidies aan professionele instellingen uit het welzijnswerk of culturele veld.
De aanleiding voor een toetsingskader budgetsubsidies is de raadsthemabijeenkomst budgetsubsidies van 16 februari 2016 en de commissie samenleving van 31 mei 2016. De raad gaf aan behoefte te hebben aan heldere beleidskaders. De raad vroeg ook aandacht voor samenwerking tussen subsidieontvangers onderling, omdat subsidieontvangers werkzaam zijn rondom overlappende thema’s.
De gemeente zet subsidies gericht in om beleidsdoelen te realiseren. Er wordt daarbij gestuurd op de maatschappelijke effecten. Tegelijkertijd werkt de gemeente vanuit vertrouwen en geeft maatschappelijke partners ruimte om vanuit eigen inzicht en professionaliteit te werken.
Het resultaat is een toetsingskader waarbij de doelen die gezamenlijk gesteld worden en de bijdrage die maatschappelijke partners hieraan leveren centraal staan. Evaluatie en monitoring krijgen een prominente plek. Jaarlijks wordt uw raad geïnformeerd over de mate waarin de doelen bereikt zijn.
De doelen van het kader sluiten aan bij de visie van zelfredzaamheid van individuele inwoners en gemeenschappen. Dit betekent dat onze inwoners mee kunnen doen in het dagelijkse leven en dat dorpen en gemeenschappen zelf initiatieven nemen. De taak van de overheid is te ondersteunen waar het nodig is. Subsidieaanvragers krijgen subsidie als ze activiteiten organiseren die in overeenstemming zijn met de visie van dit kader en bijdragen aan de daaraan gekoppelde doelen.
Er zijn twee soorten doelen: strategische doelen en uitvoeringsdoelen.
Strategische doelen: zijn globaal geformuleerd en gelden voor de middellange termijn. De strategische doelen zijn:
Iedereen kan meedoen. Mensen gaan op zoek naar hulp en ondersteuning in de eigen omgeving. Er is daarbij een toegankelijk netwerk van mantelzorgers en vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties waar mensen terecht kunnen. Zo valt niemand tussen wal en schip. Het gaat hier vooral om hulp op individueel niveau.
Voorkomen is beter dan genezen. Wij vinden het belangrijk dat activiteiten gericht zijn op preventie. De kaders van het preventie beleid zijn onlangs vastgesteld. Deze kaders bieden houvast bij het bewaken van de kwaliteit van preventieve interventies. Door bewustwording moet de inhoud van het kader steeds meer gemeengoed worden. In het algemeen richt het beleid van preventie zich op het voorkómen dat problemen ontstaan met nadruk op het stimuleren van een gezonde leefstijl op alle levensdomeinen, voorkómen dat problemen verergeren, vooral vroegtijdig ondersteunen bij risicogroepen en voorkómen dat problemen opnieuw voorvallen of symptomen verergeren.
Uitvoeringsdoelen zijn deeldoelen van de strategische doelen. Deze deeldoelen bereikt de gemeente door activiteiten te subsidiëren. De deeldoelen geven concreet aan wat de gemeente wil bereiken op een bepaald beleidsvlak. Dit biedt de gemeente de mogelijkheid om in te spelen op belangrijke trends en maatschappelijke ontwikkelingen. Dit vraagt om een flexibele houding en het kunnen leveren van maatwerk. De doelen worden jaarlijks heroverwogen.
De evaluatie gebeurt volgens onderstaande cyclus.
Strategische en uitvoeringsdoelen
Bij beoordeling van de subsidieaanvraag kijkt het college of de aanvraag voldoet aan één van de strategische doelen. We gaan in gesprek over de uitvoeringsdoelen en bespreken welke activiteiten worden ingezet. Er wordt bekeken of andere subsidieontvangers de activiteiten al uitvoeren. Overlap moet voorkomen worden.
Rapportage en evaluatie doelen
Minimaal één keer per jaar is er een evaluatiegesprek met de subsidieontvanger. De subsidieontvanger rapporteert wat er bereikt is per afgesproken uitvoeringsdoel. In de evaluatie is er ook aandacht voor wat goed gaat en ontwikkelpunten. De evaluatie is geen éénrichtingsverkeer. Tijdens ieder evaluatiegesprek wordt ook de rol van de gemeente onder de loep genomen. Clienttevredenheidgegevens kunnen onderdeel zijn van de evaluatie.
De manier waarop we de subsidie berekenen
De hoogte van de subsidie wordt jaarlijks vastgesteld op basis van een ingediende aanvraag. Aan de hand van een financiële verantwoording en een inhoudelijke verantwoording van de gesubsidieerde activiteiten (en de daaraan gekoppelde uitvoeringsdoelen) wordt de subsidie jaarlijks definitief vastgesteld. Deze verantwoording is de basis voor het evaluatiegesprek. Voor subsidies boven de 50.000 euro is een accountantsverklaring nodig.
De activiteit die door de instelling wordt uitgevoerd en die door de gemeente kan worden gesubsidieerd. Waar mogelijk worden de prestaties in meetbare termen gedefinieerd.
Het door een instelling opgestelde plan, waarin de in het betrokken jaar uit te voeren activiteiten worden vermeld met de doelstelling, de te hanteren methoden en evt. de benodigde personele, materiële en organisatorische middelen.
Het verzorgen van een of meerdere omschreven aantal lessen die een samenhangend geheel vormen. De cursus is gericht op deskundigheidsbevordering van de deelnemers binnen de doelstelling van de vereniging.
Deskundige leiding inzake instrumentale muziekverenigingen
Een voor het uitoefenen van zijn/haar functie in de vereniging gediplomeerd dirigent of instructeur.
Deskundige leiding inzake sport & beweging
Een voor het uitoefenen van zijn/haar functie in de vereniging gediplomeerd trainer, coach of instructeur.
In een aantal gevallen wordt subsidie toegekend naar de omvang van het werkgebied binnen Horst aan de Maas. Daarbij worden vaste eenheden gebruikt:
Per 1.1.2016 bedroegen de inwoneraantallen per kern:
In incidentele gevallen kunnen meerdere kernen als werkgebied beschouwd worden wanneer aantoonbaar kan worden gemaakt dat het werkgebied groter is dan de eigen kern.
Een afweging aan de hand van een verslag door de vereniging van de verrichte activiteiten na het eerste subsidiejaar of de subsidie wordt voortgezet.
Een contributie betalend jeugdlid uit Horst aan de Maas die in het kalenderjaar van de subsidieaanvraag 18 jaar of jonger wordt.
Een contributie betalend jeugdlid uit Horst aan de Maas die in het kalenderjaar van de subsidieaanvraag 18 jaar of jonger wordt. Voor sportverenigingen geldt dat de koepelorganisatie dient te zijn aangesloten bij het N.O.C. - N.S.F.
Een speciaal georganiseerde activiteit voor kinderen en jongeren uit deze gemeente die nog niet aan sport doen, waarbij de kinderen en jongeren samen de desbetreffende sport actief kunnen uitproberen. Doel is jeugd blijvend te interesseren voor actieve deelname aan de vereniging. Het openstellen van reguliere trainingen voor geïnteresseerden of het aanbieden van gratis proeflessen is niet voldoende.
(jeugd) Lid van verenigingen binnen Kunst & Cultuur
Voor alle verenigingen in dit beleidsveld geldt dat:
Contributie betalende en bij de desbetreffende landelijke of gewestelijke ondersteuningsorganisatie aangemelde leden uit Horst aan de Maas die actief een instrument bespelen in de harmonie, fanfare, jeugdorkest, drumband, tamboerkorps of blaaskapel van de vereniging. Contributiebetalende leerlingen in opleiding worden ook als (jeugd)lid aangemerkt.
Per harmonievereniging, fanfarevereniging of drumband kunnen maximaal 1 tamboermaître en 1 vaandeldrager als actief lid worden opgegeven.
Overige instrumentale muziekverenigingen:
Contributie betalende leden uit Horst aan de Maas die daadwerkelijk een instrument bespelen in het uitvoerend orkest c.q. muziekgezelschap.
Contributie betalende leden uit Horst aan de Maas die actief deel uitmaken van het uitvoerende koor.
Toneelverenigingen en volksdansverenigingen:
Contributie betalende leden uit Horst aan de Maas die actief deel uitmaken van het uitvoerende toneel- of volksdansgezelschap.
Contributie betalende leden uit Horst aan de Maas die deelnemen aan de openbare activiteiten van de schutterij. Ook als lid worden aangemerkt contributie- of lesgeld betalende leerlingen uit Horst aan de Maas die in het kader van de schutterij een muziekopleiding volgen ten behoeve van toelating tot de uitvoerende groep. Deze leerlingen ontvangen geen aanvullende subsidie t.b.v. de opleiding.
Een contributie betalend lid uit Horst aan de Maas.
Een contributie betalend lid uit Horst aan de Maas met een of meer functiestoornissen ten gevolge van chronische ziekte of gebrek, samenhangend met een lichamelijke, zintuiglijke en/of verstandelijke beperking(en) van permanente aard, voor wie aantoonbaar ingrijpende (individuele) aanpassingen moeten worden gedaan of voor wie speciale begeleiding noodzakelijk zonder welke hij/zij niet aan de reguliere activiteiten van de vereniging kan deelnemen. Het is altijd ter beoordeling van het college of aanpassingen of speciale begeleiding noodzakelijk zijn en daarmee of een lid beschouwd kan worden als lid met een geestelijke of lichamelijke beperking.
Een contributie betalende vrouw uit Horst aan de Maas vanaf 18 jaar
Een openbaar optreden behelst een volwaardig en compleet programma dat toegankelijk is voor alle inwoners van de gemeente Horst aan de Maas. De gemeente bedoelt daarmee in elk geval geen:
Meerdere optredens per jaar, o.a. op verzoek van de gemeente, ter gelegenheid van diverse openbare gemeentelijke festiviteiten zoals de Dodenherdenking, Koninginnedag, onthulling van kunstwerken, opening van gebouwen, intocht van Sinterklaas, opluisteren van gemeentelijke ontvangsten en recepties, enzovoorts.
Het verzorgen van een bijeenkomst waarin inhoudelijke informatie wordt overgedragen, rond een thema dat in verband staat met de doelstellingen van de organisatie. Er is sprake van gedegen voorbereiding, deskundige inbreng en/of ondersteunend schriftelijk materiaal.
Degene die werkzaamheden verricht zonder een arbeidsovereenkomst met de instelling te hebben gesloten en zonder dat tegenover de verrichte werkzaamheden een vergoeding staat, meer dan de wettelijk toegestane vrijwilligersvergoeding.
Alle rechtspersonen (verenigingen, stichtingen) die niet als professionele organisatie worden aangemerkt. Groepen burgers die geen rechtspersoon hebben opgericht, worden in principe niet als vrijwilligersorganisatie aangemerkt en komen niet in aanmerking voor subsidie.