Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond houdende regels omtrent de tijdelijke ondersteuning voor noodzakelijke kosten (Aanpassing Beleidsregels TONK gemeente Roermond) |
Citeertitel | Aanpassing Beleidsregels TONK gemeente Roermond |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregels vervallen per 1 oktober 2021 of tegelijkertijd met ingang van de datum van het van rechtswege vervallen van de TONK.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2021 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 13-07-2021 | 8329 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond gelet op:
overwegende dat het wenselijk is om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK) en hiervoor een aanpassing te doen van de op 30 maart 2021 (nummer 15949-2021) vastgestelde Beleidsregels TONK Roermond;
besluit de volgende aangepaste regeling vast te stellen:
Aanpassing Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) Roermond
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
beschikbare geldmiddelen: geld waarover de aanvrager beschikt of redelijkerwijs kan beschikken, in elk geval: contant geld, geld op betaal- en spaarrekeningen, cryptovaluta (zoals bijvoorbeeld bitcoins) en de waarde van effecten (beleggingsrekeningen met aandelen, obligaties, opties en effecten in depot), met uitzondering van aandelen in het eigen bedrijf en vermogen in het eigen bedrijf of het vermogen zoals dat is opgebouwd in een woning in eigendom;
Artikel 4. Terugwerkende kracht
Een aanvraag voor een TONK kan met terugwerkende kracht worden gedaan en geldt vanaf 1 januari 2021 tot en met uiterlijk 30 september 2021.
Artikel 5. Kosten die in aanmerking komen voor de TONK
De TONK is een tegemoetkoming in de woonkosten voor huishoudens die door de Coronacrisis te maken hebben gekregen met een inkomensterugval.
Artikel 7. Geen voorliggende voorziening
De volgende regelingen worden niet als een voorliggende voorziening gezien voor de TONK.
Aldus vastgesteld op 13 juli 2021.
Het college van burgemeester en wethouders
De secretaris,
Ir. J.A.G.M. van Aaken
De burgemeester,
M.J.D. Donders – de Leest
[M.i.v. inwerkingtreding van de Aanpassing Beleidsregels TONK gemeente Roermond komt het besluit en deBeleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) gemeente Roermond’ https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656540 te vervallen.]
Toelichting Aanpassing Beleidsregels Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) 1 januari tot en 30 september 2021
Vanuit de wens om huishoudens te ondersteunen waarvoor de bestaande steunmaatregelen geen of onvoldoende soelaas bieden, heeft het kabinet de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) geïntroduceerd.
Huishoudens – werknemers én ondernemers – kunnen door de Coronacrisis te maken krijgen met inkomensterugval. Bijvoorbeeld in het geval van tweeverdieners waarbij één partner haar baan verliest. Of de ondernemer die door de lockdowns geen of onvoldoende omzet meer kan maken.
Deze TONK-tegemoetkoming is bedoeld voor huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval door de Coronacrisis en hierdoor noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Het gaat hierbij om een vergoeding voor noodzakelijke kosten, niet om een inkomensondersteunende regeling. De TONK is bedoeld voor (privé) woonkosten en gold aanvankelijk voor de periode januari 2021 tot en met juni 2021.
Deze regeling is op verlengd met drie maanden tot en met 30 september 2021.
De TONK is een vorm van bijzondere bijstand volgens de Participatiewet. Vanwege de zeer bijzondere situatie waardoor grote delen van het economische leven stilliggen, kunnen gemeenten in deze periode de regels van de bijzondere bijstand op onderdelen tijdelijk ruimer toepassen. Met deze beleidsregels geeft het college invulling aan deze opdracht.
In dit artikel zijn een aantal begrippen nader omschreven die nodig zijn voor de uitvoering van deze beleidsregel. Als de begrippen in deze beleidsregel hier niet verder worden uitgelegd, zijn de begrippen zoals omschreven in de Participatiewet van toepassing.
De TONK is erop gericht huishoudens die verklaren door de coronacrisis te zijn teruggevallen in inkomen en daardoor hun woonkosten niet meer kunnen betalen, in aanmerking te laten komen voor een tegemoetkoming in de woonkosten.
Gelet op de het beperkte budget dat voor de TONK beschikbaar is kunnen niet álle huishoudens ondersteund worden. Het college heeft besloten de TONK beschikbaar te stellen voor huishoudens die als gevolg van de Coronacrisis aangewezen zijn op een inkomen tot 150% van het sociaal minimum (bijstandsnorm).
Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt, in het kader van de uitvoerbaarheid, voor de bepaling van het sociaal minimum uitgegaan van de normen alleenstaande (ouder) en gehuwden van 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd volgens artikel 21 van de Participatiewet, exclusief vakantietoeslag. De overige bijstandsnormen inclusief de kostendelersnorm zijn voor toepassing van deze beleidsregel niet van toepassing.
150% van de bijstandsnorm bedraagt in deze beleidsregel, voor:
Verdere voorwaarden voor de TONK zijn dat er een substantiële inkomensterugval heeft plaatsgevonden door de Coronacrisis. Deze inkomensterugval wordt door het college in deze beleidsregel bepaald op minimaal 25% van het netto inkomen ten opzichte van het inkomen vóór de Coronacrisis.
Tot en met juni 2021 was sprake van een relatief beperkt aantal aanvragen (totaal 37 tot en met 23 juni 2021). Van de andere kant is, vanwege het (beperkte) extra budget via bijzondere bijstand dat de rijksoverheid beschikbaar stelt voor de betaling van de TONK, inclusief uitvoeringskosten, het nodig om de TONK te maximeren.
Om toch zoveel mogelijk personen binnen de doelgroep te bereiken is, na heroverweging, besloten om het percentage in de inkomensterugval te verlagen van 25% naar 15%. Daardoor wordt de financiële grens om TONK te kunnen krijgen verlaagd.
Volgens de regels van de bijzondere bijstand wordt er niet alleen gekeken naar de inkomensdaling, maar ook naar het vermogen boven een bepaalde grens. De regering heeft aangegeven dat gemeenten de TONK ruimhartig moet toekennen en er mee rekening moet houden dat er veel huishoudens zijn die door de Coronacrisis financieel geraakt worden. Daarom moet de TONK niet worden beperkt tot de groep minima die normaal gesproken in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. Het college gaat in deze beleidsregel uit van hogere vermogensgrenzen en neemt hiervoor, aansluitend op de inkomensgrenzen in deze beleidsregel, 150% van de vermogensgrenzen zoals deze staan in de Participatiewet.
Als het vermogen van de aanvrager hoger is dan deze bedragen, bestaat er geen recht op een TONK.
Bij het vaststellen van het vermogen tellen, anders dan in de Participatiewet, alleen de direct beschikbaar (privé) vermogensbestanddelen mee. Een omschrijving hiervan staat in de Divosa Handreiking TONK voor gemeenten.
Onder vermogen verstaan wij alle direct beschikbare geldmiddelen, zoals spaarrekeningen en andere middelen waar direct een beroep op kan worden gedaan. Dus niet het vermogen zoals opgebouwd in een eigen woning of bijvoorbeeld opgebouwd pensioen van een ondernemer.
Voor het vaststellen van het vermogen volgens de TONK geldt de peildatum 1 januari 2021.
Om in aanmerking te komen voor de TONK zal de aanvrager moeten aantonen dat hij woonkosten heeft.
Voor de TONK geldt een beperkte aanvraagperiode (tot en met 30 september 2021). Hiervoor wordt een aanvraagformulier beschikbaar gesteld.
Het college bepaalt de aanspraak op een TONK aan de hand van bewijsstukken en inlichtingen van de aanvrager.
Wijzigingen in iemands financiële situatie ná 1 januari 2021 hebben geen invloed op de hoogte van de TONK.
Artikel 4. Terugwerkende kracht
De TONK kan tot en met 30 september 2021 met terugwerkende kracht worden aangevraagd vanaf 1 januari 2021.
Artikel 5. Kosten die in aanmerking komen voor de TONK
De TONK is een tegemoetkoming in de woonkosten voor huishoudens die door de Coronacrisis te maken hebben gekregen met een inkomensterugval.
Gelet op het budget dat de rijksoverheid beschikbaar stelt voor de betaling van de TONK, is het nodig om de TONK te maximeren. De maximale bijdrage TONK bedraagt € 285,- per maand oftewel maximaal € 2.565,- voor de hele periode 1 januari tot en met 30 september 2021.
Artikel 7. Geen voorliggende voorziening
Voor de noodmaatregel TONK kan er samenloop zijn met andere regelingen uit het steun- en herstelpakket van het Rijk zoals de TVL, NOW of de Tozo. Deze worden niet gezien als voorliggende voorziening. Deze regelingen worden niet toereikend geacht of zijn niet bedoeld voor de (eigen/privé) woonkosten gedurende de crisis.
Artikel 8. Duur, betaling en vorm TONK
De TONK geldt voor de periode 1 januari tot en met 30 september 2021 en wordt volgens de hoofdregel van de bijzondere bijstand ‘om niet’ betaald.
De hoogte van de TONK wordt vastgesteld per peildatum 1 januari 2021 en in één keer uitbetaald over de gevraagde periode waarover recht op TONK bestaat. Deze bedraagt maximaal over een periode van 9 maanden € 2565,-.
Bij uitzondering kan de TONK als geldlening worden betaald. Bijvoorbeeld wanneer van tevoren duidelijk is dat de aanvrager op korte termijn aanspraak krijgt op middelen om de hoge woonlasten te betalen, of omdat het beroep op de TONK komt door niet of onvoldoende nemen van eigen verantwoordelijkheid. De bevoegdheid hiertoe is opgenomen in artikel 48 van de wet.
Naar verwachting komen de genoemde situaties niet veel voor.
Voor schrijnende situaties, waarbij geen beroep op de TONK kan worden gedaan of wanneer het toepassen van de beleidsregels TONK tot onbillijkheden leidt, is er een hardheidsclausule.
Er moet dan wel sprake zijn van individuele bijzondere feiten of bijzondere omstandigheden, dus uitzonderlijke redenen. Het feit dat een TONK financieel niet toereikend is, vormt op zichzelf geen bijzondere reden of omstandigheid.
Artikel 10. Inwerkingtreding, looptijd en toepassingsbereik
De beleidsregels vervallen per 1 oktober 2021 zodat de mogelijkheid wordt geboden om nog tot en met 30 september 2021 een aanvraag in te dienen. De beleidsregels vervallen per 1 oktober 2021 of tegelijk met de datum dat de TONK landelijk vervalt.
Dit artikel brengt tot uitdrukking dat de Beleidsregels TONK zijn aangepast (gunstiger voorwaarden).