Organisatie | West Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de rol van de gemeente om gewenste economische ontwikkelingen en activiteiten te stimuleren |
Citeertitel | Economische Visie West Betuwe 2030 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-07-2021 | nieuwe regeling | 30-06-2021 |
West Betuwe is een jonge gemeente in Rivierenland. De gemeente is op 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van de voormalige gemeenten Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen. West Betuwe bestaat uit 26 kernen en telt ruim 50.000 inwoners. De gemeente is gelegen tussen de Waal en de Linge en ligt op het kruispunt van assen: Oost-West via de A15 en Noord-Zuid via de A2. West Betuwe kent een bijzonder aantrekkelijke ruimtelijke kwaliteit door de ligging in het rivierengebied en de aanwezigheid van vele fruitteeltbedrijven. De aanwezigheid van 5.500 bedrijven en instellingen en een werkgelegenheid van 27.800 personen maakt de gemeente economisch dynamisch. De ambitie is om dit te blijven in de toekomst: West Betuwe is en blijft een ondernemende gemeente.
De gemeente West Betuwe wil met behulp van een heldere Economische Visie 2030 het vestigingsklimaat in de gemeente verbeteren. Het functioneren van de lokale economie en arbeidsmarkt wordt vooral bepaald door macro-economische ontwikkelingen en het ondernemerschap en innoverend vermogen en de kwaliteit van medewerkers van bedrijven en instellingen. De rol van de gemeente is bescheiden, maar niet onbelangrijk. De gemeente heeft vooral een rol om gewenste economische ontwikkelingen en activiteiten te stimuleren en te faciliteren. De economische visie geeft hieraan richting.
Deze visie is tot stand gekomen op basis van vier bouwstenen:
De uitgebreide resultaten van de Economische foto en de Ondernemerspeiling zijn in een separaat document beschikbaar bij de gemeente.
In hoofdstuk 2 wordt een beknopte schets gegeven van de situatie van de lokale economie en arbeidsmarkt anno 2020. In hoofdstuk 3 staat de ambitie van de gemeente tot 2030 centraal. In hoofdstuk 4 en 5 wordt uitgewerkt welke acties de gemeente in de periode 2021-2025 gaat ondernemen om deze ambitie te realiseren. Hoofdstuk 4 gaat in op hoe de gemeente de kansen binnen verschillende speerpuntsectoren wil benutten en hoofdstuk 5 op de inzet voor een veerkrachtige arbeidsmarkt, voldoende ruimte voor bedrijvigheid en het vitaal houden van dorpen en kernen. Tot slot wordt in hoofdstuk 6 ingegaan op de organisatie en financiering van de uitvoering van het economisch beleid.
Hoofdstuk 2 Uitgangssituatie: economisch DNA
2.1 Het economisch verhaal van West Betuwe
In West-Betuwe zijn 5.500 bedrijven en instellingen gevestigd waar 27.800 personen werken. In de sectorsamenstelling is zichtbaar dat vooral private sectoren oververtegenwoordigd zijn. Dit zijn de agrarische sector, handel, logistiek en in mindere mate industrie en bouw. De meer publieke sectoren zoals zorg, onderwijs en overheid zijn ondervertegenwoordigd. Dit wijst erop dat West Betuwe een ondernemende gemeente is, waar vooral het bedrijfsleven de basis vormt onder de werkgelegenheid.
Figuur 2.1Vestigingen naar sector (aandeel in totaal) West Betuwe en Gelderland 2019
In de periode 2010-2019 is het aantal vestigingen met 1.000 toegenomen, met name in de zakelijke dienstverlening, zorg en bouw, sectoren met veel ZZP’ers. Daarentegen zijn er ook relatief veel bedrijven gestopt, met name in de land- en tuinbouw.
West Betuwe kent relatief veel familiebedrijven. Het aandeel banen bij familiebedrijven is met 49% fors hoger dan dat van Gelderland (33%) en Nederland (29%).
Figuur 2.2Werkgelegenheid naar sector (aandeel in totaal) West Betuwe en Gelderland 2019
Vervoer, opslag & communicatie (4.950 werkzame personen), zakelijke dienstverlening (5.280) en industrie (3.360) zijn de sectoren met de meeste arbeidsplaatsen.
In de periode 2010-2019 is de werkgelegenheid in West Betuwe met 3.200 banen gegroeid (+13%). De groei was vooral sterk tussen 2017 en 2019 (+2.300 banen). De groei in West Betuwe is twee keer zo hoog als de groei in de regio Zuidwest-Gelderland (6%), de provincie (6%) en op nationaal niveau (7%). Kortom, het gaat vanuit economisch perspectief goed met de gemeente.
West Betuwe heeft 50.700 inwoners, waarvan er 28.000 worden gerekend tot de beroepsbevolking. De leeftijdssamenstelling van de beroepsbevolking in West Betuwe verschilt nauwelijks van die van Gelderland. Voor de komende decennia wordt een beperkte groei van het aantal inwoners verwacht, tot 52.700 in 2045, waarna de bevolking stabiliseert. Aangezien de omvangrijkste leeftijdsgroep die tussen 45-60 jaar is, krijgt ook West Betuwe te maken met enige vergrijzing. Voor het bedrijfsleven betekent dit dat het arbeidsaanbod vanuit de lokale beroepsbevolking onder druk komt te staan.
Figuur 2.3Bevolkingsontwikkeling West Betuwe (x1000)
West Betuwe heeft een lichte oververtegenwoordiging van laagopgeleiden in de beroepsbevolking (25% tegenover 22% in Gelderland als geheel). In een economie waar digitalisering, automatisering/robotica en continue vernieuwing steeds belangrijker worden, is het wenselijk het risico van een tweedeling tussen de hoog- en laagopgeleide bevolking te voorkomen. Arbeidsmarktbreed werk maken van 21st century skills (techniek, digitaal/ICT, etc.) en een goede aansluiting tussen arbeidsmarkt en (praktisch) onderwijs is dan ook een must. Met de Fruit Tech Campus wordt reeds ingezet op vernieuwend onderwijs op het gebied van teelt, technologie en data binnen de fruitsector.
Een derde deel van de banen in West Betuwe wordt ingevuld door inwoners uit de gemeente en twee derde door mensen uit de ruime regio. Omgekeerd is de uitgaande pendel ongeveer even groot als de inkomende.
Het werkloosheidspercentage in West Betuwe ligt op 2,4% (CBS, 2019). Tussen 2014-2019 is de werkloosheid in de gemeente continue gedaald. De werkloosheid in West Betuwe ligt onder het niveau van Rivierenland, Gelderland en Nederland. Het aantal mensen dat qua werk aan de zijlijn staat, is dus relatief laag, maar omvat nog steeds een substantiële groep mensen.
In West Betuwe draagt een substantieel aantal arbeidsmigranten bij aan het economisch functioneren van het bedrijfsleven, met name in de landbouw en logistiek. Exacte cijfers ontbreken, maar het is belangrijk om voor deze groep te zorgen voor goede huisvesting en maatschappelijke verankering indien ze langer blijven.
West Betuwe heeft 29 bedrijventerreinen (inclusief faseringen en zachte plannen) met een totale netto omvang van 370 hectare. Er zijn drie clusters van terreinen te onderscheiden, die dichtbij de op- en afritten van de A15 en A2 liggen, namelijk Geldermalsen (161 ha), Vuren (72 ha) en Waardenburg/Haaften (62 ha).
Figuur 2.4Bedrijventerreinen in West Betuwe 2020
Bron: BCI, op basis van IBIS/Gemeente West Betuwe
Voor meer feiten en cijfers over het Economisch DNA van West Betuwe wordt verwezen naar de bouwsteenrapportages ‘Economische Foto West Betuwe’ en de ‘Bedrijventerreinenatlas West Betuwe’.
2.3 Resultaten ondernemerspeiling
De inbreng van ondernemers is onmisbaar om het gemeentelijk beleid goed aan te laten sluiten bij de wensen van het lokale bedrijfsleven. Daarom is via ondernemersverenigingen een enquête verspreid onder het bedrijfsleven in West Betuwe. Deze heeft 51 bruikbare reacties opgeleverd waarvan 46 de volledige enquête hebben ingevuld. Hiermee vormt de enquête een indicatieve thermometer van het ondernemersklimaat in de gemeente vanuit het perspectief van het bedrijfsleven. Hieronder zijn de highlights uit de enquête weergegeven inzake (1) algemeen en bereikbaarheid, (2) ondernemersklimaat en bedrijfsomgeving, (3) verwachtingen voor de toekomst (4) en aanbevelingen voor het gemeentelijk beleid.
2Ondernemersklimaat en bedrijfsomgeving
Uitbreidingsmogelijkheden vormen een aandachtspunt. De enquête geeft een gematigd positief beeld hierover, terwijl uit de Bedrijventerreinenatlas blijkt dat er nauwelijks ruimte beschikbaar is. In onderdelen 3 en 4 van de enquête wordt bovendien duidelijk dat er een uitbreidingsbehoefte is onder het bedrijfsleven.
3Verwachtingen voor de toekomst
4Aanbevelingen gemeentelijk economisch beleid
De vier belangrijkste aanbevelingen vanuit het bedrijfsleven voor de gemeente zijn:
Betere OV-bereikbaarheid. De gemeente neemt deel aan Programma A2 Deil – Vught, zet zich in voor een Intercity-status voor station Geldermalsen en heeft diverse mobiliteitsinitiatieven/-oplossingen lopen (bijv. buurtbussen en Automobiel). Eventuele aanvullende acties worden opgenomen in het Mobiliteitsprogramma 2021-2025 dat momenteel wordt opgesteld.
Op basis van de economische foto is een overzicht gemaakt van de sterkten en zwakten resp. kansen en bedreigingen 1 van de lokale economie en arbeidsmarkt.
In de volgende hoofdstukken wordt beschreven welke sterkten en kansen de gemeente vooral wil benutten en hoe wordt omgegaan met de zwaktes en bedreigingen.
3.1 Economische ambitie en doelen
De gemeente West Betuwe maakt zich – samen met haar inwoners, bedrijfsleven en onderwijs – sterk voor een vitale en duurzame lokale economie met voldoende werkgelegenheid en veerkracht van bedrijven en beroepsbevolking. Daartoe wordt ingezet op een aantrekkelijk vestigingsklimaat waarbij ruimte voor ondernemerschap wordt gecombineerd met verduurzaming en met behoud en ontwikkeling van een aantrekkelijk woon- en leefklimaat. Dit is een (delicate) balans waarbij enerzijds ondernemers zich kunnen ontwikkelen, maar er anderzijds beperkingen zijn ten aanzien van de aard en omvang van economische activiteiten.
De gemeentelijke inzet bouwt voort op belangrijke kwaliteiten van West Betuwe:
De gemeente wil dus een vitale en duurzame economie en arbeidsmarkt stimuleren, met levendige kernen en een dynamisch buitengebied binnen een kwalitatief aantrekkelijke omgeving. Vitaal betekent met voldoende flexibiliteit en ruimte om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, duurzaam vertaalt zich naar een goede balans tussen economische ontwikkeling (profit), arbeidsmarkt (people) en leefomgeving (planet).
Om invulling te geven aan de ambitie zijn de volgende vijf hoofddoelen geformuleerd:
Bevorderen leefbaarheid: zorgdragen voor levendige kernen en een dynamisch buitengebied door het op peil houden van voorzieningen (vergroten bestedingen), het stimuleren van samenwerking (gezamenlijke acties en voorzieningen), een aantrekkelijk aanbod van werklocaties en het faciliteren van goede plannen.
De directe invloed van de gemeente op de lokale economie en arbeidsmarkt is beperkt, maar voor bedrijven niet onbelangrijk. Een middelgrote gemeente als West Betuwe kan niet alles tegelijk aanpakken en is zich ervan bewust dat haar (per definitie beperkte) menskracht en middelen zo slim en effectief mogelijk moet worden ingezet om de lokale economie en arbeidsmarkt te bevorderen. Dit vergt het borgen van een goed evenwicht tussen de verschillende rollen van de gemeente.
Daarbij hoeft de gemeente niet alles zelf te doen, maar kan men aansluiten bij samenwerkingspartners op verschillende niveaus:
Om de ambitie en bijbehorende doelstellingen te bereiken, zijn - op basis van de economische kwaliteiten (economisch DNA), de geformuleerde ambitie en doelen, en de invloedssfeer van de gemeente – twee speerpunten gekozen met zes actielijnen. Op deze manier kan de gemeente haar middelen zo effectief mogelijk inzetten.
Speerpunt 1 Benutten van kansen in speerpuntsectoren:
Speerpunt 2 Versterken van het vestigingsklimaat:
Naast de drie genoemde speerpuntsectoren zijn ook recreatie & toerisme en detailhandel voor West Betuwe belangrijk. Het beleid voor deze sectoren is in aparte trajecten uitgewerkt. Vanuit de wens om te komen tot een integrale visie is de inzet voor deze beide sectoren ook in deze visie opgenomen.
De gemeentelijke inzet in de komende periode is samengevat in onderstaand figuur.
Figuur 3.1Speerpunten West Betuwe
In het volgende hoofdstuk worden de acties voor het benutten van de kansen in de speerpuntsectoren uitgewerkt. Vervolgens worden in hoofdstuk 5 de acties voor het versterken van het vestigingsklimaat beschreven.
Hoofdstuk 4 Benutten kansen speerpuntsectoren
Een belangrijke afweging bij de versterking van de economische structuur is het inzetten op meer diversificatie van typen bedrijven, zodat de economie minder gevoelig wordt voor conjunctuurveranderingen en een grotere verscheidenheid aan banen biedt, dan wel meer focus op specifieke sectoren, waarin gemeente (en regio) zich onderscheiden. Om de beperkte menskracht en middelen niet teveel te versnipperen en aan te sluiten op de strategie van Regio Rivierenland wordt vooral ingezet op versterking van de speerpuntsectoren Agribusiness, Logistiek en Recreatie & Toerisme, aangevuld met de in West Betuwe sterk aanwezig maakindustrie. Daarbij wordt tevens gekeken naar het faciliteren van bedrijven uit andere sectoren die deze speerpuntsectoren versterken, zoals ICT en zakelijke dienstverlening, alsmede naar mogelijkheden voor kruisbestuiving tussen deze sectoren, zoals tussen recreatie & toerisme en agribusiness. De focus op speerpuntsectoren maakt een gerichte, samenhangende inzet op bijpassende kennis en innovatie, onderwijs en arbeidsmarkt, werklocaties en profilering en lobby mogelijk, zonder dat kansen voor andere typen bedrijvigheid worden uitgesloten.
4.2 Toekomstbestendige agribusiness
Beknopte kenschets van de agribusiness in West Betuwe:
Belangrijke trends & ontwikkelingen:
De centrale opgave voor de agribusiness is het faciliteren van een toekomstbestendige economische en ruimtelijke ontwikkeling van met name de fruitteelt, met o.a. aandacht voor:
In eerste instantie wordt ingezet op de volgende acties:
4.3 Meer meerwaarde uit logistiek
Beknopte kenschets van de logistiek in West Betuwe:
Belangrijke trends & ontwikkelingen:
De acties om meer toegevoegde waarde uit de logistiek te halen, richten zich met name op:
Beknopte kenschets van de maakindustrie in West Betuwe
Belangrijke trends & ontwikkelingen:
De belangrijkste acties voor de maakindustrie zijn:
Beknopte kenschets van recreatie en toerisme in West Betuwe:
Belangrijke trends & ontwikkelingen:
De acties zoals opgenomen in het Beleid Recreatie en Toerisme 2020-2023:
Beknopte kenschets van detailhandel in West Betuwe:
Belangrijke trends & ontwikkelingen:
De acties zoals opgenomen in het Detailhandelsbeleid Gemeente West-Betuwe:
De gedetailleerde acties met bijbehorende indicatie van budget, planning en ureninzet zijn als volgt:
Hoofdstuk 5 Versterken vestigingsklimaat
Belangrijke randvoorwaarden voor het goed functioneren van bedrijven en instellingen zijn het aanbod van voldoende arbeidspotentieel, voldoende ruimte voor uitbreiding en nieuwe bedrijvigheid, alsmede het aantrekkelijk en levendig houden van de dorpen en het buitengebied.
5.2 Voldoende arbeidspotentieel
Beknopte kenschets van de arbeidsmarkt in West Betuwe:
Belangrijke trends & ontwikkelingen:
De belangrijkste acties voor versterking van het arbeidspotentieel zijn:
Beknopte kenschets van de werklocaties in West Betuwe
Belangrijkste trends & ontwikkelingen:
De belangrijkste acties op het vlak van ruimte voor bedrijvigheid:
5.4 Vitale kernen en buitengebied
Beknopte kenschets van de woon- en leefomgeving in West Betuwe:
Belangrijke trends & ontwikkelingen:
De belangrijkste actie voor het op peil houden van de vitaliteit van dorpen en kernen:
Hoofdstuk 6 Slagvaardige uitvoering
Naast de bijdrage van de gemeente aan het Regionaal Investeringsfonds (RIF) ad 2 euro per inwoner en aan Werkzaak Rivierenland zijn voor een actieve uitvoering van de acties voortkomend uit deze economische visie de nodige menskracht en middelen cruciaal.
De huidige personele inzet voor het beleidsterrein Economische Zaken en Recreatie en Toerisme is circa 2 fte. Daarnaast zijn collega’s van andere afdelingen (RO, Milieu/Duurzaamheid, Mobiliteit, Sociale Zaken, etc.) bezig met verbetering van het vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt.
Om de klappen als gevolg van de corona-crisis op te vangen en extra inspanningen te plegen voor versterking en verduurzaming van de lokale economie en arbeidsmarkt wordt de komende jaren enige extra inzet voorzien (zie volgende paragraaf), al dan niet via herschikking van de bestaande ambtelijke capaciteit.
Aangezien de economie en arbeidsmarkt niet ophouden bij de gemeentegrenzen wordt op allerlei manieren samengewerkt met externe partners, waaronder: