Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rheden

Beleidsregels schuldhulpverlening van de gemeente Rheden 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRheden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels schuldhulpverlening van de gemeente Rheden 2021
CiteertitelBeleidsregels schuldhulpverlening van de gemeente Rheden 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpgeen
Externe bijlageToelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Gebaseerd op Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening en beleidskader minima- en achuldhulpverlening 2021-2024

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-2021Nieuwe regeling

02-07-2021

gmb-2021-237154

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels schuldhulpverlening van de gemeente Rheden 2021

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van Beleidsregels schuldhulpverlening van 2 juli 2021;

overwegende dat;

het gewenst is om beleidsregels vast te stellen omtrent de uitleg van de volgende wettelijke voorschriften:

omdat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden een inwoner in aanmerking kan komen voor schuldhulpverlening;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel beleidsregels vast te stellen;

gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; het beleidskader minima- en schuldhulpverlening 2021-2024 ‘Iedereen doet mee!’;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de volgende beleidsregels: Beleidsregels schuldhulpverlening van de gemeente Rheden 2021

Artikel 1 Reikwijdte en begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a.

      aanmelding: de registratie van de hulpvraag van de verzoeker. De aanmelding leidt tot informatie die noodzakelijk is voor intake/crisisinterventie;

    • b.

      aflossingscapaciteit: Het bedrag dat de schuldenaar dient af te dragen voor de aflossing van zijn schulden zoals berekend op grond van de Recofa-rekenmethode. Recofa is een landelijk overlegorgaan van de Rechter-commissarissen in faillissementen en surseances van betaling;

    • c.

      bedreigende situatie: gedwongen woningontruiming; en/of

      beëindiging van de levering van gas, elektriciteit of water; en/of

      opzegging, dan wel ontbinding van de zorgverzekering;

    • d.

      beslagvrije voet: een deel van het inkomen waar de deurwaarder geen beslag op mag leggen;

    • e.

      budgetplan: een op maat gemaakt financieel maandoverzicht van o.a. inkomsten, uitgaven, verplichte aflossing schuld en reserveringen;

    • f.

      college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden;

    • g.

      intake: toetsen van de zelfredzaamheid van de verzoeker en het vaststellen van het (onderliggende) probleem om een plan van aanpak te ontwikkelen. De intake vindt plaats door middel van een gesprek;

    • h.

      inwoner: degene die als ingezetene in de basisregistratie personen (BRP) is ingeschreven;

    • i.

      NVVK: Nederlandse vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren statutair gevestigd te Amsterdam;

    • j.

      Plan van Aanpak: in tweevoud te ondertekenen vastgelegde persoons- en financiële gegevens verzoeker, analyse hulpvraag, advies in aanbod schuldhulpverlening, stappenplan naar wenselijk eindresultaat, verbonden tussenstappen en evaluatiemomenten, rechten en plichten en machtiging tot uitwisseling van gegevens verzoeker;

    • k.

      schuldenaar: persoon die een geldbetaling is verschuldigd aan een schuldeiser;

    • l.

      schuldeiser: persoon of instelling die geld tegoed heeft van een schuldenaar als gevolg van een overeenkomst tussen schuldeiser en schuldenaar;

    • m.

      schuldhulpverlening: het uitvoeren van diensten gericht op het voorkómen, oplossen of beheersen van schulden;

    • n.

      verzoeker: de natuurlijke persoon of de zelfstandige ondernemer die een beroep doet op schuldhulpverlening;

    • o.

      Wgs: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; vormt het belangrijkste kader voor de schuldhulpverlening in de gemeente. Deze wet is sinds 1 juli 2012 van kracht;

    • p.

      zelfstandige: persoon als bedoeld in artikel 1 lid b van het besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader omschreven zijn, hebben dezelfde betekenis als in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), Gedragscode schuldhulpverlening NVVK en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Artikel 2 Doelgroep

Alle inwoners van de gemeente Rheden van 18 jaar en ouder kunnen zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.

Artikel 3 Aanbod schuldhulpverlening

  • 1.

    Het college verleent aan de verzoeker toegang tot een schuldhulpverleningstraject als deze tot de doelgroep van artikel 2 behoort en het college schuldhulpverlening noodzakelijk acht.

  • 2.

    In een plan van aanpak wordt het aanbod schuldhulpverlening uitgewerkt in concrete stappen.

  • 3.

    De vorm van het aanbod schuldhulpverlening die het college verleent is maatwerk. Maatwerk is gebaseerd op een analyse van de hulpvraag, de schulden, de onderliggende problematiek, gezinssamenstelling en is van meerdere factoren afhankelijk en kan per situatie verschillen. Factoren die een rol kunnen spelen zijn:

    • a.

      sprake van een dreigende situatie;

    • b.

      de aard, zwaarte en/of omvang van de schulden;

    • c.

      de psychosociale situatie;

    • d.

      de houding en gedrag (motivatie) van verzoeker;

    • e.

      de financiële situatie;

    • f.

      de (financiële) vaardigheden van de verzoeker en de mate van leerbaarheid;

    • g.

      eerder gebruik van schuldhulpverlening.

Artikel 4 Producten schuldhulpverlening

De volgende producten kunnen worden ingezet:

  • a.

    Preventie: doel is het voorkomen dat er financiële problemen ontstaan door van tevoren in actie te komen. Preventie kan ook worden ingezet om grotere financiële problemen of herhaling te voorkomen. Schuldpreventie is een mix van maatregelen, activiteiten en voorzieningen die er op gericht zijn dat mensen financieel vaardig worden en zich zo gedragen dat zij hun financiën op orde houden.

  • b.

    Vroegsignalering: de gemeente ontvangen signalen van betalingsachterstanden van verschillende vasten lasten partners. Doel is het voorkomen dat financiële problemen escaleren door de inwoner actief te benaderen. Vanuit vroegsignalering kunnen ook andere producten worden ingezet als vervolg.

  • c.

    Informatie en advies: doel is het geven van informatie en advies over het zelfstandig kunnen bereiken van financieel evenwicht. Het beoogt de zelfstandigheid van de verzoeker te bevorderen en te benutten. Er wordt hierbij aangesloten op de vraagstelling, behoeften en mogelijkheden van de verzoeker.

  • d.

    Crisisinterventie: doel is het afwenden van een crisis, als er sprake is van een bedreigende situatie en daarmee de mogelijkheid creëren om de schuldenaar te helpen via de reguliere schuldhulpverlening.

    Onder een bedreigende situatie wordt verstaan:

    • 1.

      gedwongen woningontruiming; en/of

    • 2.

      beëindiging van de levering van gas, elektriciteit of water; en/of

    • 3.

      opzegging, dan wel ontbinding van de zorgverzekering.

  • e.

    Budgetbeheer: doel is de inkomsten en uitgaven van verzoeker te beheren en in evenwicht te houden, het garanderen dat betalingen tijdig gedaan worden en dat er geen (nieuwe) schulden of betalingsachterstanden ontstaan, conform het overeengekomen budgetplan en plan van aanpak. Dit heeft minimaal betrekking op huur/hypotheek, nutsvoorzieningen en wettelijk verplichte verzekeringen.

    Budgetbeheer is een tijdelijk product en wordt voor maximaal 3 jaar ingezet, met uitloop tot 5 jaar wanneer er nog geen schuldregeling tot stand is gekomen.

  • f.

    Stabilisatie: doel is het in evenwicht brengen en houden van inkomsten en uitgaven van de schuldenaar, zodat het product Schuldregeling kan worden ingezet. Hierbij is van belang dat de inkomsten worden gemaximaliseerd, de uitgaven tot het minimum worden beperkt, er geen bedreigende situatie is en de beslagvrije voet wordt gegarandeerd. Het product Budgetbeheer kan als ondersteuning worden ingezet.

    Het stabilisatietraject kent een maximale tijdsduur van 4 maanden.

  • g.

    Duurzame Financiële Dienstverlening (DFD): doel is het in evenwicht brengen en houden van inkomsten en uitgaven van de schuldenaar. Waarbij is vastgesteld dat het bestaande schuldprobleem door diverse omstandigheden nog niet duurzaam opgelost kan worden.

    Het product DFD onderscheidt zich met het product Stabilisatie omdat stabilisatie wel expliciet leidt tot het product Schuldregeling en daardoor een ander doel heeft dan DFD.

  • h.

    Schuldregeling: doel is het komen tot een minnelijke overeenkomst tussen schuldenaar en zijn schuldeisers ter (gedeeltelijke) afkoop van de schulden. Wij streven naar het inzetten van saneringskredieten, tenzij de situatie om een andere oplossing vraagt.

    Voor een schuldregeling wordt standaard uitgegaan van het Vrij te laten bedrag (VTLB).

  • i.

    Breed moratorium: het college kan een verzoek indienen bij de rechtbank om te komen tot een afkoelingsperiode van een halfjaar. Dit breed wettelijk moratorium wordt slechts ingezet als naar het oordeel van het college te verwachten valt dat dit het bereiken van een financieel stabiele situatie bevordert en er voldaan wordt aan de gestelde verplichtingen in het Besluit breed moratorium.

  • j.

    Toeleiding naar WSNP: doel is het komen tot een wettelijke overeenkomst op grond van de WSNP tussen schuldenaar en zijn schuldeisers ter (gedeeltelijke) afkoop van de schulden. Dit product kan worden ingezet als een minnelijke overeenkomst is beëindigd. Het college is gemandateerd tot het afgeven van een verzoekschrift en verklaring conform artikel 285 van de Faillissementswet.

  • k.

    Nazorg: doel is het voorkomen van een herhaalde aanvraag. Binnen 3 maanden nadat een traject schuldregeling succesvol is afgerond, neemt het college het initiatief om contact op te nemen met de verzoeker. Hierin wordt geïnformeerd of er sprake is van een situatie waarin inkomsten en uitgaven (nog steeds) in evenwicht zijn, en zo nodig krijgt verzoeker een aanbod voor extra ondersteuning.

Artikel 5 Wacht- en doorlooptijden

  • 1.

    Indien een verzoeker zich tot het college wendt voor schuldhulpverlening, wordt bij het eerste gesprek, de aanmelding, de hulpvraag vastgesteld.

  • 2.

    Binnen 4 weken na aanmelding vindt het tweede gesprek, de intake, plaats. Indien sprake is van een bedreigende situatie, vindt binnen 3 werkdagen een intakegesprek plaats (product crisisinterventie).

  • 3.

    Het college geeft de verzoeker een globaal inzicht in de vervolgstappen en het aantal weken tussen het intakegesprek en het bereiken van een mogelijk resultaat.

Artikel 6 Inlichtingen- en medewerkingsplicht

  • 1.

    Verzoeker doet aan het college op vraag, of uit eigen beweging, mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op de schuldhulpverlening. Hieronder wordt in elk geval verstaan: wijzigingen in gezinssamenstelling, woonsituatie, inkomsten, uitgaven, bezittingen en schulden.

  • 2.

    Verzoeker is verplicht aan het college de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van schuldhulpverlening. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      het nakomen van gemaakte afspraken in het kader van schuldhulpverlening;

    • b.

      het tijdig verschijnen op afspraken;

    • c.

      het tijdig inleveren van noodzakelijke bewijsstukken voor de schuldhulpverlening;

    • d.

      geen nieuwe schulden aangaan. Uitzondering hierop is de bijzondere bijstand welke in leenvorm wordt verstrekt en sociale leningen via de verstrekker waarmee gemeente Rheden een contract heeft;

    • e.

      het tijdig betalen van de vaste lasten;

    • f.

      het zich houden aan de bepalingen en voorwaarden zoals genoemd in het Plan van Aanpak en de overeenkomsten schuldregeling en/of budgetbeheer;

    • g.

      zoveel mogelijk aflossingscapaciteit creëren door het verruimen van inkomen, inzetten van beschikbaar vermogen en minimaliseren van uitgaven, en deze aflossingscapaciteit gebruiken ter afbetaling van de schulden;

    • h.

      inkomsten verwerven naar volledige arbeidscapaciteit, passende arbeid aanvaarden of passende arbeid proberen te verkrijgen in de mate die redelijkerwijs van verzoeker gevraagd kan worden, en dit aantoonbaar te maken.

Artikel 7 Weigeren of beëindigen en hersteltermijn

Het college kan besluiten tot het weigeren -met uitzondering van het product Informatie en Advies- of beëindigen van de schuldhulpverlening indien:

  • 1.

    verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals opgenomen in artikel 6 lid 1 en 2, voordat besloten wordt tot weigering, dan wel beëindiging, wordt verzoeker eenmaal een redelijke hersteltermijn geboden om alsnog, binnen de gestelde termijn, aan zijn verplichtingen te voldoen;

  • 2.

    het college het besluit heeft genomen op basis van onjuiste gegevens;

  • 3.

    verzoeker zich ernstig misdraagt tegenover het college of zijn ambtenaren en medewerkers;

  • 4.

    verzoeker niet over voldoende inkomen beschikt om schuldhulpverlening mogelijk te maken;

  • 5.

    verzoeker geen of niet langer inwoner is van de gemeente Rheden, tenzij er sprake is van een lopende schuldregeling;

  • 6.

    verzoeker in staat is zelf zijn schulden te regelen;

  • 7.

    verzoeker hier zelf om vraagt;

  • 8.

    het traject schuldhulpverlening succesvol is afgerond;

  • 9.

    de schuldregeling niet is geslaagd door gebrek aan medewerking van één of meerdere schuldeisers;

  • 10.

    een verklaring als bedoeld in artikel 285, eerste lid, onderdeel f, van de Faillissementswet is afgegeven (WSNP);

  • 11.

    verzoeker is overleden.

Artikel 8 Weigeren herhaalde aanvraag

Het college kan besluiten tot het tijdelijk weigeren van het product schuldregeling en kan aanvullende voorwaarden stellen bij een herhaald verzoek.

Tijdelijke weigering schuldregeling is:

  • a.

    één jaar als de schuldregeling is beëindigd tijdens de opzet, nader te noemen het 120-dagen traject;

  • b.

    twee jaar als de schuldregeling is beëindigd tijdens de looptijd;

  • c.

    drie jaar als de schuldregeling is afgerond -minnelijk/wettelijk- of door middel van een saneringskrediet is verstrekt en afbetaald.

Artikel 9 Intrekking oude beleidsregels

De Beleidsregels schulddienstverlening gemeente Rheden worden ingetrokken met ingang van de datum waarop deze beleidsregels in werking treden.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden na bekendmaking in werking.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels schuldhulpverlening van de gemeente Rheden 2021.

 

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 2 juli 2021

De Steeg, 2 juli 2021

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

burgemeester.

secretaris.