Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deventer

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende regels omtrent de rekenkamer (Verordening op de rekenkamer Deventer 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeventer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende regels omtrent de rekenkamer (Verordening op de rekenkamer Deventer 2021)
CiteertitelVerordening op de rekenkamer Deventer 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Rekenkamercommissie van de gemeente Deventer 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81b van de Gemeentewet
  3. artikel 81c van de Gemeentewet
  4. artikel 81d van de Gemeentewet
  5. artikel 81e van de Gemeentewet
  6. artikel 81f van de Gemeentewet
  7. artikel 81g van de Gemeentewet
  8. artikel 81h van de Gemeentewet
  9. artikel 81i van de Gemeentewet
  10. artikel 81j van de Gemeentewet
  11. artikel 81k van de Gemeentewet
  12. artikel 182 van de Gemeentewet
  13. artikel 183 van de Gemeentewet
  14. artikel 184 van de Gemeentewet
  15. artikel 185 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-07-202101-01-2021nieuwe regeling

07-07-2021

gmb-2021-232223

186211-2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende regels omtrent de rekenkamer (Verordening op de rekenkamer Deventer 2021)

De Raad van de gemeente Deventer;

 

overwegende, dat de raad in zijn openbare raadsvergadering van 26 februari 2020 heeft besloten tot instelling van een rekenkamer volgens artikel 81a Gemeentewet;

 

gelezen het voorstel van de voorzitter en de griffier, voorstelnummer 186211-2021;

gelet op de artikelen 81a t/m 81k en de artikelen 182 t/m 185 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    In te trekken de Verordening Rekenkamercommissie van de gemeente Deventer 2017;

 

  • 2.

    Vast te stellen de Verordening op de Rekenkamer Deventer 2021 met navolgende artikelen;

Verordening op de Rekenkamer Deventer 2021

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Gemeentewet;

  • b.

    raad: de raad van de gemeente Deventer;

  • c.

    rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Deventer als bedoeld in artikel 81 a Gemeentewet;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Deventer;

  • e.

    voorzitter: de voorzitter van de Rekenkamer Deventer

  • f.

    fractievoorzittersoverleg: overleg tussen de fractievoorzitters van de gemeenteraad Deventer

  • g.

    ambtelijk secretaris: secretaris van de rekenkamer Deventer

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer die door de raad is ingesteld.

  • 2.

    De rekenkamer voert onderzoek uit naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van door het bestuur gevoerde bestuur als bedoeld in artikel 182, eerste lid, van de Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit vijf (externe) leden, waaronder de voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter en de externe leden worden voor een periode van zes jaar benoemd.

  • 3.

    Voorzitter en leden kunnen voor maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd door de raad.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer vervullen geen betrekkingen die ongewenst zijn met het oog op een goede vervulling van hun ambt of handhaving van hun onpartijdigheid en onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin.

Artikel 4 Ontslag en schorsing

  • 1.

    De leden van de rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen respectievelijk op non-activiteit gesteld.

  • 2.

    De rekenkamer bericht het fractievoorzittersoverleg als een van de ontslaggronden als bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, of als gronden voor non-activiteit als bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid, van de wet zich voordoen.

  • 3.

    In de gevallen, als bedoeld in tweede en derde lid van dit artikel, adviseert het fractievoorzittersoverleg de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op non-activiteit stellen, van het desbetreffende lid van de rekenkamer.

Artikel 5 Vergoeding leden Rekenkamer

  • 1.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden, alsmede een vergoeding voor (mogelijke) reiskosten.

  • 2.

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamer.

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde vergoeding bedraagt:

    • a.

      Voor de voorzitter: een vast bedrag ter grootte van € 450,-- per maand.

    • b.

      Voor de externe leden: een vast bedrag ter grootte van€ 325,-- per maand.

Artikel 6 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    De rekenkamer wordt bij de uitoefening van haar taken terzijde gestaan door een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht. De functie is binnen de organisatie belegd bij de griffie.

Artikel 7 Onderzoeksprogramma en onderzoeksopzet

  • 1.

    De rekenkamer stelt voor de jaarwisseling, mede aan de hand van aangedragen onderwerpen op een groslijst, een onderzoeksprogramma vast. De rekenkamer bepaalt zelf welke onderwerpen zij onderzoekt.

  • 2.

    De rekenkamer overlegt periodiek met de raad over mogelijke relevante onderwerpen voor onderzoek en draagt zorg voor een goede afstemming met de raad over haar werkzaamheden.

  • 3.

    De voorzitter doet mededeling van een voorgenomen onderzoek aan raad, college, ambtelijke organisatie en andere betrokkenen, alsmede aan de lokale media.

  • 4.

    De rekenkamer kan besluiten tot een verkennend onderzoek/vooronderzoek, alvorens definitief te besluiten tot een bepaald onderzoek. Van een voorgenomen verkennend onderzoek hoeft geen mededeling te worden gedaan de raad, het college, ambtelijke organisatie of andere betrokken.

  • 5.

    De rekenkamer stelt een onderzoeksopzet op en vast.

  • 6.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad, het college en de ambtelijke organisatie verstuurd.

Artikel 8 Verzoek

  • 1.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek.

  • 2.

    De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 3.

    Indien de rekenkamer niet beschikt over (voldoende) budget om gehoor te geven aan een verzoek van de raad, zal de rekenkamer met de raad in overleg treden over het verstrekken van budget.

Artikel 9 Bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd inlichtingen in te winnen en onderzoek in te stellen bij organen, diensten en instellingen als bedoeld in artikel 184 van de Gemeentewet. De organen, diensten en instellingen zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

Artikel 10 Rapportages

  • 1.

    De rekenkamer legt de resultaten van haar onderzoek vast in een nota van bevindingen

  • 2.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op de bevindingen uit de concept nota aan de rekenkamer kenbaar te maken. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt. Betrokkenen zijn in ieder geval degenen van wie hun taaktuitvoering ook bij het onderzoek is betrokken.

  • 3.

    De ingediende zienswijze wordt door de rekenkamer van een reactie voorzien en verwerkt in de nota van bevindingen.

  • 4.

    Na vaststelling door de rekenkamer van de nota van bevindingen wordt het door de rekenkamer voorzien van conclusie en aanbevelingen, het bestuurlijke rapport. Het bestuurlijke rapport met conclusies en aanbevelingen wordt aan het college gestuurd voor een schriftelijke reactie binnen drie weken. Het college deelt in zijn reactie tenminste mee:

    • a.

      welke conclusies en aanbevelingen worden gedeeld;

    • b.

      de motivering indien conclusies en aanbevelingen niet worden gedeeld;

  • 5.

    Na definitieve vaststelling door de rekenkamer wordt het eindrapport aan de raad aangeboden, inclusief de reactie van het college en een nawoord van de rekenkamer. Een afschrift van wordt toegezonden aan het college en de betrokkenen.

Artikel 11 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de voorzitter en de externe leden;

    • b.

      de uren van de ambtelijk secretaris;

    • c.

      ingehuurde onderzoekers;

    • d.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • e.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer stelt elk jaar vóór 1 april een jaarverslag op van haar werkzaamheden en van de uitvoering van het onderzoeksprogramma als bedoeld in artikel 185, derde lid van de wet.

  • 4.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12 Reglement van Orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisneming aan de raad.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in op 1 januari 2021.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening op de rekenkamer Deventer 2021’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 juli 2021

De Raad voornoemd,

de griffier,

A. Kerver

de voorzitter,

R.C. König

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.

 

Artikel 2 Rekenkamer

De raad kan op grond van de Gemeentewet een gemeentelijke rekenkamer instellen. De rekenkamer bestaat echter niet uit ex lege; de raad moet haar uitdrukkelijk instellen (artikel 81a). Daarin voorziet het eerste lid.

De rekenkamer doet onderzoek naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door de lokale overheid gevoerde beleid (artikel 182). Een controle van de jaarrekening, inclusief de daaraan verbonden rechtmatigheidstoets, behoort evenwel niet tot de taak van de rekenkamer (artikel 182).

Onderzoek naar doelmatigheid/doeltreffendheid is niet alleen voorbehouden aan de raad, in artikel 213a van de Gemeentewet heeft het college van B&W een plicht om periodiek een onderzoek uit te voeren naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het door hen zelf gevoerde bestuur. De rekenkamer kan gebruik maken van de evaluaties van het college van B&W, daarom voorziet artikel 213a, lid 3 in een informatieplicht van het college van B&W aan de rekenkamer.

De onderzoeken van de rekenkamer worden uitgevoerd ter ondersteuning van de kaderstellende en controlerende rol van de raad. De rekenkamer behoudt de vrijheid om het soort en de wijze van onderzoek te bepalen.

 

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

De raad bepaalt hoeveel leden de kamer zal hebben (artikel 81b, Gemeentewet). De wet geeft geen regels voor het aantal leden. De raad van Deventer heeft besloten in de raadsvergadering van 26 februari 2020 om een rekenkamer in te stellen met vijf leden. De rekenkamer bestaat uit een (externe) voorzitter en vier (externe leden). De leden van de rekenkamer kunnen eenmalig herbenoemd worden voor zes jaar.

Het gestelde in het vierde lid beoogt het garanderen van de onafhankelijkheid van de leden van de rekenkamer. Artikel 81g van de Gemeentewet zegt alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van rekenkamer in de vergadering van de raad de eed of de belofte af. Alvorens tot benoeming van een lid wordt over gegaan, zal de raad moeten vaststellen dat artikel 81f of 81h de benoeming niet in de weg staat. Tevens maken de leden van de rekenkamer openbaar welke nevenfunctie zij vervullen (artikel 81e). Deze openbaarmaking geschiedt door terinzagelegging bij de griffie.

 

Artikel 4 Ontslag en schorsing

Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties. Bij gronden voor ontslag of non-activiteit bericht de rekenkamer het fractievoorzittersoverleg formeel via brief, het fractievoorzittersoverleg adviseert de raad bij haar besluit om over te gaan tot schorsing of ontslag.

 

Artikel 5 Vergoeding leden rekenkamer

Op grond van artikel 81k van de Gemeentewet dient de raad de vergoedingen voor de leden van de rekenkamer bij verordening vast te leggen. Conform het besluit van de raad op 26 februari jl. is er gekozen om elk lid een vaste maandvergoeding te verstrekken. De maandvergoeding is exclusief eventuele reiskosten. De voorzitter ontvangt een extra vergoeding, gelet op de extra taken die de voorzitter vervult. Elke vier jaar wordt door de gemeenteraad beoordeelt of de vergoeding van de leden van de rekenkamer nog marktconform is. De verordening voorziet er niet in dat de leden van de rekenkamer zelf onderzoek uitvoeren tegen uurtarief.

 

Artikel 6 Ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris valt functioneel onder de voorzitter van de rekenkamer en facilitair onder de leiding van de griffie. Bij vertrekt van de secretaris wijst de griffier in overleg met de voorzitter een opvolger aan.

 

Artikel 7 Onderzoeksprogramma en onderzoeksopzet

De rekenkamer dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. Onderwerpen voor de groslijst kunnen worden aangedragen door leden van de rekenkamer, raadsleden/opvolgers van de gemeenteraad en inwoners van Deventer.

De rekenkamer draagt zorg voor een goede afstemming met de raad door contactmomenten te organiseren met vertegenwoordigers van de raad. Daarnaast heeft de rekenkamer regulier overleg met de auditcommissie. Voorafgaand aan de vaststelling van het onderzoeksprogramma is er overleg met de raad. De raad kan in dit overleg de rekenkamer enige richting geven door onderwerpen aan te dragen die mogelijk onderzocht kunnen worden, bijvoorbeeld onderwerpen van groot financieel of maatschappelijk belang. De rekenkamer behoudt de vrijheid om zelf naar eigen inzicht te bepalen hoe en op welke wijze dit overleg wordt ingepland. Gedurende het jaar kan de rekenkamer besluiten om af te wijken van het onderzoeksprogramma.

 

Artikel 8 Verzoek

De rekenkamer kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen. De mogelijkheid tot het doen van een verzoek door de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de Gemeentewet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Een verzoek aan de rekenkamer kan worden gedaan in de vorm van een gedragen motie in de raad.

De uiteindelijke beslissing over het al dan niet honoreren van een dergelijke verzoek van de raad, ligt bij de rekenkamer. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of zij voldoet aan het verzoek van de raad. Mocht zij besluiten om niet te voldoen aan het verzoek, motiveert zij haar besluit.

 

Artikel 9 Bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen

Om te waarborgen dat de rekenkamer bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren (artikel 183, Gemeentewet). Dit geldt ook voor de instellingen, organen, diensten als bedoeld in het eerste lid van artikel 184.

 

Artikel 10 Rapportages

Uit het oogpunt van zorgvuldigheid is het van belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op de(nog niet gepubliceerde) nota van bevindingen. Bij uitvoering van haar onderzoek draagt de rekenkamer zorg voor de toepassing van hoor en wederhoor. Er vindt wederhoor plaats door de feitelijk bevindingen voor te leggen aan de betreffende ambtenaren en werknemers van vennootschappen en instellingen. Dit wederhoor dient om eventuele onjuistheden eruit te halen en te corrigeren.

Vervolgens wordt er een bestuurlijke rapport opgesteld met conclusies en aanbevelingen toegezonden aan het college voor een bestuurlijke reactie. Het college dient een schriftelijk binnen drie weken een reactie te geven aan de rekenkamer. Een definitief eindrapport wordt vervolgens toegezonden aan de raad ter bespreking (artikel 185, vierde lid). Dit eindrapport bevat de resultaten van het onderzoek, aanbevelingen, de bestuurlijke reactie en het nawoord van de rekenkamer.

 

Artikel 11 Budget

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 12 Regelement van Orde

Artikel 81i schrijft voor dat de rekenkamer een reglement van orde dient vast te stellen en toe te zenden aan de raad. Het reglement van orde kan o.a. zaken regelen als orde van haar vergadering en besluitvorming, wijze van onderzoek, wijze verwerken gegevens en het borgen van kwaliteit en integriteit.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

verordening treedt met terugwerkend kracht in werking op 1 januari 2021.

 

Artikel 14 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen toelichting.