Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klankbordgesprekken burgemeester en gemeenteraad Epe |
Citeertitel | Verordening klankbordgesprekken burgemeester en gemeenteraad Epe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening klankbordgesprekken burgemeester en gemeenteraad Epe |
Verordening klankbordgesprekken burgemeester en gemeenteraad Epe
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2021 | nieuwe regeling | 08-07-2021 | 300217 |
gelezen het voorstel van het presidium van 14 juni 2021, zaaknr. 300217;
gelet op artikel 84, 86, 108, 147 en 149 van de Gemeentewet;
gezien de Handreiking burgemeesters, benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid, van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, uitgave december 2020;
gezien de Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uitgave 1 oktober 2017;
vast te stellen de navolgende:
Verordening klankbordgesprekken burgemeester en gemeenteraad Epe
De commissie voert elk jaar een klankbordgesprek met de burgemeester, met uitzondering van een (her)benoemingsjaar.
Gesprekspartners voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen commissieleden gebruik maken van hun eigen kennis en ervaring, informatie van andere raadsleden, openbare bronnen en voor dit doel, vertrouwelijk verkregen informatie van informanten. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.
Artikel 8 Voorbereiding van het gesprek
De commissie bepaalt tijdig, voor het opstellen van de agenda, in samenspraak met de burgemeester, welke informanten zullen worden geraadpleegd, welke informatie aan hen zal worden gevraagd en op welke wijze deze informatie zal worden verwerkt. Artikel 86 Gemeentewet over geheimhouding is op de betrokken informanten en een eventuele gespreksleider van overeenkomstige toepassing.
Het houden van klankbordgesprekken met de burgemeester is onderdeel van een zorgvuldig personeelsbeleid. Gemeenteraden kunnen zodoende terugvallen op een goed en geobjectiveerd beoordelingskader. Het houden van klankbordgesprekken is niet geregeld in de Gemeentewet. De formele basis krijgt vorm in deze verordening.
Bij het verschijnen van de ‘Handreiking burgemeesters’ van mei 2016 (benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming) is de term ‘klankbordgesprekken’ ingevoerd. Dit omdat de gemeenteraad het functioneren van de burgemeester niet beoordeelt in de rol van werkgever, maar als bestuurlijke partner van de burgemeester, die afspraken maakt over met de burgemeester over wederzijds functioneren en over mogelijkheden om de samenwerking te optimaliseren. De term ‘klankborden’ past bij een cultuur van gezamenlijk reflecteren op het functioneren van het gemeentebestuur en de rol van de burgemeester daarin in het bijzonder.
Het advies is om klankbordgesprekken periodiek, in elk geval jaarlijks, te laten plaatsvinden. In het jaar waarin de Benoeming of Herbenoeming plaatsvindt, kan het echter qua planning zo uitkomen dat er in dat jaar geen klankbordgesprek kan plaatsvinden. Om in een dergelijk jaar niet in strijd te zijn met deze verordening hebben we opgenomen dat we elk jaar een klankbordgesprek voeren met de burgemeester met uitzondering van een (her)benoemingsjaar. Overigens kunnen fractievoorzitters en de burgemeester ook de wens kenbaar maken om tussentijds een klankbordgesprek te hebben.
Bij het voeren van de klankbordgesprekken is een cultuur gewenst waarin gemeenteraad en burgemeester elkaar open en eerlijk tegemoet treden. Om een cultuur van reflectie te laten ontstaan is structuur en regelmaat belangrijk. Op deze wijze kunnen gemeenteraad en burgemeester routine en regelmaat laten ontstaan in het reflecteren op hun samenwerking. De klankbordgesprekken hebben een wisselend karakter, namelijk:
Artikel 3. Samenstelling commissie
De gemeenteraad bepaalt in deze verordening de samenstelling van de commissie en bepaalt uit hoeveel leden de commissie bestaat. Daarbij sluit de gemeente Epe aan bij de gedachte dat de samenstelling van de commissie die klankbordgesprekken met de burgemeester voert anders, beperkter, van aard mag zijn dan die van de commissies die de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voorbereiden. Dit om bij klankbordgesprekken het ‘tribunaaleffect’ te vermijden. In deze verordening wordt voorgesteld om de commissie voor de klankbordgesprekken te laten bestaan uit vijf fractievoorzitters. De plaatsvervangend voorzitter van de raad maakt hier in ieder geval deel van uit. Verder wordt de commissie divers samengesteld met een evenredige verdeling oppositie/coalitie. Roulatie binnen de klankbordcommissie vindt plaats doordat er elk jaar twee nieuwe leden deelnemen aan de commissie die twee oude leden vervangen. De commissie wordt op grond van artikel 3 na afronding van haar taak ontbonden. Verlies van het raadslidmaatschap betekent automatisch het einde van het lidmaatschap van de commissie. In dat geval ontstaat een vacature waarbij de raad een nieuw commissielid dient te benoemen.
Artikel 4. Voorzitterschap van de commissie
Deze bepaling is opgenomen om duidelijkheid te verschaffen over het voorzitterschap
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
Een klankbordgesprek wordt gestart op initiatief van de raadsgriffier. De raadsgriffier (en eventueel plaatsvervangend griffier) zorgt voor ambtelijke ondersteuning.
De geheimhouding vindt zijn basis in artikel 86 van de Gemeentewet en omvat alle informatie hetgeen tijdens de vergadering is gewisseld, de stukken en alle andere informatie die langs welke weg ook de commissie bereikt, behoudens het bepaalde in artikel 10 van deze verordening. De geheimhoudingsplicht strekt zich uit tot de leden van de commissie, alsmede tot degenen die ambtelijke ondersteuning verlenen en derden die kennis nemen van hetgeen is gezegd. Vanwege de gevoeligheid van de informatie, alsmede vanwege de mogelijke strafrechtelijke consequenties van de schending van deze plicht, wordt aan het begin van de vergadering door voorzitter van de vergadering op de geheimhoudingsplicht gewezen. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer met zich dat aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie en aan anderen geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
Artikel 7. Procedure en tijdschema
Deze bepaling is opgenomen om duidelijkheid te verschaffen.
Artikel 8. Voorbereiding van het gesprek
Aan het klankbordgesprek zijn geen vormvereisten verbonden. Een goed klankbordgesprek valt of staat met een goede voorbereiding. De gesprekken worden voorbereid in het presidium en de resultaten worden hier ook mondeling teruggekoppeld. In de voorbereiding kan worden gesproken met verschillende informanten: één of meer leden van het college, een samenwerkingspartner op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid, de gemeentesecretaris en de raadsgriffier. De commissie doet dit in overleg met de burgemeester, voorafgaan aan de agendavorming voor het gesprek. Van al deze gesprekken worden verslagen opgemaakt. Die verslagen vormen de basis voor het gesprek. Vanzelfsprekend kunnen de burgemeester en de benoemde fractievoorzitters voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid het verslag van het vorige klankbordgesprek in te zien. Het is ook van belang in en buiten het gesprek feedback te organiseren en ook daadwerkelijk te geven.
Als vertrekpunt voor het klankbordgesprek zijn in ieder geval de profielschets bij benoeming en de wettelijke taken van de burgemeester, te weten zijn voorzitterschap van raad en college en zijn taken als eenhoofdig orgaan, in het bijzonder zijn verantwoordelijkheid voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid relevant. En verder zijn eventuele portefeuille als lid van het college.
Het verslag bevat de feitelijke gegevens van tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene. Het kan bondig en beknopt, ook puntsgewijs. Wel is van belang dat het verslag een goed beeld geeft van het gesprek en de gemaakte afspraken, zodat de overige raadsleden bij inzage, de commissie die het volgende klankbordgesprek voert en de commissaris van de Koning zich een goed beeld daarvan kunnen vormen. Daarom is het van belang ook de sfeer te schetsen, waarin het gesprek plaatsvond.
Archivering gebeurt conform de eisen die de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995 hieraan stellen. Hierin wordt geen onderscheid gemaakt naar de vorm van bescheiden en zijn dus zowel op papieren als op digitale bescheiden van toepassing. Ingeval er sprake is van digitale bestanden en bij de door de gemeente aangewezen archiefbewaarplaats de mogelijkheid bestaat tot digitale opslag dienen de daarvoor geldende regels te worden gevolgd en moet op overeenkomstige wijze de geheimhouding van de betrokken bescheiden worden gegarandeerd.
Artikel 12. Onvoorziene gevallen
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.