Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het reduceren van energiegebruik (Stimuleren van kleinere energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies natuurlijke personen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het reduceren van energiegebruik (Stimuleren van kleinere energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies natuurlijke personen)
CiteertitelStimuleren van kleinere energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies natuurlijke personen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 juli 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR624910/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-07-2021nieuwe regeling

06-07-2021

gmb-2021-227838

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het reduceren van energiegebruik (Stimuleren van kleinere energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies natuurlijke personen)

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

 

gelet op het visiedocument: ‘Transitievisie Warmte Amersfoort (Mei 2021).’

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de geldende Algemene Subsidieverordening van de gemeente Amersfoort;

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de doelstelling om in de bebouwde omgeving van Amersfoort energiegebruik te reduceren en we bij deze opgave een energiebesparing van 35% in 2030 realiseren.

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Subsidieregeling Stimuleren van kleinere energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies natuurlijke personen.

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: geldende Algemene subsidieverordening van de gemeente Amersfoort;

  • b.

    Woning: Een voor permanente bewoning bestemde woning die ook als zodanig op moment van aanvraag bewoond wordt. De woning moet kadastraal gelegen zijn in de gemeente Amersfoort.;

  • c.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort;

  • d.

    Gemeentelijk energieloket: partij die door het college is gemandateerd om deze subsidieregeling uit te voeren: Duurzaam Bouwloket.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Het college kan uitsluitend subsidie verstrekken voor één van de volgende activiteiten:

    • a.

      Het verkrijgen van een cadeaubon voor het nemen van energiebesparende maatregelen die in de maatwerk-webshop van de gemeente Amersfoort aangeschaft kunnen worden.

    • b.

      Het verkrijgen van energieadvies. Het energieadvies bestaat uit een gesprek met een energieadviseur en het ontvangen van enkele energiebesparende maatregelen, zoals opgenomen in bijlage 1, tabel 1;

Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag

In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV, dient een aanvrager de subsidieaanvraag vanaf 19 juli 2021 tot en met 31 juli van het jaar 2022.

Artikel 4 Indieningsvereisten

  • a.

    Alleen volledig ingevulde aanvragen ingediend via de website: www.amersfoortduurzaam.nl/gratisenergiebesparen worden in behandeling genomen. Op deze website staan de genoemde activiteiten onder artikel 2, lid a tot en met e, toegelicht en wordt voor ieder project afzonderlijk verwezen naar de desbetreffende aanmeldpagina.

  • b.

    De aanvrager is een natuurlijk persoon;

  • c.

    Aanvrager is eigenaar van een woning of is hoofdhuurder van een woning, die kadastraal gelegen is in Amersfoort en die ook als zodanig bewoond wordt.

  • d.

    Voor elk van de genoemde activiteiten, zoals aangegeven in artikel 2, lid a tot en met b, kan slechts eenmaal subsidie worden aangevraagd. Indien dus reeds eerder subsidie is verstrekt onder deze regeling kan niet nogmaals subsidie worden aangevraagd.

Artikel 5 Subsidiabele kosten en maximale subsidie

  • 1.

    De volgende kosten kunnen in aanmerking komen voor subsidie:

    • a.

      Het verkrijgen van een cadeaubon.

    • b.

      Het verkrijgen van energieadvies, zoals omschreven in bijlage 1, tabel 1.

  • 2.

    Enkel kosten van de activiteiten die na 19 juli 2021 en voor 31 juli 2022 zijn uitgevoerd komen in aanmerking voor subsidie.

Artikel 6 Niet-subsidiabele kosten

In aanvulling op artikel 10 van de ASV verstrekt het college geen subsidie voor:

  • a.

    kosten ten behoeve van het opstellen van de aanvraag;

  • b.

    kosten die uit anderen hoofde worden gesubsidieerd;

  • c.

    verrekenbare of compensabele belastingen, heffingen of lasten;

  • d.

    kosten van in natura geleverde diensten en goederen.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling bedraagt in totaal: €1.242.040,-

  • 2.

    Het subsidieplafond is opgebouwd uit drie deelsubsidieplafonds:

    • a.

      Het deelsubsidieplafond voor de activiteiten onder artikel 2, onder a bedraagt maximaal 8100 te verkrijgen cadeaubonnen.

    • b.

      Het deelsubsidieplafond voor de activiteiten onder artikel 2, onder b bedraagt maximaal 5000 energieadviezen.

  • 3.

    Bij het bereiken van een deelsubsidieplafond kan het college besluiten tot een herschikking van het resterende beschikbare subsidieplafond.

Artikel 8 Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag is ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 9 Weigeringsgronden

  • 1.

    Overeenkomstig artikel 12, eerste lid, onderdeel f, van de ASV kan het college afwijzend beslissen op de aanvraag als:

     

    • a.

      door verstrekking van subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden en de aanvraag daardoor slechts gedeeltelijk zou kunnen worden gehonoreerd.

    • b.

      er voor de betreffende (huur) woning reeds eerder een aanvraag is verstrekt onder deze regeling;

    • c.

      de aanvrager een rechtspersoon is of in uitoefening van zijn bedrijf de aanvraag indient.

  • 2.

    Overeenkomstig artikel 12, eerste lid, onderdeel f, van de ASV kan het college afwijzend op de aanvraag beslissen als:

    • a.

      de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien, die in strijd zijn met het algemeen belang of de openbare orde; of

    • b.

      in het kader van de aanvraag de aanvrager onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben of heeft geleid.

Artikel 10 Beslissing op aanvraag

Overeenkomstig artikel 6, tweede lid, van de ASV stelt het college een subsidie op grond van deze regeling zonder voorafgaande verlening vast.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 19 juli 2021.

  • 2.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Stimuleren van kleinere energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies natuurlijke personen.

  • 3.

    Deze subsidieregeling vervalt op 31 juli 2022.

Vastgesteld in de vergadering van 6 juli 2021,

De secretaris,

De burgemeester,

Bijlage 1 Toelichting energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies genoemd onder artikel 2 lid 1 a, b, c, d en e.

 

Tabel 1 Cadeaubon (Artikel 2 lid 1a)

 

Maatregel

Specifieke voorwaarden per maatregel

Cadeaubon

De cadeaubon kan worden aangevraagd via de website: www.amersfoortduurzaam.nl/energiebesparen. In totaal zijn er 8100 cadeaubonnen beschikbaar en de cadeaubon vertegenwoordigd een waarde van €40,- De cadeaubon kan enkel worden verzilverd in de daarvoor beschikbare maatwerk-webshop die te bereiken is via de bovenstaande website. Er is pas sprake van een verzilverde cadeaubon als de gewenste producten zijn besteld. Het is niet mogelijk meerdere bestellingen te plaatsen en de cadeaubon meerdere malen in te zetten tot een bedrag van 40 euro. Het totale bedrag moet in één keer worden verzilverd. Wel is het mogelijk om meer dan 40 euro te besteden in de webshop. De cadeaubon blijft dan een waarde vertegenwoordigen van 40 euro en de inwoner dient het overige bedrag zelf te betalen.

 

Tabel 2 Energieadvies (Artikel 2 lid 1b)

 

Maatregel

Specifieke voorwaarden per maatregel

Energieadvies

Het energieadvies dient te worden afgenomen bij de door de gemeente Amersfoort gecontracteerde adviseurs. De uitvoerende partij staat vermeld op de projectenwebsite: www.amersfoortduurzaam.nl/energiebesparen. Het energieadvies zal minimaal 45 minuten in beslag nemen en de inwoner ontvangt bij het advies ook enkele energiebesparende maatregelen met een waarde van minimaal 25 euro.

 

Toelichting subsidieregeling: ‘kleinere energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies natuurlijke personen’

 

Algemeen

Deze regeling voorziet in het verstrekken van subsidie voor huurders en woningeigenaren waarmee zij kleinere energiebesparende maatregelen kunnen realiseren of energieadvies kunnen aavragen.

Het doel van deze regeling is om het energiegebruik van woningeigenaren in Amersfoort te verminderen, met het oog op het verminderen van het totale energiegebruik met 35% in 2030.

 

In de praktijk blijkt dat eenvoudige energiebesparende maatregelen en algemeen energieadvies kunnen helpen het energiegebruik van huishoudens te verminderen. Dit is niet alleen gunstig voor de woonlasten van huishoudens, maar levert tevens een bijdrage aan de verdere reductie van CO2-uitstoot. Het gaat bij kleine maatregelen bijvoorbeeld om zaken als het laten optimaliseren van Cv-installaties, het aanbrengen van radiatorfolie en het gebruik van energieverbruiksmanagers. Ook te overwegen verdergaande energiebesparende maatregelen (zoals dak-, raam-, en gevelisolatie) dragen bij aan de doelstelling.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2, Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

 

In dit artikel is bepaald voor welke activiteiten een specifieke subsidie kan worden verstrekt. De activiteiten moeten strekken tot het verminderen van CO2-uitstoot in woningen door het nemen van energiebesparende maatregelen door woningeigenaren. Het gaat hierbij om maatregelen die de eigenaar van de woning zelf kan uitvoeren of kan laten uitvoeren, bijvoorbeeld met behulp van een energieadviseur.

 

In lid 1 van artikel 2, onderdeel a en b, zijn de activiteiten nader gespecificeerd.

 

De subsidie heeft betrekking op het verkrijgen van een cadeaubon ofwel algemeen energieadvies. Daarnaast is een uitgebreide beschrijving van de projecten te vinden op de projectenwebsite van de gemeente Amersfoort: www.amersfoortduurzaam.nl/gratisenergiebesparen.

 

Artikel 3, Indieningstermijn

Artikel 8 van de ASV bevat de hoofdregel met betrekking tot de aanvraagtermijn. In het geval het bij een specifieke subsidieregeling te voorzien valt dat een daarvan afwijkende termijn wenselijk is, kan deze op grond van artikel 3 in de subsidieregeling worden vastgesteld.

 

In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV, dient een aanvrager de subsidieaanvraag in tussen 19 juli en 31 juli van het jaar 2022.

 

Artikel 4, Indieningsvereisten

Via dit artikel kan het college om gegevens vragen die een aanvulling zijn op de in artikel 9 van de ASV gevraagde gegevens. Uiteraard mogen van de aanvrager alleen die gegevens verlangd worden die noodzakelijk zijn voor het beoordelen van de aanvraag.

 

In dit artikel wordt in de subsidieregeling aangegeven wanneer het college over zal gaan tot het verstrekken van de subsidie. In het artikel wordt aangegeven wanneer aanvrager in aanmerking komt voor het aanvragen van de subsidie, wanneer er sprake is van een complete aanvraag, en op welke wijze de aanvraag moet worden ingediend.

 

Artikel 6, Niet-subsidiabele kosten

Alleen de kosten die in artikel 5 zijn opgesomd, zijn subsidiabel. Kosten die niet in een van de categorieën genoemd in artikel 5 vallen, zijn dus niet subsidiabel. Voor de duidelijkheid staan in artikel 6 enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd. Dit overzicht is niet uitputtend, en dat is ook niet noodzakelijk: als kosten niet onder artikel 5 vallen, dan geldt sowieso dat deze niet subsidiabel zijn.

 

Artikel 7, Subsidieplafond

In dit artikel wordt aangegeven welk bedrag het college ter beschikking stelt voor deze subsidieregeling. Ook is aangegeven welke deelsubsidieplafonds er zijn, gekeken naar de verschillende activiteiten genoemd in artikel 2. Wanneer, als gevolg van het maximaal aantal bereikte aanvragen, het totale subsidieplafond is bereikt dan wordt daarmee de subsidie beëindigd.

 

Artikel 8, Wijze van verdeling

Bij de verdeling van het subsidieplafond gaat het in feite om verdeling van schaarse rechten (subsidiegeld). Dat heeft tot gevolg dat de rechtsnorm die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen, ook van toepassing is op de verdeling van het subsidieplafond. De beschikbaarheid van de schaarse subsidie, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria moeten daarom allemaal tijdig bekend zijn.

 

In dit artikel wordt aangegeven hoe de subsidie door het college wordt verdeeld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de meest eenvoudige vorm om de subsidie te verdelen. “Wie het eerst komt, het eerst maalt”. De verstrekking van de subsidie vindt dus plaats op basis van volgorde van ontvangst totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.

 

Artikel 9, Weigeringsgronden

In dit artikel wordt aangegeven om welke redenen het college een subsidieaanvraag kan weigeren. Hierbij is het van belang specifiek artikel 9 onder 1b te benoemen, namelijk dat het niet mogelijk is om van beide activiteiten, zoals verwoord in artikel 2, gebruik te maken.