Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Enschede 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Enschede 2021
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Enschede 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61a van de Gemeentewet
  2. artikel 82 van de Gemeentewet
  3. artikel 86 van de Gemeentewet
  4. artikel 15 van de Archiefwet 1995
  5. artikel 9 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-2021Nieuwe regeling

08-07-2021

gmb-2021-225677

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Enschede 2021

De raad van de gemeente Enschede;

 

gezien het voorstel van het raadspresidium van 14 juni 2021;

 

gelezen de ontslagbrief van de burgemeester van Enschede van 10 juni 2021;

 

gelet op artikel 61a, 82 en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de minister van Binnenlandse

Zaken en Koninkrijksrelaties van 1 oktober 2017;

 

b e s l u i t :

 

  • I.

    In te stellen een vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester van Enschede;

  • II.

    Vast te stellen de navolgende Verordening op de vertrouwenscommissie tot benoeming van de burgemeester van Enschede 2021.

Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Overijssel;

  • c.

    De burgemeester: de burgemeester van de gemeente Enschede;

  • d.

    De commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de benoeming van de burgemeester.

Artikel 1 Taak en werkwijze van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2.

    De commissie brengt over haar oordeel schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Dit verslag wordt voorzien van een concept-aanbeveling.

  • 3.

    Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister van oktober 2017, in acht.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal zeven door de gemeenteraad uit zijn midden aan te wijzen leden, gelijk aan de samenstelling van de Commissie Functioneringsgesprek Burgemeester.

  • 2.

    De commissie bestaat uit de volgende fractievoorzitters van de fracties die deel uitmaken van de raad:

    • -

      M. Teutelink (BBE) (voorzitter)

    • -

      G. Tillema (D66)

    • -

      R. Kreeft (VVD)

    • -

      H. Wolf (GroenLinks)

    • -

      A. Koç (CDA)

    • -

      H. de Roode (ChristenUnie)

    • -

      M. Visser-Voorn (Enschede Anders)

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap. In dat geval blijft het bepaalde in artikel 5 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 3.

    De commissie wijst een plaatsvervangend secretaris aan die de griffier als secretaris kan vervangen bij afwezigheid; deze heeft ook geen stemrecht.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    Vanuit het college wordt een wethouder toegevoegd als adviseur van de commissie in verband met de vervulling van de in artikel 1 genoemde taak.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van de artikelen 86 en 61c van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting (meer) hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 1, lid 2, en artikel 9 van deze verordening.

  • 4.

    De commissie, noch de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet respectievelijk deze verordening verplicht, opheffen.

  • 5.

    De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6.

    Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de adviseur en de (plaatsvervangend) secretaris van de commissie.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste vierentwintig uur van te voren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie en de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de eerste volzin worden afgeweken doch geschiedt oproeping tenminste 12 uur voorafgaand aan de vergadering.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet de meerderheid van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

  • 6.

    Bij staking van stemmen over de uit te brengen concept aanbeveling worden de verschillende meningen in het in artikel 6 bedoelde verslag opgenomen.

Artikel 7 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook is uitgesloten.

Artikel 8 Contactpersoon bij benoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ boven de stukken gericht aan de voorzitter en door de secretaris bewaard tot het moment van archivering.

  • 2.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ boven de stukken door de secretaris verzonden.

Artikel 9 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een concept aanbeveling van twee personen met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c.

    waarbij aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie

Artikel 10 Ontbinding vertrouwenscommissie

De vertrouwenscommissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie heeft opgemaakt, onverwijld gearchiveerd worden in een speciaal daarvoor bestemde locatie, voorzien van de vermelding “geheim”.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefplaats als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn is verstreken. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire (Circulaire benoeming, klank-bordgesprekken en herbenoeming burgemeester) van de minister van oktober 2017 niet voorzien, beslist de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en is van kracht tot de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

  • 2.

    Deze verordening vervalt van rechtswege op het moment dat de commissie wordt ontbonden.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester Enschede 2021”.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 08 juli 2021,

de griffier, R.M. Jongedijk

de plv. voorzitter, B.J. Sanders