Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel ter bepaling van de hoogte van de noodzakelijke kosten voor aanvullende bijzondere bijstand voor 18- tot 21-jarigen Participatiewet gemeente Enschede 2021 |
Citeertitel | Beleidsregel ter bepaling van de hoogte van de noodzakelijke kosten voor aanvullende bijzondere bijstand voor 18- tot 21-jarigen Participatiewet gemeente Enschede 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt Beleidsregels aanvullende bijzondere bijstand voor 18- tot 21- jarigen Participatiewet gemeente Enschede 2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-07-2021 | 01-07-2021 | Nieuwe regeling | 06-07-2021 | ||
13-07-2021 | 01-07-2021 | 20-07-2021 | Nieuwe regeling | 06-07-2021 |
Het college kan in bijzondere gevallen, ten gunste van belanghebbende, afwijken van de bepalingen in deze beleidsregel als toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 6 juli 2021,
Burgemeester en Wethouders van Enschede,
de loco-Secretaris, E.A. Smit
de Burgemeester, dr. G.O. van Veldhuizen
Jongeren tot 21 jaar kunnen een beroep doen op de ouderlijke onderhoudsplicht. Gezien het karakter van de bijstand als sluitstukvoorziening is de bijstandsverlening daarop afgestemd door middel van het vaststellen van een speciale norm voor 18-, 19- en 20-jarigen in artikel 20 van de Participatiewet. De zogenoemde jongerennorm. Indien dit beroep op de ouderlijke onderhoudsplicht niet mogelijk is, bestaat recht op bijzondere bijstand voor de noodzakelijke kosten van bestaan, voor zover deze meer bedragen dan deze jongerennorm. Het College bepaalt de hoogte van deze noodzakelijke kosten.
Hierna volgt voor zover relevant artikelsgewijs een toelichting.
In dit artikel is vooral het verschil tussen de jongerennorm, reguliere norm en de kostendelersnorm geprobeerd te duiden.
Om administratieve redenen is het efficiënter om, indien aanvullende bijzondere bijstand wordt verleend, aansluiting te zoeken bij de reguliere en kostendelersnormen, dan exact te berekenen hoeveel zijn noodzakelijke bestaanskosten boven zijn norm uitkomen.
Artikel 2 onder a Noodzakelijke kosten conform (kostendelers)norm
Om te voorkomen dat 18- tot 21-jarigen, met medebewoners, door toepassing van artikel 12 van de wet in een betere positie terecht komen dan personen van 21 jaar of ouder, die in dezelfde omstandigheden verkeren, wordt de bepaling van de noodzakelijke kosten, voor kostendelers, gemaximeerd op de kostendelersnorm voor een 21-jarige (of ouder).
Artikel 2 onder b Noodzakelijke kosten niet meer dan minimum(jeugd)loon
Om te voorkomen dat 18- tot 21-jarigen met een uitkering in een betere positie terecht komen dan hun werkende leeftijdsgenoten wordt de bepaling van de noodzakelijke kosten gemaximeerd op het netto wettelijk minimumjeugdloon.
Artikel 2 onder c Noodzakelijke kosten niet meer dan norm echtpaar
Om te voorkomen dat gehuwden, waarvan één partner of beide partners jonger is/zijn dan 21 jaar, in een betere financiële positie komen dan een echtpaar van 21 jaar of ouder, wordt de bepaling van de noodzakelijke kosten gemaximeerd 50% van de gehuwdennorm voor personen van 21 jaar en ouder.
Het college is al op grond van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur gehouden om in individuele gevallen een zorgvuldige belangenafweging te maken. Maar voor de duidelijkheid is er toch voor gekozen om een hardheidclausule op te nemen. Het zou namelijk kunnen zijn dat een strikte toepassing van de beleidsregel leidt tot onbillijkheden van overwegende aard in niet precies te voorziene gevallen.