Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
RUD Zuid-Limburg

Besluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRUD Zuid-Limburg
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBesluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021
CiteertitelBesluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBesluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-07-2021Besluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021

07-07-2021

bgr-2021-607

2021/15143

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021

HET DAGELIJKS BESTUUR VAN DE RUD ZUID-LIMBURG

 

Gelet op artikel 12 van de Archiefverordening RUD Zuid-Limburg 2021,

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de navolgende:

 

Voorschriften betreffende het beheer van de niet overgebrachte archiefbescheiden (Besluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021).

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

 

Artikel 1

  • 1.

    In dit besluit en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    gemeenschappelijke regeling: de gemeenschappelijke regeling RUD Zuid-Limburg;

  • c.

    archiefverordening: de Archiefverordening RUD Zuid-Limburg 2021;

  • d.

    archiefbescheiden: documenten en andere informatieobjecten, ongeacht hun vorm overeenkomstig het gestelde in artikel 1, onder c, van de wet;

  • e.

    archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 40 van de wet door het bestuur aangewezen archiefbewaarplaats;

  • f.

    archivaris: de door het bestuur aangewezen archivaris van het Historisch Centrum Limburg;

  • g.

    g. beheerder: de directeur van RUD Zuid-Limburg;

  • h.

    beheereenheid: een door het dagelijks bestuur als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel / organisatieonderdelen;

  • i.

    beheer van archiefbescheiden: het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • j.

    informatie: de in de artikel 1, onder c, van de wet bedoelde archiefbescheiden in papieren, digitale of andere vorm voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

  • k.

    informatiesysteem: samenhangend geheel van documentatie, mensen, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen, bewaard, geordend en geraadpleegd;

  • l.

    informatievoorziening: het beheren, bewaren, ontsluiten en verstrekken van de in de archiefbescheiden van de gemeenschappelijke regeling vastgelegde gegevens, kennis en informatie.

  • 1.

    Hoofdstuk 3 van de Archiefregeling is mede van toepassing op archiefbescheiden die op grond van de voor de gemeenschappelijke regeling geldende selectielijst voor vernietiging in aanmerking komen, tenzij waar dit in dit besluit anders is bepaald.

     

Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid voor de informatievoorziening

 

Artikel 2

Als beheereenheid in de zin van dit besluit wordt de RUD Zuid-Limburg aangewezen.

 

Artikel 3

  • 1.

    De beheerder is belast met de informatievoorziening binnen de gemeenschappelijke regeling betreffende de door de dienst uitgevoerde taken, voor zover archiefbescheiden niet ontvangen of geproduceerd zijn in het kader van taken die rechtstreeks voortvloeien uit de aan de dienst gemandateerde taken alsmede met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeenschappelijke regeling, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De beheerder draagt zorg voor een kwaliteitssysteem als bedoeld in artikel 16 van de Archiefregeling voor zowel vernietigbare als permanent te bewaren archiefbescheiden.

  • 3.

    De beheerder draagt zorg voor een ordeningsstructuur als bedoeld in artikel 18 van de Archiefregeling voor zowel vernietigbare als permanent te bewaren archiefbescheiden.

  • 4.

    De beheerder draagt zorg voor een metagegevensschema als bedoeld in artikel 19 van de Archiefregeling voor zowel vernietigbare als permanent te bewaren archiefbescheiden.

     

Artikel 4

De beheerder kan de uitvoering van de bepalingen van dit besluit mandateren aan één of meer medewerkers.

 

Hoofdstuk IV Archiefvorming en –ordening

 

Productie en vernietiging van archiefbescheiden

 

Artikel 5

De beheerder draagt er zorg voor, dat de vervaardiging van de archiefbescheiden op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat hun houdbaarheid gedurende de bewaartermijn tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

 

Artikel 6

De beheerder draagt er zorg voor dat bij het vervangen, wijzigen, verwijderen of vernietigen van archiefbescheiden, of onderdelen daarvan, de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende vervanging, selectie en vernietiging worden toegepast.

 

Artikel 7

Van archiefbescheiden, waarvan een exemplaar wordt verzonden, wordt een gewaarmerkt of geauthentiseerd exemplaar bewaard als archiefexemplaar.

 

Artikel 8

De beheerder draagt – voor zover van toepassing – zorg voor de opstelling van procedures voor de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne archiefbescheiden, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

 

Identificering van archiefbescheiden

 

Artikel 9

  • 1.

    De beheerder draagt er zorg voor, dat van archiefbescheiden, dan wel uit daarbij behorende informatie, blijkt wanneer de archiefbescheiden zijn ontvangen of opgemaakt, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak zij betrekking heeft, wat de status en het ontwikkelingsstadium van de archiefbescheiden zijn, en wanneer en aan wie een exemplaar ervan is verzonden.

  • 2.

    Ten aanzien van archiefbescheiden dienen kenmerken zodanig te worden vastgelegd, dat ze met behulp daarvan op eenvoudige wijze kunnen worden teruggevonden. Minimaal worden de verplichte gegevens opgenomen die zijn bepaald in het metagegevensschema als bedoeld in artikel 19 van de Archiefregeling.

     

Artikel 10

De beheerder draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van archiefbescheiden en hun afdoeningstermijn worden bewaakt.

 

Ordening en toegankelijkheid van archiefbescheiden

 

Artikel 11

  • 1.

    De beheerder draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat worden gebracht en dat de ordening van de archiefbescheiden geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek als bedoeld in artikel 18 van de Archiefregeling.

  • 2.

    De beheerder draagt er zorg voor dat tijdig conversie, migratie of emulatie als bedoeld in artikel 25 van de Archiefregeling plaatsvindt.

  • 3.

    De beheerder stelt de archivaris tijdig in kennis over plannen betreffende conversie, migratie of emulatie van archiefbescheiden en over plannen betreffende ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem.

     

Artikel 12

  • 1.

    In afwijking van de Archiefregeling worden van op termijn vernietigbare documenten op zijn minst de volgende gegevens vastgelegd: een beschrijving van het bestand, van het orgaan dat het heeft opgemaakt en ontvangen, het betreffende werkproces, begin- en einddatum en indien van toepassing de relatie met voor blijvende bewaring in aanmerking komende bestanden.

  • 2.

    Van vernietigbare digitale documenten worden alle in artikel 17 van de Archiefregeling opgesomde gegevens geregistreerd indien de toepassingsprogrammatuur, het platform of de besturingsprogrammatuur wordt vervangen voordat de bewaartermijn verstrijkt.

     

Hoofdstuk V Beheer van archiefbescheiden

 

Bewaring van archiefbescheiden

 

Artikel 13

De beheerder draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat worden bewaard.

 

Artikel 14

De beheerder draagt er zorg voor, dat ten aanzien van het beheer van de archiefruimten, besturingsprogrammatuur en toepassingsapparatuur wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

 

Beveiliging en raadpleging van archiefbescheiden

 

Artikel 15

De beheerder draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige organisatorische, procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van archiefbescheiden die daarvoor gezien hun aard en status in aanmerking komen.

 

Artikel 16

De beheerder laat bijhouden welke archiefbescheiden uit de onder zijn beheer staande archieven worden uitgeleend of geraadpleegd en laat controle uitoefenen op de tijdige terug bezorging ervan. Uitlening van archiefbescheiden is slechts toegestaan aan functionarissen van de beheereenheid, die ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan andere functionarissen na verkregen toestemming van de beheerder.

 

Artikel 17

Het is verboden archiefbescheiden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet gegeven regels.

 

Artikel 18

  • 1.

    De beheerder draagt zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.

  • 2.

    Raadpleging en uitlening van archiefbescheiden, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van het dagelijks bestuur slechts toegestaan aan die functionarissen, die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.

  • 3.

    Aan het verlenen van toestemming als bedoeld in het tweede lid kan het dagelijks bestuur voorwaarden verbinden.

     

Advies van de archivaris

 

Artikel 19

  • 1.

    Voorafgaand aan de activiteiten die omschreven worden in de leden a tot en met g wordt de archivaris om advies gevraagd:

  • a.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een organisatieonderdeel of overdracht van één of meer taken aan een ander organisatieonderdeel, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    conversie, migratie of emulatie van informatie.

  • c.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een systeem waarmee en/of waarin informatie beheerd en/of bewaard wordt;

  • d.

    vervanging als bedoeld in artikel 7 van de wet;

  • e.

    vervreemding als bedoeld in artikel 8 van de wet;

  • f.

    bouw, ingebruikneming, verbouw, inrichting, verandering van archiefruimten;

  • g.

    overdracht van informatie van een organisatieonderdeel aan een ander organisatieonderdeel.

  • 2.

    De beheerder dient afwijkingen van het door de archivaris afgegeven advies te motiveren.

     

Selectie en vernietiging van archiefbescheiden

 

Artikel 20

  • 1.

    De beheerder zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van archiefbescheiden voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2.

    Ingeval van selectie voor vernietiging worden de archiefbescheiden voorzien van een kenmerk, dat de grondslag voor vernietiging en de bewaartermijn aangeeft.

     

Artikel 21

De beheerder stelt, alvorens tot vernietiging van archiefbescheiden over te gaan, voor zijn beheereenheid een lijst op van vernietigbare archiefbescheiden met inachtneming van de geldende selectielijst. De lijst van vernietigbare archiefbescheiden behoeft een advies van de archivaris. Afwijking van het advies dient gemotiveerd te worden.

 

Overbrenging van archiefbescheiden

 

Artikel 22

  • 1.

    Bij overbrenging van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen archiefbescheiden betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor raadpleging, overgebracht.

  • 2.

    Bij bewerking van archiefbescheiden voor overbrenging naar de archiefbewaarplaats worden de richtlijnen toegepast die zijn opgesteld door de archivaris.

     

Hoofdstuk VI Slotbepalingen

 

Artikel 23

Het Besluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2019 van 8 mei 2019 wordt ingetrokken.

 

Artikel 24

Dit besluit treedt in werking op 12 juli 2021

 

Artikel 25

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit informatiebeheer RUD Zuid-Limburg 2021.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 16 juni 2021, onder voorbehoud van vaststelling van de Archiefverordening RUD Zuid-Limburg 2021 door het algemeen bestuur

 

 

De secretaris, De plv. voorzitter,