Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent Gedeputeerde Staten (Reglement van orde GS Groningen 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent Gedeputeerde Staten (Reglement van orde GS Groningen 2021)
CiteertitelReglement van orde GS Groningen 2021
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement van orde GS Groningen 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 52 van de Provinciewet
  2. artikel 53 van de Provinciewet
  3. artikel 54 van de Provinciewet
  4. artikel 55 van de Provinciewet
  5. artikel 56 van de Provinciewet
  6. artikel 57 van de Provinciewet
  7. artikel 58 van de Provinciewet
  8. artikel 59 van de Provinciewet
  9. artikel 60 van de Provinciewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-07-2021nieuwe regeling

06-07-2021

prb-2021-5595

K 20596

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent Gedeputeerde Staten (Reglement van orde GS Groningen 2021)

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 6 juli 2021, nr. A.9, afdeling BJC, dossiernummer K 20596 het volgende besluit hebben genomen:

 

 

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:

 

 

gelet op de artikelen 52 tot en met 60 en 75 van de Provinciewet;

 

Besluiten:

 

I. Vast te stellen het Reglement van orde GS Groningen 2021 luidende als volgt:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 De voorzitter

  • 1

    De Commissaris van de Koning is als voorzitter belast met het doen naleven van dit reglement van orde en hetgeen de wet of dit reglement hem verder opdraagt.

  • 2

    De voorzitter leidt de vergadering, verleent het woord en formuleert de conclusies.

  • 3

    De voorzitter kan de vergadering sluiten of voor een door hem te bepalen tijd schorsen.

Artikel 2 Portefeuilleverdeling

  • 1

    gedeputeerde staten verdelen onderling hun taken.

  • 2

    De taakverdeling kan tussentijds worden gewijzigd.

  • 3

    gedeputeerde staten geven kennis van de taakverdeling en eventuele tussentijdse wijzigingen daarin aan de leden van Provinciale Staten.

Artikel 3 Vergaderplaats en -frequentie

  • 1

    gedeputeerde staten vergaderen als regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag, tijdstip en plaats.

  • 2

    Indien de voorzitter of een gedeputeerde een extra vergadering nodig acht, roept hij deze bijeen, respectievelijk verzoekt hij de voorzitter deze bijeen te roepen, zulks onder opgave van redenen.

Artikel 4 Openbare vergadering

Indien gedeputeerde staten besluiten dat een vergadering of een gedeelte daarvan openbaar is, brengt de voorzitter dit ter openbare kennis in een of meer in de provincie verschijnende nieuwsbladen onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

Hoofdstuk 2 Vergaderagenda

Artikel 5 Vergaderagenda

  • 1

    De secretaris maakt ten behoeve van elke vergadering een agenda bevattende de te behandelen zaken.

  • 2

    De zaken waarbij geheimhouding wordt geadviseerd of is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang worden op een separaat deel van de agenda geplaatst.

  • 3

    De leden van gedeputeerde staten kunnen ieder voorafgaand aan of staande de vergadering onderwerpen ter bespreking en besluitvorming aan de agenda toevoegen, mits de voorzitter hiermee instemt.

  • 4

    De voorzitter geeft de leden gelegenheid tot uitwisseling van informatie of standpuntbepaling over onderwerpen die niet op de agenda zijn geplaatst.

Hoofdstuk 3 Vergadering en besluitvorming

Artikel 6 De beraadslaging

  • 1

    Met betrekking tot elk onderwerp stelt de voorzitter de leden van gedeputeerde staten in de gelegenheid hun gevoelens kenbaar te maken.

  • 2

    Wanneer de voorzitter van oordeel is, dat een onderwerp voldoende is toegelicht, stelt hij voor de beraadslaging te sluiten.

  • 3

    gedeputeerde staten kunnen op voorstel van de voorzitter, van een der leden of van de secretaris niet leden uitnodigen aanwezig te zijn bij de behandeling van een of meer agendapunten.

Artikel 7 Totstandkoming beslissing zonder stemming

Nadat de beraadslaging over een onderwerp is gesloten wordt tot stemming overgegaan, indien een der leden dat verlangt. Indien geen der leden stemming verlangt is het voorstel, al dan niet naar aanleiding van de beraadslaging gewijzigd, aangenomen.

Artikel 8 Stemming

  • 1

    De stemming geschiedt mondeling, tenzij een der leden schriftelijke stemming verlangt.

  • 2

    Een lid dat zich niet met het genomen besluit kan verenigen kan daarvan aantekening in het onder artikel 9 bedoelde verslag en de in artikel 10 bedoelde besluitenlijst verlangen, desgewenst met een korte vermelding van de redenen welke hem daartoe hebben geleid.

Hoofdstuk 4 Verslaglegging, besluitenlijst en openbaarmaking besluitenlijst

Artikel 9 Zakelijk verslag

  • 1

    De secretaris zorgt voor een zakelijk verslag van de vergadering.

  • 2

    Het verslag bevat ten minste:

    • a.

      vermelding van de ter vergadering aanwezige leden van gedeputeerde staten;

    • b.

      een aanduiding van de behandelde zaken, zoals deze op de agenda zijn geplaatst;

    • c.

      de ten aanzien van elke zaak genomen beslissing, eventueel met aantekeningen.

  • 3

    Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Artikel 10 Besluitenlijst

  • 1

    De secretaris zorgt voor een besluitenlijst van de vergaderingen.

  • 2

    Besluiten ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd of besluiten waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang worden op een separaat deel van de besluitenlijst geplaatst.

  • 3

    De besluitenlijst wordt vastgesteld aan het eind van de vergadering waarin de desbetreffende besluiten zijn genomen.

Hoofdstuk 5 Besluitvorming buiten vergadering

Artikel 11 Machtiging in spoedeisende gevallen

  • 1

    Een lid van Gedeputeerde Staten is gemachtigd om in spoedeisende gevallen een besluit te nemen voor zover dat in overeenstemming is met artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2

    Het concept-besluit met de bijbehorende stukken wordt in overleg met de secretaris op geschikte wijze aangeboden aan een lid van gedeputeerde staten.

  • 3

    Indien het in het tweede lid bedoelde lid het voorstel voor akkoord heeft ondertekend is het besluit genomen.

  • 4

    Het besluit wordt als volgt ondertekend:

  • Gedeputeerde Staten van Groningen:

  • Namens dezen:

  • (volgt de naam van de ondertekenaar)

  • (volgt functie van de ondertekenaar)

Artikel 12 Machtiging beslissing op bezwaar en administratief beroep

  • 1

    Het lid van gedeputeerde staten dat het onderwerp in portefeuille heeft is gemachtigd om namens gedeputeerde staten te besluiten op bezwaarschriften en administratief beroepschriften.

  • 2

    De in het eerste lid bedoelde machtiging geldt, voor wat betreft besluiten op bezwaarschriften, niet indien:

    • a

      het bezwaarschrift zich richt tegen een besluit dat betrekking heeft op de rechtspositie van een door gedeputeerde staten aangestelde ambtenaar;

    • b

      het bezwaarschrift zich richt tegen een besluit dat niet in mandaat is genomen;

    • c

      de Commissie rechtsbescherming adviseert tot aanpassing of herroeping van het bestreden besluit, waaronder begrepen aanpassing of aanvulling van de motivering van het besluit, tenzij er sprake is van een kennelijke vergissing;

    • d

      besloten wordt in afwijking van het advies van de Commissie rechtsbescherming;

    • e

      zonder advies van de Commissie rechtsbescherming op een bezwaarschrift wordt besloten.

  • 3

    De in het eerste lid bedoelde machtiging geldt, voor wat betreft besluiten op administratief beroepschriften, niet indien:

    • a

      de Commissie rechtsbescherming adviseert tot aanpassing of herroeping van het bestreden besluit, waaronder begrepen aanpassing of aanvulling van de motivering van het besluit, tenzij er sprake is van een kennelijke vergissing;

    • b

      besloten wordt in afwijking van het advies van de Commissie rechtsbescherming;

    • c

      zonder advies van de Commissie rechtsbescherming op een administratief beroepschrift wordt besloten.

  • 4

    Het lid van gedeputeerde staten dat het onderwerp in portefeuille heeft is gemachtigd om namens gedeputeerde staten te besluiten op verzoeken op grond van paragraaf 4.1.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht (dwangsom bij niet tijdig beslissen) en artikel 7.15 van de Algemene wet bestuursrecht (vergoeding proceskosten), die verband houden met bezwaarschriften en administratief beroepschriften.

Artikel 13 Parafenbesluit

  • 1

    Gedeputeerde staten kunnen buiten de vergadering besluiten nemen met inachtneming van het bepaalde in de volgende leden.

  • 2

    In afstemming met de secretaris wordt het concept-besluit met de bijbehorende stukken aan alle leden van gedeputeerde staten verzonden. Indien een lid binnen 24 uur na verzending kenbaar maakt bespreking te verlangen, dan wordt het onderwerp voor beraadslaging en besluitvorming geagendeerd in de eerstvolgende vergadering.

  • 3

    Een besluit komt tot stand indien:

    • a.

      geen van de leden bespreking heeft verlangd binnen de in het tweede lid vermelde termijn; én

    • b.

      een meerderheid van de leden zich akkoord heeft verklaard met het concept-besluit.

  • 4.

    In afwijking van het derde lid komt een besluit direct tot stand indien alle leden zich akkoord hebben verklaard met het concept-besluit.

  • 5

    De secretaris vermeldt op het besluit wanneer het tot stand is gekomen.

Hoofdstuk 6 Vervanging

Artikel 14 Vervanging

  • 1

    Gedeputeerde staten regelen de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der gedeputeerden.

  • 2

    Gedeputeerde staten regelen de vervanging van de Commissaris van de Koning in geval van diens verhindering of ontstentenis door uit de leden van Gedeputeerde staten een eerste, tweede, derde of meer waarnemende commissarissen aan te wijzen.

  • 3

    De secretaris wordt bij afwezigheid vervangen door een waarnemend secretaris.

Artikel 15 Ondertekening stukken door de Commissaris van de Koning

De commissaris van de Koning is bevoegd de ondertekening van stukken die uitgaan van gedeputeerde staten op te dragen aan een ander lid van het college, de provinciesecretaris of een afdelingshoofd.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 16 Uitleg reglement

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement beslissen gedeputeerde staten op voorstel van de voorzitter.

Artikel 17 Intrekking

Het Reglement van orde GS Groningen 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 18 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde GS Groningen 2021.

 

II. Het Mandaatbesluit provincie Groningen 2018 te wijzigen als volgt:

 

De artikelen 7 en 8 vervallen onder vernummering van de artikel 9 en 10 tot de artikelen 7 en 8.

 

III. Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking in het Provinciaal blad.

Groningen, 6 juli 2021

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter.

J. Schrikkema, secretaris.

Toelichting

In de Provinciewet zijn regels opgenomen met betrekking tot de vergadering van gedeputeerde staten. Daarbij wordt aan gedeputeerde staten opgedragen om een reglement van orde voor hun vergaderingen en andere werkzaamheden vast te stellen en dat aan provinciale staten toe te zenden (artikel 52 Provinciewet). Met dit reglement van orde wordt daar uitvoering aan gegeven.

 

Hierna volgt een artikelsgewijze toelichting.

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 De voorzitter

Artikel 53 en 53a van de Provinciewet hebben betrekking op de taak van de commissaris van de Koning als voorzitter van gedeputeerde staten. Dit artikel geeft een verdere invulling aan die taak.

 

Artikel 2 Portefeuilleverdeling

Dit artikel regelt de taakverdeling tussen de leden van gedeputeerde staten.

 

Artikel 3 Vergaderplaats en -frequentie

In artikel 53 van de Provinciewet is geregeld dat de Commissaris van de Koning met inachtneming van hetgeen gedeputeerde staten hebben bepaald, dag en plaats van de vergadering van gedeputeerde staten en het tijdstip van de opening vaststelt. Met dit artikel wordt daar invulling aangegeven.

De vergadering vindt in beginsel fysiek plaats maar indien noodzaak daartoe noopt is vergadering via digitale of hybride weg ook mogelijk.

 

Artikel 4 Openbare vergadering

Artikel 54 Provinciewet bepaalt dat de vergaderingen van gedeputeerde staten met gesloten deuren worden gehouden, voor zover gedeputeerde staten niet anders hebben bepaald en dat het reglement van orde voor de vergaderingen regels geven omtrent de openbaarheid van de vergaderingen van gedeputeerde staten. Met dit artikel wordt daar invulling aan gegeven.

 

Hoofdstuk 2 Vergaderagenda

 

Artikel 5 Vergaderagenda

Dit artikel heeft betrekking op de agenda van gedeputeerde staten waarbij onderscheid worden gemaakt tussen zaken waarbij geheimhouding wordt geadviseerd of is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang en andere zaken. Dit onderscheid sluit aan bij artikel 60 derde lid de Provinciewet over de openbaarmaking van de besluitenlijst.

In het betreffende lid is bepaald dat gedeputeerde staten de besluitenlijst van hun vergaderingen op de in de provincie gebruikelijke wijze openbaar maken. Zij laten de openbaarmaking achterwege voor zover het aangelegenheden betreft ten aanzien waarvan op grond van artikel 55 geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang. In de praktijk wordt vaak gesproken over de "vertrouwelijke agenda" en de "vertrouwelijk besluitenlijst".

 

Hoofdstuk 3 Vergadering en besluitvorming

 

Artikel 6 De beraadslaging

Artikel 56 en 57 Provinciewet hebben betrekking op de beraadslaging in de vergadering. Dit artikel is een aanvulling daarop.

 

Artikel 7 Totstandkoming beslissing zonder stemming

Indien geen van de leden een stemming verlangt over een onderwerp is het voorstel zoals besproken aangenomen.

 

Artikel 8 Stemming

Indien een van de leden een stemming verlangt zijn de artikelen 58 en 59 van de Provinciewet van toepassing en in aanvulling daarop het bepaalde in dit artikel.

 

Hoofdstuk 4 Verslaglegging, besluitenlijst en openbaarmaking besluitenlijst

 

Artikel 9 Zakelijk verslag

In dit artikel is vermeld dat de secretaris zorgdraagt voor een zakelijk verslag van de vergadering, dat in de eerstvolgende vergadering wordt vastgesteld.

Het verslag vermeld de zaken die behandeld zijn en de daarop genomen besluiten. Ook blijkt uit het verslag welke leden gedeputeerde staten aanwezig waren. Dit laatste vervang de presentielijst die in Reglement van orde GS Groningen 2010 was voorgeschreven.

 

Artikel 10 Besluitenlijst

Dit artikel heeft betrekking op de besluitlijst van gedeputeerde staten waarbij onderscheid worden gemaakt tussen zaken waarbij geheimhouding is opgelegd of ten aanzien waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang en andere zaken. Evenals artikel 5 met betrekking tot de agenda sluit dit onderscheid aan bij artikel 60 derde lid de Provinciewet over de openbaarmaking van de besluitenlijst. In de praktijk wordt vaak gesproken over de "vertrouwelijke besluitenlijst" en de "openbare besluitenlijst".

 

Hoofdstuk 5 Besluitvorming buiten vergadering

 

Artikel 11 Machtiging in spoedeisende gevallen

Dit artikel geeft een algemeen mandaat aan de leden van gedeputeerde staten om een besluit te nemen in spoedeisende gevallen. Van spoedeisendheid is uitsluitend sprake indien met het oog op de gevolgen de volgende vergadering niet kan worden afgewacht. Het betreft een algemeen mandaat dat beperkt wordt door de wettelijke grenzen van mandaat, die voortvloeien uit artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Algemeen verbindende voorschriften kunnen bijvoorbeeld niet in mandaat worden vastgesteld.

Ambtelijk is het belangrijk dat voor toepassing van bestuurlijk mandaat eerst wordt overlegd met de GS-ondersteuning en de provinciesecretaris of diens vervanger. Besluiten worden op de reguliere wijze ingediend via het zaaksysteem Kiwi.

 

Artikel 12 Machtiging beslissing op bezwaar en administratief beroep

Om de gemiddelde termijn waarbinnen beslissingen op bezwaarschriften en administratief beroepschriften worden genomen te verkorten is de portefeuillehouder gemachtigd om namens het gedeputeerde staten te beslissen. De portefeuillehouder wordt daarbij gemachtigd om een besluit te nemen over het al dan niet toekennen van een proceskostenvergoeding en/of een dwangsom bij overschrijding van de beslistermijn.

De machtiging geldt niet indien het primaire besluit door gedeputeerde staten is genomen (en niet in mandaat). In dat geval moet op het bezwaarschrift ook door gedeputeerde staten worden besloten. Een besluit van gedeputeerde staten is ook vereist indien de Commissie rechtsbescherming van oordeel is dat een besluit niet ongewijzigd in stand kan blijven.

 

Artikel 13 Parafenbesluit

Artikel 13 geeft de mogelijkheid om buiten vergadering een GS-besluit te nemen. Dit is met name van belang indien in een spoedeisende situatie vanwege de aard van het besluit de machtiging als bedoeld in artikel 12 ontoereikend is en juridisch niet mogelijk gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Volgens vaste rechtspraak (bijvoorbeeld ECLI:NL:RVS:2007:BA1181) is het nemen van een besluit buiten de vergadering (parafenbesluit) in het algemeen niet ongeoorloofd, mits op grond van het reglement van orde of een bekend gemaakte vaste praktijk besluitvorming niet plaatsvindt zonder dat voor elk lid van het college de mogelijkheid bestaat tot beraadslaging en besluitvorming over het te nemen besluit in een collegevergadering en tevens duidelijk is wanneer het besluit wordt genomen. Alsdan kan vastgesteld worden dat en wanneer het desbetreffende besluit geacht kan worden te zijn genomen.

Uit de tekst van het artikel blijkt dat het besluit is genomen indien alle leden van gedeputeerde staten met het concept-besluit hebben ingestemd danwel een meerderheid van de leden heeft ingestemd en geen van de leden binnen 24 uur na verzending kenbaar heeft gemaakt bespreking te verlangen.

Ambtelijk is het belangrijk dat voor toepassing van het parafenbesluit eerst wordt overlegd met de GS-ondersteuning en de provinciesecretaris of diens vervanger. Besluiten worden op de reguliere wijze ingediend via het zaaksysteem Kiwi.

Daarnaast is van belang dat met de leden van gedeputeerde staten concreet wordt afgesproken op welke wijze een besluit wordt voorgelegd, bijvoorbeeld per mail met gelijktijdig een bericht via Whatsapp ter attendering.

 

Hoofdstuk 6 Vervanging

 

Artikel 14 Vervanging

Dit artikel ziet op de onderlinge vervanging bij verhindering of ontstentenis.

 

Artikel 15 Ondertekening stukken door de Commissaris van de Koning

Artikel 59a Provinciewet bepaalt dat stukken die van gedeputeerde staten uitgaan door de commissaris en secretaris worden ondertekend. Eveneens is bepaald dat gedeputeerde staten de commissaris kunnen toestaan de ondertekening op te dragen aan een ander collegelid, aan de secretaris of aan een of meer andere provinciale ambtenaren. Ingevolge dit artikel wordt het de commissaris toegestaan de ondertekening van stukken die uitgaan van gedeputeerde staten op te dragen aan een ander lid van het college, de provinciesecretaris of een afdelingshoofd.

 

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

In hoofdstuk 7 zijn slotbepalingen opgenomen die geen nadere toelichting behoeven.