Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent het verstrekken van subsidie voor de peuteropvang en VVE (Subsidieregeling peuteropvang en VVE Heemskerk 2021) |
Citeertitel | Subsidieregeling peuteropvang en VVE Heemskerk 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels subsidieregeling peuteropvang Heemskerk 2018.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR644400
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2021 | nieuwe regeling | 06-07-2021 | D/2021/366329 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling heeft als doel het vaststellen van de hoogte van de subsidie voor peuteropvang en VVE aan de kinderopvangorganisaties en de procedures voor het bepalen en innen van de bijdrage die ouders betalen voor deelname van Heemskerkse (doelgroep)peuters aan een door de gemeente Heemskerk gesubsidieerde kinderopvang.
Artikel 6 Inzicht in bezetting per kwartaal
Elk kwartaal, op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober, dient de houder een bezettingsoverzicht te tonen van het afgelopen half jaar. Indien blijkt, dat het aantal geplaatste peuters 20% of meer afwijkt van het in de beschikking vermelde aantal, kan een heroverweging van de subsidie plaatsvinden. Mocht de herziening leiden tot een wijziging van de subsidieverlening, dan ontvangt de houder een gewijzigd besluit.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Naast de in het vierde lid genoemde subsidiebedragen stelt het college voor doelgroeppeuters een VVE-jaarbedrag beschikbaar voor de meerkosten van VVE. Dit subsidiebedrag wordt verstrekt voor peuters die een VVE-peuterplaats bezetten, ongeacht of de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Indien een doelgroeppeuter de VVE-peuterplaats niet het gehele jaar bezet, wordt dit bedrag naar rato verstrekt;
Het college verdeelt de subsidie voor reguliere peuteropvang en VVE als volgt:
Subsidies voor reguliere peuterplaatsen worden bekostigd uit het budget lokaal onderwijsbeleid. Jaarlijks stelt de raad voor dit budget een subsidieplafond vast. Indien en voor zover dit plafond door subsidieverlening dreigt te worden overschreven, wordt voorrang gegeven aan reeds geplaatste reguliere peuters. Hiervoor wordt uitgegaan van de geplaatste reguliere peuters op 1 november in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar;
Artikel 9 Bijzondere verplichtingen betreffende de houder
Na de subsidieverlening dient de houder, in aanvulling op artikel 17, 18 en 19 van de ASV, te voldoen aan de navolgende verplichtingen:
Onverminderd de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 14 van de ASV en de subsidievoorwaarden in deze subsidieregeling, wordt de subsidie geweigerd indien:
Artikel 11 Toetsing recht op een gesubsidieerde peuterplaats
Voor het toetsen of een peuter in aanmerking komt voor een gesubsidieerde peuterplaats dient de houder vast te stellen of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit doet de houder aan de hand van de ondertekende Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in combinatie met een Inkomensverklaring van (bei)de ouder(s);
Indien het verwachte verzamelinkomen wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de Inkomensverklaring(en) dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor de maand voorafgaand aan plaatsing op een peuterplaats;
Indien ondernemende Ouders (inclusief Zzp-ers) niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Indien geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden;
Indien de ouder enkel geen inzicht wenst te verschaffen in de hoogte van het inkomen, middels een Inkomensverklaring of overige documenten waarmee de hoogte van het inkomen kan worden bepaald, kan de peuter wel geplaatst worden en ontvangt houder subsidie voor deze peuterplaats. De ouder valt dan echter automatisch in de hoogste inkomenscategorie;
Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de gesubsidieerde peuterplaats nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders zijn verplicht per omgaande te melden aan de houder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag;
Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat ouders in een lagere inkomenscategorie van de VNG adviestabel Ouderbijdrage peuteropvang vallen, kan bij de houder een aanvraag tot herziening van de Ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of op basis van de meest recente inkomensverklaring.
Artikel 12 Rapportageverplichtingen
De houder dient, om de subsidie te kunnen ontvangen, de volgende informatie vast te leggen in een dossier en toegankelijk te maken voor controle door de gemeente Heemskerk:
Artikel 13 Verantwoording en controle
De houder dient, zoals in artikel 6 vermeld, per kwartaal een bezettingsoverzicht te tonen, waarin het aantal gerealiseerde reguliere peuterplaatsen (kinderopvangtoeslag en niet-kinderopvangtoeslag) en VVE-peuterplaatsen is opgenomen. De houder toont middels het gemiddelde van de bezettingsoverzichten per kwartaal het aantal gerealiseerde plaatsingen aan. Daarnaast verantwoordt de houder de inzet van het VVE jaarbedrag;
De gemeente kan op elk gewenst tijdstip een controle uitvoeren. Deze controle kan eventueel worden uitgevoerd door de (gemeentelijke) accountant. Daarbij zal initieel een steekproef worden gedaan en een aantal dossiers getoetst worden op bijvoorbeeld voorgeschreven inhoud, juistheid van gegevens en op het correct uitvoeren van de toetsing niet-recht op kinderopvangtoeslag en de inschaling in de Ouderbijdragetabel en de wijze en uitkomst van de toetsing;
De gemeente kan op elk gewenst tijdstip de wijze en uitkomst van de toetsing van de aanvraagprocedure door houder komen controleren, initieel via een steekproef. Voor die dossiers waar de toetsing door de houder niet correct heeft plaats gevonden kan de gemeente Heemskerk de onterecht uitgekeerde subsidie bij de houder terugvorderen;
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.
Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 augustus 2021 en is van toepassing op het verstrekken van subsidies vanaf het subsidiejaar 2022.