Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent de verwerking van persoonsgegevens binnen de Wijkteams (Privacyprotocol Wijkteams gemeente Katwijk) |
Citeertitel | Privacyprotocol Wijkteams gemeente Katwijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2021 | nieuwe regeling | 29-06-2021 | Z21284D38784 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,
Overwegende dat het wenselijk is regels vast te stellen hoe om te gaan met de verwerking van persoonsgegevens binnen de Wijkteams van de gemeente Katwijk;
Met de decentralisatie van het sociaal domein in 2015 heeft het Rijk aan de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden gegeven op de terreinen jeugdzorg, werk en inkomen, wonen, participatie en maatschappelijke ondersteuning (sociaal domein).
Uitgangspunt van de van toepassing zijnde Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en de Participatiewet is dat gemeenten bij de uitvoering van deze wetten een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, publieke gezondheid, preventie, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen dienen na te streven.
De gemeente Katwijk (de gemeente) zet zich in voor deze integrale en effectieve ondersteuning en heeft daartoe het Wijkteam opgericht. Dit Wijkteam vormt de toegang voor de inwoners van Katwijk tot voorzieningen in het sociaal domein en herstelgerichte kortdurende hulpverlening.
Om cliënten van het Wijkteam zo goed mogelijke ondersteuning te kunnen bieden, verwerkt het Wijkteam persoonsgegevens. De verwerking van persoonsgegevens geschiedt onder het regime van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Uitvoeringswet AVG), maar ook in de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet zijn over de verwerking van persoonsgegevens bepalingen opgenomen.
De persoonsgegevens die verwerkt worden binnen het sociaal domein zijn heel vaak erg gevoelig van aard. Gegevens over benodigde jeugdzorg, schuldenproblematiek et cetera zijn gegevens die mensen extra kwetsbaar maakt wanneer daar niet zorgvuldig mee wordt omgegaan.
Dit protocol Wijkteams regelt hoe omgegaan wordt met persoonsgegevens en de verwerking van gegevens.
Het Privacyprotocol bestaat uit een inleiding waarom het protocol nodig is, hoe het proces van de wijkteams geregeld is, welke persoonsgegevens verwerkt worden, door wie en afsluitend het juridisch kader. De rechtsgronden van gegevensverwerking zijn opgenomen in bijlage 1.
Een weergave van de aanvraag en toestemming Jeugdhulp Privacy rechten is te vinden in bijlage 2.
Met de decentralisatie van het sociaal domein in 2015 heeft het Rijk aan de gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden gegeven op de terreinen jeugdzorg, werk en inkomen, wonen, participatie en maatschappelijke ondersteuning (sociaal domein). Uitgangspunt van de van toepassing zijnde Jeugdwet, Wetmaatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) en de Participatiewet is dat gemeenten bij de uitvoering van deze wetten een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, publieke gezondheid, preventie, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen dienen na te streven.
De gemeente Katwijk zet zich in voor deze integrale en effectieve ondersteuning en heeft daartoe het Wijkteam opgericht. Dit Wijkteam vormt de toegang voor de inwoners van Katwijk tot voorzieningen in het sociaal domein en herstelgerichte kortdurende hulpverlening.
Om cliënten van het Wijkteam zo goed mogelijke ondersteuning te kunnen bieden, verwerkt het Wijkteam persoonsgegevens van cliënten. Onder een persoonsgegeven moet worden verstaan “alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare persoon”. 1
De verwerking van persoonsgegevens geschiedt onder het regime van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Uitvoeringswet AVG. Ook in de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet zijn over verwerking van persoonsgegevens bepalingen opgenomen. De persoonsgegevens die verwerkt worden binnen het sociaal domein zijn heel vaak erg gevoelig van aard. Gegevens over benodigde jeugdzorg, schuldenproblematiek et cetera zijn gegevens die mensen extra kwetsbaar maakt wanneer daar niet zorgvuldig mee wordt omgegaan.
Op www.katwijk.nl zijn de privacyregels van de gemeente Katwijk gepubliceerd. Daar worden de kaders beschreven voor het verwerken van persoonsgegevens en hoe de gemeente omgaat met privacy. Het Privacyprotocol Wijkteams geeft nadere invulling voor het sociaal domein.
2. Het wijkteam en toegang tot het Sociaal Domein
Onderstaand schema geeft een beeld van de stappen in het werkproces
De toegang tot Wmo- en Jeugdhulpvoorzieningen middels het Wijkteam kan uit de volgende stappen bestaan. Tijdens deze stappen worden slechts persoonsgegevens verwerkt die noodzakelijk zijn voor het in beeld brengen van de hulpvraag:
De burger/ de verwijzer neemt contact op met de Bereikbare Dienst van het Wijkteam met een hulpvraag. Dit kan telefonisch, per e-mail of middels een op www.katwijk.nl beschikbaar meldingsformulier.
Wanneer een intake plaatsvindt, wordt met de burger bekeken wat mogelijke oplossingen zijn. Met de burger wordt de eigen kracht van de burger besproken, komt aan de orde in hoeverre vrienden, familie en buren (omgeving) iets kunnen betekenen en waar professionele hulp gewenst is.
De uitkomsten van en afspraken gemaakt in het gesprek worden opgenomen in een gespreksverslag of ondersteuningsplan. Als er professionele hulp nodig is, wordt dit ook opgenomen in het plan.
In het geval van Wmo en Jeugdhulpvoorzieningen kan de gemeente vervolgens besluiten tot het (al dan niet) verstrekken van een maatwerkvoorziening. Hierna volgt een besluit of een beschikking.
Indien doorgeleiding naar een algemene voorziening of maatwerkvoorziening nodig is, kan het noodzakelijk zijn persoonsgegevens binnen de gemeente Katwijk toegankelijk te maken voor specifiek bepaalde medewerkers of te verstrekken aan zorgaanbieders. Ten aanzien van de interne informatiedeling is een Autorisatiebeleid opgesteld waarin is bepaald hoe het proces loopt en welke medewerker op welk moment toegang krijgt tot persoonsgegevens van derden en hoe de beveiliging geborgd is. Met zorgaanbieders wordt zo nodig een verwerkersovereenkomst gesloten.
In bijlage 1 is opgenomen wat verschillende grondslagen zijn om persoonsgegevens te verwerken binnen het sociaal domein. Hieronder staat genoemd van welke categorieën persoonsgegevens het noodzakelijk is dat zij worden verwerkt voor het bieden van ondersteuning door het Wijkteam. De processen en activiteiten zijn opgenomen in het rapport hoofdprocessen Wijkteams.
Persoonsgegevens worden opgeslagen in de bedrijfsprocessensystemen en de mailbeveiligingsapplicaties die de gemeente Katwijk gebruikt. De informatie die opgeslagen wordt betreffen:
Van de mantelzorger van de cliënt
Van derden die een signaal hebben afgegeven of een melding hebben gedaan met betrekking tot de burgeraan de toegang
Van zorgaanbieders/ re-integratiebedrijven
Door het Wijkteam worden veel persoonsgegevens verwerkt van cliënten, mensen uit de sociale omgeving van de cliënten – zoals bijvoorbeeld mantelzorgers -, melders en hulpverleners. Verwerken is een breed begrip dat nader wordt gedefinieerd in de AVG, maar daar moet in ieder geval worden verstaan ‘het opslaan en delen van persoonsgegevens’.
De verwerking van persoonsgegevens mag niet zonder meer gebeuren. Volgens artikel 5 van de AVG mogen persoonsgegevens enkel worden verzameld voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. De verwerking dient voorts toereikend te zijn, ter zake dienend en moet het worden beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt. Tot slot geldt dat de verwerking rechtmatig, behoorlijk en transparant moet zijn.
Welke persoonsgegevens verwerkt worden, door wie en grondslagen of de verwerking ter zake dienend is zijn opgenomen in het hoofdprocesrapport Wijkteams. Dit rapport vormt één geheel met het Privacyprotocol van de Wijkteams.
3.1. Verwerkingsverantwoordelijke
Het college wordt aangemerkt als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van artikel 4, zevende lid, van de AVG voor de verwerking van persoonsgegevens die door haar of in haar opdracht worden verwerkt. In beginsel zullen zorgaanbieders wanneer persoonsgegevens worden verwerkt worden aangemerkt als verwerker en zal een verwerkersovereenkomst worden afgesloten conform het VNG-model.
3.2. Rechtmatigheid en doelmatigheid
De verwerking van persoonsgegevens is alleen rechtmatig indien er sprake is van verwerking van persoonsgegevens op basis van een van de grondslagen genoemd in artikel 6 van de AVG, te weten:
De verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is.
Niet alleen moet er een rechtsgrondslag zijn voor de verwerking, ook moet de verwerking proportioneel en subsidiair zijn. Voortdurend moeten bij de verwerking door diegene die de persoonsgegevens wil gaan verwerken dan ook rekenschap gegeven aan de volgende uitgangspunten:
Er mogen niet méér persoonsgegevens verwerkt worden dan noodzakelijk: uitgangspunt is dat steeds de hulpvraag van een cliënt leidend is. Dat betekent dat slechts persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn in relatie tot de hulpvraag. Zo is bij een enkelvoudige vraag over het algemeen geen brede uitvraag nodig (proportionaliteit).
Voor het bepalen van de noodzaak tot verwerking van gegevens is uitgangspunt steeds dat de hulpvraag leidend is.
3.3. Toestemming en afwijken informatieplicht
Binnen het sociaal domein wordt zoveel als mogelijk de transparantie in acht genomen. De professional die gegevens wil opvragen of de casus wil bespreken met andere(n), informeert de betrokkene daarom dan ook over het voornemen tot gegevensdeling. De wijze waarop de betrokkene wordt geïnformeerd, wordt bepaald door het wettelijk en organisatorisch kader van de professional. In het gesprek met de betrokkene en eventueel zijn familie of netwerk komt de professional zo veel als mogelijk tot overeenstemming over het vervolg van het traject, waaronder het bespreken van de hulp met een andere professional of in een multidisciplinair overleg. Hierbij is een schriftelijke toestemming niet vereist, maar het wettelijke of organisatorisch kader van de professional kan dit wel vereisen.
Voor toestemming bij minderjarigen verwijzen we naar de bijlage 2 (Infographic Schulinck Aanvraag en toestemming Jeugdhulp Privacy rechten).
Hoewel toestemming binnen de Wmo en de Jeugdwet vaak als uitgangspunt heeft te gelden voor zowel hulpverlening als gegevensverstrekking, wordt door de Autoriteit Persoonsgegevens gewaarschuwd dat cliënten hulpbehoevend zijn en mogelijk ervan uitgaan dat toestemming als voorwaarde geldt voor het krijgen van hulp. Dit staat op gespannen voet met het uitgangspunt van toestemming voor verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de AVG, waaruit wordt gegaan van toestemming als volledig vrije keuze.
3.4. Afwijken van de informatieplicht
In uitzonderlijke situaties kunnen er gerechtvaardigde argumenten zijn om betrokkene niet, of pas achteraf, te informeren over de gegevensverwerking. Gerechtvaardigde argumenten kunnen zijn:
In het dossier moet onderbouwd worden vastgelegd waarom er sprake is van wel/niet delen van gegevens en wel/niet informeren van betrokkene over het delen van de informatie.
Voor nadere informatie op het gebied van persoonsgegevens, zoals de beveiliging daarvan, de bewaartermijnen, rechten die de betrokkene heeft of de wijze waarop vragen of klachten kunnen worden ingediend wordt verwezen naar de ‘privacyverklaring’ op www.katwijk.nl. Over de verwerking van persoonsgegevens wordt verwezen naar het verwerkingsregister op de gemeentelijke website.
Dit protocol treedt de dag na publicatie in werking.
Dit protocol kan worden aangehaald als “Privacyprotocol” Wijkteams gemeente Katwijk”. Kenmerk: Z21284D38784
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk, gehouden 29 juni 2021.
De gemeentesecretaris, mr. drs. R.T. Jie Sam Foek
De burgemeester, ir. C.L. Visser
Bijlage 1 – Rechtsgronden voor de gegevensverwerking