Organisatie | Haarlemmermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer houdende regels omtrent subsidies |
Citeertitel | Uitwerkingsnota subsidies Haarlemmermeer 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2021 | nieuwe regeling | 22-06-2021 | 2021.0001621 |
Het tot stand brengen van een duurzame samenwerkingsrelatie op een zo breed mogelijk terrein tussen de overheid en/of particuliere organisaties alsmede het stimuleren van contacten gericht op bevordering van wederzijds begrip en solidariteit. De stedenband is een vriendschapsband, om door middel van kennisoverdracht en samenwerking concrete ontwikkelingsprojecten ter plaatse te realiseren.
Subsidie ten behoeve van het uitvoeren van de volgende structurele verenigingsactiviteiten.
Op de bedragen voor ERUF en Schooltje Cebu wordt geen inflatie verleend.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de in de verdeelregel benoemde activiteiten.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
1.03 Participatiesubsidie ter ondersteuning van dorps- en wijkraden bij de voorbereiding van beleids- en uitvoeringsplannen
Het bevorderen van de actieve betrokkenheid van inwoners bij gemeentelijke beleidsvoorbereiding en uitvoering.
Een bedrag voor de jaarlijkse basiskosten van een dorps- of wijkraad.
De subsidie bedraagt maximaal € 2.000. Ongeacht de grootte van het werkgebied en het aantal inwoners.
Een nieuwe dorps- of wijkraad kan een eenmalig financiële ondersteuning krijgen bij oprichting, ten behoeve van de opstartkosten met een maximum van € 500.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Wijk- of dorpsraad: een instelling met een verenigings- of stichtingsvorm, die zich in haar doelstellingen (mede) richt op het bevorderen van (1) de intermediair functie tussen inwoners van het werkgebied en het gemeentebestuur en (2) de belangenbehartiging vanuit het werkgebied richting het gemeentebestuur.
1.04 Ondersteuning van participatie bij (ruimtelijke) ontwikkelingen
Door het financieel faciliteren van actieve inwoners(groepen) is het mogelijk hen het participatieproces (betrekken en activeren van belanghebbende/geïnteresseerde inwoners en ondernemers) te laten organiseren. Dit vergroot de kans op een zo groot en divers mogelijk aantal belanghebbenden en belangstellenden.
Activiteiten ten behoeve van het organiseren van bijeenkomsten en het verzorgen van verscheidende communicatie- en informatiestromen voor de meningsvorming inzake het project.
Er vindt een voorgesprek plaats voorafgaand aan de aanvraag tussen aanvrager, projectleider, een adviseur op het gebied van (online) communicatie en programmamanager/-secretaris Participatie. Daarin wordt een globaal plan met begroting besproken, waarin een voorstel gedaan wordt voor een (online) communicatiestrategie en aanpak participatie. Op basis daarvan wordt een subsidiebedrag aangevraagd. Dat bedrag is in totaal maximaal € 5.000 en per onderdeel wordt het maximum vastgesteld.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
Hoofdstuk 2 Programma Zorg en Werk
2.01 Collectieve Geestelijke Gezondheidszorg
Bevorderen van gezondheid en gezond gedrag van inwoners, specifiek het voorkomen en verminderen van het aantal inwoners met depressies/angst.
Ja. GGZInGeest is de regionaal aangewezen partij op grond van een Regionaal plan preventie van depressie en angst.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Afspraken over samenhangend aanbod met diverse elementen: (publieksvoorlichting; spreekuren; informatiebijeenkomsten; deskundigheidsbevordering enz.) worden gemaakt in regionaal verband, met deels lokale inkleuring.
Haarlemmermeerders met een psychiatrische aandoening, verslaving of verstandelijke beperking zijn de meest kwetsbare inwoners en hebben met veel verschillende zorgaanbieders te maken. Het gemeentelijk doel is gericht op zo lang mogelijk zelfstandig leven en wonen. Daartoe is afstemming tussen zorgaanbieders, het sociaal domein en innovatie van het aanbod nodig gericht op opvang en herstel.
Op basis van een activiteitenplan en met bijbehorende begroting voor de activiteiten.
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen. Prijs en kwaliteit worden gelijk gewogen. Beoordeling op kwaliteit vindt plaats door minimaal twee inhoudsdeskundigen van de gemeente. Kwaliteit wordt gedefinieerd als de mate waarin voldaan wordt aan de activiteiten en doelen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
2.03 Algemeen Maatschappelijk Werk
Laagdrempelige hulp aan inwoners bij levensvraagstukken en psychosociale problemen .
Onafhankelijke cliëntondersteuning
De cliëntondersteuner denkt mee, staat naast de inwoner, geeft informatie en advies en kan korte ondersteuning bieden door bijvoorbeeld een gesprek met de inwoners te helpen voorbereiden of aan te schuiven bij een gesprek met een organisatie. De samenwerking met MEE wordt verder versterkt, onder andere door het organiseren van bijeenkomsten voor vrijwilligers die cliënten ondersteunen.
Ja, Stichting MeerWaarde is voor deze activiteiten kernvoorziening. MeerWaarde vervult een essentiële rol in de ketensamenwerking.
Het activiteitenplan gebaseerd op het Programma van Eisen (PvE) bevat een begroting opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Dit bedrag kan het laatstgenoemde subsidieplafond en/of in het PvE voor die activiteiten bepaalde indicatieve budget niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
2.05 Sociaal-culturele activiteiten voor mensen met een beperking
Het bieden van mogelijkheden voor zelfontplooiing, ontwikkeling, ontplooiing, ontmoeting, contact met lotgenoten en ontspanning aan mensen met een beperking door het organiseren van sociaal-culturele activiteiten.
Het organiseren van sociaal-culturele activiteiten voor mensen met een beperking door een vrijwilligersorganisatie, zoals ontmoetingsactiviteiten, gespreks-, discussiegroepen, een (film)voorstelling, sport- en spelactiviteit, muziek-, dans- en toneelbeoefening, excursies, creatieve activiteiten of andere, vergelijkbare bijeenkomsten of activiteiten.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Mensen met een beperking: mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.
2.06 Ondersteuning van slachtoffers van ongevallen en/of criminaliteit
Het ondersteunen van mensen die slachtoffer zijn geworden van een verkeersongeval, vandalisme of criminaliteit. Het uiteindelijk doel is de schade, zowel materieel als immaterieel, waarmee slachtoffers van strafbare feiten en verkeersongelukken geconfronteerd worden, zoveel mogelijk te verhelpen, te beperken en te voorkomen.
De activiteiten waarmee de schade van slachtoffers zoveel mogelijk verholpen, beperkt of voorkomen worden, zijn:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de activiteiten met als maximum gepland aantal inwoners van de gemeente Haarlemmermeer in het jaar waarvoor de aanvraag wordt ingediend maal het normbedrag (€ 0,19 per inwoner).
Bij meerdere aanvragers wordt gekozen voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen. Prijs en kwaliteit worden gelijk gewogen. Beoordeling op kwaliteit vindt plaats door minimaal twee inhoudsdeskundigen van de gemeente. Kwaliteit wordt gedefinieerd als de mate waarin voldaan wordt aan de activiteiten en de genoemde doelen in de verdeelregel.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
In de verslaglegging wordt inhoudelijk ingegaan op de prestaties, waarbij ook de resultaten/cijfers per gemeente worden weergegeven.
Inwoners en organisaties activeren tot het nemen van initiatieven en het bevorderen van samen optrekken en zelfredzaamheid.
Stimuleren en activeren van inwoners en organisaties, te weten:
In het Programma van Eisen (PvE) kan een nadere specificatie van de uit te voeren activiteiten worden opgenomen.
Op basis van het PvE moet een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten opgesteld worden op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening;
Plafond is een gecombineerd plafond voor Opbouwwerk en Buurtbemiddeling. De subsidie is voorbehouden aan de kernvoorziening voor de activiteiten tot maximaal het subsidieplafond.
Het aanbieden van bemiddeling bij ruzie/geschillen tussen buren woonachtig in Haarlemmermeer om zo gezamenlijk tot een acceptabele oplossing te komen. De bemiddeling vindt plaats door speciaal getrainde vrijwilligers
Het uitvoeren van buurtbemiddeling bestaande uit:
In het Programma van Eisen kan een nadere specificatie van de uit te voeren activiteiten worden opgenomen.
Ja. Voorbehouden aan stichting MeerWaarde vanwege samenwerkingsafspraken en convenant gegevensuitwisseling met woningcorporatie Ymere en met de politieregio Kennemerland.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de benodigde uren van de coördinator buurbemiddeling. Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het indicatieve subsidieplafond niet overschrijden (exclusief mogelijke indexeringen).
Plafond is een gecombineerd plafond voor Opbouwwerk en Buurtbemiddeling. De subsidie is voorbehouden aan de kernvoorziening voor de activiteiten tot maximaal het subsidieplafond.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities:
2.10 Beheer Dorpshuizen en Sociaal culturele accommodaties
Het in stand houden of het bevorderen van de sociale leefbaarheid in wijken en kernen.
De activiteiten die worden uitgevoerd om de sociale leefbaarheid te bevorderen, zijn:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Het te verlenen subsidiebedrag mag de verleende subsidie van het voorgaande jaar voor dezelfde activiteiten en het subsidieplafond niet overschrijden.
Nadere eisen/criteria/definities/bijzonderheden
Voor Stichting Maatvast gelden de volgende eisen:
2.11 Activiteiten van dorps- en wijkraden
Het organiseren van sociaal-culturele activiteiten waaraan minstens 10 Haarlemmermeerse bezoekers deelnemen per bijeenkomst, zoals ontmoetingsactiviteiten, gespreks-, discussiegroepen, een (film)voorstelling, sport- en spelactiviteit, muziek-, dans- en toneelbeoefening, excursies, creatieve activiteiten of andere vergelijkbare bijeenkomsten of activiteiten.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende activiteitenbegroting.
Sociaal-culturele activiteiten: Maximaal 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 3.500. Ongeacht de grootte van het werkgebied en het aantal inwoners.
Informatieve / mening vormende activiteiten: 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 2.500. Ongeacht de grootte van het werkgebied en het aantal inwoners.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt een subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Wijk- of dorpsraad: een instelling met een verenigings- of stichtingsvorm, die zich in haar doelstellingen (mede) richt op het bevorderen van (1) de intermediair functie tussen inwoners van het werkgebied en het gemeentebestuur en (2) de belangenbehartiging vanuit het werkgebied richting het gemeentebestuur.
2.12 Integratie en emancipatie
Het activeren van inwoners om deel te nemen aan de samenleving en hen zodanig toe te rusten dat zij een stap verder kunnen zetten op de Participatieladder.
Het organiseren en coördineren van activiteiten (o.a. cursusaanbod) die eraan bijdragen dat inwoners meer deel gaan nemen aan de samenleving. Het accent ligt hierbij op (toeleiding naar) scholing en werk, voor die inwoners die een grote afstand hebben tot scholing en werk. De activiteiten richten zich op de basisvaardigheden voor scholing en werk: Zoveel als mogelijk bemiddelt Meerwaarde naar reguliere instellingen op dit gebied. Het organiseren van recreatieve activiteiten is van belang voor het bereiken van sociaaleconomisch kwetsbare inwoners en het stimuleren tot deelname aan activiteiten gericht op scholing en werk. Deze activiteiten dienen materieel kostendekkend te zijn. Voor coördinatie en organisatie wordt een klein budget beschikbaar gesteld.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Het bevorderen van een optimale participatie aan de samenleving door het stimuleren van deelname aan het maatschappelijk en economisch verkeer door inwoners met bijvoorbeeld een andere culturele achtergrond, lagere sociaaleconomische status of die laaggeletterd zijn.
Activiteiten van een vrijwilligersorganisatie die gericht zijn op het wegnemen van belemmeringen bij deelname aan het maatschappelijk en economisch verkeer, zoals;
Een activiteit bestaat uit één bijeenkomst of uit een cyclus van samenhangende bijeenkomsten.
Er worden minimaal 10 activiteiten aangeboden met minimaal 10 deelnemers per bijeenkomst. Degene die de conversatielessen geeft, heeft de basistraining taalvrijwilligers gevolgd bij het Taalhuis Haarlemmermeer en gebruikt voor de lessen materiaal van het Taalhuis.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Exploitatielasten: de totale kosten die aan de organisatie van de activiteiten zijn verbonden.
De subsidie is niet bedoeld voor activiteiten die gericht zijn op het elkaar ontmoeten, leren kennen, van elkaar leren en leren respecteren. De subsidie is niet bedoeld voor huiswerkbegeleiding.
2.15 Voorkomen van discriminatie
Het bemensen van een laagdrempelige, onafhankelijke en deskundige loketfunctie voor klachten over discriminatie in de gemeente Haarlemmermeer.
Kerntaken: Wettelijke taken in het kader van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen (Wga)
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de in de verdeelregel benoemde activiteiten. Maximaal 1000 uur tegen een vast uurtarief. Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het indicatieve subsidieplafond niet overschrijden (exclusief mogelijke indexeringen);
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen zoals genoemd in de verdeelregel. Prijs en kwaliteit worden gelijk gewogen. Beoordeling op kwaliteit vindt plaats door minimaal 2 inhoudsdeskundigen van de gemeente. Kwaliteit wordt gedefinieerd als de mate waarin voldaan wordt aan de activiteiten en de genoemde doelen in de verdeelregel. De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
2.16 Sociaal-culturele activiteiten voor senioren
Het aanbieden van een zinvolle dagbesteding en sociaal-culturele activiteiten door vrijwilligersorganisaties om eenzaamheid en sociale uitsluiting van senioren te verminderen/ tegen te gaan.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Mantelzorgers zijn een onmisbare schakel tussen de inwoner, zijn/haar netwerk en eventuele ondersteuning. Overbelasting maakt mantelzorgers kwetsbaar. Het aantal ouderen dat zelfstandig woont stijgt door de vergrijzing maar ook het aantal werkende mantelzorgers, jonge mantelzorgers en zogenaamde dubbelzorgers (volwassenen die kinderen en ouders verzorgen). De gemeente wil mantelzorgers zoveel mogelijk ondersteunen in hun mantelzorgtaken om overbelasting te voorkomen. Doel van deze subsidie is het bieden van informatie en advies en ondersteuning aan mantelzorgers en het bieden van advies en educatie aan professionals.
In het Programma van Eisen (PvE) kan een nadere specificatie van de uit te voeren activiteiten worden opgenomen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
2.22 Lokaal volksgezondheidsbeleid
Bevorderen van gezondheid en gezond gedrag van onze inwoners.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Activiteiten/plan van aanpak zijn zoveel mogelijk gebaseerd op interventies die opgenomen zijn in de interventiedatabase Loket Gezond Leven en/of waarvan effectiviteit is aangetoond.
2.24 Lotgenotenhulp in nazorg verslavingszorg
Het ondersteunen van mensen met een verslavingsproblematiek door het aanbieden van de mogelijkheid in het nazorgtraject deel te nemen aan zelfhelpgroepen en het geven van voorlichting.
Organiseren van zelfhelpgroepen in diverse plaatsen die goed toegankelijk zijn voor inwoners van de gemeente Haarlemmermeer.
Verzorgen van actieve voorlichting op locaties en via folders en website.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Op basis van kostprijs en in te zetten uren. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van activiteiten en overige eisen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen zoals genoemd in de verdeelregel.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
2.27 Psycho-oncologische ondersteuning met vrijwilligers
Het bevorderen van zelfstandig functioneren/deelname aan het maatschappelijk verkeer van mensen met kanker via ondersteuning en/of psycho-oncologische begeleiding door activiteiten voor gasten van het inloophuis waarbij vrijwilligers een cruciale rol vervullen.
Op basis van een begroting van de kosten van vrijwilligers en de coördinatie van de vrijwilligers maal het percentage Haarlemmermeerse bezoekers van het inloophuis.
Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het subsidieplafond niet overschrijden (exclusief mogelijke indexeringen).
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van doelen, activiteiten en overige eisen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
2.29 Coördinatie vrijwilligers voor specifieke doelgroepen
Het vrijwillig ondersteunen van cliënten bij rouwverwerking of thuisadministratie ter bevordering van hun zelfredzaamheid. Deze ondersteuning vereist bijzondere deskundigheid van vrijwilligers vanwege het thema of de doelgroep.
Coördineren van deze vrijwilligers door vrijwillige coördinatoren. Coördinatoren geven trainingen, coachen en begeleiden de vrijwilligers, voeren gesprekken met nieuwe cliënten, en zijn verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe vrijwilligers op de thema’s van thuisadministratie en rouwverwerking.
De basis voor de subsidiegrondslag is als volgt:
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Goede afstemming en samenwerking met stichting Meerwaarde bij de uitvoering van thuisadministratie in het belang van een eenduidige werkwijze ten aanzien van:
2.30 Hartveilige gemeente (reanimatie en instructie AED)
Het realiseren van een dekkend netwerk van goed opgeleide burgerhulpverleners en Automatische Externe Defibrillators (AED’s). Om zo zoveel mogelijk te kunnen voldoen aan de norm van 6-minutenzones.
Het aanbieden van erkende trainingen voor reanimatie en gebruik AED.
Op basis van de begroting met een maximum van € 500.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt de volgende nadere eisen gesteld:
2.31 Vrijwillige hulp- en dienstverlening
Het bevorderen van zelfredzaamheid van mensen door het leveren van diensten (hulp) in het dagelijks leven, aan mensen die dit zelf niet meer kunnen.
Het leveren van diensten (hulp) door vrijwilligers aan mensen die sommige dagelijkse dingen niet zelf meer kunnen en daarbij ondersteuning nodig hebben, zoals boodschappen doen, tuinonderhoud, klussen, vervoer, hond uitlaten, et cetera.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
2.32 Belangenbehartiging gehandicapten
Bevorderen van de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van gehandicapten door het behartigen van hun belangen, waarbij de nadruk ligt op lokale belangen.
Het behartigen van de belangen van mensen met een beperking gebeurt met de volgende met elkaar samenhangende activiteiten:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Er is buiten deze prestatiesubsidie om op dit moment professionele ondersteuning van de betreffende organisatie door Stichting Meerwaarde.
Het uitdelen van voedsel aan huishoudens die daarvoor in aanmerking komen volgens de regels van de Voedselbanken Nederland, en die over onvoldoende middelen beschikken om volwaardige voeding te kunnen kopen.
Voor het uitdelen van voedsel aan huishoudens worden de volgende activiteiten uitgevoerd:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie). Bij meer aanvragen wordt gekozen voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Nadere eisen/criteria/definities
De subsidie is niet bestemd voor bekostigen van inkoop van voedsel.
2.34 Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders
Het bevorderen van meedoen aan de samenleving en het bevorderen van de maatschappelijke betrokkenheid van deze inwoners. Subdoelstelling: het bieden van maatschappelijke begeleiding aan vergunninghouders en hun familieleden om hun integratie en participatie te bevorderen.
Op basis van het Programma van Eisen (PvE) moet een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de activiteiten opgesteld worden op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening
Nadere eisen/criteria/definities
Voldoen aan wet- en regelgeving die van toepassing is op het begeleiden van vergunninghouders
Het bevorderen van vrijwilligerswerk en vrijwillige inzet door middel van het promoten en werven van vrijwilligers en ondersteunen van het lokale vrijwilligerswerk.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Het ondersteunen en bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van inwoners die vanwege het ouder worden gehinderd worden in het dagelijks functioneren.
Onafhankelijke cliëntondersteuning
De cliëntondersteuner denkt mee, staat naast de inwoner, geeft informatie en advies en kan korte ondersteuning bieden door bijvoorbeeld een gesprek met de inwoners te helpen voorbereiden of aan te schuiven bij een gesprek met een organisatie. De samenwerking met MEE wordt verder versterkt, onder andere door het organiseren van bijeenkomsten voor vrijwilligers die cliënten ondersteunen.
Ja, Stichting MeerWaarde is voor deze activiteiten kernvoorziening. MeerWaarde vervult een essentiële rol in de ketensamenwerking.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Het berekende bedrag kan de bedragen van het subsidieplafond en/of in het Programma van Eisen voor die activiteiten bepaalde budget niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
2.37 Sociaal-cultureel werk voor ouderen, chronisch zieken en mensen met een beperking
Het bevorderen van maatschappelijke participatie van ouderen, juist degenen die door somatische of andere aandoeningen vanwege het ouder worden gehinderd worden in deelname aan activiteiten in het sociaal-cultureel werk, chronisch zieken en mensen met een beperking die gehinderd zijn door de beperking.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Het geven van informatie/advies of concrete ondersteuning aan kwetsbare inwoners van Haarlemmermeer met juridische en/of praktische problemen zodat deze inwoners op een goede wijze kunnen functioneren in de samenleving. Het vroegtijdig signaleren en verwijzen van problemen.
Onafhankelijke cliëntondersteuning
De cliëntondersteuner denkt mee, staat naast de inwoner, geeft informatie en advies en kan korte ondersteuning bieden door bijvoorbeeld een gesprek met de inwoners te helpen voorbereiden of aan te schuiven bij een gesprek met een organisatie. De samenwerking met MEE wordt verder versterkt, onder andere door het organiseren van bijeenkomsten voor vrijwilligers die cliënten ondersteunen.
Ja, Stichting MeerWaarde is voor deze activiteiten kernvoorziening. MeerWaarde vervult een essentiële rol in de ketensamenwerking.
Op basis van het Programma van Eisen (PvE) een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Het berekende bedrag kan de bedragen van het subsidieplafond en/of in het PvE voor die activiteiten bepaalde indicatieve budget niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
2.40a Ondersteuning ten behoeve van het verstevigen van de Sociale Basis
De gemeente Haarlemmermeer streeft er naar dat iedere inwoner in Haarlemmermeer prettig en zelfstandig kan leven en zich inzet voor de samenleving. Voor inwoners, die vanwege ouderdom, een beperking, complexe problemen, overbelasting of beperkte financiële ruimte, in een kwetsbare situatie terecht zijn gekomen, vraagt dit om een Stevige Sociale Basis. Dit zijn wijken en kernen met inwoners die naar elkaar om kijken, een sterk preventieve werking, geschikte activiteiten en voldoende vormen van lichte en praktische ondersteuning die de drempels voor meedoen verlagen. Hierdoor kunnen inwoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en mee doen in de samenleving. Dit sluit aan bij het VN- Verdrag Handicap, het verdrag voor de rechten van mensen met een beperking of aandoening en de Wet Gelijke Behandeling
De focus van de verdeelregel ligt op het verstevigen van de Sociale Basis voor inwoners in een kwetsbare situatie en het activeren van (kwetsbare) inwoners, zodat ook zij in de wijk kunnen ontmoeten, ontplooien, ontwikkelen en de juiste ondersteuning krijgen om mee te kunnen blijven doen.
De activiteiten sluiten aan op de doelen van de Stevige Sociale Basis, die beschreven zijn in het verandertraject “Op weg naar een Stevige Sociale basis”, Voorbeelden zijn:
De voorwaarden voor beide subsidievormen zijn hetzelfde.
Ja, het is mogelijk om een eenmalige of structurele subsidie aan te vragen die meerdere jaren overstijgt.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten.
Er wordt bij eenmalige subsidie afgerekend op de prestaties en de gemaakte kosten.
Bij een prestatiesubsidie wordt afgerekend op basis van de prestaties. Op basis van de vaststelling kan wel de subsidieverlening voor het volgende jaar worden bijgesteld.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Toekenning vindt plaats op volgorde van binnenkomst tot het subsidieplafond is bereikt.
Bij meerdere aanvragers wordt gekozen voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen. Prijs en kwaliteit worden gelijk gewogen. Beoordeling op kwaliteit vindt plaats door minimaal twee inhoudsdeskundigen van de gemeente. Kwaliteit wordt gedefinieerd als de mate waarin voldaan wordt aan de activiteiten en de genoemde doelen in de verdeelregel.
Nadere eisen/criteria/definities
Er is aansluiting bij bestaande samenwerkingsverbanden en faciliteiten in de Sociale Basis, zoals de Vrijwilligersacademie, het digitale matchingsplatform Haarlemmermeer voor Elkaar, Meer voor Elkaar in de buurt, etc. Bij de verantwoording over de activiteiten wordt aangegeven hoe hieraan invulling is gegeven.
2.40b Opstartsubsidie behorend bij de verdeelregel “Ondersteuning ten behoeve van het verstevigen van de Sociale Basis”
Organisaties de financiële ruimte geven om, waar mogelijk, in samenwerking met één of meerdere partijen, te komen tot een gedragen projectvoorstel en in beginsel subsidieaanvraag voor activiteiten die passen binnen de verdeelregel ‘Ondersteuning ten behoeve van het verstevigen van de Sociale Basis’.
Het ontwikkelen van een voorstel voor een activiteit/project behorend bij de doelstelling van de verdeelregel ‘Ondersteuning ten behoeve van het verstevigen van de Sociale Basis’ en het in beginsel komen tot een subsidieaanvraag. Het betreft innovatieve activiteiten waar een kwartiermakersfunctie voor nodig is.
Het subsidiebedrag, met een maximumbedrag van € 8.000 per aanvraag, wordt bepaald op basis van een begroting. In deze begroting zijn in ieder geval opgenomen de verwachte ureninzet maal de kostprijs, eventuele andere inkomsten en een toelichting hierover.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De beoordeling van de aanvraag vindt plaats op basis van volgorde van binnenkomst en de hieronder gestelde nadere eisen.
De subsidies vallen onder het subsidieplafond van de verdeelregel “Ondersteuning ten behoeve van het verstevigen van de Sociale Basis”. Dit mag niet worden overschreden.
Inwoners stimuleren om activiteiten te organiseren die gericht zijn op:
Activiteiten die de doelstelling ondersteunen.
De subsidie bedraagt maximaal 70% van de subsidiabele kosten.
Het maximaal te verlenen subsidiebedrag is € 5.000 per aanvraag.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
2.42 Ondersteuning aan kinderen uit arme gezinnen
Het helpen van kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar om volwaardig te kunnen participeren tijdens in hun schoolperiode. Het gaat daarbij om meedoen met schoolse en buitenschoolse activiteiten, om het vergroten van hun mogelijkheden en het ontwikkelen van hun potentieel.
Het subsidiebedrag is als volgt tot stand gekomen: Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen zoals genoemd in de verdeelregel.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
2.43 Preventie jeugdcriminaliteit
Het aanbieden van zowel een preventieve als een repressieve aanpak van jeugdcriminaliteit.
De activiteiten worden vergoed tegen een vaste prijs per uur. Dit tarief bevat een aantal vaste componenten, zoals omschreven in artikel 6 van de Dienstverleningsovereenkomst. De subsidie wordt vastgesteld op het daadwerkelijk gemaakte aantal uren met een maximum van de verleende subsidie.
In beginsel wordt gekozen voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen. Prijs en kwaliteit worden gelijk gewogen. Beoordeling op kwaliteit vindt plaats door minimaal twee inhoudsdeskundigen van de gemeente. Kwaliteit wordt gedefinieerd als de mate waarin voldaan wordt aan de activiteiten en de genoemde doelen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
De activiteiten dienen te worden uitgevoerd krachtens de dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Haarlemmermeer en Halt.
2.45 Verdubbelaar Nieuwe Pioniers
Bevorderen van betrokkenheid en vrijwilligerswerk
Activiteiten die de doelstelling ondersteunen.
Op basis van het bedrag dat is verkregen door crowdfunding. Dit bedrag wordt door de subsidie verdubbeld, met een maximum van € 2.500 per project.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Verdubbelaars worden uitgereikt in volgorde van initiatieven die hun doelbedrag gehaald hebben tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
2.46 Kernen en buurtschappen van de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Het mogelijk maken van activiteiten gericht op inwoners van de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude die voor de harmonisatie in aanmerking kwamen voor subsidie en waar in de nieuwe gemeente Haarlemmermeer geen subsidiemogelijkheden zijn.
Kleinschalige activiteiten gericht op (volks)kunst, cultuur, kinderen, uitwisselingsactiviteiten en specifieke dorpsactiviteiten. De activiteiten dragen bij aan de sociale cohesie in de leefomgeving in de kernen van de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
Hoofdstuk 3 Programma Maatschappelijke ontwikkeling en ontplooiing
3.01 Peuteropvang en voorschoolse educatie (VE)
Voor de subsidie van (doelgroep)peuterplaatsen in de kinderopvang wordt het landelijk maximum uurtarief voor kinderdagopvang aangehouden 1 .
Het college subsidieert de volgende subsidiebedragen per jaar:
Per bezette peuterplaats voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag 260 uren per jaar (bij dagdelen van 3,25 uur gedurende 40 weken per jaar) of 320 uren per jaar (bij dagdelen van 4 uur gedurende 40 weken per jaar), vermenigvuldigd met het door de aanbieder gehanteerd uurtarief en minus de over deze uren in rekening gebrachte ouderbijdrage. Het subsidiebedrag per uur is nooit hoger dan het door het college vastgestelde maximum uurtarief. De peuter maakt twee dagdelen per week en 40 weken per jaar gebruik van de peuterplaats.
Per doelgroeppeuter op een VE-peuterplaats voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag 650 uren per jaar (bij dagdelen van 3,25 uur gedurende 40 weken per jaar) of 640 uren per jaar (bij dagdelen van 4 uur gedurende 40 weken per jaar), vermenigvuldigd met het door de kinderopvangaanbieder gehanteerde uurtarief minus de in rekening gebrachte ouderbijdrage over 320 uur per jaar. Het subsidiebedrag per uur is nooit hoger dan het door het college vastgestelde maximum uurtarief.
Per doelgroeppeuter op een VE-peuterplaats voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag 330 uren per jaar (bij dagdelen van 3,25 uur gedurende 40 weken per jaar) of 320 uren per jaar (bij dagdelen van 4 uur gedurende 40 weken per jaar), vermenigvuldigd met het door de kinderopvangaanbieder gehanteerde uurtarief. Het subsidiebedrag per uur is nooit hoger dan het door het college vastgestelde maximum uurtarief. Over deze uren vragen ouders geen kinderopvangtoeslag aan. De doelgroeppeuter maakt naast deze uren nog ten minste 320 uren per jaar gebruik van een peuterplaats met VE-aanbod.
Naast de in lid 5 genoemde subsidiebedragen stelt het college voor doelgroeppeuters een VE-jaarbedrag beschikbaar. Deze subsidie wordt verstrekt voor doelgroeppeuters die een VE-peuterplaats bezetten, ongeacht of de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Indien een doelgroeppeuter de VE-peuterplaats niet het gehele jaar bezet, wordt het VE-jaarbedrag naar rato verstrekt.
320 uur bij dagdelen van 4 uur 330 uur bij dagdelen van 3,25 uur of (+ ten minste 320 uur obv KOT) |
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie geschiedt in de volgende volgorde bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond:
Wanneer bij punt I het subsidieplafond al wordt overschreden, worden de aanvragen van aanbieders die vallen onder dit punt met een gelijk percentage gekort, uitgaande van het totaal aantal peuters dat op 1 juli in het voorafgaande jaar geplaatst was.
Wanneer bij I en II gezamenlijk het subsidieplafond wordt overschreden, wordt voor aanbieders onder punt I verleend voor maximaal het totaal aantal peuters dat op 1 juli in het voorafgaande jaar geplaatst was en wordt op de aanvragen van aanbieders die vallen onder punt II met een gelijk percentage gekort.
Nadere eisen/criteria/definities
Voor nieuwe aanvragers geldt dat registratie VE in LRK wordt gedaan nadat er een positief besluit is genomen over de subsidieverlening. Nieuwe aanvragers voldoen aan de overige eisen in deze verdeelregel en aan de voorwaarde dat de inspectie GGD een positief advies heeft gegeven na incidentele inspectie conform de voorwaarden item Voorschoolse educatie op de kwaliteitseisen zoals genoemd in het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie en de Wet kinderopvang.
Bijzondere bepalingen en verplichtingen voor de houder
Voor het bepalen van de hoogte van het inkomen worden de Inkomensverklaringen van beide ouders (bij eenoudergezin van één ouder) gebruikt van 2 jaar voorafgaand aan het betreffende subsidiejaar. Bij een afwijking van 15% van het inkomen dienen ouders nieuwe inkomensverklaringen aan de houder te overleggen voor het opnieuw vaststellen van de ouderbijdrage. Voor vaststelling van het inkomen kan gebruik worden gemaakt van aanvullende documenten zoals salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering et cetera. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor de maand voorafgaand aan plaatsing.
Naast de indieningsvereisten uit de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2017 beschikt de houder over onderliggende gegevens en kan deze de gemeente indien gewenst ter inzage geven. Het gaat daarbij onder meer om:
De kwaliteit van het VE-aanbod en het opbrengstgericht werken worden nader ingevuld en geëvalueerd door de inzet van hbo-geschoolde tutoren/pedagogisch beleidsmedewerkers (overeenkomstig opleidingseis cao kinderopvang/cao sociaal werk) die ten minste 1 contractuur per doelgroeppeuter per week beschikbaar hebben voor onder andere:
De vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van het werkelijke aantal (doelgroep)peuters dat gedurende een jaar of een gedeelte van het jaar gebruik heeft gemaakt van de peuterplaatsen en VE-peuterplaatsen, het geldende uurtarief, het aantal uren dat per peuter gebruik is gemaakt van de peuteropvang en de gefactureerde ouderbijdragen.
De aantallen doelgroeppeuters en peuters van ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag kunnen onderling afwijken van de aanvraag. Het definitief vast te stellen subsidiebedrag kan echter nooit hoger zijn dan het verleende bedrag.
3.02 Toeleiding doelgroeppeuters
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs kwaliteitverhouding, waarbij prijs en kwaliteit gelijk gewogen worden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Het te verlenen subsidiebedrag mag de verleende subsidie van het voorgaande jaar en het subsidieplafond niet overschrijden.
Nadere eisen/criteria/definities
Bijzondere bepalingen en verplichtingen voor de toeleiding
3.06 Taal- en onderwijsachterstanden
De onderwijsloopbaan bevorderen van kinderen en jongeren, die door een taal- en/of onderwijsachterstand in een kwetsbare positie zitten.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen zoals genoemd in de verdeelregel; prijs en kwaliteit worden gelijk gewogen;
beoordeling op kwaliteit vindt plaats door minimaal twee inhoudsdeskundigen van de gemeente; kwaliteit wordt gedefinieerd als de mate waarin voldaan wordt aan de activiteiten en de genoemde doelen in de verdeelregel.
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Het mogelijk en toegankelijk maken van activiteiten in en rondom het onderwijs voor specifieke doelgroepen en het versterken van de samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs.
Trainingen en bijeenkomsten voor zorgprofessionals in en om de scholen in Haarlemmermeer en initiatieven ter bevordering van de toegankelijkheid van onderwijs(activiteiten).
Op basis van kostprijs in te zetten uren. Bij beschikking van de subsidie worden eisen opgenomen over de te leveren prestatie en hoe het resultaat gemeten kan worden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
Talentontwikkeling van (kwetsbare) kinderen van 0 tot 12 jaar; stimuleren met gevarieerd vrijetijdsaanbod, zoals drama, dans, techniek, koken, computer, natuur.
Op basis van kostprijs en in te zetten uren. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Het bereiken van tieners en jongeren in hun vrije tijd, die niet via geïnstitutionaliseerde vormen van vrijetijdsbesteding bereikt worden, met als doel talentontwikkeling en het voorkomen en bestrijden van overlast.
Ambulant en accommodatie-gebonden tiener- en jongerenwerk, waaronder tieners en jongeren:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de activiteiten, opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening.
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
3.11 Groepsaanpak Jeugdoverlast
De werkwijze en de rol van het Mobiel Team zijn vastgelegd in het Handboek Groepsaanpak Haarlemmermeer (IenB, 2010). Daarnaast zijn ter aanscherping van het handboek de volgende (aanvullende) afspraken gemaakt met betrekking tot werkwijze, rol en aansturing van het Mobiel Team:
In de jeugdgroepoverleggen wordt onder leiding van de coördinator groepsaanpak per aandachtsgebied/hotspots/overlastgevende groep een Plan van Aanpak (PvA) opgesteld. In het PvA staan concrete afspraken over de inzet en de benodigde capaciteit van het Mobiel Team. De coördinator groepsaanpak stuurt op de uitvoering en van de PvA's. Knelpunten in de uitvoering of beschikbare capaciteit worden besproken met de projectleider Jeugd van Meerwaarde en zo nodig in de Regiegroep Jeugd en Veiligheid.
De projectleider Jeugd van Meerwaarde is daarnaast verantwoordelijk voor de verbinding binnen Meerwaarde tussen de activiteiten van het Mobiel Team en de activiteiten van jongerenwerkers, opbouwwerkers en ambulante Jeugdhulpverleners met betrekking tot het aandachtsgebied, de hotspots en/of de overlastgevende groepen.
Het Mobiel Team en de jongerenwerkers die actief zijn op de hotspots leveren input aan de coördinator groepsaanpak voor:
De coördinator Groepsaanpak maakt de groepsanalyses, PvA's en rapportages op basis van de verkregen input.
Eén van de leden van het Mobiel Team neemt deel aan een jeugdgroepoverleg met betrekking tot een aandachtsgebied/hotspot/overlastgevende groep. Deze persoon is het vaste aanspreekpunt voor de inzet van het Mobiel Team hierbij.
Binnen de groepsaanpak vindt tijdens de uitvoering van het werk continu informatieuitwisseling plaats tussen het Mobiel Team en de overige deelnemers in de groepsaanpak. Het Mobiel Team koppelt daarnaast periodiek alle relevante informatie terug naar de coördinator groepsaanpak, die het centraal informatie-(verzamel)punt is voor alle partners.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de activiteiten.
Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Voor een meer uitgebreide beschrijving van het taken en werkwijze van het Mobiel Team wordt verwezen naar het Handboek Groepsaanpak.
3.12 Vrijwillig jeugd- en jongerenwerk
Het bevorderen van activiteiten voor de jeugd gericht op competentieversterking, zinvolle vrijetijdsbesteding en de bevordering van het woon- en leefklimaat georganiseerd door het vrijwillig jeugd- en jongerenwerk.
Het uitsluitend met behulp van vrijwilligers aanbieden van activiteiten voor
Het subsidiebedrag wordt als volgt berekend:
Op het subsidiabel bedrag worden de volgende inkomsten in mindering gebracht:
In afwijking van het bovenstaande, krijgen instellingen die zich specifiek toeleggen op de organisatie van kindervakantieactiviteiten en die als zodanig door B&W zijn aangemerkt, een vergoeding van 100% van de huisvestingskosten.
Het totale subsidiebedrag wordt aangepast naar rato tot het totaal aantal Haarlemmermeerse jeugddeelnemers en/of -leden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Het stimuleren van de creatieve motorische, sociaal-emotionele en educatieve ontplooiing van kinderen (0 t/m 12 jaar) door middel van kwalitatief goed en verantwoord speelgoed -ook voor lagere inkomensklassen.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Om in aanmerking te komen voor subsidie worden de volgende nadere eisen gesteld. De organisatie moet zorgen voor:
Het leveren van een bijdrage aan de sociale, motorische en emotionele ontwikkeling van kinderen van 6 tot 14 jaar door het bieden van een plek waar kinderen avontuurlijk kunnen spelen door in een veilige omgeving te bouwen, ontdekken en proberen.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van genoemde doelen, activiteiten en overige eisen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Het stimuleren van inbreng en betrokkenheid van jongeren van 12 t/m 23 jaar bij zaken die hen aangaan. Het stimuleren van jongereninitiatieven.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de in de verdeelregel benoemde activiteiten.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplan
De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst verleend tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
Aanvrager: verenigingen en/of stichtingen namens jongeren bij een jeugdparticipatie-initiatief.
3.16 Opvoed- en opgroeiondersteuning
Het bieden van een dekkend en samenhangend aanbod preventieve opvoed- en opgroeiondersteuning aan alle ouders/opvoeders en jongeren, met als doel het voorkomen dat problemen groter worden en zwaardere vormen van hulp nodig zijn en de onderwijsloopbaan van jongeren bevorderen.
Schoolmaatschappelijk werk Voortgezet Onderwijs
Maatschappelijk werk jeugd (Ambulante jongerenhulp)
Opvoed- en opgroeiondersteuning CJG/WMO + gemeente/CJG
Activiteiten arbeidsmarkt en onderwijs
Overig: diverse activiteiten die bijdragen aan de doelstellingen van het CJG.
Alle activiteiten dragen bij aan de doelstellingen van het CJG of aan het ontwikkelen van het CJG in relatie tot deze doelstellingen. De partners van het CJG zijn verantwoordelijk voor uitvoering van deze activiteiten vanuit de gezamenlijke CJG-visie. Op basis van opgedane ervaringen kunnen er wijzigingen optreden in de uit te voeren activiteiten.
Eenmalige subsidies en prestatiesubsidies
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Het berekende bedrag kan de bedragen van het subsidieplafond en/of in het PvE voor die activiteiten bepaalde budget niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Ten eerste: selectie op partijen die essentieel zijn voor de netwerk- en ketensamenwerking rond opvoedingsondersteuning (partners van het CJG).
Ten tweede: Als het prestatiesubsidies betreft:
Ten derde als het eenmalige subsidies betreft:
Subsidies worden tot het subsidieplafond toegekend in volgorde van binnenkomst.
Nadere eisen/criteria/definities
Bij het subsidiëren van activiteiten voor opvoed- en opgroeiondersteuning gaat de voorkeur uit naar de partners van het CJG-Haarlemmermeer.
3.17 Natuur- en Milieueducatie
Het NMCX vervult voor de doelgroepen scholen, bewoners (eigenaren en huurders), bedrijven (groot en klein) en instellingen een loketfunctie waarbij duurzaamheid in de gemeente Haarlemmermeer wordt bevorderd door uitvoering te geven aan de volgende functies:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Kwaliteitseisen, prestatie-indicatoren en informatie-indicatoren worden meegegeven in de beschikking.
De Heimanshof vervult voor de doelgroep volwassenen een loketfunctie waarbij biodiversiteit en natuur in de gemeente worden bevorderd door uitvoering te geven aan de volgende functies:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het Programma van Eisen (PvE).
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Kwaliteitseisen, prestatie-indicatoren en informatie-indicatoren worden meegegeven in de beschikking.
3.18 Cultuureducatie in het onderwijs
Leerlingen tijdens hun onderwijsperiode kennis laten maken met kunst en cultuur door een planmatige integratie van cultuur en erfgoed in het onderwijs.
Zorgen voor een gevarieerd aanbod van cultuureducatieve projecten en activiteiten waardoor deelnemende leerlingen gestimuleerd worden zelfstandig hun weg te vinden in het aanbod van culturele en kunstzinnige activiteiten. Voor het onderwijs worden programma’s op maat aangeboden, die vraaggericht zijn opgesteld en waarbij, waar mogelijk, de leerlijn gevolgd wordt.
De subsidie bestaat uit een bedrag per leerling van € 12,40 voor schooljaar 2021-2022 inclusief vervoerskosten. De subsidie wordt verleend op basis van het leerlingenaantal op 1 oktober van het schooljaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt een subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Aanvullende specifieke eisen Kunstmenu:
Aanvullende specifieke eisen Cultuurparcours:
Pier K verzamelt en toetst de subsidieaanvragen van de scholen. Pier K bundelt de aanvragen per schoolbestuur en levert die uiterlijk 1 augustus voorafgaand aan het schooljaar bij de gemeente in. De verlening vindt plaats aan de schoolbesturen en is gebaseerd op het aantal leerlingen op 1 oktober van het schooljaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
In deze verdeelregel wordt verstaan onder;
Cultuurparcours: Het aanbod van cultuureducatieve projecten en activiteiten voor het voortgezet onderwijs die een verdieping, vervolg en aansluiting is op dat wat in het Kunstmenu is aangeboden en stimuleert deelnemende leerlingen zelfstandig hun weg te laten vinden in het aanbod van culturele en kunstzinnige activiteiten.
Projectleider: een onafhankelijk bemiddelaar tussen gemeente en scholen en aanbieders, die in dienst is bij Pier K en die is belast met het samenstellen van de activiteiten van Kunstmenu en Cultuurparcours, het coördineren van Kunstmenu en Cultuurparcours en het ondersteunen bij de ontwikkeling van het kunst- en cultuurbeleid van de scholen en de samenstelling van de programma’s Kunstmenu en Cultuurparcours, ingediend door de scholen.
Stimuleren en faciliteren van het zwemmen in schoolverband voor leerlingen van het speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs basisscholen.
Eenmaal per lesweek zwemles in schoolverband.
De toegangskosten voor het zwembad worden gesubsidieerd (aantal leerlingen x aantal keer zwemmen x kosten zwembad). De subsidieaanvraag is gebaseerd op een prognose. De vaststelling gebeurt op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij overschrijding wordt de subsidie naar rato verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Het verminderen van zwerfafval. Met deze subsidie wordt uitvoering aangegeven aan de beleidsnota Extra inzet zwerfafval 2017 - 2022, op de onderwerpen bewustwording, preventie, voorlichting en educatie aan de gedefinieerde doelgroepen. Er moet hierbij gebruik gemaakt worden van de nieuwste inzichten met als doel dat:
Het subsidieplafond wordt bepaald door het beschikbaar budget van het Afvalfonds en de goedkeuring van de jaarplannen door Nederland Schoon. Het is de verantwoordelijkheid van NMCX om binnen het beschikbaar budget uitvoering te geven aan de jaarplannen.
Hoofdstuk 4 Programma Maatschappelijke Ontwikkeling en Ontplooiing
BIBLIOTHEEKFUNCTIE (OPENBARE BIBLIOTHEEK)
ERFGOED- EN ARCHITECTUURFUNCTIE
CULTUUREDUCATIEVE FUNCTIE (KUNSTZINNIGE VORMING)
Kunst in Onderwijs: Het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren door cultuureducatie in het onderwijs door middel van het aanbod binnen het Kunstmenu, Cultuurparcours en Kunst in Leren, waarbij zoveel mogelijk wordt gewerkt aan programma’s op maat en doorgaande leerlijnen.
Bewoners participeren passief en actief in poppodiumkunsten in Haarlemmermeer.
Bewoners participeren passief en actief in podiumkunsten in Haarlemmermeer.
Jongeren participeren actief in kunst en cultuur en hebben de mogelijkheid hun talent te ontplooien.
Het in een werkplaats-setting begeleiden, faciliteren en ondersteunen van jongeren bij de actieve beoefening van pop- en jongerencultuur in al zijn verschijningsvormen.
Ja. Het Cultuurgebouw, met zijn culturele functies, kwalificeert zich als kernvoorziening vanuit zijn professionaliteit, kennis en specifieke activiteiten om een hoogwaardig en continu aanbod voor de gemeente te garanderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een gemeentelijke accommodatie, vanwaar uit deze instelling een coördinerende en faciliterende rol heeft in de verdere uitrol van activiteiten van culturele initiatieven en aanbieders binnen onze gemeente.
Ja, er zijn op grond van de nota Cultuur (2012) in het kader van het maatschappelijk ondernemerschap door culturele instellingen, meerjarige afspraken mogelijk. Onder de voorwaarde dat de organisatie groen scoort op de interventiepiramide (conform artikel 7 van de Asv 2017).
Op basis van het Programma van Eisen wordt een activiteitenplan met bijbehorende begroting opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Het berekende bedrag kan de bedragen van het subsidieplafond en in het PvE voor die activiteiten bepaalde indicatieve budget niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De subsidie voor de activiteiten is voorbehouden aan de kernvoorziening tot het maximum van het subsidieplafond.
Nadere eisen/criteria/definities
4.02 Mediabeleid: lokale omroep
Bewoners participeren passief en actief in het programma-aanbod en overige activiteiten van de lokale omroep in Haarlemmermeer.
Het op lokaal niveau verzorgen van publieke mediadiensten door het aanbieden van media-aanbod op het terrein van informatie, cultuur, educatie en verstrooiing via alle in de Haarlemmermeerse situatie voor lokale omroep relevante, beschikbare en exploitatie-technisch haalbare aanbodkanalen.
Ja. Op grond van de Cultuurnota (2013-2030) en het daarin gehanteerde uitgangspunt van maatschappelijk ondernemerschap door culturele instellingen, zijn meerjarige afspraken mogelijk. Onder voorwaarde dat de organisatie groen scoort op de interventiepiramide.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting.
Het richtbedrag voor subsidie lokale omroep is € 1,34 per huishouden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
4.03 Paardrijden voor gehandicapten
Het bevorderen en stimuleren van actieve sportdeelname, primair gericht op het opheffen van ondervertegenwoordiging – dan wel het voorkomen van afname in actieve sportdeelname – van groepen in de samenleving.
Het organiseren van paardrijden voor mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking door een organisatie onder de voorwaarde van instructie door gekwalificeerde leiding.
Een vast bedrag per deelnemer vermenigvuldigd met het totaal aantal ruiteruren van deelnemers woonachtig in de gemeente Haarlemmermeer. Tevens deelnemend binnen een bedrijf/instelling binnen de gemeente Haarlemmermeer.
Per deelnemer € 3,38 per lesuur
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt het te verlenen subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Instelling: een organisatie die zich onder andere richt op het organiseren van paardrijden voor mensen met een lichamelijk en/of verstandelijke beperking.
Deelnemer: een bijdrage betalende en aan activiteiten (paardrijden) deelnemende persoon, woonachtig in de gemeente Haarlemmermeer
Ruiteruur: een pony- of paardrijles van 60 min.
De instelling dient het paardrijden te laten begeleiden door een, naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders, genoegzaam aantal deskundige personen.
Beleid Toerisme, evenementen en promotie
Het stimuleren van het vergroten van het gevarieerde en gespreide aanbod van evenementen gericht op recreatie, levendigheid en ontmoeten in de gemeente en het bevorderen van de positieve beeldvorming van de gemeente en die goed bij de gemeente Haarlemmermeer passen.
Het organiseren van een evenement dat bijdraagt aan het vergroten van een gevarieerd en gespreid aanbod van evenementen gericht op recreatie, levendigheid en ontmoeten in de gemeente Haarlemmermeer en het bevorderen van de positieve beeldvorming van de gemeente.
Het subsidiebedrag is maximaal 50% van de subsidiabele exploitatielasten met een maximum van € 7.500.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Toekenning geschiedt in volgorde van binnenkomst van de aanvragen tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
Evenement: een feestelijke, vermakelijke of plechtige gebeurtenis die – al dan niet met entreeheffing – voor breed publiek toegankelijk is. Het betreft een niet-alledaagse concentratie van publieksgerichte activiteiten bewust en met een doel georganiseerd en geprogrammeerd, zoals sportief, cultureel-educatief.
Wanneer het aantal daadwerkelijke bezoekers meer dan 25% afwijkt van het opgegeven aantal behoudt de gemeente het recht om maximaal 25% van het subsidiebedrag terug te vorderen2 ).
Het gemeentelijk cultuurbeleid bevordert gemeente brede en kernoverstijgende culturele projecten en manifestaties.
Het organiseren van een openbare activiteit op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Haarlemmermeer.
De subsidie bedraagt maximaal 70% van de subsidiabele kosten, de overige 30% zijn inkomsten uit andere bronnen dan gemeentelijke subsidie. Het maximaal te verlenen subsidiebedrag is € 25.000 per aanvraag.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
In deze verdeelregel wordt verstaan onder:
De activiteit moet aantoonbaar bijdragen aan de doelen van het cultuurbeleid zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma 2017 – 2020: programmalijnen Cultuurgebouw als spil in een netwerk van culturele kernen, Cultuureducatie en jongerencultuur, Landschap en geschiedenis als inspiratiebron en Specialiseren en samenwerken in de regio.
Het bevorderen van actieve cultuurparticipatie van amateurkunstenaars op het gebied van muziek, theater, fotografie, video enzovoort.
Het in georganiseerd verband onder artistieke leiding regelmatig beoefenen van amateurkunst door:
De subsidie wordt als volgt berekend:
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt een subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
In deze verdeelregel wordt verstaan onder:
4.07 Centrum voor hedendaagse kunst
Ja, Stichting Activiteiten Kunstfort bij Vijfhuizen vanwege:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het subsidieplafond niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De subsidie voor de activiteiten is voorbehouden aan de kernvoorziening tot maximaal het subsidieplafond.
Nadere eisen/criteria/definities
Om in aanmerking te komen voor subsidie worden de volgende nadere eisen gesteld:
De musea tonen de cultuurhistorische kenmerken aan bewoners en bezoekers, en leggen verbindingen tussen die kenmerken en de hedendaagse en toekomstige ontwikkelingen in onze gemeente.
Ja. Stichting Haarlemmermeermuseum De Cruquius (voorheen: Stichting Cruquius, Stichting Historisch Museum Haarlemmermeer en Stichting Meer-Historie) en Stichting Crash zijn kernvoorzieningen. Voormalig Stichting Cruquius vanwege de investeringen in de accommodatie. Voormalig Stichting Historisch Museum Haarlemmermeer en voormalig Stichting Meer-Historie zijn beide eigenaar van de collectie. De organisatie en de activiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als gevolg van de fusie met voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude vallen ook Stichting vrienden Stoomgemaal Halfweg en Stichting Gilde van de Stompe Toren onder deze verdeelregel.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Voor Haarlemmermeermuseum De Cruquius geldt dat het activiteitenplan gebaseerd is op het Programma van Eisen. Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het subsidieplafond niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Subsidie voor de activiteiten is voorbehouden aan de kernvoorzieningen tot maximaal het subsidieplafond.
Nadere eisen/criteria/definities
Om in aanmerking te komen voor subsidie worden de volgende nadere eisen gesteld:
4.09 Exploitatie kinderboerderijen
Het in stand houden van de kinderboerderijen in de gemeente zodat inwoners kunnen recreëren. Hierdoor wordt de leefbaarheid bevorderd.
Het dagelijks openstellen van de kinderboerderijen in Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Badhoevedorp en Zwanenburg.
Ja. Kernvoorziening in verband met (geplande) investeringen in de accommodatie. De organisatie moet de zekerheid hebben de vruchten van de investering te kunnen plukken.
Op basis van het PvE wordt een activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de betreffende activiteiten opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Het berekende bedrag kan het subsidieplafond niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
4.11 Breedtesport ontwikkeling
Door middel van een gevarieerd sport- en bewegingsaanbod een gezond bewegingspatroon bevorderen.
Naast de rol van het sportloket zijn de activiteiten verdeeld onder vier programmalijnen; sport in de wijk, sport en school, verenigingsondersteuning en combinatiefuncties. De huidige sportaanbieder is Sportservice Haarlemmermeer. Het Programma van Eisen (PvE) is beschikbaar ter inzage.
Het sportloket faciliteert de programmalijnen en informeert en adviseert inwoners, verenigingen en andere organisaties en instellingen.
Sport in de Wijk bestaat uit het opbouwen van een netwerk, bijeenkomsten beleggen en participeren in bijvoorbeeld het wijkplatform, brede school overleggen en wijkveiligheid overleggen.
Tevens geeft Sport in de Wijk uitvoering aan sport- en spelactiviteiten voor de verschillende doelgroepen in de betreffende wijken.
Sport en School omvat de ondersteuningsactiviteiten ten aanzien van coaching en scholing bewegingsonderwijs. Tevens geeft Sport en School uitvoering aan beweging/sportactiviteiten in samenwerking met scholen en verenigingen gericht op verschillende doelgroepen.
Informeren en adviseren van verenigingen door middel van:
De rol van de combinatiefuncties bestaat uit het opbouwen van een netwerk, bijeenkomsten beleggen en participeren in sportverenigingen.
Tevens organiseert een combinatiefunctionaris beweging/sportactiviteiten in samenwerking met scholen en verenigingen gericht op verschillende doelgroepen.
Op basis van het PvE een activiteitenplan met bijbehorende begroting opgesteld op basis van de richtlijnen voor kostprijsberekening. Het berekende bedrag kan de bedragen van het subsidieplafond en/ of in het PvE voor die activiteiten bepaalde indicatieve budget niet overschrijden. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van het PvE.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Het actief bevorderen van het sportklimaat en sportinfrastructuur in de gemeente op een wijze die kansrijke ontwikkeling van topsport in Haarlemmermeer mogelijk maakt.
Het topsportloket coördineert en voert regie bij de dagelijkse gang van zaken van topsport. Het topsportloket focust haar ondersteuning op een beperkt aantal kernsporten. Daarnaast ondersteunt het een aantal sporten die zich onderscheiden en de potentie hebben van een kernsport. Deze worden gekenmerkt met de status van groeisport.
Ja. Want er wordt een meerjarig programma (topsportontwikkelingsplan) verlangd.
De kernsportstatus geldt voor een periode van vier jaar (Olympische zomer cyclus).
Na afloop van deze periode worden alle sporten opnieuw beoordeeld. De betrokken verenigingen hebben daarmee gedurende vier jaar houvast om een stabiel topsportbeleid te voeren, terwijl succesvolle verenigingen in niet-kernsporten periodiek de kans hebben om ook de kernsportstatus te verkrijgen.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het subsidieplafond niet overschrijden (exclusief mogelijke indexeringen)
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst verleend tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
Niveau, voor kernsporten geldt dat de Haarlemmermeerse teams of sporters gedurende enkele jaren hebben bewezen op het hoogste landelijke niveau te kunnen meedraaien, dan wel teams of sporters die kansrijk zijn om dat niveau binnen redelijke termijn te bereiken en daar gedurende enkele jaren te blijven.
Bij de aanvraag in te dienen stukken:
4.13 Stimulering Sport Deelname (SSD)
Het bevorderen en stimuleren van actieve sportdeelname en primair gericht op het opheffen van ondervertegenwoordiging – dan wel het voorkomen van afname in actieve sportdeelname – van groepen in de samenleving.
Activiteiten die nieuw opgezet/ontwikkeld worden, gericht op de bovengenoemde doelstelling en gericht op de doelgroepen jeugd, ouderen, senioren, mindervaliden en mensen met een migratieachtergrond waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen eenmalige activiteiten en projecten (langdurige/blijvende activiteiten).
Ja, in geval van een meerjarig project
Per activiteit wordt steeds opnieuw bekeken of en zo ja op welke manier ondersteuning nodig is. Hierbij nemen wij in overweging
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst verleend tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
4.14 Verenigingsondersteuning sport
Het verkrijgen en behouden van financieel en organisatorisch gezonde Haarlemmermeerse sportverenigingen, zodat zoveel mogelijk inwoners uit de gemeente Haarlemmermeer op grond van voldoende betaalbaar aanbod een keuze kunnen doen tot deelname aan actieve bewegingssporten.
Het onder gekwalificeerde leiding aanbieden van (bewegings)activiteiten aan jeugdleden in verenigingsverband door sportverenigingen, niet zijnde bedrijfsverenigingen, gevestigd in de gemeente Haarlemmermeer. Het betreft een of meerdere takken van sport uit de volgende lijst: badminton, basketbal, bowling, gymnastiek, handbal, judo, korfbal, paardrijden, tafeltennis, tennis, volleybal en de zwemsporten vaardigheidszwemmen (waaronder snorkelen)*, wedstrijdzwemmen, waterpolo, synchroonzwemmen, duiken en onderwaterhockey.
Een door het college vastgesteld maximaal bedrag per tak van sport vermenigvuldigd met het aantal jeugdleden woonachtig in de gemeente Haarlemmermeer:
*Van de subsidiëring vaardigheidszwemmen wordt de elementaire zweminstructie uitgesloten. Onder elementaire zweminstructie wordt verstaan: het Zwem-ABC, dat bestaat uit de drie landelijk erkende zwemdiploma’s A, B en C en daarmee vergelijkbare diploma’s/brevetten. Ook de lessen die behoren tot de voorbereidende lessen ‘watergewenning’ worden hiertoe gerekend en komen dus niet voor subsidiëring in aanmerking.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt een subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
Nadere eisen/criteria/definities
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet de (sport)vereniging:
Onder jeugdleden wordt verstaan; in de gemeente Haarlemmermeer woonachtig; lid bij een, door de (sport) bond erkende Haarlemmermeerse sportvereniging; met ingang van 1 januari van het subsidiejaar nog niet de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Gekozen wordt voor de aanvrager met de beste prijs-kwaliteitverhouding op basis van doelen, activiteiten en overige eisen.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Om in aanmerking te komen voor subsidie worden de volgende nadere eisen gesteld:
4.16 Jaarlijkse culturele manifestatie
Het jaarlijks organiseren van een tijdelijke cultuurmanifestatie van minimaal drie dagen met de volgende doelstelling: de unieke waarden van Haarlemmermeer uitdragen en een groot publiek bereiken met presentaties of projecten op het gebied van geschiedenis, theater, hedendaagse kunst, architectuur en het landschap.
Het organiseren van een manifestatie waarin de unieke waarden van Haarlemmermeer, vanuit verschillende disciplines, beleefd kunnen worden door een breed publiek van diverse leeftijden en achtergronden. De uitvoering van de manifestatie wordt tot en met 2022 bij Stichting De Karavaan (locatietheater) belegd. De manifestatie wordt gerealiseerd in samenwerking met Haarlemmermeer-museum De Cruquius, het Podium voor Architectuur en het Kunstfort bij Vijfhuizen. Alle instellingen werken samen met diverse partijen en partners - professionals, amateurs en inwoners - vanuit de kracht van het lokale netwerk, cross-over denken en verbondenheid.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het subsidieplafond niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
In deze verdeelregel wordt verstaan onder:
de activiteit moet aantoonbaar bijdragen aan de doelen van het cultuurbeleid zoals opgenomen in de visie van de cultuurnota 2013 – 2030: programmalijnen “Cultuurgebouw als spil in een netwerk van culturele kernen”, “Cultuureducatie en jongerencultuur”, “Landschap en geschiedenis als inspiratiebron” en “Specialiseren en samenwerken in de regio”;
Het exploiteren van een culturele broedplaats in de gemeente Haarlemmermeer.
Het exploiteren van de broedplaats in de volgende historische Stellingonderdelen: Batterij aan de Sloterweg (gelegen aan de Rijnlanderweg), de acht munitiebunkers en twee kazematten. Doel is de gerestaureerde Stellingonderdelen te voorzien van een culturele, kunstzinnige, creatieve en commerciële functie. door een creatief ondernemer. Tot en met 2020 wordt het uitgevoerd door Stichting GinDS met een mogelijke verlenging bij het realiseren van een goed resultaat. De exploitatie vindt plaats op basis van het plan GinDS (dit staat voor: Genie in De Stelling). Dit plan bestaat uit de volgende onderdelen:
Er zijn acht munitiebunkers. In vier munitiebunkers worden zeven ateliers en studio’s gerealiseerd. Hiervoor worden vooral ambachtelijk werkende kunstenaars gevraagd. In de andere vier munitiebunkers dichter bij de Rijksweg A4 worden muziekopslagloodsen gecreëerd. De exploitant zorgt voor de verhuur en het gebruik van de bunkers.
In Batterij aan de Sloterweg komen tentoonstellingsruimtes voor kunst, wetenschappen en ambachtswerk. Het begrip transformatie is hierbij leidend. Onderwerpen kunnen zijn: de geschiedenis van De Stelling, duurzaamheid en watermanagement. De exploitant stelt een tentoonstellingsprogramma samen en draagt zorg voor de uitvoering ervan.
Naast tentoonstellingen wordt er een aantal keren per jaar een cultureel programma georganiseerd in samenwerking met gebruikers van de bunkers en waar mogelijk met de culturele instellingen in Haarlemmermeer. Hierdoor kan de broedplaats beleefd worden en toegankelijk zijn voor een groot publiek. De coördinatie, aansturing en uitvoering hiervan vindt plaats door de exploitant.
Op basis van een offerte voor de uitvoering van de exploitatie van de broedplaats volgens hierboven benoemd plan; onderdeel van de offerte is een tentoonstellings- en activiteitenplan met bijbehorende begroting voor de in de verdeelregel benoemde activiteiten. Maximaal budget € 25.000 inclusief btw.
In deze verdeelregel wordt verstaan onder:
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
4.19 Beheer en exploitatie Honk- en softbalcomplex Hoofddorp
Het optimaal beheren en exploiteren van het Honk- en softbalcomplex Hoofddorp, waarbij de kansen optimaal benut worden om zo een goed mogelijk draaiend (top)sportcomplex te zijn.
Activiteiten die bijdragen aan de doelstelling zijn in ieder geval:
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
De grondslag van de te verlenen subsidie is maximaal het verleende bedrag van het voorgaande jaar (met eventuele inflatiecorrectie).
Nadere eisen/criteria/definities
Er is binnen uw organisatie sprake van eenheid in aansturing en governance. Het bestuur (en toezicht) wordt, voor zover van toepassing, ingericht volgens de Code Goed Sportbestuur, met speciale aandacht voor het volgende: het bestuur kenmerkt zich door effectiviteit in het realiseren van missie, doelstellingen en door de efficiënte besteding van (publieke) middelen.
4.20 Compensatie verhoging onroerendezaakbelasting sportorganisaties
Het compenseren van sportorganisaties die vastgoed in eigendom hebben en/of vastgoed gebruiken en die als doel hebben het faciliteren van een basissport en die organisaties die gemeentelijke sportaccommodaties namens gemeente exploiteren voor basissporten en die door de verhoging van de waarde van het vastgoed een hogere OZB aanslag 2020 dienen te betalen ten opzichte van 2019.
Jaarlijkse subsidie in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2017 en Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2017, eerste wijziging.
Het verschil tussen de aanslag OZB 2020 en de aanslag OZB 2019 plus eventuele inflatiecorrectie.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Subsidieaanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld tot het subsidieplafond is bereikt.
Nadere eisen/criteria/definities
Uw sportvereniging komt in aanmerking voor compensatie van de OZB als:
6.01 Ondersteuning van huurders
Subsidieontvanger treedt op als belangenbehartiger voor huurders, zowel in de sociale als in de particuliere huursector. Dit betreft zowel individuele en collectieve belangen. Zij werken in het lokale en regionale krachtenveld van gemeente(n), huurders- en bewonersorganisaties en woningcorporaties.
Op basis van een activiteitenplan met bijbehorende begroting. Het berekende bedrag mag het eerder voor dezelfde activiteiten berekende bedrag of het subsidieplafond niet overschrijden.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond wordt een subsidiebedrag naar rato van de omvang van de aanvragen verleend.
6.03 Bijdrage huur en retributie gemeentelijk maatschappelijk vastgoed
Het compenseren van maatschappelijke organisaties die gebruik maken gemeentelijk vastgoed en die als doel hebben het faciliteren van activiteiten die uitvoering geven aan ons maatschappelijk beleid en die door de invoering van de kostprijsdekkende huur een hogere huur dienen te betalen
Het verschil tussen de kostprijsdekkende huur/retributie en de huidige, door de gemeente Haarlemmermeer, in rekening gebrachte huur of retributie (kan ook om niet zijn (bijv. bij gebruiksovereenkomsten). De hoogte van de subsidie kan anders zijn als dit in vastgesteld beleid geregeld is.
Regels voor dreigende overschrijding subsidieplafond
Niet van toepassing omdat het te besteden subsidiebedrag gelijk oploopt met de inkomsten uit de huur/retributie.
Nadere definities en voorwaarden
Maatschappelijke organisaties: niet commerciële organisaties met rechtspersoonlijkheid, die als doel hebben het faciliteren van activiteiten die uitvoering geven aan vastgesteld maatschappelijk beleid ten behoeve van inwoners van de gemeente Haarlemmermeer. De activiteiten mogen geen winstoogmerk hebben.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,
de secretaris,
drs. Carel Brugman
de burgemeester,
Marianne Schuurmans-Wijdeven
Bijlage 1 Overzicht subsidieplafonds per verdeelregel voor het subsidiejaar 2022
Bijlage 2 Overzicht wijziging subsidieplafonds per verdeelregel 2021