Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling maatschappelijke opvang Den Haag 2021 |
Citeertitel | Subsidieregeling maatschappelijke opvang Den Haag 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling maatschappelijke opvang Den Haag 2021 |
Geen
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR643067/1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2022 | wijziging | 03-10-2022 | RIS313308 OCW/10394211 | ||
09-07-2021 | 01-07-2021 | 12-10-2022 | nieuwe regeling | 06-07-2021 | RIS309358 OCW/10132644 |
De gemeente Den Haag is verantwoordelijk voor het bieden van voorzieningen en ondersteuning aan dak- en thuislozen die onvoldoende zelfredzaam zijn en zich niet kunnen handhaven in de samenleving. Dit volgt uit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (artikel 2.1.1 en 2.1.2). De gemeente subsidieert maatschappelijke opvang al lange tijd op basis van de Algemene subsidieverordening en het vastgestelde coalitieakkoord 2019-2022 Samen voor de stad. Deze regeling vormt een nieuwe basis voor de subsidiëring van maatschappelijke opvang en heeft tot doel te komen tot een heldere en eenduidige subsidiering van ondersteuning voor kwetsbare burgers.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidieregeling is te voorkomen dat cliënten tegen hun wil op straat verblijven, het bevorderen van een adequate toeleiding van cliënten naar tijdelijke opvang, het bevorderen van integrale hulpverlening en het bijdragen aan herstel van cliënten, het stimuleren van duurzame uitstroom van cliënten naar (begeleid) zelfstandig wonen of naar een voor hen passende woonvorm en het vergroten van maatschappelijke participatie van cliënten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de volgende activiteiten:
a. nachtopvang (categorie A), waarbij het volgende geboden wordt:
1o 365 dagen per jaar een verblijfsplek, minimaal tussen 22.00 en 08.00 uur;
2o voeding, in ieder geval ontbijt en avondmaaltijd;
4o gelegenheid om kleding te wassen; en
5o basisbegeleiding op het gebied van groepsgerichte aansturing met als doelstelling inventarisatie van zorgbehoefte en toeleiding naar opvang en zorg;
b. dagopvang (categorie B), waarbij het volgende geboden wordt:
1o 365 dagen per jaar een verblijfsplek minimaal tussen 8:00 en 17:00 uur;
2o voeding, in ieder geval middagmaaltijd;
4o gelegenheid om kleding te wassen;
5o internetverbinding en faciliteiten voor online toegang en
6o basisbegeleiding op het gebied van groepsgerichte aansturing met als doelstelling inventarisatie van zorgbehoefte en toeleiding naar opvang en zorg;
c. 24-uurshuisvesting voor cliënten uit de regio (categorie C), waarbij het volgende geboden wordt:
1o 24 uur per dag een toegankelijke verblijfsplek bestaande uit minimaal een bed en afsluitbare opbergruimte voor eigendommen, met maximaal 6 personen per kamer;
2o voeding of mogelijkheid om zelf maaltijden te bereiden en te nuttigen;
4o gelegenheid om kleding te wassen;
5o internetverbinding en faciliteiten voor online toegang; en
6o basisbegeleiding en groepsgerichte aansturing met als doelstelling inventarisatie van zorgbehoefte en toeleiding naar zorg en dagbesteding;
d. belangenbehartiging voor dak- en thuislozen (categorie D), waarbij het volgende geboden wordt:
1o deelname aan overleg met gemeente en andere stakeholders;
2o stimuleren medezeggenschap;
3o informeren en motiveren van dak- en thuislozen tot zorgacceptatie door middel van het houden van spreekuren;
4o informeren, attenderen en adviseren van instellingen en gemeenten over dakloosheid op verzoek en op eigen initiatief; en
De activiteiten voor de categorieën A en B worden geboden aan:
a. cliënten uit de regio onder voorwaarde dat zij binnen een week na de eerste aanmelding bij de nacht- of dagopvang over een zorgpas beschikken;
b. cliënten van buiten de regio gedurende een periode van maximaal 4 weken vanaf de eerste aanmelding bij de nacht- of dagopvang.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de kosten voor overhead die meer bedragen dan 22% van de kosten van de subsidiabele activiteiten;
b. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover de BTW teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht;
c. activiteiten die in aanmerking komen voor financiering vanuit andere gemeentelijke of niet gemeentelijke regelingen.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt per aanvrager in 2023 maximaal:
Artikel 1:9 Wijze van verdeling
Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking. De rangschikking geschiedt per categorie, bedoeld in artikel 1:7, en totdat het vastgestelde, voor die categorie geldende subsidieplafond is bereikt.
Voor de categorieën A, B en C worden punten toegekend aan de hand van de volgende criteria:
a. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het aanbieden van de aangevraagde activiteit zoals blijkt uit financiële en inhoudelijke jaarverslagen en gemaakte afspraken met opdrachtgevers:
2o 1 tot en met 4 jaar: 5 punten;
3o minder dan een jaar: 0 punten;
b. de gemiddelde verblijfsduur van cliënten, zoals blijkt uit gegevens van het Dak- en thuislozenloket of aantoonbare ervaringsgegevens, inclusief geanonimiseerde cliëntadministratie tot een jaar terug, van de aanvrager:
1o categorie A of B: 0-8 weken, categorie C: 0-8 maanden: 4 punten;
2o categorie A of B: 8-16 weken, categorie C: 8-12 maanden: 2 punten;
3o categorie A of B: 17 weken of meer, categorie C: 13 maanden of meer: 0 punten;
c. de mate waarin de aanvrager ruimte biedt aan specialistische zorgaanbieders op het terrein van dagbesteding, geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg of verstandelijke beperkingen, zoals blijkt uit werkafspraken:
1o ondertekende werkafspraken zijn gemaakt op alle bovengenoemde terreinen: 2 punten;
2o ondertekende werkafspraken zijn gemaakt op 3 van bovengenoemde terreinen : 1 punt;
3o ondertekende werkafspraken zijn gemaakt op 2 of minder van bovengenoemde terreinen: 0 punten;
d. de mate waarin de aangevraagde bedragen per plek per jaar afgerond op decimalen afwijken van de volgende richtbedragen per categorie: voor categorie A: € 21.000,--, voor categorie B: € 16.000,--, voor categorie C: € 30.000,-- zoals blijkt uit de onderbouwde begroting:
1o het aangevraagde subsidiebedrag is meer dan 5% lager dan richtbedrag: 4 punten;
2o aangevraagde subsidiebedrag is 1 tot en met 5% lager dan richtbedrag: 2 punten;
3o aangevraagde subsidiebedrag is gelijk aan het richtbedrag: 1 punt;
4o aangevraagde subsidiebedrag is hoger dan het richtbedrag: 0 punten;
e. de mate waarin sprake is van een innovatief karakter van de activiteit zoals blijkt uit één of meer van de volgende kenmerken: het betreft een aanbod dat momenteel nog niet aanwezig is in de centrumregio, het aanbod draagt bij aan het scheiden van wonen en zorg en de aanbieder maakt gebruik van locaties en samenwerking met instellingen in de gehele centrumregio:
1o aanvrager voldoet aan alle drie kenmerken: 8 punten;
2o aanvrager voldoet aan één of twee kenmerken: 4 punten;
3o aanvrager voldoet aan geen van de kenmerken: 0 punten;
f. de omvang van de overhead, zoals aangetoond uit de goedgekeurde jaarrekening over het jaar 2019, bedraagt:
Voor categorie D worden punten toegekend aan de hand van de volgende criteria:
a. de mate waarin de aanvrager ervaring heeft met het aanbieden van de aangevraagde activiteit:
2o 1 tot en met 4 jaar: 5 punten;
3o minder dan een jaar: 0 punten;
b. de mate waarin aanvrager beschikt over een relevant netwerk, zoals blijkt uit een aantoonbare samenwerkingsrelatie met de cliënten-vertegenwoordiging van maatschappelijke opvangorganisaties, gespecialiseerde aanbieders, dagbestedingsorganisaties en met straatwerkers en deelname van de aanvrager aan landelijke overleggremia met dak- en thuislozenproblematiek als onderwerp. Dit blijkt uit deelnamelijsten, verslagen van overleggen en op papier vastgelegde samenwerkingsrelaties:
1o uitgebreid en actief netwerk: 8 punten;
2o beperkt netwerk, beperkt actief: 4 punten;
3o zeer beperkt netwerk, sporadisch actief: 0 punten;
c. de mate waarin clienttevredenheidsonderzoeken, niet ouder dan 5 jaar, en bijbehorende scores aantonen dat kwalitatief goede ondersteuning aan cliënten wordt geboden:
1o onderzoek met een gemiddelde score hoger dan 7: 2 punten;
2o onderzoek met een gemiddelde score van 6 of 7: 1 punt;
3o onderzoek met een gemiddelde score lager dan 6: 0 punten.
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als BTW belaste ondernemer is aan te merken;
b. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW;
c. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als belastingplichtige op grond van de vennootschapsbelasting is aan te merken; en
d. gegevens met betrekking tot de criteria als genoemd in artikel 1:9, derde en vierde lid, op basis waarvan een beoordeling gemaakt kan worden ten behoeve van de toekenning van een subsidie.
Hoofdstuk 3 Verplichtingen en betaling
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger voor nacht- of dagopvang stimuleert daklozen een aanvraag voor een zorgpas bij het dak- en thuislozenloket in te dienen binnen 2 werkdagen na aanmelding bij de subsidieontvanger;
b. de subsidieontvanger weigert daklozen die gebruik maken van nacht- of dagopvang wanneer zij een week na aanmelding bij de subsidieontvanger niet in het bezit zijn van een zorgpas;
c. de subsidieontvanger zorgt in het voor nacht- of dagopvang bestemde pand voor een ruimte waar cliënten gespecialiseerde ondersteuning kunnen krijgen van zorgaanbieders;
d. de subsidieontvanger neemt actief deel aan de beheercommissies die in de omgeving van de opvangvoorziening zijn ingesteld;
e. de subsidieontvanger beschikt over een kwaliteitssysteem;
f. de subsidieontvanger voor 24-uurshuisvesting beschikt over:
1o tenminste één algemene gemeenschappelijke ruimte of huiskamer, in of in de nabijheid van de voorziening, die geschikt is voor het ontplooien van gezamenlijke activiteiten van alle bewoners;
2o tenminste één spreekkamer in of in de nabijheid van de voorziening; en
3o woningen in een geclusterde woonvorm die zijn gevestigd op één woonadres als bedoeld in artikel 1.1. van de Wet Basisregistratie Personen of zijn gevestigd op verschillende woonadressen binnen een straal van honderd meter.
Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening verplichten om:
a. een zakelijk zekerheidsrecht aan de gemeente te verlenen of een andere vorm van zekerheidsstelling voor de vorderingen die ontstaan uit vorderingen op grond van 4:57 van de Algemene wet bestuursrecht;
b. de activiteiten van de subsidieontvanger te laten plaatsvinden in of op gemeentelijk vastgoed, voor zover het gemeentelijk vastgoed geschikt is om deze activiteiten uit te oefenen, of daartoe redelijkerwijs geschikt te maken is;
c. het betreffende gemeentelijk vastgoed meervoudig of gezamenlijk te (laten) gebruiken;
d. de huisvesting waarin de activiteiten plaatsvinden, in medegebruik te geven of te verhuren aan andere subsidieontvangers van de gemeente teneinde meervoudig of gezamenlijk gebruik van het betreffende vastgoed te realiseren.
Hoofdstuk 4 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 4:1 Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;
b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV; en
c. een bestuursverklaring over de verantwoording volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model inhoudende dat de verklaring juist en volledig is.
Het inhoudelijk verslag bevat in ieder geval:
a. een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de gerealiseerde activiteiten;
b. een beknopte beschrijving van de uitvoering van de gerealiseerde activiteiten. Uit deze beschrijving moet blijken of en in hoeverre aan de subsidievoorschriften is voldaan;
c. een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de verleningsbeschikking zijn gehaald;
d. een beknopte beschrijving van de mate waarin de in de aanvraag of de verleningsbeschikking geformuleerde doelstellingen zijn gehaald.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert deze subsidieregeling na 1 jaar en daarna om de 2 jaar.
Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie in het Gemeenteblad en werkt terug tot 1 juli 2021. De regeling vervalt op 31 december 2025.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling maatschappelijke opvang Den Haag 2021.