Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2021 |
Citeertitel | Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2021 |
Geen
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR643067/1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2021 | nieuwe regeling | 06-07-2021 | RIS309367 OCW/10135072 |
De Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2021 is gericht op het subsidiëren van organisaties die zich inzetten voor mantelzorgers en senioren in Den Haag. De gemeente Den Haag wil overbelasting van mantelzorgers voorkomen en wil dat zelfstandig wonende senioren een goede kwaliteit van leven ervaren. Doordat organisaties signalen en ervaringen van hun achterban in beeld brengen en expliciet maken en doordat zij zich inzetten voor de belangen van deze doelgroepen wordt de positie van deze doelgroepen versterkt. Op grond van deze subsidieregeling kan subsidie worden aangevraagd voor de belangenbehartiging van één van deze twee doelgroepen.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
vast te stellen de navolgende Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2021:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op het in beeld brengen, expliciet maken en verdedigen van de belangen van mantelzorgers (categorie A):
a. die bestaan uit het informeren, attenderen en adviseren van de gemeente en andere relevante organisaties in Den Haag; en
b. die gebaseerd zijn op signalen en ervaringen van mantelzorgers.
Subsidie wordt tevens verstrekt voor activiteiten gericht zijn op het in beeld brengen, expliciet maken en verdedigen van de belangen van senioren (categorie B):
a. die bestaan uit het informeren, attenderen en adviseren van de gemeente en andere relevante organisaties in Den Haag; en
b. die gebaseerd zijn op signalen en ervaringen vanuit senioren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die belangenbehartiging hebben opgenomen in hun statuten.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur;
b. de verrekenbare BTW over de gesubsidieerde kosten;
c. de kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd;
d. de kosten die naar het oordeel van het college niet in verhouding staan tot de activiteiten;
e. de kosten voor catering en consumpties die meer bedragen dan 10% van de totale kosten van de subsidiabele activiteiten of die meer bedragen dan € 5.000,- per aanvraag.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Een subsidieverlening bedraagt maximaal:
Artikel 1:9 Wijze van verdeling susidies behartiging mantelzorgers (categorie A)
Bij de rangschikking van de aanvragen bedoeld voor activiteiten in categorie A kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. de aanvrager heeft ervaring met het aanbieden van de aangevraagde activiteit zoals blijkt uit financiële en inhoudelijke jaarverslagen:
1o. minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring: 2 punten;
2o. 1 tot 4 jaar aantoonbare ervaring: 1 punt;
3°. minder dan een jaar aantoonbare ervaring: 0 punten;
b. het aantal samenwerkingspartners is hoog:
1o. minimaal 15 samenwerkingsovereenkomsten: 2 punten;
2o. 10 tot 14 samenwerkingsovereenkomsten: 1 punt;
3°. minder dan 10 samenwerkingsovereenkomsten: 0 punten;
c. er wordt samengewerkt met de volgende partners, zoals blijkt uit verslagen van overleggen:
1o. andere belangenbehartigers in Den Haag: 1 punt;
2o. Vereniging Mantelzorg NL gevestigd te Zeist: 1 punt;
d. er wordt een brede doelgroep bereikt:
1o. er is een schriftelijke strategie waaruit blijkt dat mantelzorgers jonger dan 27 jaar bereikt worden: 1 punt;
2o. er is een schriftelijke strategie waaruit blijkt dat mantelzorgers bereikt worden die naast hun werkzaamheden als mantelzorger elders in betaald dienstverband werken voor minimaal 24 uur per week: 1 punt;
3°. er is een schriftelijke strategie waaruit blijkt dat mantelzorgers bereikt worden die zorgen voor een naaste met GGZ-problematiek: 1 punt;
4°. er is een schriftelijke strategie waaruit blijkt dat mantelzorgers met een migratieachtergrond bereikt worden: 1 punt;
e. het bestuur is een afspiegeling van de doelgroep:
1o. bestuursleden wonen in verschillende stadsdelen: 1 punt;
2o. er zijn zowel mannelijke als vrouwelijke bestuursleden: 1 punt;
3°. bestuursleden hebben verschillende culturele achtergronden: 1 punt;
4°. bestuursleden vallen in verschillende leeftijdscategorieën, waarbij in elk van de leeftijdscategorieën 16-40,40-70 en 70+ minimaal één bestuurder valt: 1 punt;
f. er is een schriftelijke strategie voor het vergroten van de bekendheid van de aanvrager onder de doelgroep:1 punt.
Artikel 1:10 Wijze van verdeling subsidies behartiging senioren (categorie B)
Bij de rangschikking van de aanvragen bedoeld voor activiteiten in categorie B kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. de aanvrager heeft ervaring met het aanbieden van de aangevraagde activiteit zoals blijkt uit financiële en inhoudelijke jaarverslagen:
1o. minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring: 2 punten;
2o. 1 tot 4 jaar aantoonbare ervaring: 1 punt;
3°. minder dan een jaar aantoonbare ervaring: 0 punten;
b. het aantal samenwerkingspartners is hoog;
1o. minimaal 15 samenwerkingsovereenkomsten: 2 punten;
2o. 10 tot 14 samenwerkingsovereenkomsten: 1 punt;
3°. minder dan 10 samenwerkingsovereenkomsten: 0 punten;
c. er wordt samengewerkt met de volgende partners, zoals blijkt uit verslagen van overleggen:
1o. ouderenbonden die actief zijn in Den Haag: 1 punt;
2o. andere belangenbehartigers in Den Haag: 1 punt;
3°. een belangenbehartiger voor senioren in Nederland buiten Den Haag: 1 punt;
d. er wordt een brede doelgroep bereikt:
1o. er is een schriftelijke strategie waaruit blijkt dat senioren in alle stadsdelen bereikt worden: 1 punt;
2o. er is een schriftelijke strategie waaruit blijkt dat senioren bereikt worden in de leeftijdscategorieën 65-75 en 75+: 1 punt;
3°. er is een schriftelijke strategie waaruit blijkt dat senioren met een migratie achtergrond bereikt worden: 1 punt;
e. het bestuur is een afspiegeling van de doelgroep:
1o. bestuursleden wonen in verschillende stadsdelen: 1 punt;
2o. er zijn zowel mannelijke als vrouwelijke bestuursleden: 1 punt;
3°. bestuursleden hebben verschillende culturele achtergronden: 1 punt;
4°. bestuursleden hebben zowel een leeftijd die valt in de categorie 65-75 als een leeftijd die valt in de categorie 75+: 1 punt;
f. er is een schriftelijke strategie voor het vergroten van de bekendheid van de aanvrager onder de doelgroep: 1 punt.
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW;
b. de statuten van de rechtspersoon;
c. gegevens met betrekking tot de criteria als genoemd in artikel 1:4, op basis waarvan een beoordeling gemaakt kan worden ten behoeve van de toekenning van een subsidie; en
d. gegevens met betrekking tot de criteria als genoemd in artikel 1:9 of 1:10, op basis waarvan een beoordeling gemaakt kan worden ten behoeve van de toekenning van een subsidie.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10 eerste lid van de ASV, uiterlijk op 14 november.
Hoofdstuk 3 Verplichtingen en betaling
Onverminderd de artikelen 12 en 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. de subsidieontvanger monitort en evalueert minimaal jaarlijks de effectiviteit en impact van de activiteiten;
b.de subsidieontvanger voert structureel periodiek overleg met de partners waarmee een samenwerkingsovereenkomst is opgesteld;
c. de subsidieontvanger meldt de activiteit aan op www.socialekaartdenhaag.nl;
d. de subsidieontvanger levert de juiste informatie ten behoeve van de bekendmaking van de activiteiten op de website www.denhaagmantelzorg.nl.
Hoofdstuk 4 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 4:1 Wijze van verantwoorden
De aanvraag tot vaststelling bevat:
a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;
b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV;
c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.
Het inhoudelijk verslag bevat in ieder geval:
a. een overzicht van de met deze subsidie gerealiseerde activiteiten en een beknopt fotoverslag van de uitvoering van de gerealiseerde activiteiten;
b. een beknopte beschrijving van de mate waarin de resultaten zoals opgenomen in de verleningsbeschikking zijn gehaald;
c. een beknopte beschrijving van de mate waarin de in de verleningsbeschikking opgenomen doelstellingen zijn behaald.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Artikel 5:11 Hardheidsclausule
Het college kan een of meerdere artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van artikelen 1:2 en 1:3, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert de Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2021 in elk geval 2 jaar na inwerkingtreding en vervolgens elke 2 jaar.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling belangenbehartiging mantelzorgers en senioren Den Haag 2021.