Organisatie | Rhenen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Rhenen - Regeling Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2021 |
Citeertitel | Regeling Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Regeling Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2017 wordt ingetrokken
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-07-2021 | nieuwe regels | 29-06-2021 |
Ouders kunnen voor kinderopvang gebruik maken van de reguliere kinderopvangtoeslag. De kinderopvang valt onder de huidige wet Kinderopvang en bevat sinds 2017 ook peuteropvang.
Er zijn gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen, geen of beperkt recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Regeling Kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Het doel van deze regeling is dat kinderen ondersteund worden, die als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. De SMI-regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie.
De gemeenten hebben volledige beleidsvrijheid gekregen van de Rijksoverheid om invulling te geven aan de SMI-regeling. De gemeenten worden in staat gesteld om maatwerk toe te kunnen passen. Vooralsnog is het blijven bieden van maatwerk de reden om de SMI-regeling niet in een wet te verankeren. Minister Asscher heeft een onderzoek uit laten voeren over het inzetten van de SMI-regeling door gemeenten en heeft eind 2016 de toepassing van de regeling geëvalueerd. De uitvoering van deze maatwerk regeling verloopt over het algemeen goed, de kracht van maatwerk moet behouden blijven.
De doelgroep voor de SMI-regeling is:
Gezinnen of alleenstaande ouders die wonen in de gemeente Rhenen. En die geen of beperkt recht hebben op reguliere kinderopvangtoeslag. En op basis van sociaal medische gronden niet in staat zijn om voor de kinderen tot 13 jaar (dan wel laatste groep basisschool) te zorgen. Kinderopvang via de SMI- regeling kan dan een tijdelijke oplossing bieden om de ouders te ontlasten en de ontwikkeling van het kind niet te schaden.
De tegemoetkoming wordt in principe tijdelijk verleend voor 6 maanden, waarbij de periode wordt afgestemd op de acties die worden ondernomen om de opvoed- en opgroeisituatie van het kind structureel te verbeteren. Na 3 maanden vindt een evaluatie plaats. De termijn van 6 maanden kan éénmalig worden verlengd met 3 maanden, als de structurele oplossing nog niet behaald is.
Om aanspraak te kunnen maken op de tijdelijke tegemoetkoming bij sociaal medische indicatie is tijdens een gesprek met de ouder en het Jeugdteam en/of het Sociaal team de leefsituatie goed in kaart gebracht. Ook is er een integraal plan (gezinsplan dan wel ondersteuningsplan) opgesteld waarin helder omschreven is naar welke structurele oplossingen de ouder toewerkt.
Er wordt altijd vastgesteld of er geen andere regelingen, zoals hieronder vermeld, van toepassing zijn:
Recht op Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, zie website Belastingdienst.
Ook ouders met een tijdelijke WLZ-indicatie hebben recht op Kinderopvangtoeslag via de Belastingdienst. Maar op het moment van vaststellen van deze regeling heeft de Belastingdienst dit nog niet praktisch kunnen regelen. Tot die tijd kunnen deze ouders vanuit deze regeling een tegemoetkoming krijgen. (De verwachting is dat de belastingdienst dit vanaf 1 januari 2023 wel geregeld heeft.)
Artikel 4 Tegemoetkoming, eigen bijdrage en opvangkosten
De noodzakelijke omvang van de kinderopvang waarvoor de tegemoetkoming kan worden verleend wordt in samenspraak met de ouder (s) bepaald. De tegemoetkoming wordt verleend voor de periode (max. 9 maanden: 6 maanden plus de optie tot éénmalige verlenging van 3 maanden) en het aantal uur per week gedurende welke de inzet van kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie, noodzakelijk is.
De ouder (s) is een eigen bijdrage verschuldigd. De eigen bijdrage is inkomensafhankelijk en wordt conform de belastingtabel kinderopvangtoeslag berekend. Kan de ouder de eigen bijdrage niet betalen?. Dan hoeft de ouder de eigen bijdrage niet te betalen. De ouder moet dit wel kunnen aantonen door bewijsstukken (bijv. inkomensverklaring belastingdienst) in te leveren. Hieruit moet blijken dat het bruto verzamelinkomen van de ouder en eventuele partner te laag is om zelf de eigen bijdrage te betalen. Te laag is betekent hier: het inkomen is onder het sociaal minimum. De concrete bedragen zijn te vinden op de website van het UWV.
Artikel 5 Aandachtspunten voor het onderzoek regeling sociaal medische indicatie
Artikel 6 Verlening tegemoetkoming
Het college van burgemeester en wethouders neemt binnen acht weken (max. zes weken onderzoek en max. twee weken opstellen beschikking) na ontvangst van alle benodigde gegevens een besluit over de aanvraag. Onvolledig ingediende aanvragen schorten de beslistermijn op, mits de indiener tijdig op de hoogte gesteld wordt de aanvraag te completeren.
In dringende situaties kan de tegemoetkoming alvast voor 6 weken worden uitgekeerd: een spoed-voorschot. In de tussentijd loopt het onderzoek door. Blijkt uit het onderzoek dat het voorschot op de tegemoetkoming onterecht was? Dan betalen de ouders het terug. De budgethouder moet akkoord geven voor dit spoed-voorschot.
Voorbeeld van een spoedsituatie: ouder(s) kunnen door medische situatie hun kind niet zelf opvangen. Ook in het netwerk (familie, buren) is geen tijdelijk opvang mogelijk. Kind moet direct ergens opgevangen worden, maar ouders verwachten de 1e factuur van de kinderopvang niet zelf geheel te kunnen betalen.