Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente haarlem houdende regels omtrent ontheffingverlening voor de milieuzone voor dieselvrachtauto’s

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente haarlem houdende regels omtrent ontheffingverlening voor de milieuzone voor dieselvrachtauto’s
CiteertitelBeleidsregel ontheffingverlening milieuzone dieselvrachtauto’s Haarlem 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-2021nieuwe regeling

22-06-2021

gmb-2021-213472

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente haarlem houdende regels omtrent ontheffingverlening voor de milieuzone voor dieselvrachtauto’s

BESLUIT

 

VASTSTELLEN VAN DE BELEIDSREGEL ONTHEFFINGVERLENING MILIEUZONE DIESEL VRACHTAUTO’S HAARLEM 2022

 

Toelichting

 

In het coalitieprogramma “Duurzaam doen” van de Gemeente Haarlem is de invoering van een milieuzone opgenomen. Daarnaast heeft Haarlem in 2015 de Green deal Zero Emissie Stadslogistiek (GDZES) ondertekend, gericht op realisatie van een emissievrije (oftewel uitstootvrije) stadslogistiek van vracht- en bestelwagens in 2025. Daarvoor is de instelling van een nul-emisssiezone (=zero-emissiezone) per 2025 nodig.

In het collegebesluit “Haalbaarheid en voorkeursscenario milieuzone en nulemissiezone” (nummer 2020/53389) heeft het college aangegeven een voorkeur te hebben voor een milieuzone voor vrachtauto’s (Euro VI) per 2022 in het centraal stedelijk gebied, en het voornemen uitgesproken die per 2025 om te zetten in een nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens.

Om de milieuzone in te voeren, wordt – conform landelijke regelgeving – een verkeersbesluit genomen op basis waarvan per 1 januari 2022 diesel vrachtauto’s met emissieklasse 5 of lager niet meer binnen het centraal stedelijk gebied van Haarlem mogen rijden.

Ter effectuering van dit verkeersbesluit zullen op alle toegangswegen tot de milieuzone verkeersborden (i.c. verkeersbord C22azb met onderbord C22a5) worden geplaatst. Op grond van artikel 87 juncto artikel 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zijn wij bevoegd ontheffing te verlenen voor dit verkeersbesluit. De criteria die wij daarbij hanteren, worden in deze beleidsregel nader uitgewerkt.

 

 

 

Zienswijze

 

Het concept-verkeersbesluit is gepubliceerd in de staatscourant en het concept-ontheffingenbeleid in het gemeente blad. Beide concept-besluiten hebben gedurende een periode van vier weken ter inzage gelegen teneinde belanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken. Op het concept-ontheffingenbeleid zijn twee zienswijzen ingediend, waarvan een inhoudelijk. Het rapport dat verslag doet van deze inspraakprocedure is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Het vat de ingediende zienswijzen samen en geeft de beantwoording van de zienswijzen weer. Ten opzichte van het concept is naar aanleiding van de zienswijzen geen wijziging aangebracht.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

gelet op:

  • -

    de artikelen 62 en 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990,

  • -

    artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht,

besluit vast te stellen de volgende Beleidsregel Ontheffingverlening milieuzone diesel vrachtauto’s Haarlem 2022:

 

Artikel 1  

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

 

  • -

    datum van eerste toelating (DET):

de datum waarop een voertuig in gebruik is genomen zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW (voorheen de ‘Rijksdienst voor het Wegverkeer’);

  • -

    college:

het college van burgemeester en wethouders van Haarlem;

  • -

    emissieklasse:

klasse van uitstoot van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes door een voertuig als bedoeld in de bijlage van het Kentekenreglement;

  • -

    emissieloos voertuig:

voertuig zonder uitlaatemissie van broeikasgassen, verontreinigende gassen en deeltjes;

  • -

    kermis- en circusvrachtauto:  

vrachtauto die feitelijk gebruikt wordt als kermis- en circusvoertuig als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en volgens RVO wordt aangeduid als kermis- en circusvoertuig;

  • -

    milieuzone:

een met verkeersborden afgebakend gebied in het centrum van de gemeente Haarlem dat conform het Ontwerpbesluit invoeren milieuzone en principebesluit nul-emissiezone (Nummer 2021/61291) is aangewezen als milieuzone;

  • -

    RVV:

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    trekker met 4 of meer assen:  

vrachtauto voor exceptioneel transport die oplegger trekker is als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en die beschikt over 4 assen of meer;

  • -

    verhuisauto:

vrachtauto die gebruikt wordt door een

verhuisonderneming en bestemd is voor het vervoeren van inboedels en door RVO is aangeduid als verhuisauto;

  • -

    voertuighouder:

degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande, dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens, als houder wordt aangemerkt degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van de aanvraag in het register was ingeschreven, dan wel degene die met schriftelijke bewijsstukken kan aantonen dat het motorvoertuig op het moment van de aanvraag nog voor tenminste drie maanden aan hem ter beschikking is gesteld door een instantie die is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • -

    voorrangsvoertuig:

motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29 van het RVV.

  • -

    vrachtauto voor exceptioneel transport: 

vrachtauto voor exceptioneel transport als bedoeld in artikel 1, onder c, van het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer

  • -

    vrachtauto:

Voertuig met de voertuigcategorie N2 of N3, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg en dat blijkens het kentekenregister een vrachtauto is.

Hoofdstuk 1. Dagontheffingen

Artikel 2. Dagontheffing voor vrachtauto’s

  • 1.

    Het college kan voor een vrachtauto met emissieklasse 5 of lager maximaal twaalf maal per kalenderjaar een dagontheffing verlenen.

  • 2.

    Aan vrachtauto’s voor exceptioneel transport en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger zal deze dagontheffing standaard worden verleend, mits bij de aanvraag om ontheffing een bewijsstuk van de ontheffing van de RDW voor exceptioneel transport gevoegd is.

  • 3.

    Het college verleent de dagontheffing per kenteken, telkens voor de duur van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt 30 uur later om 06:00 de volgende dag.

Hoofdstuk 2. Langdurige ontheffingen

Artikel 3. Ontheffing in verband met de levertijd van een emissieloos voertuig

  • 1.

    Het college kan voor een diesel vrachtauto met emissieklasse 5 of lager een ontheffing verlenen, indien de aanvrager dit voertuig vervangt door een emissieklasse 6 of emissieloos voertuig dat nog niet geleverd is.

  • 2.

    Bij de aanvraag overlegt de aanvrager ten minste een bewijs van aankoop in de vorm van een opdrachtbevestiging, met de verwachte levertijd van het aangekochte voertuig.

  • 3.

    Indien de ontheffingsaanvraag wordt ingediend in afwachting van een leasevoertuig, dient de leaseperiode langer te zijn dan een jaar.

  • 4.

    Het college verleent de ontheffing voor de duur van de levertijd plus één maand, met een maximum van twaalf maanden.

Artikel 4. Ontheffing in verband met de continuïteit van een onderneming

Voor een vrachtauto met emissieklasse 5 of lager kan een ontheffing worden aangevraagd door een onderneming die beschouwd kan worden als hoofdgebruiker, indien wordt aangetoond dat de continuïteit van die onderneming dit noodzakelijk maken. Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing wegen wij in ieder geval de navolgende belangen:

  • -

    de noodzaak voor de ondernemer om met het betreffende voertuig in de zone te moeten zijn;

  • -

    de voorhanden zijnde alternatieven;

  • -

    de financiële mogelijkheden van de ondernemer; en

  • -

    de te verwachten duur en frequentie van het binnentreden van de milieuzone.

De ontheffing op basis van dit artikel kan maximaal drie keer worden verleend voor telkens maximaal één jaar.

Artikel 5. Ontheffing voor bijzondere voertuigen

Er wordt ontheffing verleend voor de volgende categorieën bijzondere voertuigen (vrachtauto’s) met een DET van 12 jaar of jonger:

  • -

    kermis- en circusvrachtauto’s

  • -

    Trekker met 4 of meer assen,

  • -

    verhuisauto’s

  • -

    vrachtauto’s met een laadkraan met hefvermogen van 35 ton of meer.

Artikel 6. Ontheffing voor RVV-vrijgestelde voertuigen

  • 1.

    Het college verleent ontheffing voor voorrangsvoertuigen die op grond van het RVV zijn vrijgesteld, of voertuigen die op grond van artikel 147 van de Wegenverkeerswet voor bord C22a zijn vrijgesteld.

  • 2.

    Het college neemt een aanvraag voor deze ontheffing in behandeling, indien de aanvrager ten minste een kopie van het hiertoe verstrekte vrijstellingsbewijs overlegt.

  • 3.

    Het college verstrekt een ontheffing als bedoeld in dit artikel voor de periode van drie jaar.

Hoofdstuk 3. Overige bepalingen

Artikel 7. Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen kan het college een of meer artikelen van deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van de aanvrager van een ontheffing leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 8. Diverse bepalingen

  • 1.

    Aan een ontheffing die is verleend op grond van dit ontheffingenbeleid, kan het college voorwaarden of beperkingen stellen.

  • 2.

    Het college trekt de ontheffing in, indien:

    • a.

      de houder ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt;

    • b.

      de houder de aan de vergunning verbonden voorschriften of beperking niet nakomt.

  • 3.

    Vrachtwagens (aanschaf, huur, lease) van ondernemingen die zich na 31 december 2021 in het gebied van de milieuzone 2022 hebben gevestigd, komen niet in aanmerking voor een ontheffing.

  • 4.

    Vrachtwagens met een datum tenaamstelling na 31 december 2021 van ondernemingen gevestigd in het gebied van de milieuzone 2022 komen niet in aanmerking voor een ontheffing.

  • 5.

    Aanvragen van ondernemingen die na 31 december 2021 hun werkzaamheden in Haarlem zijn begonnen met een vrachtauto worden afgewezen.

  • 6.

    Aanvragen van ondernemingen die al werkzaam zijn in Haarlem en na 31 december 2021 een vrachtauto kopen die niet voldoet aan de eisen van de milieuzone komen niet in aanmerking voor de ontheffing.

Artikel 9. Inwerkingtreding

De Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone diesel vrachtauto’s Haarlem 2022 treedt in werking met ingang van 1 juli 2021.

Artikel 10. Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel ontheffingverlening milieuzone diesel vrachtauto’s Haarlem 2022.

Haarlem,

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

de burgemeester,

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

Voor vrachtauto’s die niet aan de toegangsvoorwaarden voldoen maar slechts incidenteel in de milieuzone hoeven te zijn, kan op aanvraag aan voertuighouders maximaal twaalf keer per jaar een dagontheffing worden verleend. Dit voorkomt dat een bedrijf voor incidentele bezoeken aan de milieuzone moet investeren in een nieuw voertuig. Dagontheffingen beslaan een periode van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag (30 uur).

Aan vrachtauto’s voor exceptioneel transport en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger zal deze dagontheffing standaard worden verleend, mits bij de aanvraag om ontheffing een bewijsstuk van de ontheffing van de RDW voor exceptioneel transport gevoegd is.

 

Artikel 3

Het college wil voertuigeigenaren stimuleren om hun eigen voertuig of wagenpark te verschonen, door de vervanging van hun huidige vervuilende voertuig door een emissieklasse 6 of emissieloos voertuig. Daarom wordt aan hen de mogelijkheid geboden om een ontheffing van maximaal twaalf maanden voor het huidige voertuig aan te vragen, voor de duur van de levertijd van een schoner of emissieloos alternatief.

 

Artikel 4

Indien twaalf dagontheffingen per jaar niet volstaan en aanvrager geen andere alternatieven heeft, kan in verband met de continuïteit van een onderneming een langdurige ontheffing worden aangevraagd. Beoordeling van de aanvraag geschiedt aan de hand van de situatie en omstandigheden van de ‘hoofdgebruiker’ van het voertuig. Dat is de onderneming die het betreffende voertuig daadwerkelijk gebruikt op grond van aanschaf, lease of huur.

 

Artikel 5

In de milieuzone worden vanaf 1 januari 2022 geen vrachtauto’s toegelaten die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van:

  • a.

    kermis- en circusvrachtauto’s, trekkers met 4 of meer assen, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer, en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger.

  • b.

    Voor de onder a genoemde vrachtauto’s geldt dat zij vanaf 1 januari 2022 in de milieuzone worden toegelaten, met dien verstande dat geen ontheffing wordt verleend voor de periode na het verstrijken van 13 jaar na de datum van eerste toelating.