Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels Wet Bibob 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2021 | aanhef, artikel 2.1, | 30-11-2021 | |||
02-07-2021 | 08-12-2021 | nieuwe regeling | 18-05-2021 | Regelgevingregister 2021, nr. 1.34 |
De Burgemeester en het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Tiel, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Overwegende, dat de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) hen beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;
Gelet op het bepaalde in de Wet bevordering integriteitsbepalingen door het openbaar bestuur, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, de bepalingen uit de Alcoholwet, de bepalingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Tiel, de bepalingen uit de wet op de kansspelen en de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht, de bepalingen uit de vigerende Huisvestingsverordening Tiel;
Besluiten vast te stellen de volgende:
Beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2021.
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidslijn wordt verstaan onder:
Betrokkene: de aanvrager van een beschikking, de houder van een vergunning, de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een vastgoedtransactie is aangegaan of zal worden aangegaan, de gegadigde die wil deelnemen aan een aanbestedingsproces, de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een overheidsopdracht is of zal worden gegund, de onderaannemer.
Eigen onderzoek: de wijze van behandelen van een aanvraag waarbij met toepassing van de wet door het bestuursorgaan wordt beoordeeld of er redenen aanwezig zijn om de aanvraag te weigeren, respectievelijk de beschikking in te trekken of te beëindigen, daaraan voorschriften te verbinden dan wel een advies bij het Bureau aan te vragen.
Bibob-toets: de wijze van behandelen van een aanvraag waarbij door het bestuursorgaan volgens deze beleidsregels wordt beoordeeld of er redenen, ontleend aan de Wet Bibob, aanwezig zijn om de vergunning te weigeren respectievelijk de beschikking of opdracht in te trekken dan wel een advies aan te vragen.
Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen.
De toepassing van de wet zal door het bestuursorgaan op de hieronder aangeduide beschikkingen op de volgende wijze plaatsvinden:
De toepassing van een Bibob-toets op de beschikkingen zoals genoemd in artikel 2.1 lid 2 blijft beperkt tot de aanvragen die vallen onder de risicocategorieën zoals opgenomen in bijlage 1. Het bestuursorgaan kan besluiten een Bibob-toets voor aanvragen die vallen onder de risicocategorieën als opgenomen in bijlage 1 achterwege te laten indien:
Het bestuursorgaan kan een Bibob-toets uitvoeren bij aanvragen voor evenementenvergunningen als bedoeld in artikel 2:25 van de vigerende Algemene plaatselijke verordening Tiel. Onverminderd het bepaalde in artikel 4.2 kan de burgemeester kan specifiek ten aanzien van evenementen een indicatorenlijst vaststellen.
Het bestuursorgaan kan een Bibob-toets uitvoeren met betrekking tot een aanvraag om een vergunning voortvloeiend uit artikel 8, eerste lid, 21 en 22 van de vigerende Huisvestingswet. Het betreft dan de aanvragen om een omzettingsvergunning, onttrekkingsvergunning en de kadastrale splitsingsvergunning.
Artikel 2.1a Toepassing in bijzondere situaties bij aanvragen voor een beschikking
Bovendien zal een Bibob-toets plaatsvinden als bij navraag door het bestuursorgaan bij het Landelijk Bureau Bibob blijkt, dat tegen de aanvrager van een beschikking, in de afgelopen twee jaar een advies is uitgebracht of een adviesaanvraag in behandeling is genomen bij het Bureau, tenzij uit dat onderzoek is gebleken dat er geen sprake was van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij reeds verleende beschikkingen
Het bestuursorgaan kan de wet toepassen met betrekking tot reeds verleende beschikkingen indien:
Artikel 2.2a Weigering invullen vragenformulier
Bij een weigering om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren, zullen allereerst de daartoe gestelde regels van de Algemene wet bestuursrecht toegepast worden. Bij volharding zal de weigering worden beschouwd als een ernstige mate van gevaar als genoemd in artikel 4 jo 3 van de Wet Bibob. De verstrekte vergunning zal als gevolg daarvan worden ingetrokken.
Artikel 2.3 Toepassingsbereik bij subsidies
Het bestuursorgaan kan de wet toepassen met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de algemene subsidieverordening van de gemeente Tiel.
Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties
Het bestuursorgaan kan de wet toepassen met betrekking tot vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is. Bij de start van onderhandelingen daartoe, zal de het bestuursorgaan de wederpartij ervan in kennis stellen dat een Bibob-onderzoek deel kan uitmaken van de procedure.
In de te sluiten overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst indien en zodra er een gevaar dreigt als bedoeld in de wet.
Een Bibob-onderzoek wordt in beginsel beperkt tot de gevallen, die een of meerdere van onderstaande kenmerken hebben:
Het besluit tot uitvoering van het Bibob-toets kan daarnaast ook gebaseerd zijn op:
Indien de Bibob-procedure niet is afgerond voor het sluiten van de overeenkomst, wordt hieromtrent een ontbindende of opschortende voorwaarde opgenomen.
Artikel 3.2 Toepassingsbereik bij aanbestedingen
Het bestuursorgaan kan de Wet Bibob ten aanzien van een gegadigde of onderaannemer in de zin van de wet, toepassen bij overheidsopdrachten die openbaar moeten worden aanbesteed. Deze aanbesteding vindt plaats conform de geldende richtlijnen van de gemeente Tiel, voor aanbesteden van werken, diensten en leveringen.
Een besluit tot uitvoering van een Bibob-onderzoek zal daarnaast ook plaatsvinden indien:
In de in deze beleidslijn bepaalde gevallen, zal betrokkene, naast de gebruikelijke aanvraagformulieren, de Bibob-vragenformulieren dienen in te vullen en inleveren bij het bestuursorgaan. Daarbij dienen ook de documenten te worden gevoegd, die in deze vragenformulieren zijn vermeld en/of bij de uitreiking van de formulieren door of namens het bestuursorgaan zijn genoemd. De Bibob-vragenformulieren bevatten in elk geval de in artikel 30, tweede lid van de Wet Bibob genoemde vragen en aanvullende vragen die het bestuursorgaan zo goed mogelijk in staat stellen om het eigen onderzoek te kunnen verrichten.
In geval de aanvraag betrekking heeft op een nieuwe beschikking, maken de Bibob-vragenformulieren onderdeel uit van deze aanvraag.
Alvorens het eigen onderzoek naar het zich voordoen van weigeringsgronden als bedoeld in artikel 3 van de wet wordt gestart, zal een aanvraag eerst beoordeeld worden conform de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de reguliere weigeringsgronden vanuit de onderliggende regelgeving van de desbetreffende vergunning.
Het daarop aansluitende eigen onderzoek naar het zich voordoen van de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 3 van de wet bestaat uit een tweetal stappen:
Het onderzoek behelst in ieder geval de controle en analyse van:
De Bibob-gronden vormen een aanvulling op de reeds bestaande mogelijkheden om een vergunning te weigeren of in te trekken. Het bevoegd gezag zal echter altijd eerst de bestaande weigerings- en intrekkingsgronden onderzoeken en, zo mogelijk, toepassen.
Wanneer het Bibob-vragenformulier niet volledig wordt ingevuld, wordt de aanvraag op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling gesteld indien dit gebrek een deugdelijk onderzoek van de aanvraag - op zowel reguliere als Bibob-aspecten – in de weg staat.
Een weigering om gevraagde extra informatie aan te leveren dan wel onvolledig aan te leveren leidt tot het buiten behandeling stellen van de nieuwe aanvraag dan wel tot intrekking van de reeds verstrekte vergunning.
Bij de uitvoering van het eigen onderzoek kan informatie worden ingewonnen bij het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC). Ook kan het bestuursorgaan zich desgewenst door het RIEC laten adviseren. Het RIEC is gemandateerd en gemachtigd om zo nodig namens het college, de burgemeester of de gemeente Tiel onderzoek te verrichten en inlichtingen in te winnen.
Als het bestuursorgaan op basis van het eigen onderzoek in het kader van de Wet Bibob genoeg informatie heeft kunnen vergaren om een goede afweging te kunnen maken over de mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob, kan het de vergunning verlenen, weigeren, intrekken of onder voorwaarden verlenen.
Aanvullend op de controle en analyse van de (extra) verstrekte informatie als hiervoor genoemd, kan een advies bij het Landelijk Bureau Bibob worden gevraagd indien:
Een toetsing aan de wet met behulp van een advies van het Bureau geldt in beginsel als een uiterst middel om de integriteit van een betrokken (rechts)persoon te controleren. Hierbij moet het bevoegd gezag de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit in acht nemen.
Deze eisen brengen mee dat het bevoegd gezag eerst, zoals hierboven is uitgewerkt, gebruik moet maken van de eigen instrumenten. Voorts moet het vragen van een advies evenredig zijn gelet op de mate van gevaar en de ernst van de strafbare feiten.
Bij een 'mindere mate van gevaar' dat de (aangevraagde) vergunning wordt gebruikt voor het plegen van strafbare feiten en witwaspraktijken kan het bevoegd gezag extra voorwaarden aan de vergunning verbinden. Deze voorwaarden dienen gerelateerd te zijn aan het voorkomen van het gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
De burgemeester en het college stellen een indicatorenlijst vast aan de hand waarvan de noodzaak tot het instellen van een toets mede kan worden bepaald (bijlage 2).
Artikel 4.3 Uitbreiding reguliere aanvraagformulieren (pre-scan)
Ten behoeve van het gestelde in artikel 4.2 kan het bestuursorgaan de reguliere aanvraagformulieren uitbreiden of aanvullen met Bibob-gerelateerde vragen.
Paragraaf 5: Slotbepaling en invoering
Deze beleidsregels worden aangehaald als "Beleidsregels Wet Bibob 2021" en zijn door de Burgemeester respectievelijk het college van Burgemeester en Wethouders vastgesteld op 18 mei 2021.
De Beleidsregels Wet Bibob 2021 treden in werking op de dag na bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de op 1 mei 2017 vastgestelde Beleidsregels Wet Bibob 2017. De beleidsregels worden bekendgemaakt op www.overheid.nl.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 mei 2021,
de gemeentesecretaris,
L. Busschops
de Burgemeester,
H. Beenakker
De Bibob-toets zal niet worden toegepast, indien de aanvraag afkomstig is van (semi) overheidsinstanties of rechtspersonen met een overheidstaak.
Het bestuursorgaan voert ter beoordeling van een aanvraag om een vergunning of bij her-controle op verleende vergunningen eerste screening uit. Voor zover er op basis van deze eerste screening vragen bestaan over de integriteit van de ondernemer en/of onderneming, dan wordt een Bibob-onderzoek uitgevoerd. Ter ondersteuning van dit onderzoek heeft het Landelijk Bureau Bibob onderstaande indicatorenlijst samengesteld. Deze maakt onderdeel uit van de Beleidsregels Wet Bibob 2021. In deze indicatorenlijst zijn de indicatoren ondergebracht in de “bedrijfsstructuur”, “financiering”, “omstandigheden in de persoon van de aanvrager” en “algemeen geldende en beleidsindicatoren”. Verder is binnen deze categorieën een onderverdeling gemaakt naar de (plaats van) de inrichting of organisatie, de persoon van de aanvrager of exploitant en de categorie overig.
Aanvraagindicatoren voor de (horeca-)inrichtingen
Als er één of meer vragen met ja beantwoord zijn, kan de behandelend ambtenaar, al dan niet in overleg met de Bibob-coördinator, bepalen of het nodig is om deze aanvraag verder te onderzoeken. Vragen in deze checklist kunnen niet van toepassing zijn op sommige aanvragen.
Bij aanvragen voor evenementen is niet standaard een Bibob vragenformulier vereist. Indien echter een of meer van onderstaande indicatoren van toepassing zijn kan in overleg met de Bibob-coördinator worden besloten aanvrager alsnog een Bibob vragenformulier te laten invullen.
Aanvraag indicatoren voor evenementen