Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hof van Twente

Reglement Burgerlijke Stand 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHof van Twente
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand 2021
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand Hof van Twente 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerpReglement Burgerlijke Stand Hof van Twente 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
  2. Besluit burgerlijke stand 1994

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Burgerlijk Wetboek (boek 1)

Besluit burgerlijke stand 1994

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202101-01-2021nieuwe regeling

15-12-2020

gmb-2021-212317

172018

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente,

gelet op het bepaalde in de artikelen 16 en 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de

artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand;

 

besluiten

 

vast te stellen het REGLEMENT HOUDENDE BEPALINGEN TEN AANZIEN VAN DE

AMBTENAREN VAN DE BURGELIJKE STAND, DE BUITENGEWOON AMBTENAREN

VAN DE BURGERLIJKE STAND, DE VOLTREKKING VAN HUWELIJKEN EN DE

OPENSTELLING VAN HET BUREAU VAN DE BURGERLIJKE STAND.

 

 

 

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Het reglement verstaat onder:

1. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

2. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994.

3. trouwlocatie: de locatie waar een huwelijk plaatsvindt.

4. het college: het college van burgemeester en wethouders van Hof van Twente.

5. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van

een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college.

6. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de

gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in

gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders

(artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

7. gemeentehuis: het gemeentehuis gelegen aan De Höfte 7 te Goor.

8. trouwlocaties: alle locaties binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Hof van

Twente met inachtneming van dit reglement.

 

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke

stand

1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

a. ambtenaren in dienst van de gemeente Hof van Twente, werkzaam bij de afdeling

publiekscentrum.

b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

 

Artikel 3 Aanwijzingsperiode (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in de arbeidsovereenkomst te

bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen

gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het

aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

3. De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de

periode van één dag betreft:

 de voltrekking van een specifiek huwelijk.

 de voltrekking van een huwelijk door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke

stand aangewezen voor de periode van één dag, vindt onbezoldigd plaats.

 de aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de

periode van één dag, vindt slechts plaats als hij/zij aangewezen is als buitengewoon

ambtenaar van de burgerlijke stand of ambtenaar van de burgerlijke stand in een

andere Nederlandse gemeente en nog actief de taken van een (buitengewoon)

ambtenaar van de burgerlijke stand uitvoert.

 

Artikel 4 Locatie burgerlijke stand

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke

stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, dan wel op een trouwlocatie. De

ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun

wettelijke taken verrichten.

 

Artikel 5 Kosteloze voltrekking van een huwelijk

Twee maal per week wordt er gelegenheid gegeven tot kosteloze voltrekking van een

huwelijk.

1. De ceremonie vindt plaats in een spreekkamer in het gemeentehuis.

2. Behalve het bruidspaar worden alleen de getuigen (minimaal 2/maximaal 4) toegelaten

bij de ceremonie.

3. De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

a. de tijdstippen voor de kosteloze ceremonie zijn iedere maandag om 09.00 uur en

09.15 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen

feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen.

b. de ceremonie duurt maximaal 10 minuten.

c. er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van

de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.

d. er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de

burgerlijke stand.

e. er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

 

Artikel 6 Voltrekking van een huwelijk met een eenvoudige ceremonie

(Budgethuwelijk)

Twee maal per week wordt er gelegenheid gegeven tot voltrekking van een huwelijk met een

eenvoudige ceremonie.

1. De eenvoudige ceremonie vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis.

2. De randvoorwaarden bij de eenvoudige ceremonie zijn:

a. de tijdstippen voor de eenvoudige ceremonie zijn iedere donderdag om 14.30 uur en

15.00 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen

feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen.

b. de ceremonie duurt maximaal 20 minuten.

c. er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van

de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.

d. er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de

burgerlijke stand.

e. er wordt een standaard toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

 

Artikel 7 Aangewezen locaties

1. Als vaste trouwlocatie van de gemeente Hof van Twente is aangewezen het

gemeentehuis in Goor.

2. De gemeenteraad heeft bij besluit van 24 september 2013 onder voorwaarden de gehele

gemeente Hof van Twente aangewezen als trouwlocatie. Een trouwlocatie moet voldoen

aan de in artikel 8 genoemde voorwaarden.

 

Artikel 8 Voorwaarden locatie voor gebruik als trouwlocatie

1. Het huwelijk mag niet worden voltrokken:

a. in een nog daarvoor in gebruik zijnde gebedshuis.

b. op een kerkhof.

c. in een bordeel.

d. in een luchtvaartuig dat is opgestegen.

e. in een vaartuig dat niet is afgemeerd.

f. op een locatie die in strijd is met de openbare orde en veiligheid en de goede zeden,

dit ter beoordeling van de leidinggevende van de afdeling publiekszaken.

2. Het gebruik van een locatie als trouwlocatie is pas toegestaan als uiterlijk 8 weken voor

de voltrekking van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap een schriftelijke of

digitale melding is gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze melding

bevat tenminste de vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of

partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking van het huwelijk of de registratie van het

partnerschap en het adres van de locatie.

3. Een trouwlocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt tenminste verstaan:

a. de aanwezigheid van tafels en stoelen.

b. de aanwezigheid van een lessenaar/katheder.

c. voldoende verlichting in de ceremonieruimte.

d. een aparte ruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand om

zich te verkleden.

e. de aanwezigheid van een toilet.

4. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van de

trouwlocatie.

5. De voltrekking van een huwelijk is openbaar. De locatie moet gedurende de ceremonie

toegankelijk zijn voor iedereen.

6. De trouwlocatie moet voldoen aan de algemene eisen van openbare orde en veiligheid.

7. Het bruidspaar of de partners zijn zelf verantwoordelijk voor het borgen van de veiligheid.

Ook de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet

gewaarborgd zijn.

8. De gemeente Hof van Twente is niet verantwoordelijk voor schade ontstaan tijdens of

voortvloeiend uit de voltrekking van het huwelijk op de locatie. De (buitengewoon)

ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijke vertegenwoordiger en

uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand laten komen van het huwelijk.

9. Het bruidspaar is verantwoordelijk voor de ontvangst en begeleiding van de gasten en

verdere gang van zaken op de trouwlocatie. De kosten daarvoor komen voor rekening

van het bruidspaar.

10. Er moet een uitwijkmogelijkheid zijn voor als bijvoorbeeld de weersomstandigheden niet

goed zijn.

11. De verantwoordelijkheid van de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij het

bruidspaar dan wel de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie.

12. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het huwelijk

niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

 

Artikel 9 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand

De leidinggevende van de afdeling publiekszaken waar het bureau burgerlijke stand in de

organisatie van de gemeente Hof van Twente is ondergebracht, is belast met de leiding van

het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 10 Openstelling bureau burgerlijke stand

1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor de voltrekking van

een huwelijk:

a. in een spreekkamer in het gemeentehuis te Goor voor kosteloze voltrekkingen van

huwelijken op maandag om 09.00 uur en 09.15 uur;

b. in de raadzaal van het gemeentehuis te Goor voor de voltrekking van een huwelijk op

maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur, mits de raadzaal niet is

vastgelegd voor andere activiteiten;

c. op een trouwlocatie voor de voltrekking van een huwelijk op maandag tot en met

zondag gedurende het gehele etmaal;

d. voor de overige werkzaamheden: in het gemeentehuis te Goor, waar wordt

aangesloten bij de openingstijden van de publieksbalie.

2. De interval tussen twee huwelijksvoltrekkingen bedraagt:

a. op de in artikel 6, eerste lid genoemde locatie 30 minuten;

b. op de in artikel 10, eerste lid onder a genoemde locatie 15 minuten;

c. op de in artikel 10, eerste lid onder b genoemde locatie tenminste een uur;

3. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende en daarmee

gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet en op

andere door het college aangewezen dagen.

4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau regulier gesloten is

voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande

bekendmaking, te bepalen uren.

5. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende gedaan

aan het college, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien de

belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden

gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

6. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid

aangegeven uren.

 

Artikel 11 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van

toepassing op het geregistreerd partnerschap en het registreren van het partnerschap. De

bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in

een huwelijk.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

1. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2021.

2. Het reglement burgerlijke stand 2016 wordt per 1 januari 2021 ingetrokken.

 

Artikel 13 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement burgerlijke stand 2021.

 

 

Burgemeester en wethouders van Hof van Twente,

de secretaris, de burgemeester,

drs. D. Lacroix drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel MPM