Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Heerlen - Beleidsregels van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen inzake de ontheffing voor het passeren van bussluizen (Beleidsregels 'Passeren van bussluizen') |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Passeren van bussluizen |
Geen
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2021 | Nieuwe regeling | 29-06-2021 | OBM-21000136 |
In deze beleidsregels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Een infrastructurele maatregel dat gekenmerkt wordt in de vorm van ofwel een verzinkbare paal of een vierkant gat in het wegdek met een dusdanige breedte dat een gemiddelde personenauto er niet overheen kan rijden ofwel een camerabewakingssysteem. Een bussluis is aangegeven met verkeersborden C1 van het RVV 1990.
Een aanvraag om ontheffing voor het passeren van een bussluis met een motorvoertuig moet schriftelijk bij het college van B&W worden ingediend met gebruikmaking van het door het college van B&W vastgestelde formulier. Dit formulier is online beschikbaar via de site van de Gemeente Heerlen (www.heerlen.nl) of bij Publiekszaken (Stadhuis).
Artikel 4 Voorschriften verbonden aan de ontheffing
Aan een ontheffing kunnen voorschriften worden verbonden die strekken tot bescherming van het belang van het verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid van de wijk Meezenbroek-Schaesbergerveld-Palemig (MSP), een goede handhaving van de wegenverkeerswetgeving en de daarop gebaseerde besluiten, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Artikel 5 Intrekkings- en wijzigingsgronden
Artikel 6 Vaste ontheffingen voor bijzondere situaties
Aan bewoners van de Leenhofstraat kan een vaste ontheffing worden verleend voor het passeren van de bussluis om een goede bereikbaarheid van/vanuit Heerlen-centrum te allen tijde te garanderen. Een ontheffing voor bewoners is voor één kalenderjaar geldig en wordt automatisch telkens met een jaar verlengd, zolang de bewoner voldoet aan de criteria voor het verkrijgen van de ontheffing.
Houders van individuele zorgontheffingen die conform artikel 3 c van de “Beleidsregel parkeerontheffingen voor vergunninghou-dersplaatsenen parkeerapparatuurplaatsen” aan de huisarts, verpleegkundig specialist en/of verloskundige zijn versterkt, kunnen zonder extra ontheffing gebruik maken van de bussluizen. Ze dienen hiervoor wel hun kenteken door te geven. Indien men kan aantonen dat men patiënten heeft in Heerlen, komen personen met de voornoemde functies uit heel Parkstad Limburg voor een ontheffing in aanmerking.
4. Aan reinigingsdiensten (veegwagens) en gladheidsbestrijders (RD4 of namens RD4) die verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de openbare ruimte of voor de bestrijding van de gladheid van 00.00 – 24.00 uur ten behoeve van het schoonhouden van de openbare ruimte ter plaatse van de bussluis óf het preventief of curatief bestrijden van de gladheid ter plaatse van de bussluis.
Aan lijnbussen van het vervoersbedrijf dat op dat moment concessiehouder is kan een vaste ontheffing worden verleend binnen de uren cf. de vastgestelde dienstregeling. Deze ontheffing dient om een goede dienstverlening te garanderen mits de bussluis vervat zit in de route van één of meerdere buslijnen.
1a. Aan gemeentelijke handhavers voor zover zij een openbare functie uitoefenen kan een vaste ontheffing worden verleend voor het passeren van de bussluis van 00.00 tot 24.00 uur.
1b .de onder a genoemde diensten zijn duidelijk herkenbaar in gemeentelijke voertuigen.
Aan reinigingsdiensten (veegwagens) en gladheidsbestrijders (RD4 of namens RD4) die verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de openbare ruimte of voor de bestrijding van de gladheid van 00.00 – 24.00 uur, ten behoeve het schoonhouden van de openbare ruimte ter plaatse van de bussluis óf het preventief of curatief bestrijden van de gladheid ter plaatse van de bussluis.
Aan lijnbussen van het vervoersbedrijf dat op dat moment concessiehouder is kan een vaste ontheffing worden verleend binnen de uren cf. de vastgestelde dienstregeling. Deze ontheffing dient om een goede dienstverlening te garanderen mits de bussluis vervat zit in de route van één of meerdere buslijnen.
Aan reinigingsdiensten (veegwagens) en gladheidsbestrijders (RD4 of namens RD4) die verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de openbare ruimte of voor de bestrijding van de gladheid van 00.00 – 24.00 uur, ten behoeve het schoonhouden van de openbare ruimte ter plaatse van de bussluis óf het preventief of curatief bestrijden van de gladheid ter plaatse van de bussluis.
Aan lijnbussen van het vervoersbedrijf dat op dat moment concessiehouder is kan een vaste ontheffing worden verleend binnen de uren cf. de vastgestelde dienstregeling. Deze ontheffing dient om een goede dienstverlening te garanderen mits de bussluis vervat zit in de route van één of meerdere buslijnen.
Aan reinigingsdiensten (veegwagens) en gladheidsbestrijders (RD4 of namens RD4) die verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van de openbare ruimte of voor de bestrijding van de gladheid van 00.00 – 24.00 uur, ten behoeve het schoonhouden van de openbare ruimte ter plaatse van de bussluis óf het preventief of curatief bestrijden van de gladheid ter plaatse van de bussluis.
Aan lijnbussen van het vervoersbedrijf dat op dat moment concessiehouder is kan een vaste ontheffing worden verleend binnen de uren cf. de vastgestelde dienstregeling. Deze ontheffing dient om een goede dienstverlening te garanderen mits de bussluis vervat zit in de route van één of meerdere buslijnen.
Bij bepaalde omstandigheden dienen gladheidsbestrijders en treinvervangend busvervoer ingezet te worden. Aangezien het extern vracht-/busverkeer betreft en er op voorhand geen kennis is over welke voertuigen ingezet worden, kan in dit geval onmogelijk het juiste kenteken geregistreerd worden. Om die reden worden de kentekens van deze voertuigen niet geregistreerd en worden ze bij de beoordeling van de foto niet verbaliseerd.