Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Reglement Urgentiecommissie 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Urgentiecommissie 2015
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR370881/1
  2. artikel 84 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-07-2015Vaststelling Reglement Urgentiecommissie 2015

07-07-2015

gmb-2021-210825

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Urgentiecommissie 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

 

Overwegende, dat het gewenst is het op 19 maart 2013 vastgestelde reglement Urgentiecommissie WERV te actualiseren;

 

gelet de hoofdstuk 5 van de Huisvestingsverordening gemeente Veenendaal 2015, en artikel 84 van de Gemeentewet;

 

B e s l u i t:

vast te stellen het volgende Reglement Urgentiecommissie 2015

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Veenendaal;

  • b.

    urgentiecommissie: de commissie zoals bedoel in artikel 27 lid 3 van de Huisvestingsverordening gemeente Veenendaal 2015, die als taak heeft om namens het college besluiten te nemen op grond van hoofdstuk 5 van de Huisvestingsverordening Gemeente Veenendaal 2015;

  • c.

    Urgentieregels: de artikelen genoemd in hoofdstuk 5 van de Huisvestingsverordening Gemeente Veenendaal 2015;

  • d.

    zoekprofiel: de minimaal passende woning, waarmee de acute woonnoodsituatie van een woningzoekende met de kortste wachttijd kan worden opgelost.

 

Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie

Er is een Urgentiecommissie, hierna te noemen de commissie, die als taak heeft, namens de colleges van Ede, Rhenen en Veenendaal, besluiten te nemen op grond van hoofdstuk 5 Huisvestingsverordening Gemeente Veenendaal 2015.

 

Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit (minimaal) drie leden met een sociale, medische of juridische achtergrond, waarvan een de functie van voorzitter heeft.

  • 2.

    De voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeenten Ede, Rhenen en Veenendaal of van instellingen die zich bezighouden met woonruimteverdeling binnen de gemeenten. Evenmin mogen zij zich als zelfstandige bezighouden met woonruimteverdeling.

  • 3.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 5.

    De voorzitter en de leden worden benoemd voor een termijn van twee jaar. Het is mogelijk maximaal twee keer herbenoemd te worden.

  • 6.

    De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 7.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 4 Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde vergadering een vergoeding conform het laatst vastgestelde Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van het Rijk.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde vergadering een reiskostenvergoeding conform het laatst vastgestelde Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van het Rijk.

 

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt ondersteund door een door het college aangewezen secretaris.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

 

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert één keer in de drie weken. De voorzitter kan een andere vergaderfrequentie bepalen.

  • 2.

    De secretaris zendt minimaal 4 dagen voor de vergadering de uitnodiging, de agenda, de te behandelen urgentieaanvragen en alle overige stukken aan de leden.

  • 3.

    De voorzitter leidt de vergadering.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 5.

    De commissie kan besluiten over een aanvraag bij een extern deskundige advies in te winnen.

  • 6.

    De secretaris maakt van de vergadering een verslag en een besluitenlijst.

 

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1.

    De voorzitter en de leden nemen geen deel aan de behandeling van een aanvraag, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

  • 2.

    Voor het nemen van besluiten is vereist dat naast de voorzitter, minstens twee leden aanwezig zijn en hun stem kunnen uitbrengen. Bij het ontbreken van het quorum, vindt besluitvorming plaats in een volgende vergadering.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 4.

    De commissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de volgende stukken:

    • a.

      de aanvraag van de woningzoekende;

    • b.

      de Urgentieregels uit de Huisvestingsverordening 2015 gemeente Veenendaal

    • c.

      advisering van de gemeente of woningcorporatie;

    • d.

      eventuele advisering van extern deskundigen;

    • e.

      eventuele beleidsregels van het college.

  • 5.

    Het besluit van de commissie bevat de motivering die tot toekenning of afwijzing van de urgentieverklaring heeft geleid, en – wanneer van toepassing – het betreffende zoekprofiel.

  • 6.

    De secretaris ondertekent het besluit en verzendt het naar de aanvrager.

 

Artikel 8 Waarborgen privacy

  • 1.

    Alle stukken die de commissie bij de behandeling van de aanvragen betreft zijn vertrouwelijk, met uitzondering van de algemeen geldende regels.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie overleggen na de vergadering alle vertrouwelijke stukken aan de secretaris, die zorg draagt voor vernietiging.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens.

 

Artikel 9 Verslag van werkzaamheden

  • 1.

    De commissie maakt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden.

  • 2.

    De commissie biedt dit verslag voor 1 juli na het jaar waarop het verslag betrekking heeft, aan het college aan.

 

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Urgentiecommissie 2015.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 8 juli 2015.

  • 3.

    Op het moment van inwerkingtreding wordt het reglement Urgentiecommissie WERV, vastgesteld op 19 maart 2013, ingetrokken.

 

 

 

Vastgesteld op 7 juli 2015,

Burgemeester en wethouders van Veenendaal,

 

mevrouw drs. A.P.W. van de Klift

secretaris

 

de heer mr. A.W. Kolff

burgemeester

Toelichting op het Reglement urgentiecommissie 2015

Het inwerkingtreden van de nieuwe Huisvestingsverordening gemeente Veenendaal 2015 heeft tot gevolg dat er ook nieuwe regels vastgesteld moeten worden over de instelling, taak en werkwijze van de urgentiecommissie. Het voorliggende Reglement urgentiecommissie 2015 voorziet in deze nieuwe regels. Het Reglement komt in de plaats van het op 19 maart 2013 vastgestelde Reglement urgentiecommissie WERV. De regels over de urgentiecommissie zijn iets aangepast en waar mogelijk vereenvoudigd.

 

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit artikel worden de belangrijkste begrippen van het reglement omschreven.

 

Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie

In dit artikel wordt de Urgentiecommissie ingesteld. De taak van de commissie is het, namens het college nemen van besluiten op grond van de Urgentieregeling. In dit artikel wordt tevens aan de Urgentiecommissie mandaat verleend om deze taak te vervullen. De Urgentiecommissie is bij de uitoefening van zijn taak gebonden aan de regels die vastgelegd zijn in de Huisvestingsverordening en de Urgentieregeling.

 

Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie

In dit artikel wordt de samenstelling van de Urgentiecommissie geregeld.

 

Artikel 4 Vergoeding

De vergoeding van de voorzitter en de leden is geregeld in de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2010.

 

Artikel 5 Secretaris

De ambtelijke ondersteuning van de Urgentiecommissie wordt verzorgd door een door het college aan te wijzen secretaris en plaatsvervangend secretaris.

 

Artikel 6 Werkwijze

In dit artikel worden enkele vergadervoorschriften vastgesteld. De Urgentiecommissie kan over de uitwerking van deze voorschriften nadere werkafspraken maken.

In lid 4 is vastgelegd dat de vergaderingen van de commissie besloten zijn. De Urgentiecommissie kan voor de beoordeling van een aanvraag besluiten aan een extern deskundige advies in te winnen. Hierbij kan in eerste instantie gedacht worden aan medische adviezen, maar ook aan adviezen over sociale en/of psychische omstandigheden.

 

Artikel 7 Besluitvorming

Dit artikel bevat enkele bepalingen over de wijze waarop de besluitvorming van de Urgentiecommissie plaats vindt. In het besluit van de Urgentiecommissie wordt, voor zover het een toekenning betreft, een zoekprofiel opgenomen.

 

Artikel 8 Waarborgen privacy

Gezien de gevoeligheid van de aan de Urgentiecommissie overgelegde stukken, zijn in dit artikel bepalingen opgenomen over het waarborgen van de privacy.

 

Artikel 9 Verslag van werkzaamheden

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 10 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.