Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de criteria voor de projecten van de burgerbegroting (Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de criteria voor de projecten van de burgerbegroting (Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021)
CiteertitelAlgemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Criteria voor projecten van de burgerbegroting vastgesteld op 11 februari 2020.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-07-2021nieuwe regeling

22-06-2021

gmb-2021-210736

2021-17655

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht houdende regels omtrent de criteria voor de projecten van de burgerbegroting (Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021)

Burgemeester en wethouders van Maastricht,

 

Gezien het voorstel van organisatieonderdeel Beleid en Ontwikkeling Ruimte

(correspondentienr. 2021-17655):

 

Gelet op artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet;

 

Gelet op het besluit van de raad d.d. 17 december 2019, waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen van de criteria voor de projecten van de burgerbegroting aan het college is gedelegeerd:

 

BESLUITEN:

 

Vast te stellen het ‘Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021’:

Het burgerbegrotingproces

Artikel 1 – Definities en begrippen

  • 1.

    Consensus: een mening of visie die een groep mensen in overeenstemming bereikt, nadat ze samen met elkaar hebben gediscussieerd, standpunten hebben uitgewisseld en gemeenschappelijk hebben gereflecteerd.

  • 2.

    Initiatiefnemer: natuurlijke personen (ongeacht leeftijd of woonplaats) of rechtspersonen (bijvoorbeeld verenigingen, stichtingen) die een projectvoorstel indienen conform de criteria zoals gesteld in artikel 6.

  • 3.

    Middelen: het bedrag dat beschikbaar is gesteld voor de uitvoer en onderhoud van de projecten zoals gesteld in artikel 7.

  • 4.

    Bijeenkomsten: een in beginsel fysieke samenkomst, desgewenst kan dit ook digitaal plaatsvinden.

  • 5.

    Burgerbegrotingthema’s: een lijst met thema’s, die gebaseerd zijn op thema’s uit de Omgevingsvisie 2040 van de Gemeente Maastricht, zoals opgenomen in de gepubliceerde longlist

  • 6.

Artikel 2 – Algemene bepalingen

  • 1.

    Eenmalig worden middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de in ronde 4 gekozen projecten van de burgerbegroting, zoals genoemd in artikel 7. Dit bedrag wordt op een later moment vastgesteld door het college en bekend gemaakt via de website.

  • 2.

    Het burgerbegrotingproces (rondes) bedraagt één jaar. Projecten dienen uitgevoerd te worden voor het einde van het daaropvolgende kalenderjaar.

  • 3.

    Deelname aan de bijeenkomsten bedoeld in de artikelen 3 en 4, en aan de stemming bedoeld in artikel 7, is voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd of woonplaats.

  • 4.

    Van dit regelement kan indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Burgerbegroting, worden afgeweken.

Artikel 3 – Vaststelling van de thema’s (ronde 1)

  • 1.

    Gedurende een nader te noemen tijdvak (bekend gemaakt via de website) organiseert Team Burgerbegroting vier startbijeenkomsten voor ronde 1 en nodigt hiervoor actief uit.

  • 2.

    Op basis van een lijst met burgerbegrotingthema’s, die gebaseerd zijn op thema’s uit de Omgevingsvisie 2040 van de Gemeente Maastricht, bepalen deelnemers bij consensus voor welke vijf burgerbegrotingthema’s dit jaar projecten worden ingediend. Hiervoor worden de deelnemers in groepen opgedeeld waarbij de deeluitslag van één bijeenkomst wordt bepaald op een gemiddelde van alle groepen.

  • 3.

    Op basis van de deeluitslagen van de vier startbijeenkomsten voor ronde 1 wordt de einduitslag van ronde 1 bepaald. De vijf burgerbegrotingthema’s met de meeste stemmen vormen de einduitslag voor ronde 1.

  • 4.

    Aan het einde van de laatste startbijeenkomst van ronde 1 worden de vijf burgerbegrotingthema’s bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de burgerbegroting.

Artikel 4 – Toewijzing van middelen (ronde 2)

  • 1.

    Gedurende een nog nader te noemen tijdvak (bekend gemaakt via de website) organiseert Team Burgerbegroting twee vervolgbijeenkomsten voor ronde 2 en nodigt hiervoor actief uit.

  • 2.

    Per vervolgbijeenkomst verdelen de deelnemers bij consensus de middelen over de vijf gekozen burgerbegrotingthema’s. Hiervoor worden de deelnemers per vervolgbijeenkomst in groepen opgedeeld waarbij de deeluitslagen van de twee vervolgbijeenkomsten wordt bepaald op een gemiddelde van alle groepen.

  • 3.

    Op basis van de deeluitslagen van de twee vervolgbijeenkomsten voor ronde 2 wordt de einduitslag voor ronde 2 bepaald. De verdeling van de middelen vormt de einduitslag voor ronde 2.

  • 4.

    Aan het einde van de laatste vervolgbijeenkomst van ronde 2 wordt de verdeling van de middelen bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de burgerbegroting.

Artikel 5 – Indienen van projecten (ronde 3)

  • 1.

    Gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) kunnen initiatiefnemers conform de projectcriteria zoals genoemd in artikel 6, via een vast indieningsformulier online projecten indienen via de website van de burgerbegroting voor een mogelijke bijdrage uit de verdeling van de middelen die tijdens ronde 2 zijn vastgesteld.

  • 2.

    Initiatiefnemers van ingediende projecten kunnen gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) aanspraak maken op ambtelijke advies om het projectvoorstel haalbaar en uitvoerbaar te maken.

  • 3.

    Na afloop van het tijdvak zoals bedoeld in artikel 5 lid 2 toetst het college onder meer of de ingediende projecten voldoen aan de criteria zoals gesteld in artikel 6.

  • 4.

    Nadat het college de lijst met ingediende projecten heeft getoetst, wordt de lijst met uitvoerbare en haalbare projecten vastgesteld, bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de burgerbegroting.

Artikel 6 – Criteria voor projecten

  • 1.

    Ingediende projecten moeten voldoen aan één van de vijf gekozen burgerbegrotingthema’s.

  • 2.

    Ingediende projecten dienen ten goede te komen aan de inwoners van de Gemeente Maastricht.

  • 3.

    Ingediende projecten dienen te vallen binnen de bevoegdheden van de Gemeente Maastricht.

  • 4.

    Ingediende projecten moeten plaatsvinden binnen de Gemeente Maastricht.

  • 5.

    Ingediende projecten met een uitgesproken religieus, politiek of commercieel karakter, evenals projecten die fondsenwerving als doel hebben, zijn uitgesloten.

  • 6.

    Ingediende projecten dienen voor het einde van volgend jaar te zijn uitgevoerd gerekend vanaf het moment waarop de vaststelling van de uitslag, zoals bedoeld in artikel 7, bekend gemaakt is.

  • 7.

    Projecten kunnen worden ingediend door initiatiefnemers zijnde natuurlijke personen, of rechtspersonen.

  • 8.

    Ingediende projecten bevatten minimaal een beschrijving hoe het initiatief bijdraagt aan een van de vijf burgerbegrotingthema’s, een tijdsfasering en een begroting.

  • 9.

    Projectbegrotingen mogen niet meer bedragen dan het maximale bedrag dat voor een burgerbegrotingthema beschikbaar is, conform het bepaalde in artikel 4 lid 4. Hierbij dient rekening te worden gehouden met gebruikelijke onderhoudskosten.

  • 10.

    Ingediende projecten die niet voldoen aan het gestelde in artikel 6 worden buiten behandeling gelaten.

Artikel 7 – De stemming (ronde 4)

  • 1.

    Gedurende een nog nader te bepalen tijdvak (bekend gemaakt via de website) organiseert Team Burgerbegroting één slotbijeenkomst voor ronde 4 en nodigt hiervoor actief uit.

  • 2.

    Op basis van de lijst, zoals bedoeld in artikel 5 lid 4 bepalen deelnemers bij meerderheid van stemmen welke projecten dit jaar worden gehonoreerd. Hiervoor wordt de slotbijeenkomst opgedeeld in rondes, waarbij gestemd wordt op de projecten binnen de vijf burgerbegrotingthema’s. Hiervoor worden deelnemers per ronde in groep opgedeeld.

  • 3.

    Aan het einde van iedere ronde wordt de uitslag berekend op basis van de uitgebrachte stemmen per project binnen het burgerbegrotingthema.

  • 4.

    De projecten met de meeste stemmen worden gehonoreerd voor zover het maximumbedrag per burgerbegrotingthema dat toelaat.

  • 5.

    Een project met minder stemmen kan voorrang krijgen boven een project met meer stemmen indien het eerstgenoemde project, in tegenstelling tot het project dat meer stemmen kreeg, nog gefinancierd kan worden uit een restant binnen het themabudget.

  • 6.

    Aan het einde van de slotbijeenkomst worden de gekozen projecten bekend gemaakt en gepubliceerd op de website van de burgerbegroting.

Artikel 8 – De uitvoering

  • 1.

    De initiatiefnemers van de gekozen projecten uit de slotbijeenkomst kunnen aanspraak maken op gemeentelijke ondersteuning.

  • 2.

    Een project kan worden uitgevoerd door de Gemeente Maastricht of de initiatiefnemer. Als een project niet door de Gemeente Maastricht wordt uitgevoerd dan wordt er een samenwerkingsverband aangegaan tussen de initiatiefnemer van het project en de Gemeente Maastricht. Dit kan in ieder geval door het aangaan van een subsidierelatie of het aangaan van een overeenkomst.

  • 3.

    Indien voor de uitvoering van de project gebruik wordt gemaakt van subsidie geldt hiervoor de Algemene Subsidieverordening 2020 Maastricht.

  • 4.

    Eventuele uitbetaling van de subsidie gebeurt indien gewenst in fases aan de hand van mijlpalen/resultaten die worden bepaald in het samenwerkingsverband.

  • 5.

    De initiatiefnemer informeert, de projectleider burgerbegroting over de voortgang en/of eventuele afwijkingen van het project.

  • 6.

    Eventuele voorwaarden en verplichtingen (bijvoorbeeld inzake de verantwoording van de middelen) worden overeengekomen door middel van een subsidiebeschikking of overeenkomst.

Artikel 9 – Verantwoording

  • 1.

    Indien voor de uitvoering van het project gebruik wordt gemaakt van subsidie geldt hiervoor de verantwoording zoals gesteld in de Algemene Subsidieverordening 2020 Maastricht.

  • 2.

    Middelen die niet zijn besteed of die niet aantoonbaar rechtmatig zijn besteed, kunnen worden teruggevorderd.

  • 3.

    De projectleider Burgerbegroting informeert de gemeenteraad en de burgers regelmatig over de voortgang en de status van de projecten.

Artikel 10 – Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2021.

  • 2.

    De criteria voor de projecten van de burgerbegroting (“criteria voor projecten van de burgerbegroting”) vastgesteld op 11 februari 2020 worden ingetrokken en komen daarmee te vervallen per 1 juli 2021.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Algemeen Reglement Burgerbegroting Maastricht 2021.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders d.d. 22 juni 2021:

De secretaris a.i.

W.G.H.M. Rutten

de burgemeester,

J.M. Penn-te Strake