Organisatie | Wageningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Wageningen houdende regels omtrent geheimhouding |
Citeertitel | Protocol Geheimhouding gemeente Wageningen 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-07-2021 | nieuwe regeling | 01-06-2021 | 21.0200462 |
De raad van de gemeente Wageningen;
het voorstel aan de raad, vastgesteld door het Presidium van Wageningen op 9 februari 2021;
Gemeentewet, artikelen 23, 24, 25, 55, 61 en 86
Wet Openbaarheid van Bestuur, artikel 10,
Algemene Wet Bestuursrecht, artikel 2:5,
Wetboek van Strafrecht, artikel 272
Het 'Protocol Geheimhouding gemeente Wageningen 2021’ vast te stellen
Artikel 1.2 Wettelijke kaders.
De Algemene Wet Bestuursrecht bepaalt in artikel 2:5 dat een geheimhoudingsplicht geldt voor alle gegevens waarvan iemand het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden. Dit scenario kan worden gezien als een soort vangnetconstructie. Hiervoor is het niet perse nodig dat er een expliciet besluit tot het opleggen van geheimhouding is genomen en of er “vertrouwelijk” of “geheim” op de stukken staat, maar kan de verplichting reeds uit de aard van de informatie en de daarbij betrokken belangen voortvloeien. Uit de jurisprudentie blijkt dat in een dergelijk geval een raadslid zelf de vertrouwelijkheid van documenten moet inschatten;
Artikel 2.1 Geheim en vertrouwelijk
Stukken die niet openbaar zijn op basis van de artikelen 10 en 11 van de Wob worden vaak vertrouwelijk genoemd. Onder geheim wordt bij stukken vaak aan de uitsluitend de op basis van artikel 10 van de Wob en de Gemeentewet opgelegde geheimhouding gedacht. Ook in artikel 2:5 van de Awb wordt echter gesproken over geheimhouding. Dit wordt als verwarrend ervaren. Duidelijkheid is hier geboden. Voor de raad en raadsleden is in principe alleen het in een vergadering behandelde of een aan de raad en raadsleden aangeboden stuk relevant. Bij die stukken wordt het onderscheid tussen vertrouwelijk of geheim niet gemaakt. Dit geheimhoudingsprotocol gaat derhalve over het (mondeling) behandelde en stukken gericht aan de raad waar op basis van de gemeentewet en (uitsluitend) op basis van artikel 10 van de Wob oplegging van geheimhouding aan de orde is.
Via het presidium en college zijn er jaren geleden voor het college een tweetal uitzonderingen afgesproken wanneer het college geen geheimhouding hoeft op te leggen. Ten eerste indien er iets onder embargo aan de raad wordt aangeboden er in dat geval geen besluit door het college van geheimhouding noodzakelijk is. Het behelst in dat geval een (zeer tijdelijk) verbod om in een voorfase tot een bepaalde dag iets openbaar te maken.
Ten tweede is er de afspraak gemaakt om vanwege de Wob niet-openbare documenten die op verzoek van raads- en steunfractieleden naar aanleiding van een raadsbesluit ter beschikking gesteld worden als niet openbaar/vertrouwelijk te behandelen zonder dat daar door het college gemeente wettelijke geheimhouding over opgelegd hoeft te worden.
Artikel 2.2 Gronden voor geheimhouding
Het college en de burgemeester vermelden zowel de wettelijke grondslag als de inhoudelijke motivatie voor de geheimhouding op de documenten die zij als geheim aan de raad of aan leden van de raad aanbieden.
Het college en de burgemeester vermelden in alle gevallen onder welke voorwaarde of na welke datum de geheimhouding kan worden opgeheven. Bestaat er noch een voorwaarde waar onder - noch een datum waar na de geheimhouding kan worden opgeheven, dan wordt vermeld dat de geheimhouding voor maximaal 75 jaren dient te gelden.
Artikel 2.4 Hoofddocument openbaar
Het opleggen van geheimhouding op een compleet document vindt zeer terughoudend plaats. Waar mogelijk wordt de informatie die geheim moet blijven in een bijlage opgenomen. Deze werkwijze maakt het ook mogelijk dat er over het openbare deel in een openbare vergadering vragen kunnen worden gesteld.
Artikel 2.5 Herkenbaarheid geheime documenten
Iedere pagina van een geheim document wordt door het college voorzien van de aanduiding 'GEHEIM'. Ook in de titel dient de aanduiding “GEHEIM” opgenomen te worden.
Artikel 3.2 Sluiten van de deuren
Als de deuren sluiten, dan mogen raadsleden, fractievolgers, leden van het college, functioneel betrokken ambtenaren, notulisten en griffiepersoneel al dan niet aanwezig zijn, tenzij de vergadering anders beslist. Dit geldt niet voor een bespreking van geheime informatie mbt de (her)benoeming van de burgemeester die ingevolge oa art. 61 in samenhang met art. 61c Gemeentewet uitsluitend voor de raad toegankelijk is;
Van een vergadering met gesloten deuren wordt altijd een (eventueel geluids- of video) verslag opgemaakt. Dit verslag wordt niet openbaar gemaakt tenzij de raad anders beslist. Deze afweging vindt niet op basis van de Wob plaats maar op basis van uitgangspunt dat raadsleden in een besloten vergadering vrijuit moeten kunnen spreken;
Artikel 4.2 Delen van de geheime informatie
Het bestuursorgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd (of de raad na bekrachtiging) bepaalt wie kennis mag nemen van de geheime informatie. Daarbij geldt het uitgangspunt dat geheimhouding geldt voor hen die bij de behandeling aanwezig waren en voor hen die van de behandelde stukken kennis dragen.
Daarbij wordt het beleid gehanteerd dat overleg tussen fractiegenoten (of tussen leden van verschillende fracties) over verstrekte geheime informatie mogelijk is, ook als er leden van de fractie niet aanwezig zijn geweest bij de besloten vergadering. Hiervan wordt geen verslag gemaakt. Ook kunnen alle raadsleden en fractievolgers kennisnemen van het (audio)verslag van een besloten vergadering. Dit geld niet voor de toegankelijkheid van geheime informatie mbt de (her)benoeming van de burgemeester die ingevolge oa art. 61 in samenhang met art. 61c Gemeentewet uitsluitend voor de raad mogelijk is.