Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verlengde beleidsregel 3 tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Zwolle 2021 |
Citeertitel | Beleidsregel tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Zwolle 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg en welzijn |
Regels t.a.v. tijdelijke ondersteuning i.v.m. terugval in inkomen als gevolg van de coronacrisis
artikel 35 van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2021 | 30-09-2021 | nieuwe regeling | 22-06-2021 | cb 2021-06.22 |
Gemeente Zwolle, bekendmaking verlengde beleidsregel 3 tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Zwolle 2021.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,
De verlengde beleidsregel 3 tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten Zwolle 2021 vast te stellen.
Deze beleidsregel treedt 1 juli 2021 in werking en eindigt op 30 september 2021.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
inkomensterugval: een onvoorzienbare, onvermijdelijke en substantiële terugval in het inkomen als gevolg van de coronacrisis. Er is sprake van een substantiële terugval als het huidige inkomen met meer dan 20% is gedaald ten opzichte van:
1. bij zelfstandigen: het gemiddeld inkomen van 2019.
2. bij salaris uit dienstbetrekking: het inkomen van januari 2020.
Artikel 8 Noodzakelijke kosten
De tegemoetkoming TONK heeft betrekking op de volgende voor de aanvrager noodzakelijke algemene kosten van bestaan:
Artikel 9 Woonkostenvergoeding
Er wordt berekend wat het percentage in inkomensterugval is. Het verdubbelde percentage van inkomensterugval veroorzaakt door de coronacrisis en de maatregelen bepaalt de hoogte van de tegemoetkoming TONK. De tegemoetkoming TONK bedraagt maximaal 100% van de noodzakelijke kosten onder aftrek van de basishuur.
Voor een ondernemer die startte in het jaar 2019, wordt verondersteld dat hij een inkomensterugval heeft. De hoogte van de tegemoetkoming TONK wordt voor de startende ondernemer bepaalt op ten minste 50% van de woonkosten. Als hij aantoont dat zijn terugval hoger is, wordt het hogere percentage tot maximaal 100 gehanteerd.
Op de TONK is de inlichtingenplicht, zoals bedoeld in artikel 17 lid 1 Participatiewet, van toepassing.
Het college kan, indien de omstandigheden van het individuele geval daarvoor aanleiding geven en toe noodzaken, ten gunste van de aanvrager afwijken van deze beleidsregel.
Artikel 14 Inwerkingtreding en duur beleidsregels
De verlengde beleidsregel gaat in vanaf 1 juli 2021 en eindigt op 30 september 2021.
Door de coronacrisis staat de bestaanszekerheid van veel mensen onder druk. Zij kunnen de noodzakelijke kosten van bestaan en hun huishouden niet betalen. Het kabinet heeft daarom middelen beschikbaar gesteld voor ondersteuning van deze huishoudens. De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) geeft vorm aan de inzet van deze extra middelen. De regeling sluit zoveel mogelijk aan bij de bepalingen en begrippen van de Participatiewet. Zie bijvoorbeeld artikel 3 van de beleidsregel waarin analoog aan artikel 11 en 13 van de Participatiewet de rechthebbenden worden bepaald.
De verlengde beleidsregel Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) beschrijft de tegemoetkoming over juli t/m september 2021 in noodzakelijke kosten voor huishoudens die door de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen. De verlengde tegemoetkoming is voor huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval en daardoor de noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor werknemers die hun baan verliezen en geen recht (meer) hebben op een uitkering, of voor zelfstandigen die vanwege de coronamaatregelen hun opdrachten zien verdwijnen. Ook burgers die al in 2020 ingestroomd zijn in een uitkering (WW, bijstand of Tozo) vanwege de coronacrisis, maar waarvoor de hoogte van de uitkering onvoldoende is om de vaste lasten te betalen, kunnen in Zwolle mogelijk in aanmerking komen voor de verlengde tegemoetkoming TONK. Het gaat hierbij om een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten, niet om een inkomensondersteunende regeling.
De verlengde noodmaatregel TONK geldt van 01.07.2021 tot en met 30.09.2021. In deze periode wordt een ruimere toegang tot het instrument van de bijzondere bijstand uit de Participatiewet geboden. Op grond van de Participatiewet (Pw) kan door de gemeente in individuele gevallen bijzondere bijstand verstrekt worden als het door bijzondere omstandigheden niet meer mogelijk is om de noodzakelijke kosten te betalen (artikel 35 lid 1 Pw). Gemeenten hebben daarbij beleidsvrijheid. Er zijn voor de tegemoetkoming TONK géén nadere centrale regels vastgesteld. Het is aan de gemeente om wel of niet ruimhartiger om te gaan met bijvoorbeeld draagkracht dan de gemeentelijke richtlijnen in “niet coronatijd” voorschrijven.
De gemeente Zwolle heeft in bijgaande beleidsregel en de verlenging gekozen voor afwijking van het begrip draagkracht door alleen direct toegankelijke vermogen in aanmerking te nemen. Ook het zakelijke vermogen wordt buiten beschouwing gelaten. Zakelijke bankrekeningen worden alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt. Dit kan de aanvrager aantonen door de jaarrekening 2019 waarin de bankrekeningen vermeld staan die vanuit ondernemerschap gebruikt worden. Kan men niet aantonen dat een bankrekening alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, dan wordt dit aangemerkt als privé-vermogen. Het kan dan meegenomen worden bij de draagkracht c.q. vermogensvaststelling.
Het inkomen wordt als middel voor de draagkrachtbepaling buiten beschouwing gelaten. Het inkomen is wel relevant in het bepalen van de tegemoetkoming. Zie onderstaand de rekenvoorbeelden 1 en 2. De tegemoetkoming is bedoeld voor problemen met het betalen van de woonkosten. Het begrip woonkosten is ruimer gedefinieerd dan gebruikelijk dat wil zeggen inclusief de kosten van gas, water en elektriciteit. De verlengde tegemoetkoming is gemaximaliseerd op 3 × € 1500 per huishouden, dus totaal € 4500.
Het spreekt voor zich dat het college in een individueel geval kan afwijken van deze beleidsregel indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven en noodzaken.
U bent alleenstaande en uw inkomsten zijn door de coronacrisis gehalveerd omdat u minder uren kunt werken. Uw inkomsten zijn van €2.000, / per maand gedaald naar €1.000,- euro per maand. Uw woonlasten zijn onveranderd gebleven en zijn € 1.000, per maand. Uw vrije, ongebonden vermogen is niet hoger dan de gestelde vermogenseis en telt daarom niet mee in de berekening van de draagdracht. In dit rekenvoorbeeld heeft u recht op een TONK tegemoetkoming van €762,74 euro per maand. Uw inkomen is namelijk 50% gedaald. De berekening is als volgt: (€1000 woonlasten-€237,26 basishuur)*100%= €762,74- per maand.
Op de woonkosten wordt de basishuur zoals vermeld in de Wet op de Huurtoeslag in mindering gebracht. De ‘basishuur’ is een begrip uit de huurtoeslag. Het is de eigen bijdrage die iemand kan betalen met een minimum inkomen. Dat gedeelte van de huur blijft voor rekening van de aanvrager.
U bent gehuwd en uw inkomsten zijn door de coronacrisis gehalveerd omdat u in uw bedrijf minder kunt verdienen. Uw inkomsten zijn van €2.000, per maand gedaald naar €1.000,- euro per maand. Uw woonlasten zijn onveranderd gebleven en zijn €1.000, - per maand. Uw vrije, ongebonden vermogen is niet hoger dan de gestelde vermogenseis en telt daarom niet mee in de berekening van uw draagdracht. Ook uw zakelijke vermogen telt niet mee. U heeft een partner en zijn/haar inkomen telt mee bij het berekenen van de tegemoetkoming. Stel dat uw partner €1500,-per maand verdient. In dit voorbeeld is uw inkomen 28,6 % gedaald (van totaal € 3.500,- naar € 2.500,-). U heeft recht op een TONK tegemoetkoming van €427,13 euro per maand. Berekening: €1000 woonlasten-€237,26 basishuur * 56%= €427,13 per maand.