Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoeksche Waard

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de ruimtelijke Initiatieven met een zorgcomponent

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoeksche Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de ruimtelijke Initiatieven met een zorgcomponent
CiteertitelAfwegingskader Ruimtelijke Initiatieven met een zorgcomponent
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-06-2021nieuwe regeling

11-05-2021

gmb-2021-204426

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de ruimtelijke Initiatieven met een zorgcomponent

Aanleiding

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de zorg en begeleiding aan inwoners. Om een kwalitatief goed aanbod aan zorginitiatieven te realiseren is een zorgvuldige afweging nodig. Om die afweging zo compleet mogelijk te kunnen maken voor wat betreft het zorgcomponent, is dit afwegingskader ontwikkeld.

 

Op basis van dit afwegingskader wordt de wenselijkheid en haalbaarheid van het zorgcomponent beoordeeld. Dit moet in het perspectief worden geplaatst van het geheel aan afwegingen rondom de beoordeling van een initiatief met een zorgcomponent. Elk initiatief wordt als geheel, integraal beoordeeld op verschillende onderdelen zoals: programma wonen, stedenbouwkundig, gezondheid, duurzaamheid, milieu, openbare ruimte, maatschappelijke inpassing, zorg, etc.

 

Werkwijze

Dit afwegingskader wordt gebruikt bij de beoordeling van het zorgcomponent van een initiatief aan de intaketafel en/of de omgevingstafel.

  • -

    Aan de intaketafel wordt het zorgcomponent van het initiatief beoordeeld op grond van de hieronder geformuleerde uitgangspunten. Hierbij vindt nog geen uitgebreide inhoudelijke beoordeling plaats.

  • -

    Aan de omgevingstafel wordt een initiatief integraal getoetst op haalbaarheid. Voor wat betreft de beoordeling van het zorgcomponent geldt dat hierbij de overwegingen uit dit afwegingskader worden gebruikt.

 

Intaketafel:

Belangrijke uitgangspunten bij het afwegingskader:

  • 1.

    De gemeente verleent alleen medewerking aan initiatieven die al cliënten in zorg hebben.

  • 2.

    De cliënten die in zorg zijn bij het initiatief komen voor minimaal 50% uit de Hoeksche Waard.

  • 3.

    Het initiatief brengt geen extra kosten voor de gemeente met zich mee.

  • 4.

    Er zijn concrete samenwerkingsafspraken gemaakt met ketenpartners

  • 5.

    Voor initiatieven op het gebied van beschermd wonen gelden de regionale contractafspraken en de landelijke toegankelijkheidskaders. Bij de beoordeling van deze initiatieven geldt dat deze kaders leidend zijn. Er kan dan van dit afwegingskader worden afgeweken.

Beoordeling op basis van de uitgangspunten (intaketafel)

  • 1.

    Een initiatief voldoet aan alle uitgangspunten: ja, wenselijk.

  • 2.

    Een initiatief voldoet aan uitgangspunt 1 en 2, maar niet aan de overige uitgangspunten: ja, mits.

  • 3.

    Een initiatief voldoet aan enkele uitgangspunten, maar niet aan uitgangspunt 1: niet wenselijk.

  • 4.

    Een initiatief voldoet aan geen enkel uitgangspunt: niet wenselijk.

  • 5.

    Initiatieven op het gebied beschermd wonen worden beoordeeld volgens de daarvoor geldende kaders. Die zijn leidend in de beoordeling.

Omgevingstafel:

Overwegingen

Voorwaarden / kaders

Waardering

Wonen en zorg

  • 1.

    Zorgaanbieder geeft aan om hoeveel cliënten het gaat. De gemeente verleent alleen medewerking aan initiatieven met cliënten.

  • 2.

    Zorgaanbieder geeft de huisvestingsbehoefte van cliënten aan (extramuraal, intramuraal of tussenvorm).

  • 3.

    Indien het gaat om extra intramurale bedden is er vooraf toestemming nodig van het zorgkantoor.

  • 4.

    Zorgaanbieder levert een marktonderzoek aan. Hierin wordt de behoefte en toegevoegde waarde van het initiatief aangetoond en hoe zich dat verhoudt tot het overige aanbod in de wijk / dorpskern / gemeente / regio. (Hierbij uitgezonderd de hoog complexe zorg in de regio, deze zorg wordt regionaal geregeld).

Zorgaanbieder levert informatie over:

  • Aantal cliënten

  • Herkomst cliënten

  • Huisvestingsbehoefte cliënten (extramuraal, intramuraal, tussenvorm).

  • Indien van toepassing: toestemming zorgkantoor.

  • Uitkomsten marktonderzoek (meerwaarde initiatief, wachtlijsten, doelgroep beschrijving, hoeveel vergelijkbare zorg er al is, etc.)

Positief:

  • Meerwaarde initiatief in de gemeente en / of regio aangetoond a.d.h.v. cijfers.

  • Het betreft cliënten uit de Hoeksche Waard

  • Er is toestemming van het zorgkantoor In het geval van extra intramurale bedden.

  • Initiatieven vanuit bestaande zorgaanbieders in de Hoeksche Waard hebben voorkeur.

  • Helpt structurele wachtlijsten op te lossen voor inwoners uit de Hoeksche Waard

Negatief:

  • Overaanbod wonen met zorg in wijk / kern / regio

  • Relatief veel problematiek in wijk / kern / regio

  • Er is geen toestemming van het zorgkantoor

  • Initiatief heeft geen cliënten.

  • Er is geen samenwerking binnen de keten.

Kwaliteit van zorg

  • 1.

    De zorgaanbieder overlegt stukken waaruit de kwaliteit van de zorg blijkt, de deskundigheid van het personeel (o.a. BIG registratie, VOG-verklaringen) en de veiligheid van het gebouw.

  • 2.

    De zorgaanbieder toont aan door welke opdrachtgevers zij gecontracteerd zijn of met welke opdrachtgever zij een subsidierelatie hebben.

  • 3.

    De zorgaanbieder toont aan welke kwaliteitskaders van opdrachtgevers zij voldoen en over welke branche specifieke kwaliteitskeurmerken zij beschikken

  • 4.

    De aanbieder werkt samen met andere (lokale) partijen (bijvoorbeeld voor dagbesteding en behandeling)

  • 5.

    Indien het een nieuwe zorgaanbieder betreft die deze zorg reeds levert in andere gemeenten, vragen wij om schriftelijk twee referenties aan te leveren van de betreffende gemeente en/of centrumgemeente.

  • 6.

    De gemeente Hoeksche Waard behoudt het recht om een Bibob toets en een inspectie toets uit te voeren.

Zorgaanbieder levert informatie over:

  • Geldige contracten met zorgverzekering / zorgkantoor / aanbieders / gemeente

  • Kwaliteitskeurmerk of certificaat, inschrijving in AGB register.

  • Inzicht in het kwaliteitsbeleid, werkwijze en professionele standaarden, deskundigheid personeel

  • Uitleg over het zorgconcept

  • Aanbieders waarmee een samenwerkingsrelatie is op het vlak van instroom van cliënten in de dagelijkse zorg en dienstverlening en bij uitstroom van cliënten en continuïteit van zorg.

  • Garantie op continuïteit van zorg in het geval van PGB aanbieders.

  • Indien van toepassing: Overeenkomst met huisarts / huisartsenpraktijk / huisartsenpost i.v.m. garantie van huisartsenzorg.

Positief:

  • Zorgaanbieder levert kwaliteit en een reële prijs.

  • Zorgaanbieder onderscheidt zich t.o.v. reeds gevestigde zorginstellingen.

  • Er is een samenwerkingsrelatie met gevestigde zorgaanbieders binnen de Hoeksche Waard

  • Het zorgconcept van de aanbieder is (bewezen) innovatief voor de regio.

Negatief:

  • Kwaliteitsbeleid en werkwijze zijn onvoldoende onderbouwd.

  • Zorgaanbieder werkt niet samen met reeds gevestigde zorgaanbieders in de Hoeksche Waard.

  • Een negatieve BIBOB toets.

  • Een negatief inspectierapport.

Maatschappelijke inpassing

  • 1.

    Hoe wordt wederkerigheid ingevuld? (Wat haalt de aanbieder in de wijk en wat brengt de aanbieder in de wijk? Hoe kunnen de cliënten zich verdienstelijk maken in de wijk?)

  • 2.

    Draagt het initiatief bij aan een inclusieve samenleving?

  • 3.

    Zorgaanbieder geeft aan wat er nodig is aan voorzieningen nabij t.b.v. de instelling (dagbesteding, winkels, groen, scholen). Zijn er aanvullende voorzieningen nodig of wordt e.e.a. op andere wijze ondervangen?

  • 4.

    Welke werkafspraken zijn er bij escalaties?

Zorgaanbieder levert informatie over:

  • -

    De woonvaardigheid van cliënten

  • -

    Een terugvalpreventieplan / crisiskaart, veiligheidsplan indien van toepassing

  • -

    De betekenis die de instelling voor de wijk en de inclusieve samenleving gaat hebben

Positief

  • Het initiatief levert een positieve bijdrage aan de wijk en de inclusieve samenleving.

Negatief

  • Het initiatief draagt niet bij aan een inclusieve samenleving (vitale kernen, voorzieningen dichtbij, iedereen doet mee).

  • Een veiligheidsplan ontbreekt of het risico op overlast is groot.

Financiering

  • 1.

    Zorgaanbieder levert een businesscase aan met daarin uitleg over: financiering gebouw en evt. verbouwing, beoogde aantal cliënten, financieringscategorie cliënten, gemiddelde zorgzwaarte en omvang per cliënt, personeelskosten.

  • 2.

    Uit welke bron worden cliënten gefinancierd?

  • 3.

    In het geval van PGB-financiering moet er sprake zijn van samenwerking met de huisartsen

  • 4.

    Bij PGB instellingen die begeleid wonen of beschermd wonen bieden: in hoeverre kunnen de PGB houders in hun levensonderhoud en onderdak voorzien en of niet een beroep moet worden gedaan op een ZIN aanbieder als voorliggende voorziening.

  • 5.

    Medewerking aan vestiging van een aanbieder betekent geen omzetgarantie d.w.z. dat tevens aanspraak kan worden gemaakt op zorgtoewijzing c.q. toekenning van voorzieningen.

Zorgaanbieder levert informatie over:

  • -

    De businesscase

  • -

    Financieringscategorie cliënten (ZVW, WLZ, Jeugdwet, WMO, Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Justitie)

  • -

    Informatie of cliënten ingeschreven worden in de GBA / Woonplaatsbeginsel + herkomst cliënten.

  • -

    Of cliënten een beroep doen op andere gemeentelijke financiële regelingen (participatiewet)

  • -

    Mogelijke toets wet BIBOB

Positief

  • Er is samenwerking met de huisartsen in het geval van PGB financiering.

  • Het initiatief brengt geen extra kosten mee voor de gemeente.

Negatief

  • Businesscase is onvolledig of ondeugdelijk..