Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tynaarlo

Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTynaarlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpReglement burgerlijke stand 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-06-2021Nieuwe regeling (vervangt wel oude, maar stond niet op overheid.nl)

01-06-2021

gmb-2021-203576

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo,

overwegende, dat het college regels wenst op te stellen over de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en het aanwijzen van trouwlocaties;

gelet op het bepaalde in artikel 1:16, 1:16a, 1:16c, 1:16d, 1:63 en 1:80a van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 4 en 5 van de Wet Rechten Burgerlijke Stand en het delegatiebesluit van 22 juni 2021;

besluit vast te stellen het “Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021”.

 

Intitulé

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het reglement: Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021;

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo;

  • e.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste volzin van de wet;

  • f.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, tweede volzin van de wet;

  • g.

    verantwoordelijk hoofd: de manager van de eenheid Burgerzaken;

  • h.

    gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen;

  • i.

    huwelijk/huwelijksvoltrekking/trouwen: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • j.

    woonplaats/woonachtig: als ingezetene van de gemeente Tynaarlo ingeschreven staan in de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP).

 

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Tynaarlo en werkzaam binnen de eenheid Burgerzaken;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente en werkzaam binnen de eenheid Burgerzaken.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan de volgende personen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Tynaarlo maar niet werkzaam bij de eenheid Burgerzaken, en die zich bereid hebben verklaard structureel huwelijken te voltrekken;

    • b.

      personen woonachtig in de gemeente Tynaarlo;

    • c.

      leden van het college en de raad van de gemeente Tynaarlo;

    • d.

      (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand van een andere gemeente, die op de datum dat het huwelijk wordt voltrokken nog steeds werkzaam zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in die gemeente, die zijn aangewezen door het college en zijn beëdigd door de rechtbank. Deze personen worden op verzoek van het bruidspaar voor één dag aangewezen enkel om in de gemeente Tynaarlo een huwelijk te voltrekken.

  • 4.

    De in lid 3 sub c genoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand oefenen hun bevoegdheid als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand alleen uit op speciaal verzoek daartoe.

  • 5.

    De in lid 3 sub a en b genoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden op de website van de gemeente gepresenteerd.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan het college afwijken van het woonplaatsvereiste genoemd in lid 3 sub b.

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1.

    De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld onder artikel 2, lid 1 geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Tynaarlo en zijn werkzaamheden uitoefent bij de eenheid Burgerzaken. Zelfs wanneer in het aanwijzingsbesluit aan de aanwijzing geen termijn of andere beperking verbonden is, vervalt de aanwijzing als ambtenaar van de burgerlijke stand van rechtswege op de dag dat aan de ambtenaar ontslag is verleend als ambtenaar in dienst van de gemeente Tynaarlo, dan wel op de dag waarop de feitelijke overplaatsing van de ambtenaar van de eenheid Burgerzaken naar een ander organisatieonderdeel zich voltrekt.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub a en b, wordt aangewezen voor een periode van bepaalde of onbepaalde tijd, genoemd in het aanwijzingsbesluit. Verlenging van de aanwijzing is mogelijk.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub c wordt aangewezen voor de periode dat deze deel uitmaakt van het betreffende bestuursorgaan.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld onder artikel 2, lid 3 sub d wordt uitsluitend aangewezen voor eenmalige voltrekking van een huwelijk waarvan de datum wordt genoemd in het aanwijzingsbesluit. Een aanwijzingsverzoek als eenmalig buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum schriftelijk worden aangevraagd door het bruidspaar, onder overlegging van een geldig identiteitsbewijs van de ambtenaar, het aanwijzingsbesluit door het college, het beëdigingsbesluit van de rechtbank en een verklaring van de gemeente dat de ambtenaar nog steeds werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand eindigt op het moment dat de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand niet meer woonachtig is in de gemeente Tynaarlo. In bijzondere gevallen kan het college hiervan afwijken.

  • 6.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden voor de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Bij de huwelijksvoltrekking draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, met uitzondering van de kosteloze huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 9, een door de gemeente ter beschikking gestelde toga. Door of vanwege het verantwoordelijk hoofd gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.

  • 2.

    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de instructies van het verantwoordelijk hoofd.

  • 3.

    Een eenmalige (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 3 sub d kan geen kosteloze huwelijken als bedoeld in artikel 9 voltrekken.

  • 4.

    (Buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 dienen elk huwelijk te voltrekken en maken geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid of burgerlijke staat.

 

Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub b vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zoals genoemd in artikel 2, lid 3 sub a, c en d hebben geen recht op een vergoeding.

 

Artikel 6 Leiding

Het verantwoordelijk hoofd is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. Hij kan anderen met de uitvoering hiervan belasten.

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor het publiek:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen op alle overige locaties op alle dagen en tijdstippen, mits de locatiehouder instemt met de huwelijksvoltrekking;

    • c.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand op maandag om 9.00 uur en 9.30 uur uitsluitend in het gemeentehuis;

    • d.

      voor overige werkzaamheden gelden dezelfde openingstijden als die voor de eenheid Burgerzaken zijn vastgesteld.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 sub a, c en d vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op een zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, als belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van hetgeen is bepaald in dit artikel.

 

Artikel 8 Locatie

  • 1.

    De (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, als bedoeld in artikel 1 lid 1 van het besluit.

  • 2.

    De (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders hun wettelijke taken verrichten, als bedoeld in artikel 1 lid 2 van het besluit.

  • 3.

    In aanvulling op lid 1 wordt voor het voltrekken van huwelijken als gemeentehuis iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Tynaarlo aangewezen die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de huwelijksvoltrekking daar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:

  • a.

    de locatie gedurende de huwelijksvoltrekking openbaar en voor iedereen toegankelijk is;

  • b.

    de locatie representatief is als huis der gemeente. Als uitgangspunt geldt dat de locatie en de inrichting niet in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid, goede zeden en maatschappelijke aanvaardbaarheid;

  • c.

    de locatie zich op vaste grond of op een aan wal gemeerd schip bevindt. De huwelijksvoltrekking kan niet plaatsvinden in de lucht of rijdend voertuig;

  • d.

    een voltrekking in de openlucht is toegestaan mits er rekening wordt gehouden met de verkeersveiligheid, openbare toegankelijkheid en er in het geval van slechte weersomstandigheden een gebouw als uitwijklocatie beschikbaar is die voldoet aan de voorwaarden genoemd in dit reglement;

  • e.

    de eigenaar dan wel rechthebbende van de locatie vooraf schriftelijk toestemming heeft verleend;

  • f.

    de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en overige aanwezigen is gewaarborgd;

  • g.

    het bruidspaar verantwoordelijk is voor de inrichting van de locatie, waarbij in ieder geval een tafel, stoel en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig zijn;

  • h.

    de voltrekking ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

  • i.

    een eventuele religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden en na afloop van het burgerlijk huwelijk plaatsvindt;

  • j.

    in het geval van een bestaand bouwwerk: de locatie voldoet aan de voorschriften uit het Bouwbesluit 2012. Bij aanwezigheid van meer dan 50 personen moet een melding brandveilig gebruik bij de gemeente worden gedaan.

  • k.

    in het geval van een tijdelijk bouwwerk: de locatie voldoet aan de voorschriften uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP). Bij aanwezigheid van meer dan 150 personen moet een melding brandveilig gebruik bij de gemeente worden gedaan.

  • 4.

    Voltrekkingen op locaties als bedoeld in lid 3 dienen uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum schriftelijk te worden gemeld bij de gemeente, onder overlegging van de schriftelijke toestemming van de eigenaar dan wel rechthebbende van de locatie dat het huwelijk op de in de toestemming vermelde datum en locatie mag worden voltrokken, een verklaring dat de locatie aan de voorwaarden genoemd in dit artikel voldoet en een kopie van het identiteitsbewijs van de eigenaar dan wel rechthebbende.

  • 5.

    De kosten voor het gebruik van een locatie komen geheel voor rekening van het bruidspaar. Deze kosten staan los van de leges die de gemeente Tynaarlo in rekening brengt voor het voltrekken van een huwelijk.

  • 6.

    Wordt aan één van de in dit reglement gestelde voorwaarden niet voldaan dan kan dat reden zijn om de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 7.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking als de locatie niet voldoet waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag eveneens een huwelijksvoltrekking weigeren dan wel tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan de wettelijke regels of bij calamiteiten/ongeregeldheden.

  • 8.

    De gemeente Tynaarlo is niet aansprakelijk voor eventuele schade als gevolg van het niet tijdig of volledig beschikbaar zijn van de locatie voor de huwelijksvoltrekking.

  • 9.

    De aanwijzing van locaties leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 10.

    De gemeente Tynaarlo is niet aansprakelijk voor de door het bruidspaar, bezoekers behorende tot de bruiloftsgasten of derden geleden schade, hoe dan ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.

  • 11.

    Het college behoudt de mogelijkheid om in bijzondere omstandigheden af te wijken van de in dit artikel genoemde criteria.

Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand.

  • 2.

    Van het bruidspaar dient tenminste één persoon in de gemeente Tynaarlo ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen (BRP) op de datum van de melding voorgenomen huwelijk.

  • 3.

    Het voltrekken van kosteloze huwelijken vindt plaats in een vergaderruimte in het gemeentehuis aan het Kornoeljeplein 1 in Vries. De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend de in de akte genoemde getuigen.

  • 4.

    De randvoorwaarden voor de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      kosteloze huwelijksvoltrekkingen duren maximaal 10 minuten. De huwelijksvoltrekking beperkt zich slechts tot het wettelijk noodzakelijke gedeelte;

    • b.

      artikel 7, lid 1 sub c is van overeenkomstige toepassing;

    • c.

      het huwelijk wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • d.

      er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit;

    • e.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • f.

      er wordt geen geschenk gegeven door of namens de gemeente Tynaarlo.

 

Artikel 10 Reserveren, leges en annuleren

  • 1.

    Het huwelijk, te weten de datum, locatie en ambtenaar, kan uiterlijk 12 maanden vóór de huwelijksdatum gereserveerd worden, uitsluitend tijdens de melding voorgenomen huwelijk.

  • 2.

    De huwelijksleges worden voldaan tijdens de melding voorgenomen huwelijk.

  • 3.

    Bij annulering van een huwelijk worden leges in rekening gebracht conform de op de annuleringsdatum geldende Verordening op de heffing en de invordering van leges.

Artikel 11 Overgangsregeling

  • 1.

    Voor de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand waarvan de aanwijzing is gedaan voor inwerkingtreding van dit reglement zijn de bepalingen als bedoeld in artikel 2 lid 1 sub a, artikel 2 lid 3 sub a en artikel 3 lid 1, laatste deelzin, van toepassing na 31 december 2022.

  • 2.

    Artikel 2 lid 3 sub b en artikel 3 lid 5 geldt niet voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand die voor inwerkingtreding van dit reglement in dienst is van de gemeente Tynaarlo en in een andere gemeente ingeschreven stond.

 

Artikel 12 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

 

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021”.

  • 3.

    Het reglement met kenmerknummer 1037884 treedt in werking een dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het “Reglement burgerlijke stand” vastgesteld door het college op 2 november 2010.

 

 

 

Vries, 1 juni 2021

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester, M.J.F.J. Thijsen

De gemeentesecretaris a.i., O. de Jager RC MAC