Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Reglement burgerlijke stand 2021 |
Geen
N.v.t.
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2021 | Nieuwe regeling (vervangt wel oude, maar stond niet op overheid.nl) | 01-06-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo,
overwegende, dat het college regels wenst op te stellen over de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en het aanwijzen van trouwlocaties;
gelet op het bepaalde in artikel 1:16, 1:16a, 1:16c, 1:16d, 1:63 en 1:80a van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 4 en 5 van de Wet Rechten Burgerlijke Stand en het delegatiebesluit van 22 juni 2021;
besluit vast te stellen het “Reglement burgerlijke stand gemeente Tynaarlo 2021”.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Het college kan de volgende personen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:
(buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand van een andere gemeente, die op de datum dat het huwelijk wordt voltrokken nog steeds werkzaam zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in die gemeente, die zijn aangewezen door het college en zijn beëdigd door de rechtbank. Deze personen worden op verzoek van het bruidspaar voor één dag aangewezen enkel om in de gemeente Tynaarlo een huwelijk te voltrekken.
De aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld onder artikel 2, lid 1 geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Tynaarlo en zijn werkzaamheden uitoefent bij de eenheid Burgerzaken. Zelfs wanneer in het aanwijzingsbesluit aan de aanwijzing geen termijn of andere beperking verbonden is, vervalt de aanwijzing als ambtenaar van de burgerlijke stand van rechtswege op de dag dat aan de ambtenaar ontslag is verleend als ambtenaar in dienst van de gemeente Tynaarlo, dan wel op de dag waarop de feitelijke overplaatsing van de ambtenaar van de eenheid Burgerzaken naar een ander organisatieonderdeel zich voltrekt.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld onder artikel 2, lid 3 sub d wordt uitsluitend aangewezen voor eenmalige voltrekking van een huwelijk waarvan de datum wordt genoemd in het aanwijzingsbesluit. Een aanwijzingsverzoek als eenmalig buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum schriftelijk worden aangevraagd door het bruidspaar, onder overlegging van een geldig identiteitsbewijs van de ambtenaar, het aanwijzingsbesluit door het college, het beëdigingsbesluit van de rechtbank en een verklaring van de gemeente dat de ambtenaar nog steeds werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Bij de huwelijksvoltrekking draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, met uitzondering van de kosteloze huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 9, een door de gemeente ter beschikking gestelde toga. Door of vanwege het verantwoordelijk hoofd gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.
Het verantwoordelijk hoofd is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. Hij kan anderen met de uitvoering hiervan belasten.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 sub a, c en d vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op een zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, als belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Voltrekkingen op locaties als bedoeld in lid 3 dienen uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum schriftelijk te worden gemeld bij de gemeente, onder overlegging van de schriftelijke toestemming van de eigenaar dan wel rechthebbende van de locatie dat het huwelijk op de in de toestemming vermelde datum en locatie mag worden voltrokken, een verklaring dat de locatie aan de voorwaarden genoemd in dit artikel voldoet en een kopie van het identiteitsbewijs van de eigenaar dan wel rechthebbende.
De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking als de locatie niet voldoet waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag eveneens een huwelijksvoltrekking weigeren dan wel tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan de wettelijke regels of bij calamiteiten/ongeregeldheden.
De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.