Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemnes

Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Eemnes

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemnes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Eemnes
CiteertitelAanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Eemnes 2020
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 31 van de Archiefwet 1995
  2. artikel 32, derde lid, van de Archiefwet 1995
  3. artikel 3a van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-06-202130-06-2020nieuwe regeling

30-06-2020

gmb-2021-199000

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Eemnes

Besluit van het college van de gemeente Eemnes tot vaststelling van aanwijs- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Eemnes.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemnes in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;

gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;

 

besluit vast te stellen het volgende aanwijzings- en benoemingsbesluit informatiebeheer gemeente Eemnes.

 

  • I.

    als archivaris van de gemeente Eemnes aan te wijzen: N. Pels

     

  • II.

    als archiefbewaarplaats aan te wijzen: het depot, in beheer bij de archivaris en in gebruik bij de gemeente Amersfoort (Streekarchief Eemland);

     

  • III.

    A:via de gemeenschappelijke regeling BEL Combinatie een Strategisch Informatie Overleg (SIO) in te stellen als onderdeel van de commissie Informatie en ICT, waarin zitting hebben: de beheerders van de archieven van de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren en van de BEL-werkorganisatie, de archivarissen van Archief Eemland en Streekarchief Gooi en Vechtstreek , de Algemeen directeur BEL Combinatie, de teamleider Bedrijfsondersteuning (waaronder documentaire informatievoorziening is belegd), de CIO van de BEL Combinatie en de portefeuillehouders I en ICT van de gemeenten.

  • B. In geval het SIO adviseert over uitzonderingen op de bewaartermijnen die zijn voorgeschreven in de geldende selectielijst gemeentelijke archiefbescheiden als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder e, van het Archiefbesluit en overige waarderingsvraagstukken (oa vaststelling hotspotmonitor) dan wordt er een externe onafhankelijke deskundige geconsulteerd.

     

  • IV.

    dat dit besluit in werking treedt op 30 juni 2020 en wordt aangehaald als: Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Eemnes 2020.

 

 

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eemnes, info@Eemnes.nl. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

 

Wanneer er sprake is van een spoedeisend belang, kunt u tevens een voorlopige voorziening aanvragen bij rechtbank Midden-Nederland, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.´

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • • de naam en het adres van de indiener;

  • • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en

  • • de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemnes, d.d. 30 juni 2020

waarnemend secretaris.

Burgemeester.

Toelichting

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.

 

Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.

 

Onderdeel I betreft de van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek.

 

Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).

 

Onderdeel III betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit). Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.

 

In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur. De onafhankelijke deskundige heeft in het bijzonder de positie van de burger als uitgangspunt. Hiertoe dient het SIO een voordracht te doen (artikel 3a, eerste lid, van het Archiefbesluit). Het Archiefbesluit stelt eisen om de deskundigheid en onafhankelijkheid van deze functionaris te borgen (artikel 3a, tweede lid).