Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemnes

Archiefverordening 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemnes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingArchiefverordening 2020
CiteertitelArchiefverordening gemeente Eemnes 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995
  2. artikel 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-06-2021nieuwe regeling

28-09-2020

gmb-2021-198986

Tekst van de regeling

Intitulé

Archiefverordening 2020

Besluit van de raad van de gemeente tot vaststelling van de Archiefverordening gemeente Eemnes (Archiefverordening gemeente Eemnes 2020)

 

De raad van de gemeente Eemnes ;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van d.d. 29 juni 2020;

gelet op de artikelen 30, eerste lid, en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Archiefverordening gemeente Eemnes 2020.

 

Hoofdstuk 1  

Artikel 1 Zorgplicht burgemeester en wethouders

  • 1.

    Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders dragen hierbij de zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders zijn zorgdrager als bedoeld in lid 1 wanneer zij een taak of taken mandateren aan een ander overheidsorgaan en/of wanneer zij het archiefbeheer uitbesteden bij een derde partij.

Artikel 2 Taken archivaris

  • 1.

    De archivaris brengt jaarlijks aan burgemeester en wethouders verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe over gebracht zijn en over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De archivaris kan daarnaast op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan burgemeester en wethouders over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden aan de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 3 Verantwoording door burgemeester en wethouders

Burgemeester en wethouders doen tenminste eenmaal per jaar verslag aan de raad over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval:

  • Het verslag van de archivaris bedoeld in artikel 2, eerste lid.

  • Voor zover van toepassing de gedurende de betreffende periode door de archivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, tweede lid en

  • Een voorstel voor de in het kader van de zorgplicht voor archiefbescheiden te treffen maatregelen, zo nodig voorzien van een kostenraming.

 

Artikel 4. Opname in de archiefbewaarplaats van bescheiden van particulieren

De archivaris kan met instemming van de rechthebbende bescheiden van instellingen of personen, ongeacht hun vorm, in de archiefbewaarplaats opnemen als deze naar zijn oordeel van historische waarde zijn.

Artikel 5 Intrekking oude verordening

Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt ingetrokken de Archiefverordening gemeente Eemnes 2016.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening gemeente Eemnes 2020.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Eemnes op 28 september 2020.

De voorzitter,

De griffier,