Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân van 15 juni 2021, met kenmerk 01891020, houdende regels omtrent de subsidie voor kleine cultuurinitiatieven (Subsidieregeling kleine cultuurinitiatieven Fryslân 2) |
Citeertitel | Subsidieregeling kleine cultuurinitiatieven Fryslân 2 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 augustus 2022.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR332960/5
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2021 | nieuwe regeling | 15-06-2021 | 01891020 |
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
overwegende dat het in het kader van de coronacrisis wenselijk is ondersteuning te bieden aan kunstaanbieders in Fryslân om activiteiten te organiseren in de anderhalve-meter-samenleving;
De subsidie heeft tot doel om kunstaanbieders en uitvoerend kunstenaars in Fryslân projecten op het gebied van podiumkunst of expositie, met inbegrip van community art, te laten uitvoeren.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor een op zichzelf staande culturele activiteit in Fryslân op het gebied van podiumkunst, expositie of community art, die al dan niet tegen betaling toegankelijk is voor publiek.
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan een kunstaanbieder of uitvoerend kunstenaar in Fryslân, die staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Onverminderd artikel 2.7 van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013, wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:
Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet het project financieel en praktisch uitvoerbaar zijn, gelet op de coronabeperkingen en de in acht te nemen RIVM-richtlijnen;
Artikel 11 Subsidiehoogte en subsidiepercentage
De hoogte van de subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 7.500.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 15 juni 2021
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris R.E. Bouius – Riemersma, MBA MCM
De coronacrisis heeft niet alleen impact op onze economie, maar ook op de cultuur en leefbaarheid in Fryslân. Ontmoetingsplekken, kunstaanbieders en uitvoerend kunstenaars spelen een cruciale rol op het gebied van leefbaarheid en de sociale cohesie in dorpen, wijken en steden in Fryslân. Zij zijn echter (financieel) ook geraakt door de gevolgen van het coronavirus. Activiteiten moesten worden gestaakt en ontmoetingsplekken moesten noodgedwongen hun deuren sluiten. Dit heeft niet alleen geleid tot financiële tegenvallers, maar ook tot een als groot ervaren gemis aan sociale contacten, steun en activiteiten bij de bezoekers van deze voorzieningen.
Veel kunstaanbieders en uitvoerend kunstenaars ervaren onzekerheid bij het starten van nieuwe projecten, omdat niet zeker is hoe lang de genomen maatregelen van kracht blijven of dat deze verder aangescherpt worden. En of hun projecten en producties derhalve kunnen worden uitgevoerd of tentoongesteld. Vele ontmoetingsplekken zagen hun inkomsten wegvallen door het noodgedwongen sluiten van hun deuren en missen inkomsten nu er minder bezoekers toegelaten worden.
In de zomer en het najaar van 2020 zijn wel wat versoepelingen doorgevoerd, waardoor er een kleine opleving kon plaatsvinden, maar de winter en het voorjaar waren weer streng. Nu de vaccinatiegraad omhoog gaat, is ook de verwachting dat er stapsgewijs weer meer activiteiten zijn toegestaan. Als provincie kunnen wij niet alle financiële problemen van kunstaanbieders, uitvoerend kunstenaars en ontmoetingsplekken oplossen. Wij kunnen het Friese maatschappelijke veld met deze subsidieregeling echter wel een financieel ‘steuntje in de rug’ bieden, waardoor we helpen om het culturele en maatschappelijk leven op gang te brengen en te houden en zo een bijdrage leveren aan de bevordering van de leefbaarheid in wijken, dorpen en steden in Fryslân.
In tegenstelling tot de Subsidieregeling kleine cultuurinitiatieven Fryslân die in januari en februari 2020 opengesteld is, hebben we er voor gekozen in deze regeling de koppeling met ontmoetingsplekken los te laten. Daarmee komen wij tegemoet aan de vraag vanuit het veld.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Gedeputeerde Staten kunnen een projectsubsidie verstrekken voor een op zichzelf staande culturele activiteit in Fryslân op het gebied van podiumkunst, expositie of community art, die al dan niet tegen betaling toegankelijk is voor publiek. De activiteiten mogen nieuw ontwikkeld zijn, maar het mag ook een opvoering of tentoonstelling betreffen van eerder werk.
Artikel 10 Subsidiabele kosten
Bij de aanvraag moet een gespecificeerd overzicht van de verwachte kosten worden overgelegd. In de aanvraag moet duidelijk worden gemaakt waarom deze kosten worden gemaakt voor het project. De projectbegroting moet volledig sluitend zijn; als dat niet het geval is, wordt de subsidie geweigerd (artikel 7 onder f).
Eerste lid: de verdeling van het beschikbare bedrag vindt plaats op basis van het principe ’wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. De volledigheid van de aanvraag is daarbij bepalend voor de datum van ontvangst. Dit betekent dat in geval dat een ontvangen aanvraag onvolledig is, de datum van ontvangst van de aanvraag wordt vastgesteld op het moment dat de aanvraag volledig is aangevuld en deze volledige aanvulling ontvangen is door Gedeputeerde Staten. Na ontvangst van een volledige aanvraag wordt de aanvraag inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de regeling en zal worden beoordeeld of de aanvraag voor subsidie in aanmerking komt.
Zodra het subsidieplafond dat voor deze regeling is vastgesteld is bereikt, wordt de aanvraag geweigerd, ook al voldoet deze aan de vereisten om voor subsidie in aanmerking te komen. Op voorhand is niet aan te geven wanneer het subsidieplafond zal zijn bereikt.
Tweede lid: uitgegaan wordt van een stelsel waarin de beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van ontvangst van een volledige aanvraag. Niet uitgesloten is dat op dezelfde dag meerdere subsidieaanvragen binnenkomen en dat honorering van al deze aanvragen tot een overschrijding van het subsidieplafond zou leiden. Daarom is een voorziening opgenomen om voor die situatie een nadere rangorde aan te kunnen brengen in de aanvragen van de desbetreffende dag. Deze rangorde wordt bepaald door middel van loting van de volledige aanvragen. De loting bepaalt de volgorde waarin de subsidieaanvragen worden behandeld; niet het tijdstip van ontvangst. Alle aanvragen die op dezelfde dag zijn ontvangen, maken gelijke kans om voor subsidie in aanmerking te komen. Het maakt niet uit hoe laat de aanvraag op de desbetreffende dag is ontvangen. Ook het indienen van meerdere aanvragen beïnvloedt de loting niet: per aanvrager wordt slechts één subsidieaanvraag in behandeling genomen. Indien een aanvraag dient te worden aangevuld wegens onvolledigheid, geldt voor de verdeelsystematiek de datum van ontvangst van de aanvulling, als datum van ontvangst van de aanvraag.
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Subsidie die verstrekt wordt voor een activiteit als omschreven in artikel 3 van de regeling wordt direct vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger na realisatie van de gesubsidieerde activiteit geen vaststellingsverzoek meer hoeft in te dienen, waarmee (financiële) verantwoording wordt afgelegd aan Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten kunnen evenwel de in het kader van de regeling verstrekte subsidies controleren, al dan niet steekproefsgewijs. Als een subsidieontvanger gecontroleerd wordt, is hij verplicht om aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht en dat aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen is voldaan.
Als uit de (steekproef)controle onregelmatigheden blijken, kan dat gevolgen hebben voor de subsidievaststelling. Een subsidievaststelling kan ten nadele van de subsidieontvanger gewijzigd of ingetrokken worden. Bovenstaande kan ertoe leiden dat uitbetaalde subsidiebedragen worden teruggevorderd.