Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling basisdagbesteding volwassenen
CiteertitelSubsidieregeling basisdagbesteding volwassenen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-06-2021Wijziging regeling

01-06-2021

gmb-2021-195023

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 1 juni 2021, heeft besloten

 

Gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Eindhoven (2011 inclusief de wijziging Gemeenteblad 2020-161269)

Gelet op titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet

I. met ingang van 1 januari 2022 In te trekken de Subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen laatstelijk gewijzigd in het Gemeenteblad 2020-90958.

II. vast te stellen de Subsidieregeling Basisdagbesteding Volwassenen.

 

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo en ASV.

  • 2.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Algemene voorziening: een aanbod van diensten of activiteiten dat, zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruiker, toegankelijk is en dat is gericht op maatschappelijke ondersteuning.

    • b.

      ASV: Algemene Subsidieverordening gemeente Eindhoven.

    • c.

      Basisdagbesteding: een algemene voorziening gericht op het bieden van een laagdrempelige ontmoetingsplek waarin tevens vorm wordt gegeven aan een gevarieerd activiteitenaanbod die de zelfredzaamheid en participatie van deelnemers bevordert, behoudt of compenseert, ondersteunt bij het creëren van een dagstructuur en betrokken mantelzorgers ontlast.

    • d.

      Beweging 0-1-2: het versterken van de sociale basis (nulde lijn) om waar mogelijk te voorkomen dat eerste of tweedelijns ondersteuning nodig is.

    • e.

      Eerste lijn: alle professionele ambulante ondersteuning in het gemeentelijk sociaal domein met uitzondering van specialistische ambulante ondersteuning.

    • f.

      Gebruikelijke hulp: hulp die naar algemeen aanvaarde opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de echtgenoot, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten.

    • g.

      Maatwerkvoorziening dagbesteding: dagbesteding ten behoeve van de zelfredzaamheid die, na onderzoek, is afgestemd op de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een persoon en die op basis van een individuele beschikking wordt verleend.

    • h.

      Mantelzorger: een persoon die meer dan gebruikelijke hulp en/of zorg verleent aan een familielid, een vriend of naaste.

    • i.

      Sociale basis (nulde lijn): Het geheel van organisaties, diensten, voorzieningen en betrekkingen die het mogelijk maken dat mensen in redelijkheid in sociale verbanden (buurten, groepen, netwerken, gezinnen) samen kunnen leven en participeren in de samenleving.

    • j.

      Sociale basisvoorzieningen: alle openbare en vrij toegankelijke voorzieningen die bijdragen aan sociale doeleinden.

    • k.

      Tweede lijn: alle professionele specialistische ondersteuning, langdurig intensieve ondersteuning, verblijf en opvang.

    • l.

      Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

 

Artikel 2 Doel

Met deze subsidieregeling wordt beoogd dat

  • a.

    inwoners van Eindhoven met een ondersteuningsbehoefte op het gebied van dagbesteding en/of ter voorkoming van sociaal isolement en/of ontlasting van mantelzorgers, zo lang dat wenselijk en mogelijk, is laagdrempelig terecht kunnen in hun omgeving voor activiteiten:

  • i.

    die bij hen passen; en

  • ii.

    ruimte geven voor ontplooiing met oog voor hun ontwikkeling waardoor hun zelfredzaamheid wordt bevorderd, behouden of gecompenseerd.

  • b.

    inwoners van Eindhoven die door de aard van hun beperking of vraagstuk niet kunnen deelnemen aan gewoon of begeleid werk, zo lang dat wenselijk en mogelijk is, laagdrempelig terecht kunnen in hun omgeving voor activiteiten:

  • i.

    die bij hen passen en

  • ii.

    hen voorbereiden op een volgende stap richting arbeid.

 

Artikel 3 Subsidieaanvrager

Voor subsidie komen in aanmerking rechtspersonen en natuurlijke personen.

 

Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten

Een jaarlijkse of meerjarige subsidie wordt verleend voor:

  • a.

    activiteiten en de noodzakelijke professionele ondersteuning die de doelstellingen realiseren zoals beschreven in artikel 2;

  • b.

    deskundigheidsbevordering van de vrijwilligers die de activiteiten bedoeld onder a en d uitvoeren;

  • c.

    de werkelijk door de vrijwilligers gemaakte onkosten verbonden aan de inzet voor de activiteiten.

  • d.

    noodzakelijk vervoer van en naar de locatie van de activiteiten voor deelnemers die niet op eigen kracht vervoer kunnen regelen en geen gebruik kunnen maken van collectief vraagafhankelijk vervoer of een andere bestaande vervoersvoorziening in de sociale basis.

 

Artikel 5 Subsidievereisten

Om in aanmerking te komen voor subsidie wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de aanvrager werkt samen met de Stichting WIJeindhoven; en

  • b.

    de activiteiten dragen bij aan de beweging 0-1-2; en

  • c.

    de activiteiten sluiten aan bij de behoefte van de inwoners (vraaggericht); en

  • d.

    d. de activiteiten worden gebiedsgericht vormgegeven binnen de 8 werkgebieden van de stichting WIJeindhoven: Strijp-Meerhoven, Woensel Acht en Aanschot, Woensel Oost, Woensel Noord Ontginning, Woensel Zuid West, Tongelre-Centrum, Gestel en Stratum; en

  • e.

    bij de uitvoering van de activiteiten wordt (gebiedsgericht) samengewerkt met relevante partners in het gebied. Samenwerkende partijen zorgen voor afstemming onderling en zetten samen kennis, inzet van medewerkers/vrijwilligers en locaties in t.b.v. het basisdagbesteding-aanbod in een bepaald gebied

  • f.

    de activiteiten sluiten aantoonbaar aan op en zijn niet concurrerend met de activiteiten/ initiatieven die al een bewezen gevestigde functie hebben in een wijk/buurt/gebied, bijvoorbeeld te zien in het aantal deelnemers; en

  • g.

    voor de uitvoering van de activiteiten wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van reeds bestaande en daarvoor beschikbare of geschikte locaties, zoals vrijetijdsaccomodaties, buurthuizen/ buurtkamers, inloopvoorzieningen en locaties waar reeds ondersteuning vanuit de sociale basis of de tweede lijn wordt geboden; en

  • h.

    h. de activiteiten zijn gevarieerd, passen bij de interesses, de culturele achtergrond, de cognitieve en fysieke mogelijkheden/vaardigheden en beperkingen van de deelnemers in het betreffende werkgebied; en

  • i.

    de activiteiten worden verzorgd door een mix van vrijwilligers en professionele krachten om een zo breed mogelijke groep inwoners te kunnen bedienen, met dien verstande dat de professionele krachten alleen worden ingezet voor activiteiten waarbij deze vorm van professionele ondersteuning noodzakelijk is; en

  • j.

    j. binnen de basisdagbesteding wordt in een intake/kennismaking per deelnemer gekeken wat hij/zij komt ‘halen’ en ‘brengen’. De gewenste ondersteuning wordt vertaald naar concrete doelen/resultaten en daarbij behorende activiteiten die systematisch worden gevolgd en geëvalueerd met de deelnemer zelf en zo nodig aangepast.

 

Artikel 6. Subsidie weigering

In aanvulling op het bepaalde in de ASV weigeren burgemeester en wethouders de subsidie in ieder geval:

  • a.

    indien niet of onvoldoende duidelijk is of de behoefte aan de activiteiten die de aanvrager aanbiedt gedurende de hele periode in deze mate blijft bestaan, of

  • b.

    indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet primair een gemeentelijke verantwoordelijkheid is, of

  • c.

    indien de totale kosten per deelnemer per dagdeel hoger zijn dan de door het college gecontracteerde tarief voor maatwerkdagbesteding per deelnemer per dagdeel.

  • d.

    indien de aanvraag voor het behalen van de resultaten afhankelijk is van voorwaarden terwijl onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden op datum aanvraag is voldaan.

 

Artikel 7 Subsidieplafond/de verdeling van de subsidie

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt jaarlijks vastgesteld.

  • 2.

    De subsidieaanvragen worden conform bijlage 1 onderling vergeleken op grond van het bepaalde in artikel 2, 4 en 5 van deze subsidieregeling, de urgentie en effectiviteit van de activiteiten, de bijdrage aan de beoogde transformatie van Wmo dagbesteding en de kosten van de activiteiten.

  • 3.

    Indien het bedrag waarvoor op grond van deze subsidieregeling zou moeten worden verleend aan degenen die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend groter is dan het op grond van het eerste lid vastgestelde subsidieplafond, vindt een ranking zoals opgenomen in bijlage 1 plaats waarbij subsidies verstrekt kunnen worden tot het moment dat het plafond bereikt wordt.

 

Artikel 8 Bij aanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op de ASV levert u de volgende gegevens aan:

  • a.

    een opgave van uw samenwerkingspartners en een beschrijving van uw samenwerkingsafspraken om tot een (kosten)effectief voorstel te komen en zoveel mogelijk op elkaar aansluitende ondersteuning te realiseren. Ieders inbreng, rollen, taken en verantwoordelijkheden maakt u inzichtelijk,

  • b.

    een opgave van de WIJeindhoven gebied(en) waar uw aanvraag zich op richt,

  • c.

    de doelgroep/inwoners waar u zich op richt,

  • d.

    hoe de activiteiten aansluiten op de ondersteuningsvragen in voornoemde gebied en voornoemde doelgroep/inwoners,

  • e.

    de locatie(s) waarin de activiteiten worden uitgevoerd,

  • f.

    de wijze waarop u de begeleiding organiseert. Hierbij dient u aan te geven hoe de begeleiding wordt vorm gegeven, welke deskundigheid hierbij wordt ingezet, het aantal vrijwilligers en het aantal betaalde beroepskrachten,

  • g.

    hoe de monitoring van te bereiken doelen/resultaten en daarbij behorende activiteiten bij deelnemers gebeurt,

  • h.

    het te verwachten aantal unieke deelnemers per jaar,

  • i.

    per locatie het aantal dagdelen per week en het gemiddeld aantal deelnemers per dagdeel,

  • j.

    hoe u de samenwerking met WIJeindhoven concreet vormgeeft,

  • k.

    hoe u de resultaten van uw activiteiten inzichtelijk maakt middels kritische prestatie indicatoren (KPI’s).

 

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt voor aanvragen betrekking hebbend op activiteiten vanaf 1 januari 2022.

  • 2.

    De subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen, gemeenteblad 2020-90958 wordt met ingang van 1 januari 2022 ingetrokken.

 

Eindhoven, 1 juni 2021

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven

 

,burgemeester

,secretaris

 

Bijlage bij subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen

 

Beoordelingskader

Bij elk criterium wordt een onderscheid ge

maakt tussen de score ‘goed’ (10 punten), ‘voldoende’ (5 punten) en ‘onvoldoende (0 punten).Soms is alleen een keuze tussen 2 categorieën toepasbaar (bijv. als het criterium raakt aan een subsidievereiste zoals omschreven in de subsidieregeling (dan is onvoldoende geen optie).

 

Categorie

Criterium

Toelichting

Score

Passend bij subsidie-doelstelling (effectiviteit & urgentie) (30%)

Noodzakelijk voor dekkend aanbod basisdagbesteding

De mate waarin het aanbod noodzakelijk is om tot een dekkend aanbod te komen in het betreffende WIJ-gebied voor alle inwoners met een ondersteunings-behoefte op het gebied van dagbesteding

Het vereiste volume wordt alleen behaald indien de aanvraag wordt ingewilligd (10)

 

Het aanbod levert een waardevolle, maar niet onmisbare bijdrage aan dekkend aanbod (5)

 

Het aanbod levert geen bijdrage aan dekkend aanbod (0)

 

Passende activiteiten

Mate waarin de activiteiten variëren, aansluiten bij de behoeften, interesses, culturele achtergrond, de cognitieve en fysieke vaardigheden en beperkingen van de beoogde deelnemers

Er is een gevarieerd aanbod waarmee aangesloten wordt bij de behoeften, interesses, culturele achtergrond, de cognitieve en fysieke vaardigheden en beperkingen van de beoogde deelnemers (10)

 

Het gevarieerde, passende aanbod is deels/ in beperkte mate aanwezig (5)

 

Passende begeleiding

Manier waarop de benodigde begeleiding geborgd is; de in te zetten medewerkers beschikken over de juiste kwaliteiten om de beoogde deelnemers te ondersteunen.

Er is een passende mix van vrijwilligers en professionele ondersteuning om de benodigde begeleiding te borgen. De kracht van vrijwilligers wordt optimaal benut (10).

 

Er is een mix van vrijwilligers en professionele krachten om de benodigde begeleiding te borgen (5)

 

 

Effectief

De activiteit levert concrete (aantoonbare) resultaten passend bij de subsidieregeling en de daarbij behorende toelichting

Levert concrete (aantoonbare) resultaten op (10)

 

Levert ten dele concrete (aantoonbare) resultaten op (5)

 

Levert geen concrete (aantoonbare) resultaten (0)

 

 

 

 

Transformatie (40%)

Intensieve (gebiedsgerichte) samenwerking

Mate waarin er sprake is van een aantoonbare samenwerkingsrelatie met relevante partners om samen vorm te geven aan een passend aanbod basisdagbesteding en zo samen bij te dragen aan de beoogde transformatie

Trekt actief op met relevante netwerkpartners om samen (gebiedsgericht) vorm te geven aan basisdagbesteding (10)

 

Samenwerking met relevante netwerkpartners is deels/in beperkte mate aanwezig (5)

(0

 

Samenwerking WIJeindhoven

Mate waarin concreet wordt samengewerkt met St. WIJeindhoven om de basisdagbesteding vorm te geven en deze zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de behoefte in het gebied.

Trekt actief samen op met stichting WIJeindhoven in de vormgeving van basisdagbesteding (10)

 

Samenwerking met stichting WIJeindhoven is deels/in beperkte mate aanwezig (5).

 

Aansluiting bij wat er al is

Mate van aansluiting bij reeds bestaande activiteiten/initiatieven in een gebied.

Er wordt aangesloten bij reeds bestaande activiteiten/initiatieven in een gebied (10)

 

Er wordt deels aangesloten bij reeds bestaande activiteiten (5)

 

 

Basisdagbesteding, tenzij..

Mate waarin aantoonbaar wordt gemaakt dat instroom en behoud van deelnemers in de basisdagbesteding wordt gemaximaliseerd en doorstroom naar de maatwerkvoorziening wordt geminimaliseerd

Er wordt aantoonbaar gemaakt dat doorstroom naar de maatwerkvoorziening wordt geminimaliseerd (10)

 

Er wordt niet aantoonbaar gemaakt dat doorstroom naar de maatwerkvoorziening wordt geminimaliseerd (0)

 

 

 

 

Kosten (30%)

Verhouding prijs/kwaliteit

Kosten per deelnemer, per dagdeel

Lager dan gemiddeld (10)

Gemiddeld (5)

Hoger dan gemiddeld (0)

 

Co-financiering/ vernieuwende financieringsvormen

Mate waarin de mogelijkheden worden benut om op andere manieren inkomsten te genereren (bijv. sociaal ondernemers en verkoop van goederen)

Mogelijkheden om op andere manieren inkomsten te genereren worden goed benut (10)

 

Mogelijkheden om op andere manieren inkomsten te genereren worden deels/in beperkte mate benut (5).

 

Mogelijkheden worden niet benut (0)