Organisatie | Boxmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | AANGEPASTE Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) Gemeente Boxmeer 2021 |
Citeertitel | AANGEPASTE Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) Gemeente Boxmeer 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Tonk |
Geen
artikel 35 van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-06-2021 | versoepeling Tonk regeling | 08-06-2021 | Z/21/731767 – D/21/1031064 |
Besluit college d.d. 8 juni 2021
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxmeer houdende AANGEPASTE regels over het vergoeden van woonkosten en overige vaste lasten voor huishoudens met een inkomensterugval in verband met de coronacrisis
Het college van burgemeester en wethouders gemeente Boxmeer,
gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 35 van de Participatiewet,
gezien de Kamerbrief, d.d. 9 december 2020, van de minister van Economische Zaken en Klimaat e.a. inzake ‘Aanpassingen in het economische steun- en herstelpakket als gevolg van de ontwikkeling in de bestrijding van het coronavirus’;
overwegende dat het wenselijk is om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking komen voor een tegemoetkoming Tijdelijke ondersteuning noodzakelijk kosten (TONK) en hiervoor aparte, tijdelijke, aangepaste beleidsregels vast te stellen;
Besluit tot vaststelling van de:
AANGEPASTE Beleidsregels Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) Gemeente Boxmeer 2021
door de huidige omstandigheden als gevolg van de coronacrisis te maken heeft met een onvoorzienbare en onvermijdelijke inkomensterugval; en,
daardoor noodzakelijke woonkosten en overige vaste lasten voor de huurwoning of eigen woning niet meer kan voldoen uit het inkomen en/of beschikbare geldmiddelen; en,
waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden om de woonkosten te kunnen betalen.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK kan het college, gelet op alle omstandigheden waaronder een terugval in inkomen van de aanvrager als gevolg van de coronacrisis, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een tegemoetkoming TONK, indien zeer dringende redenen hiertoe noodzaken (artikel 16 van de wet).
Aldus vastgesteld op 8 juni 2021.
Burgemeester en wethouders van Boxmeer,
de loco-secretaris, de burgemeester,
A.J.M. Reintjes K.W.T. van Soest
Ondanks de verschillende steunmaatregelen die reeds door het kabinet zijn genomen in verband met de coronacrisis, dreigen er mensen tussen wal en schip te vallen. De regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) biedt een tegemoetkoming voor noodzakelijke woonkosten aan inwoners die door de coronacrisis te maken krijgen met een onvoorzienbare terugval in inkomen en hierdoor noodzakelijke kosten, zoals huur of hypotheekrente niet meer kunnen betalen.
Deze huishoudens kunnen geen of onvoldoende aanspraak maken op bestaande sociale zekerheid, vallen terug in inkomen en komen vanwege de partnertoets of het uren-criterium niet aanmerking voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo).
Inwoners waarvoor de tegemoetkoming TONK is bedoeld zijn in de meeste gevallen minder op de hoogte van regelingen via de gemeente. Zij zijn weinig tot niet bekend met de regels zoals die gelden binnen de Participatiewet (Pw) en van toepassing zijn bij een aanvraag tegemoetkoming TONK. Zo is er sprake van een inlichtingenverplichting (artikel 17 Pw) en een bestedingsverplichting (artikel 55 Pw) en moet men kosten kunnen aantonen. Het niet voldoen aan verplichtingen kan gevolgen hebben voor het recht op de tegemoetkoming en in het uiterste geval kan de bijstand worden teruggevorderd. Met publicatie en voorlichting richting inwoners over de TONK wordt dit zo goed als mogelijk ondervangen.
Al snel bleek het aantal aanvragen landelijk ver achter te blijven bij de verwachtingen. Dit is ook het beeld in Boxmeer en de regio. De regering bedankt gemeenten voor de inzet maar geeft in mei 2021 tegelijkertijd als opdracht mee om TONK meer onder de aandacht te brengen en ruimhartig(er) in te zetten.
Nieuwe koers: TONK breder kijken
Het College gaat breder kijken om te voorkomen dat inwoners tussen wal en schip vallen.
Daarom komen ook de privé vaste lasten in aanmerking voor TONK en wordt de drempel zo laag mogelijk gelegd. Door persoonlijk contact te leggen met de aanvrager wordt duidelijk waar de problemen zich voordoen in de persoonlijke situatie en wordt gericht maatwerk geboden. De kernvraag aan de inwoner is:
‘Hebt u door de coronamaatregelen een inkomstenterugval en komt u daardoor in de problemen met de betaling van uw (privé) vaste lasten?’ Meld u en vraag TONK aan!
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 3 Noodzakelijke woonkosten
Als noodzakelijke woonkosten worden aangemerkt: de huur van zelfstandige woonruimte en eventuele servicekosten en de hypotheekrente en eventuele bijdrage Vereniging van Eigenaren (VvE). De TONK voorziet niet een tegemoetkoming voor onderhuur en kamerhuur, aflossingen op de hypotheek. Woonkosten van bedrijfswoningen vallen buiten de beleidsregels TONK. Bij woninghuur wordt de ontvangen huurtoeslag in mindering gebracht op de kale huur en servicekosten. Bij eigen woningen gaat het om niet te vermijden kosten zoals de hypotheekrente en/of bijdrage Vereniging van Eigenaren (VvE).
Zowel voor huurders als woningeigenaren geldt dat de kosten, vallend onder artikel 3 en artikel 3a tezamen, in aanmerking komen voor de regeling en de tegemoetkoming maximaal € 1.000,- per maand bedraagt.
Voor alle huishoudens geldt dat woonkosten tot € 240,- per maand voor eigen rekening komen en daarmee rekening wordt gehouden bij toekenning van de TONK.
Artikel 3a Noodzakelijke overige vaste lasten
In de aangepaste beleidsregels is dit artikel opgenomen zodat de tegemoetkoming TONK ook geldt voor de benoemde overige vaste privélasten. Dus niet die voor het bedrijf of het zelfstandig beroep. Hiermee wil het college bevorderen dat inwoners, die het betreft, eerder in aanmerking komen en de tegemoetkoming TONK aanvragen.
Artikel 4 Voorliggende voorzieningen
Voor het recht op tegemoetkoming TONK dient men eerst een beroep te doen op
voorliggende voorzieningen waarmee men in de kosten kan voorzien, zoals het
aanspreken van eigen vermogen. Dit betekent dat men alles in het werk moet stellen om
eigen vermogen vrij te maken, zoals spaargelden, beleggingen en dergelijke.
Wanneer iemand reeds met de bank afspraken over een hypotheekpauze heeft gemaakt, dan wordt daarmee rekening gehouden bij de toekenning TONK.
Belanghebbenden met een huur onder € 752,33 per maand voor een huurwoning of woonwagen komen ook voor een TONK-tegemoetkoming in aanmerking. Voor hen wordt de huurtoeslag niet gezien als een passende en toereikende voorziening. Deze afwijking van de algemene regel is te rechtvaardigen door het bijzondere en tijdelijke karakter van de TONK regeling. Bij de beoordeling van TONK wordt wel rekening gehouden met de ontvangen huurtoeslag.
De doelgroep is afgebakend qua leeftijd en omstandigheden. Gelet op het doel van de TONK komen huishoudens vanaf de pensioengerechtigde leeftijd niet in aanmerking. Zij hebben in beginsel aanspraak op AOW en eventueel pensioen. Zo behoren inwoners jonger dan 27 jaar die uit Rijkskas bekostigd onderwijs volgen niet tot de doelgroep TONK. Zij hebben in beginsel recht op het leenstelsel voor Studiefinanciering.
Er moet voor het recht op TONK sprake zijn van een onvoorzienbare en onvermijdelijke inkomensterugval als gevolg van de overheidsmaatregelen in verband met de coronacrisis.
Het verstrekken van een tegemoetkoming TONK is maatwerk. Het college houdt rekening met de individuele omstandigheden van de aanvrager bij het bepalen van het recht op en de hoogte van de TONK met toepassing van de wet en de beleidsregels. Maatwerk betekent ook dat verder wordt gekeken naar de situatie en omvang van de problemen. Zo kan meer hulp worden aangeboden als dat nodig is zoals bijv. schuldhulpverlening, andere bijzondere bijstand, minimabeleid, re-integratie of doorverwijzen bij psychosociale problemen.
Schulden vallen niet onder de wet en vallen derhalve niet onder de AANGEPASTE beleidsregels TONK. Om die reden vallen o.a. hypotheekaflossingen niet onder de TONK.
Artikel 6 In aanmerking te nemen inkomen
Voor de hoogte van de tegemoetkoming is inkomen en draagkracht uit inkomen van belang. Met alle genoemde componenten in dit artikel wordt rekening gehouden.
Voor hetgeen wordt verstaan onder inkomen uit onderneming en waarmee rekening wordt gehouden wordt aangesloten bij en verwezen naar de uitvoeringspraktijk Tozo: Inkomensbegrip Tozo (krijgiktozo.nl).
Artikel 7 In aanmerking te nemen vermogen
Een aanvrager moet alles in het werk stellen om eerst in de eigen woonkosten te voorzien alvorens een beroep op bijstand te doen. Dit betekent dat alle mogelijkheden om middelen te genereren dienen te worden aangesproken. Dit geldt ook voor opgebouwd pensioen in de 3e pijler, zoals individuele verzekeringen als lijfrenten, koopsommen en levensverzekeringen.
In het algemeen geldt voor het recht op algemene bijstand een vermogensgrens van € 6.295 (voor een alleenstaande) en € 12.590 (voor samenwonenden). Door het uitzonderlijke karakter van de coronacrisis en de beperkende maatregelen die hierbij gelden, is er aanleiding om voor de TONK een aanzienlijke ruimere vermogensgrens te hanteren. Zo kunnen ook mensen die beschikken over enig spaargeld e.d., voor noodzakelijke woonkosten een tegemoetkoming vanuit de TONK krijgen. De vermogensgrens wordt binnen deze beleidsregels gelegd bij de vermogensgrenzen die gelden voor de huurtoeslag (€ 31.340,-). Alleen de vermogensbestanddelen die een meer liquide karakter hebben worden meegeteld.
Artikel 8 Draagkracht in het inkomen
Binnen deze beleidsregels worden twee vormen van huishoudens (sociaal minimum) gehanteerd. Het gaat om afstemming op de bijstandsnorm voor:
- alleenstaanden tussen 21 jaar en de pensioenleeftijd, of
- echtparen/samenwonenden in deze leeftijd.
Voor de berekening van de financiële draagkracht sluit het college aan bij de draagkrachtregels die bij het verstrekken van bijzondere bijstand van toepassing zijn. Door op deze wijze de draagkracht te bepalen komen meer inwoners in aanmerking voor een (gedeeltelijke) tegemoetkoming TONK.
Artikel 9 Verstrekking tegemoetkoming TONK
De tegemoetkoming TONK bedraagt maximaal € 1.000,- per maand en geldt voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. In het kader van de TONK kan maximaal € 6.000,- worden verstrekt per huishouden.
De TONK biedt geen dekkende vergoeding. De tegemoetkoming TONK wordt ‘om niet’ verstrekt en in één keer uitbetaald. Om niet wil zeggen dat men het bedrag niet verschuldigd is aan de gemeente.
Aanvragen die eerder zijn ingediend (onder de ingetrokken beleidsregels vallen) worden opnieuw door het college beoordeeld. Waar van toepassing zal het college een beschikking afgeven met de uitkomst van de herbeoordeling.
Voor de tegemoetkoming TONK geldt een beperkte aanvraagperiode (tot en met 31 juli 2021). Hiervoor wordt een elektronisch aanvraagformulier beschikbaar gesteld waarvoor aanvragers kunnen inloggen met hun DigiD. Daarbij wordt zo veel mogelijk afgegaan op de inlichtingen die de aanvrager verstrekt. De inwoner geeft bij de aanvraag aan over welke maanden er hulp nodig is bij het betalen van de woonkosten. Die inschatting en verantwoordelijkheid ligt bij de inwoner. Wijzigingen in iemands situatie hebben geen invloed op de hoogte van de TONK.
Er volgt altijd persoonlijk contact, waarbij de mogelijkheid bestaat tot het stellen van vragen. Het kan ook aanleiding zijn om het onderzoek te intensiveren. Dat kan leiden tot het opvragen van nadere gegevens of toepassen van hardheidsclausule. Dit is maatwerk. Van de beslissing op de aanvraag ontvangt de inwoner een beschikking.
Als bij de verwerking van een aanvraag de inlichtingen op voorhand vragen oproepen over de juistheid, wordt overgegaan tot aanvullend onderzoek. Het college bepaalt de aanspraak op tegemoetkoming TONK aan de hand van de opgaven van de aanvrager. Het college kan deze opgaven controleren aan de hand van bewijsstukken en inlichtingen waarover het college beschikt in het kader van de uitvoering van de Participatiewet. Ook kan het college de aanvrager om nadere inlichtingen of bewijsstukken vragen (artikel 53a van de Participatiewet).
Huishoudens met een woonkostentoeslag krijgen geen toegang tot de TONK. Wel wordt nagegaan of de beleidsregels in het kader van de TONK aanleiding kunnen zijn voor een hogere vergoeding; ook zal bij hen de gevraagde inspanning voor goedkopere woonruimte tijdelijk niet worden gehandhaafd.
Artikel 11 Terugwerkende kracht en duur
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.