Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Nadere regels cliëntenparticipatie Sociaal Domein Epe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels cliëntenparticipatie Sociaal Domein Epe
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpNadere regels over cliëntenparticipatie Sociaal Domein Epe

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

gebaseerd op artikel 13, lid 3 Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugd

gebaseerd op artikel 36b Verzamelverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ gemeente Epe 2017

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 150 van de Gemeentewet
  2. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  4. artikel 47 van de Participatiewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-06-2021nieuwe regeling, nadere regels

08-06-2021

gmb-2021-191943

298535

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels cliëntenparticipatie Sociaal Domein Epe

 

Collegebesluit 2021 zaaknr. 298535

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

 

Gelet op artikel 150.1 Gemeentewet, artikel 2.1.3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 47 Participatiewet;

 

Gelet op artikel 13, lid 4 uit de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Epe en artikel 36b uit de Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ Gemeente Epe.

 

B E S L U I T

 

vast te stellen de Nadere regels cliëntenparticipatie Sociaal Domein gemeente Epe

 

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen en doelstelling

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a

    Adviesraad Sociaal Domein: de door het college aangewezen stichting Adviesraad Sociaal Domein gemeente Epe waarmee de gemeente Epe invulling geeft aan artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3 en 2.5.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, en dat het college adviseert over voorgenomen beleid binnen het Sociaal Domein in de gemeente Epe;

  • b

    Cliënt:

    • i.

      persoon als bedoeld in artikel 1.1.1., eerste lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

    • ii.

      persoon aan wie jeugdhulp wordt verleend als bedoeld in artikel 1.1. van de Jeugdwet;

    • iii.

      persoon, als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a van de Participatiewet;

    • iv.

      persoon die aanspraak maakt op een voorziening in het sociaal domein.

  • c.

    Cliëntenparticipatie: het betrekken van cliënten of hun vertegenwoordigers bij het beleidsproces van de gemeente;

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

  • e.

    Gemeente: de gemeente Epe;

  • f.

    Gemeentelijk contactpersoon: een door het college aangewezen ambtenaar die voor de adviesraad het aanspreekpunt voor de gemeentelijke organisatie is en belast is met de communicatie tussen de adviesraad en de gemeentelijke organisatie. Dat geldt niet voor de communicatie tussen de adviesraad en de gemeenteraad;

  • g.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Epe;

  • h.

    Sociaal Domein: het gehele beleidsdomein dat direct of indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en Wsw.

De Adviesraad Sociaal Domein wordt in deze regeling verder aangeduid als adviesraad.

 

Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie

 

Iedere gemeente is verplicht volgens de wet om inwoners mee te laten denken bij beleidsprocessen in het Sociaal Domein. Hierbij krijgen zij de mogelijkheid om het college te voorzien van gevraagd en ongevraagd advies. Enerzijds biedt dit inwoners de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het beleid van de gemeente Epe. Anderzijds wil de gemeente Epe gebruik maken van de kennis en ervaringen inwoners, zodat het beleid beter afgestemd wordt op de doelgroep.

 

Hoofdstuk 2 Aanwijzing, taken, bevoegdheden en samenstelling adviesraad

Artikel 3 Aanwijzen adviesraad

 

  • 1.

    Het college wijst de stichting Adviesraad Sociaal Domein gemeente Epe aan als adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    De adviesraad houdt zich bezig met de behartiging van de collectieve belangen in de ruimste zin van het woord van de ingezetenen van de gemeente Epe die aanspraak (kunnen) maken op de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning of de Jeugdwet.

     

Artikel 4 Taken en bevoegdhedenadviesraad

 

  • 1.

    De adviesraad betrekt inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers actief bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid in het Sociaal Domein.

  • 2.

    De adviesraad is klankbord voor zowel inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers, als ook voor het college.

  • 3.

    De adviesraad stelt zich tot doel om met haar adviezen een bijdrage te leveren aan:

  • a.

    Het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van belanghebbenden;

  • b.

    Het verbeteren van de kwaliteit van het gemeentelijk beleid op het gebied van het Sociaal Domein en de uitvoering daarvan.

  • 4.

    De adviesraad heeft contact met maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van belanghebbenden binnen de in artikel 1h. genoemde thema’s. Hij doet dit onder meer door deelname aan bijeenkomsten die door maatschappelijke organisaties en belanghebbenden worden georganiseerd.

  • 5.

    De adviesraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college met betrekking tot voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid Sociaal Domein.

  • 6.

    De adviesraad neem deel aan de werkgroepen van de Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn. Dit om advies te kunnen geven aan het college over het onderdeel Werk en Inkomen.

  • 7.

    Het advies als bedoeld in het tweede lid wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college de stukken voor de besluitvorming in roulatie brengt uitgebracht door toezending aan de gemeentelijk contactpersoon.

  • 8.

    De adviesraad brengt jaarlijks verslag aan het college uit. Dit verslag bestaat uit:

    • a.

      het aantal uitgebrachte gevraagde en ongevraagde adviezen;

    • b.

      op welke wijze en in welke frequentie de adviesraad contact heeft gehad met inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers;

    • c.

      op welke wijze eventuele derden betrokken zijn geweest bij de adviezen;

    • d.

      op welke wijze de financiële middelen zijn besteed (artikel 8, lid 4).

  • 9.

    Het verslag als bedoeld in lid 8, dient te zijn ingediend bij het college, vóór 1 juni van het jaar na afloop van het kalenderjaar waarvoor de subsidie is verleend.

  • 10.

    De adviesraad spreekt zich niet uit over individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele inwoners betrekking hebben.

     

Artikel 5 Samenstelling adviesraad

 

  • 1.

    De adviesraad vormt een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling van de samenleving in de gemeente Epe en de leden hebben relevante kennis, ervaring en netwerken.

  • 2.

    De adviesraad bestaat uit tenminste 7 en ten hoogste 11 leden.

  • 3.

    De volgende criteria zijn van toepassing op de leden van de adviesraad:

  • c.

    De leden van de adviesraad wonen in de gemeente Epe.

  • d.

    De leden hebben affiniteit met de cliënten die onder de desbetreffende wetten in het Sociaal Domein vallen en onderhouden contact met ervaringsdeskundigen, cliëntraden en maatschappelijke organisaties die in het betreffende werkveld actief zijn.

  • e.

    De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Epe;

  • f.

    De leden zijn niet in dienst van de gemeente Epe;

  • g.

    De leden hebben geen zakelijke binding met de gemeente Epe voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.

  • 4.

    De leden van de adviesraad beschikken over de competenties die nodig zijn om het college inhoudelijk te adviseren en in samenspraak met de ambtelijke organisatie een beoogde samenwerkingswerkwijze te ontwikkelen.

     

Artikel 6 Huishoudelijk reglement adviesraad

 

De adviesraad stelt een huishoudelijk regelement vast waarin ze onder andere de benoeming en zittingsduur van de leden en de voorzitter, de taken en verantwoordelijkheden van de voorzitter, secretaris, penningmeester en hun besluitvormingsproces in vastleggen.

 

Hoofdstuk 3 Taken college

Artikel 7 Taken college

 

  • 1.

    Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de adviesraad. Hiertoe:

    • a.

      stelt het college een gemeentelijke contactpersoon aan (artikel 1f);

    • b.

      kan de gemeente Epe vergaderruimte voor het algemeen bestuur van de adviesraad in natura organiseren;

    • c.

      kan de gemeente Epe communicatiemiddelen beschikbaar stellen voor de adviesraad;

    • d.

      neemt het college in het jaarlijkse subsidieprogramma een werkbudget voor de adviesraad op (artikel 8);

    • e.

      stelt het college het werkbudget voor de adviesraad in de vorm van een subsidie beschikbaar aan de adviesraad;

    • f.

      voert de betrokken portefeuillehouder(s) minimaal twee keer per jaar overleg met de adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociaal domein. Zowel de adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen.

    • g.

      neemt het college bij de uitvraag van een advies een termijn van zes weken in acht. Het college kan in uitzonderingsgevallen in overleg met de adviesraad hiervan afwijken;

    • h.

      geeft het college terugkoppeling aan de adviesraad op de ontvangen adviezen van de adviesraad binnen een termijn van 6 weken na ontvangst.

    • i.

      In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan is, stuurt het college het advies van de adviesraad samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad.

 

Artikel 8 Werkbudget

 

  • 1.

    De raad stelt jaarlijks in zijn begroting een werkbudget voor de adviesraad vast.

  • 2.

    Het werkbudget voor de adviesraad is bedoeld voor de bekostiging van onder andere:

    • a.

      administratieve ondersteuning (bijvoorbeeld verslaglegging, bureaukosten, bijeenkomsten, PR & communicatie);

    • b.

      deskundigheidsbevordering van de leden (bv extern advies);

    • c.

      onkostenvergoeding voor de leden van de adviesraad;

    • d.

      het raadplegen van inwoners/cliënten/achterban;

    • e.

      abonnementen;

    • f.

      onvoorzien.

  • 3.

    De adviesraad stelt jaarlijks een begroting op van het werkbudget voor het volgende kalenderjaar en deelt deze begroting digitaal met de gemeentelijk contactpersoon.

  • 4.

    De adviesraad legt jaarlijks verantwoording af over de besteding van het werkbudget over het voorgaande kalenderjaar volgens de Algemene Subsidieverordening gemeente Epe 2017.

     

Artikel 9 Contact met de gemeente

 

  • 1.

    Adviezen (gevraagd en ongevraagd) van de adviesraad aan de gemeente worden digitaal aan de gemeentelijk contactpersoon gezonden.

  • 2.

    De adviesraad wordt door de gemeentelijk contactpersoon desgevraagd geïnformeerd over de beleidsontwikkeling.

  • 3.

    Adviesaanvragen of reacties van het college of de raad worden via de gemeentelijk contactpersoon aan de adviesraad kenbaar gemaakt.

  • 4.

    De gemeentelijke contactpersoon levert documenten digitaal aan bij de secretaris van de adviesraad.

  • 5.

    Jaarlijks communiceert de gemeentelijk contactpersoon digitaal de gemeentelijke concept planning aan de adviesraad.

     

Artikel 10 Vertrouwelijkheid

De leden van de adviesraad zijn gehouden tot geheimhouding van alle aangelegenheden, die zij in hun hoedanigheid vernemen en waarvan zij het vertrouwelijk karakter moeten begrijpen.

 

Artikel 11 Citeertitel in inwerkingtreding

Deze regeling treedt een dag na de bekendmaking in werking en wordt aangehaald als ‘Nadere regels cliëntenparticipatie Sociaal Domein Epe’.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 juni 2021.

 

de burgemeester, dhr. dr. T.C.M. Horn

de secretaris, mw. C. Kats

Toelichting  

 

Algemeen

 

De Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet geven ieder apart aan dat de gemeente bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop cliënten en/of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de gemeentelijke beleidsvorming.

 

De gemeente Epe kiest er bewust voor om de diverse wetten binnen het Sociaal Domein niet afzonderlijk maar integraal te benaderen. Met het tot stand komen van het Beleidsplan Sociaal Domein in 2018 zijn hier stappen in gezet. Dit gaf ook aanleiding voor de Wmo-adviesraad om haar beleidsterreinen te vergroten naar onderwerpen op het gebied van de Participatiewet.

 

Daarnaast liep een traject bij de adviesraad in Apeldoorn om een adviesraad Sociaal Domein te vormen. Dit betekende dat de toenmalige VWI-raad (ons adviesorgaan voor werk en inkomen) ophield en overging in een nieuwe adviesraad Apeldoorn. Om de wijze waarop de gemeente Epe cliëntenparticipatie (zoals voorgeschreven in de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) organiseert vast te leggen, is de Verordening tot wijziging van de Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Epe 2017 opgesteld. Er is eenzelfde artikel over cliëntenparticipatie opgenomen in de verordening Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdhulp.

 

In deze Nadere regels is omschreven op welke manier het college van de gemeente Epe ervoor zorgt dat ingezetenen worden betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van het beleid met betrekking tot de taken die in de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo aan de gemeente zijn opgedragen. Hierbij wordt waarde gehecht aan de onafhankelijkheid van de adviesraad.

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

 

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 2. Doelstelling cliëntenparticipatie

 

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 3. Aanwijzen adviesraad

 

De adviesraad is een onafhankelijke stichting met eigen statuten. De statuten zijn bij de voorbereidingen voor het vormen van een adviesraad Sociaal Domein aangepast. De aanpassingen zijn afgestemd met de gemeente Epe en komen overeen met de Nadere regels.

 

Artikel 4. Taken en bevoegdheden adviesraad

 

De adviesraad heeft taken en bevoegdheden op (regionaal) beleidsniveau, maar niet op individueel niveau (dus geen individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken). De adviesraad onderhoudt een levendig netwerk van maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van belanghebbenden binnen de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. De adviesraad beoordeelt zelf of en wanneer er bij de opstelling van een advies derden worden betrokken. Dit kunnen onder andere externe deskundigen, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, belanghebbenden of andere ter zake kundige personen zijn.

 

Om het uitgebrachte advies mee te kunnen nemen in de besluitvorming, is het noodzakelijk dat dit advies uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de contactambtenaar.

 

Artikel 5. Samenstelling adviesraad

 

Het is van belang dat de leden van de adviesraad relevante kennis, ervaring en netwerken hebben en een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling vormen van de samenleving. De adviesraad moet van een redelijke omvang zijn, wil de benodigde deskundigheid op het brede terrein van het sociaal domein aanwezig zijn. Aan de andere kant moet het geheel ook werkbaar blijven, zodat het aantal leden aan een maximum is verbonden. Er is uitgegaan van een oneven aantal leden (minimaal 7 en maximaal 11), zodat er nooit sprake kan zijn van een even aantal stemmen. De criteria die van toepassing zijn op de leden van de adviesraad staan omschreven in dit artikel.

 

Artikel 6. Huishoudelijk reglement adviesraad

 

De adviesraad kan zelf een huishoudelijk reglement opstellen over hoe interne processen worden georganiseerd. De adviesraad stuurt het (geactualiseerde) huishoudelijk reglement, na vaststelling door de adviesraad, ter kennisname aan het college van de gemeente Epe.

 

Artikel 7. Taken college

 

In dit artikel is nader uitgewerkt wat de taak- en rolopvatting van het college is ten opzichte van de facilitering van de adviesraad. Voor de vergaderingen van de adviesraad kan de gemeente kosteloos ruimte beschikbaar stellen. Daarnaast kan de adviesraad gebruik maken van de communicatiemiddelen van de gemeente, bijvoorbeeld voor aankondigingen van de vergaderingen in het lokale krantje.

 

Artikel 8. Werkbudget

 

De adviesraad ontvangt jaarlijks een werkbudget. De hoogte hiervan wordt bepaald door de gemeenteraad in de begroting. De exacte onderdelen van het werkbudget staan omschreven in dit artikel. De verantwoording van het ontvangen werkbudget vindt achteraf plaats. De einddatum voor de verantwoording is 1 juni. De Algemene Subsidieverordening van de gemeente Epe dient hiervoor als richtlijn.

 

Artikel 9. Contact met de gemeente

 

Dit artikel omschrijft hoe de contacten tussen de gemeente Epe en de adviesraad zijn georganiseerd. De door het college aangewezen gemeentelijk contactpersoon (artikel 1, lid 9) is geen ambtelijk secretaris van de adviesraad. De gemeentelijk contactpersoon is de verbinder tussen de adviesraad en de gemeente. Het is de intermediair die de stand van zaken weet van de adviesaanvragen en daarvoor ook als doorgeefluik fungeert. De gemeentelijk contactpersoon informeert de adviesraad ook over regionale beleidsontwikkelingen.

 

Artikel 10. Vertrouwelijkheid

 

De leden van de adviesraad zijn gehouden tot geheimhouding van stukken totdat de stukken openbaar zijn. Deze geheimhouding strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd. De geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de adviesraad.

 

Artikel 11. Citeertitel en inwerkingtreding

 

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.