Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent de subsidie maatschappelijke agenda (Subsidieregeling Maatschappelijke Agenda 2022) |
Citeertitel | Subsidieregeling Maatschappelijke Agenda 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Toelichting Uniform Europees Aanbestedingsdocument Uniform Europees Aanbestedingsdocument |
Deze regeling vervalt op 31 december 2021.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR604092/1
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2021 | nieuwe regeling | 07-06-2021 | 18227 |
Het college van burgemeester en wethouders (verder: college) stelt deze subsidieregeling vast op basis van artikel 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018 (verder: de Verordening).
Gedefinieerde termen hebben in enkelvoud en meervoud overeenkomstige betekenis. De definities zoals vastgelegd in:
zijn onverkort van toepassing. Bij conflicterende definities zijn definities uit een hoger op de voorgaande lijst genoemde wet leidend.
1. Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Het college heeft met de Maatschappelijke Agenda de te subsidiëren activiteiten binnen het sociaal domein ondergebracht in de volgende vijf ‘hoofdopgaven’:
Opgave 2: Opgroeien & Ontwikkelen
Opgave 3: Zorg en ondersteuning
Deze vijf hoofdopgaven zijn onder te verdelen in meerdere beleidsopgaven.
In 2020 heeft het college de verschillende beleidsopgaven in 3 tranches met een subsidieregeling opengesteld en inmiddels door middel van een beschikking gegund aan verschillende partners. Een onderscheid werd gemaakt tussen eenjarige beleidsopgaven, meerjarige beleidsopgaven en eenjarige beleidsopgaven met een verleningsmogelijkheid.
De meerjarige beleidsopgaven behoeven nu niet opnieuw beschikt te worden en het college heeft ervoor gekozen om de eenjarige beleidsopgaven met een verlengingsmogelijkheid te verlengen. Dit betekent dat voor het jaar 2022 ten aanzien van de volgende beleidsopgaven een subsidieaanvraag kan worden gedaan:
Een subsidie voor de hiervoor genoemde beleidsopgaven wordt aangevraagd voor het kalenderjaar 2022. Het college heeft de bevoegdheid om de subsidierelatie eenmalig met maximaal 1 jaar te verlengen, voor zover de subsidie-ontvangende partij hiermee instemt. Het college geeft hiertoe een beschikking af aan de betreffende partij. Een nieuwe aanvraag is niet nodig. Verantwoording zal in voorkomend geval gebeuren na afloop van de tweede termijn. Hierover zal de betreffende partij in de verlengingsbeschikking worden geïnformeerd.
2. Aanvragers die in aanmerking komen voor subsidie
Van aanvragers die aan de volgende uitsluitingscriteria voldoen, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
In Bijlage 1 is het in te vullen Model Eigen Verklaring opgenomen. Bijlage 2 betreft een toelichting op de in te vullen Eigen Verklaring.
Van aanvragers voor een subsidie waarvan het bedrag hoger is dan EUR 100.000,00 die niet voldoen aan de volgende geschiktheidseisen, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
Van Aanvragers die niet akkoord gaan met een of meerdere van de volgende uitvoeringsvoorwaarden, weigert het college de aanvraag (artikel 8 lid 3 sub n Verordening):
De subsidieaanvrager geeft in het plan van aanpak bij zijn aanvraag aan op welke manier hij voorgaande binnen de eigen organisatie oppakt en hoe hij de samenwerking opzoekt met andere partijen om eenzaamheid tegen te gaan. Er zijn meerdere mogelijkheden: preventie, signaleren, activiteiten en bespreekbaar maken, of een combinatie daarvan.
De subsidieaanvrager borgt het onderwerp sociale acceptatie bij het uitvoeren van de activiteiten. Het college verstaat onder sociale acceptatie dat Iedereen in Katwijk zichzelf moet kunnen zijn en kunnen meedoen in de maatschappij, ongeacht achtergrond, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, geaardheid en burgerlijke staat.
Het college stelt voor de tien beleidsopgaven een subsidieplafonds vast op zowel het totaal te besteden bedrag per beleidsopgave als het aantal aanbieders per beleidsopgave (artikel 4 Verordening):
Professioneel aanbod St. Openbare Bibliotheek EUR: 1.440.260 | ||
De genoemde subsidieplafonds zijn exclusief een eventuele cao-indexering op de loonkosten verbonden aan de uit te voeren activiteiten. In het plan van aanpak dient door aanvrager -indien van toepassing - duidelijk aangegeven te worden welke cao-indexering van toepassing is en welk bedrag aan cao-indexering de gemeente kan verwachten.
Als het aantal aanvragen het aantallenplafond overstijgt, maar niet het gesloten plafondbedrag, dan kan het college besluiten aanvragen tot aan het gesloten plafondbedrag te honoreren. Als de waarde van de aanvragen het gesloten plafondbedrag overstijgt, dan weigert het college echter aanvragen die dit bedrag overstijgen ook als daarmee niet het maximale aantal aanvragen is te honoreren binnen het aantallenplafond.
De genoemde plafonds worden vastgesteld onder voorbehoud van de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad.
4. Wijze van verdelen van de subsidie
Het college verdeelt de subsidie door middel van een ‘vergelijkende toets’ of ‘subsidietender’ waarbij het per beleidsopgave ingediende aanvragen beoordeelt en rangschikt. De wijze waarop het college aanvragen beoordeelt en rangschikt is opgenomen in hoofdstuk 6.
De ‘subsidietender’ vertoont grote overeenkomsten met een aanbestedingsprocedure. Omdat de gemeente echter subsidiebeschikkingen afgeeft en niet een zogenaamde overheidsopdracht plaatst, is op deze subsidietender de Aanbestedingswet 2012 niet van toepassing en het college verklaart deze ook niet van toepassing.
Het college stelt voor het indienen van aanvragen een e-aanvraagformulier vast. Dit formulier is digitaal (online) te vinden op www.detoekomstvankatwijk.nl.
In afwijking van artikel 5 Verordening legt de subsidie-aanvrager bij zijn aanvraag (het formulier) een plan van aanpak (max. 5 pagina’s A4, excl. inhoudsopgave en afbeeldingen). In dit plan van aanpak moet in ieder geval zijn opgenomen:
welke doelen en resultaten binnen de beleidsopgave uit de maatschappelijke agenda (deze tien beleidsopgaven zijn digitaal te vinden op www.detoekomstvankatwijk.nl) de aanvrager met deze activiteiten nastreeft en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;
een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van de activiteiten. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies, vergoedingen of tegemoetkoming in welke vorm ook van gemeente of andere overheden, die al zijn of zullen worden ontvangen voor dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan.
Het is aanvragers toegestaan het plan van aanpak die zij hebben gebruikt voor een subsidieaanvraag voor het kalenderjaar 2021 onverkort te gebruiken als plan van aanpak voor het jaar 2022. Aanvragers dienen daarbij wel te beseffen dat een verlaging van het subsidieplafond van invloed kan zijn op de uit te voeren activiteiten. Aangeraden wordt hiermee in het plan van aanpak rekening te houden.
Hergebruik van het plan van aanpak door partijen die in 2021 subsidie hebben ontvangen biedt geen garantie op toekenning van subsidie voor het jaar 2022. Aanvragers dienen er in geval van hergebruik rekening mee te houden dat andere partijen mogelijk wel met een ander plan van aanpak komen, toegespitst op de coronacrisis en het op alternatieve wijzen uitvoeren van activiteiten.
Naast het formulier en een plan van aanpak legt de aanvrager die een subsidie aanvraagt de volgende gegevens over:
Een aanvrager die een subsidie aanvraagt waarvan het bedrag hoger is dan EUR 100.000,00 legt daarnaast de volgende gegevens over:
Een kopie van een geldige verzekeringspolis beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering die gebruikelijk is in de branche. Het standaard verzekerd bedrag is EUR 2.500.000,00 per kalenderjaar met minimale dekking per gebeurtenis van EUR 1.000.000,00. De aanvrager is daarmee verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid voor risico’s die voortvloeien uit de uitoefening van zijn taken.
Wanneer de aanvrager een onderneming is, overlegt hij in aanvulling op het aanvraagformulier en het plan van aanpak:
Een verklaring als bedoeld in de de-minimisverordening (de-minimisverklaring). 1
Onder een onderneming moet worden verstaan iedere eenheid, ongeacht haar rechtsvorm of wijze van financiering, die een economische activiteit uitoefent.
De aanvrager kan de gevraagde documenten met het e-aanvraagformulier uploaden via
www.katwijk.nl/mag. Het college weigert aanvragen die wordt ontvangen op een andere manier dan via het formulier.
Voor het aanvragen van subsidie gelden afwijkende termijnen. Aanvragers moeten aanvragen volledig indienen en tussen 17 juni 2021, 0:01 uur en 31 juli 2021, 23.59 uur.
Aanvragen die niet volledig zijn of die niet op tijd zijn ingediend, kan het college weigeren.
Ook voor lopende subsidies die (nog) niet ondergebracht zijn in de beleidsopgaven van de maatschappelijke agenda, geldt de indieningstermijn van 31 juli 2021 (in plaats van 1 mei).
Indien na 31 augustus 2021 (een maand na het indieningstermijn) blijkt dat middelen resteren en het gesloten plafondbedrag per beleidsopgave, zoals opgenomen in hoofdstuk 3 niet is bereikt, komen deze middelen beschikbaar voor nieuwe aanvragen of kan het college besluiten het overgebleven gedrag te verschuiven naar een andere beleidsopgave. Dit zal worden bekend gemaakt op www.detoekomstvankatwijk.nl. Deze aanvragen zullen op volgorde van binnenkomst worden behandeld en beoordeeld naar de voorwaarden en vereisten die in de subsidieregeling zijn neergelegd, totdat het gesloten plafondbedrag per beleidsopgave is bereikt.
6. Wijze waarop het college aanvragen beoordeelt
Het college kan aanvragen weigeren op basis van de in artikel 8 Verordening genoemde gevallen.
Het college beoordeelt eerst of de aanvraag compleet en op tijd is ingediend.
Het college beoordeelt daarna of de aanvrager niet aan één van de in hoofdstuk 2 genoemde uitsluitingscriteria voldoet. Voldoet de aanvrager aan één van de uitsluitingscriteria, dan weigert het college de aanvraag.
Het college beoordeelt voorts of de aanvrager aan alle in hoofdstuk 2 genoemde geschiktheidseisen voldoet. Voldoet de aanvrager niet aan één van de geschiktheidseisen, dan weigert het college uw aanvraag.
Volledig en tijdig ingediende aanvragen van geschikte aanvragers beoordeelt het college als volgt.
Een beoordelingscommissie van minimaal twee inhoudelijk betrokken beleidsmedewerkers van het Cluster Beleid Sociale Leefomgeving beoordeelt de aanvragen onder voorzitterschap van het Team Inkoop (dat niet mee beoordeelt). De beoordelingscommissie beoordeelt op basis van het plan van aanpak de volgende onderdelen:
De beoordeling vindt plaats op basis van de volgende criteria:
De leden van de beoordelingscommissie beoordelen de genoemde onderdelen op basis van de genoemde criteria eerst afzonderlijk van elkaar. Elk lid geeft dus eerst individueel een score aan een onderdeel op basis van de genoemde criteria. De beoordeling is absoluut, wat betekent dat (leden van) de beoordelingscommissie aanvragen niet ten opzichte van elkaar beoordelen. Als de leden van de beoordelingscommissie individuele oordelen hebben afgegeven, komen zij daarna in de beoordelingscommissie op basis van consensus tot een eindoordeel per onderdeel. De beoordelingscommissie maakt gebruik van onderstaande tabel om tot een score te komen:
De beoordelingscommissie rangschikt hierna de beoordeelde aanvragen op basis van de behaalde punten. Het geeft daarna advies aan het college om aanvragen overeenkomstig te honoreren. Als aanvragen gelijk eindigen in de rangschikking en daarmee het plafond overstijgen dan voert de beoordelingscommissie onder toezicht van de Team Inkoop een loting uit om het aantal te honoreren aanvragen terug te brengen tot een aantal binnen het plafond.2 Wanneer een aanvraag conform rangschikking in aanmerking komt voor subsidie, maar daarmee het gesloten plafond zou worden overschreden, kan het college met de betreffende partij in gesprek gaan over een aanpassing van het plan van aanpak met inachtneming van de overgebleven subsidiegelden tot het plafond is bereikt. Wanneer gelet op het resterende bedrag een gesprek niet zinvol lijkt of een gesprek niet leidt tot aanpassing van het plan, is het college bevoegd een opeenvolgende aanvrager op de ranglijst subsidie te verlenen, voor zover daarmee het plafond niet wordt overschreden.
Het college kan in zijn besluitvorming op de gedane aanvragen alleen gemotiveerd van het advies van de beoordelingscommissie afwijken. Het college is voornemens half september te besluiten op de aanvragen.
In de beschikking op aanvraag zal het college het aantal behaalde punten weergegeven en hoe de beoordelingscommissie tot die score is gekomen. Ook geeft het college inzicht in de individuele rankschikking van de aanvrager.
In afwijking van de MAG 2021 wordt voorafgaand aan de besluitvorming niet langer een voornemen tot toekenning/afwijzing aan aanvragers toegezonden.
7. Verantwoording en wijze waarop het college de subsidie uitbetaalt
Het college verleent een subsidie via een beschikking op de aanvraag. In de verleningsbeschikking bepaalt het college of het een voorschot uitbetaalt. In de verleningsbeschikking kan het college aanvullende voorwaarden opnemen over verantwoording. In de verleningsbeschikking is opgenomen wanneer de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling indient.
Bij subsidies met een waarde lager dan EUR 5.000,00 kan het college besluiten tot directe vaststelling. Het college neemt dan direct een vaststellingsbesluit en betaalt de subsidie direct uit.
Naast de in artikel 10, 12, 13 en 14 Verordening en (mogelijk) in de subsidiebeschikking opgenomen verantwoordingsverplichtingen, geldt het volgende.
Alle subsidieontvangers hebben periodiek een ‘tellen en vertellen’ gesprek met de accounthouder van de gemeente om de voortgang en effecten te bespreken.
Als de verleende subsidie lager is dan EUR 5.000,00
Als de verleende subsidie tussen de EUR 5.000,00 en EUR 25.000,00
Halfjaargesprek (dus 2 x per jaar) over o.a. de algehele voortgang, tussentijdse resultaten, eventuele knelpunten.
Als de verleende subsidie hoger is dan EUR 25.000,00
Binnen 4 weken na elk kwartaal rapporteren
Evaluatiegesprekken op uitvoerend, management en bestuurlijk niveau
Eén keer per jaar klanttevredenheidsonderzoek en stakeholdersbijeenkomst om effecten en werkwijze te evalueren.
In de beschikking tot subsidieverlening geeft het college aan welke documenten een subsidieontvanger ter voorbereiding op het accountgesprek aanlevert.
Geïnteresseerden zijn welkom op door het college te organiseren digitale spreekuren (2 keer per week). Tijdens deze spreekuren kunnen zij het college vragen stellen over de inhoud en procedure van deze ‘subsidietender’. Het college publiceert de vragen & antwoorden op de website www.detoekomstvankatwijk.nl.
De tijden van de spreekuren worden via de nieuwsbrief gecommuniceerd.
Zodra een versoepeling van de Covid-19 maatregelen een inloopspreekuur mogelijk maakt, organiseert het college de spreekuren in het gemeentehuis.
Combinatievorming en onderaannemerschap
De situatie kan zich voordoen dat een aanvrager niet zelfstandig de te subsidiëren activiteiten kan of wil uitvoeren. Het college beoordeelt een combinatie van twee of meer aanvragers die een aanvraag indienen als één aanvrager. De combinatie dient daarom een zogenaamde penvoerder te hebben die door de andere leden van de combinatie onherroepelijk en onvoorwaardelijk is gemachtigd hen te vertegenwoordigen. Het vormen van een combinatie ná het ontvangen van een verlenings- of vaststellingsbeschikking is alleen mogelijk met schriftelijke goedkeuring van het college. Wanneer aanvragers als combinatie een aanvraag indienen, dienen ,alle leden van de combinatie afzonderlijk een eigen verklaring (UEA) (bijlage 1) over te leggen.
Een hoofdaannemer kan een aanvraag indienen met onderaannemers. Als een aanvrager een aanvraag indient als hoofdaannemer dient deze de onderaannemers bekend te maken op zijn eigen verklaring (UEA) (bijlage 1). Het inzetten van onderaannemers ná het ontvangen van een verlenings- of vaststellingsbeschikking is alleen mogelijk met schriftelijke goedkeuring van het college. Wanneer een hoofdaannemer een aanvraag indient met onderaannemers, dient de hoofdaannemer alle gevraagde documenten en bewijsstukken aan te kunnen leveren zoals beschreven in deze subsidieregeling. Het college kan onderaannemers weigeren.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Maatschappelijke Agenda 2022. De subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en eindigt van rechtswege op 31 december 2021, waarbij geldt dat de subsidieregeling blijft gelden voor de subsidies die op grond van deze regels zijn verstrekt.
Bijlage 1: Eigen verklaring (UEA).
Bijlage 2: Toelichting behorende bij Eigen verklaring (UEA)
zie ook: Interactieve pdf UEA | PIANOo - Expertisecentrum Aanbesteden
Een de-minimisverklaring is te downloaden op De-minimis (overheidssteun onder € 200.000) - Europa decentraal. Op die webpagina is eveneens meer informatie te vinden over wat een de-minimisverklaring is en waarom deze nodig is voor een onderneming die subsidie aanvraagt.