Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent de subsidie voor digitalisering (Subsidieregeling Digitalisering provincie Groningen 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent de subsidie voor digitalisering (Subsidieregeling Digitalisering provincie Groningen 2021)
CiteertitelSubsidieregeling Digitalisering provincie Groningen 2021
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602497
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR610434
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-06-2021nieuwe regeling

08-06-2021

prb-2021-4669

nr. A.13, afdeling ECP, dossiernummer K26535

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent de subsidie voor digitalisering (Subsidieregeling Digitalisering provincie Groningen 2021)

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 8 juni 2021, nr. A.13, afdeling ECP, dossiernummer K26535 het volgende besluit hebben genomen:

 

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:

 

Overwegende dat:

  • -

    De Gedeputeerde Staten op 1 december 2020 hebben besloten tot het oprichten van een Coronafonds om bedrijven en organisaties sterker uit de coronacrisis te laten komen;

  • -

    Dat digitalisering één van de accenten is binnen dit coronafonds en één van de speerpunten van het economisch beleid van de provincie Groningen, vastgesteld in het programma Groningen@Work;

  • -

    Dat het inrichten van een subsidieregeling digitalisering expliciet onderdeel is van de voorgenomen maatregelen waarvoor het Coronafonds bedoeld is.

Gelet op:

  • -

    Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Artikel 3, derde lid, Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;

  • -

    De Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;

  • -

    De De-minimisverordening.

Besluiten:

 

I. Vast te stellen de:

 

Subsidieregeling Digitalisering provincie Groningen 2021

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    culturele organisatie: de onderneming die activiteiten bedenkt en ontwikkelt op het gebied van kunst en cultuur;

  • b.

    cybersecurity: het beschermen van computers, servers, mobiele apparaten, elektronische systemen, netwerken en gegevens tegen schadelijke aanvallen;

  • c.

    De-minimisverordening: Verordening (EU) nr. 1407/2013 en Verordening (EU) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352);

  • d.

    digitale weerbaarheid: de verzamelnaam voor allerlei middelen om cybercrime tegen te gaan en de cybersecurity te verhogen;

  • e.

    digitalisering: het proces waarbij analoge processen en fysieke objecten digitaal worden gemaakt;

  • f.

    leverancier: bedrijf met kennis en expertise op het gebied van digitalisering die helpt met het versterken en ondersteunen van de digitale transitie van een onderneming;

  • g.

    maatschappelijke onderneming: de (semipublieke) organisatie met een maatschappelijke doelstelling die op bedrijfsmatige wijze diensten aanbiedt;

  • h.

    MKB-onderneming: midden- en kleinbedrijven, bestaande uit ondernemingen met niet meer dan 250 medewerkers én een omzet van minder dan € 50.000.000,- óf ondernemingen met minder dan 250 werknemers én minder dan € 43.000.000,- balanstotaal.

  • i.

    offerte: een van een deskundige aan de aanvrager geadresseerd aanbod, inclusief prijsopgave en specificatie van de werkzaamheden;

  • j.

    omzet: het totaalbedrag van verkopen van een bedrijf in een bepaalde periode, opgebouwd uit de prijs en de verkochte hoeveelheid;

  • k.

    winst: het positieve verschil tussen opbrengst en kosten over een bepaalde periode.

Artikel 2 Doel

Doel van de regeling is om mkb-ondernemingen en culturele organisaties en maatschappelijke ondernemingen te helpen in een veilige digitale transitie, zodat de omzet en/of winst kan worden behouden of vergroot, het digitale bereik wordt verbeterd en/of de digitale weerbaarheid wordt versterkt.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie kan worden aangevraagd door:

  • a.

    MKB-ondernemingen;

  • b.

    culturele organisaties; en

  • c.

    maatschappelijke ondernemingen.

Artikel 4 Subsidievorm

Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor:

  • a.

    de aanschaf van nieuwe producten, uitgezonderd hardware, diensten en/of processen voor digitalisering;

  • b.

    het verbeteren van bestaande producten, diensten of (bedrijfs-)processen door toepassing van digitalisering.

Artikel 6 Weigeringsgronden

  • 1.

    Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      de aanvraag kosten bevat die zijn gemaakt voor 1 januari 2021;

    • b.

      de aanvrager alleen een online winkel exploiteert zonder een fysieke vestiging;

    • c.

      de aanvrager al eerder subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling;

    • d.

      de aangevraagde subsidie minder dan € 1.500, - bedraagt.

  • 2.

    Indien er sprake is van staatssteun in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie wordt de subsidie geweigerd wanneer subsidieverstrekking niet kan plaatsvinden met toepassing van de de-minimisverordening.

  • 3.

    De weigeringsgrond van artikel 2.5, eerste lid onder e, van de Procedureregeling is niet van toepassing.

Artikel 7 Subsidievereisten

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    in geval van een mkb-onderneming: de onderneming valt binnen de definitie van het MKB zoals bedoeld in artikel 1, onder h, van de Subsidieregeling;

  • b.

    in geval van een mkb-onderneming: de onderneming heeft een vestiging/winkel in de provincie Groningen waar consumenten producten en/of diensten kunnen afnemen;

  • c.

    de verbeteringen dragen bij aan een veilige digitale transitie, zodat de omzet en/of winst kan worden behouden of vergroot, het digitale bereik wordt verbeterd en/of de digitale weerbaarheid wordt versterkt.

  • d.

    het product of dienst wordt geleverd door een onafhankelijke leverancier digitalisering die aantoonbaar diensten levert in het digitaal maken, automatiseren en optimaliseren van analoge en handmatige processen en/of aantoonbaar expert is in het versterken van digitale weerbaarheid.

Artikel 8 Subsidiabele kosten

Voor subsidie komen in aanmerking de kosten die worden gemaakt voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 5.

Artikel 9 Niet subsidiabele kosten

Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    interne kosten;

  • b.

    interne leveringen tussen bedrijven die in een groep verbonden zijn;

  • c.

    de aanschaf van hardware;

  • d.

    trainingen en workshops.

Artikel 10 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Een aanvraag wordt ingediend bij het Samenwerkingsverband Noord-Nederland via een daarvoor ontwikkeld web portal dat bereikbaar is via www.snn.nl.

  • 2.

    Onverminderd artikel 2.1, lid 1 en 2 van de Procedureregeling bevat een aanvraag:

    • a.

      de offerte van een onafhankelijke leverancier;

    • b.

      de opdrachtbevestiging van een onafhankelijk leverancier;

    • c.

      een omschrijving waaruit blijkt dat de digitaliseringsmaatregel bijdraagt aan het behoud of het vergroten van de omzet en/of winst, een beter digitaal bereik, of de digitale weerbaarheid van het bedrijf versterkt;

    • d.

      indien van toepassing een ingevulde en ondertekende de-minimisverklaring.

Artikel 11 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 750.000 en geldt voor ingediende volledige aanvragen.

Artikel 12 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie, zoals bedoeld in artikel 5, bedraagt 70% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 3.000,-.

Artikel 13 Verdeelcriteria

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond van de regeling is bereikt.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

Artikel 14 Subsidievaststelling

Gedeputeerde Staten stellen de subsidie direct vast.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 21 juni 2021 en loopt tot 31 december 2021.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Digitalisering provincie Groningen 2021.

Groningen, 8 juni 2021

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter.

J. Schrikkema, secretaris.

Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Digitalisering Provincie Groningen 2021

Algemeen

Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies Groningen (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.

Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

 

Het steunkader waarbinnen subsidie wordt verstrekt in het kader van deze regeling is de de-minimissteun en is geregeld n Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013. Op grond van deze verordening kan Gedeputeerde Staten aan MKB-ondernemingen over een periode van drie belastingjaren tot € 200.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert.

 

In Verordening (EG) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013.

Op grond van deze verordening kan Gedeputeerde Staten aan MKB-ondernemingen die actief zijn in de productie en verwerking en afzet van landbouwproducten sector over een periode van drie belastingjaren tot € 20.000,- aan voordeel verstrekken zonder dat dit staatssteun oplevert.

Wanneer primaire ondernemingen worden gesteund, krijgen zij te maken met staatssteunregels voor de landbouwsector. Landbouwstaatssteunregels zijn strenger dan voor andere sectoren, vanwege de sterke mate van regulering en subsidiëring in de landbouwsector.

 

Om te kunnen beoordelen dat het plafondbedrag niet wordt overschreden met de subsidieverstrekking in het kader van deze regeling, dient bij de aanvraag een ingevulde de-minimisverklaring te worden overgelegd. Op beide de-minimisverordeningen zijn separate de-minimisverklaringen van toepassing.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1

 

Onder f

Indien er sprake is van het inschakelen van leverancier, dient deze onafhankelijk te zijn van de aanvragende onderneming. In dat kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er geen sprake is van onafhankelijkheid:

  • als de leverancier een (financieel) belang in de aanvragende onderneming heeft;

  • als de subsidieaanvragende onderneming een (financieel) belang heeft in de onderneming van de leverancier;

  • als de directeur van de aanvragende onderneming ook de directeur van de leveranciersbedrijf is;

  • in geval er sprake is van familierelaties in de eerste en tweede graad (ouder/kind/broer/zuster) tussen aanvrager en leverancier;

  • als de leverancier een duidelijk belang heeft in de uitkomsten van het project, verder dan gebruikelijk is.

Deze opsomming is niet limitatief.

 

Onder g

Onder maatschappelijke ondernemingen verstaan we (semipublieke) organisaties met een maatschappelijke doelstelling die op bedrijfsmatige wijze diensten aanbieden, zoals scholen, verzorging- en verpleeghuizen en woningcorporaties. Verenigingen vallen hier niet onder.

 

Onder h

Indien een onderneming meerdere vestigingen heeft, kan er voor de verschillende vestigingen worden aangevraagd, voor zover deze gevestigd zijn in de Provincie Groningen en ten opzichte van elkaar verschillende activiteiten uitvoeren.

 

Artikel 2

De regeling ziet op ondersteuning op het gebied van digitalisering en cybersecurity middels het subsidiëren van het inhuren van expertbedrijven op dit gebied. De subsidieregeling is bedoeld om ondernemers die lijden onder de corona crisis te ondersteunen in het veilig en op de juiste manier aan de man brengen van hun producten en/of diensten. De verstrekking van de subsidie kan leiden tot een positief effect op het gebied van e-Health en digitalisering van de zorg. Deze maatregel draagt verder bij aan een innovatieve uitstraling van de provincie.

 

Artikel 8

Voorbeelden van subsidiabele kosten:

  • a.

    kosten voor het effectief gebruikmaken van bestaande online shops zoals Marktplaats, Facebook, Google, en Instagram;

  • b.

    kosten voor het opzetten of verbeteren van een website en/of webshop;

  • c.

    kosten voor de aanschaf van een online boekings- of reserveringssysteem;

  • d.

    kosten voor de koppeling van webshops aan voorraadadministratie en/of management;

  • e.

    kosten voor het online leveren van diensten;

  • f.

    kosten voor het uitvoeren van een scan om digitale veiligheid van bedrijven te verbeteren.

Artikel 9

 

Onder a

Interne kosten; dit kunnen onder andere materiaalkosten en loonkosten zijn

 

Onder b

Interne leveringen tussen bedrijven die in een groep verbonden zijn: Het begrip 'in groep verbonden' wordt uitgelegd in de betekenis die de algemene groepsvrijstellingverordening (AGVV) aan een verbonden onderneming geeft in bijlage I.

 

Onder c

De term hardware wordt gebruikt voor alle tastbare onderdelen van en voor de computer. Het betreft zowel interne componenten als randapparatuur. Bijvoorbeeld: processor, pc, laptop, seriële poort, muizen, printers, scanners, toetsenborden en beeldschermen en smartphones.