Organisatie | Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent de subsidiering van BOL-stages (Subsidieregeling BOL-stages Fryslân 2021) |
Citeertitel | Subsidieregeling BOL-stages Fryslân 2021 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 maart 2022.
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR332960/5
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2021 | nieuwe regeling | 08-06-2021 |
Gedeputeerde Staten van Fryslân,
Gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;
Overwegende dat door de Coronacrisis BOL-stagetekorten zijn ontstaan en het wenselijk is een financiële tegemoetkoming te bieden aan Friese erkende leerbedrijven in de vorm van een prestatiesubsidie;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
erkend leerbedrijf: een onderneming, kennisinstelling of organisatie die door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven is erkend als leerbedrijf waar BOL-studenten het praktijkgedeelte van hun opleiding kunnen volgen. Het erkende leerbedrijf is te vinden op de website www.stagemarkt.nl.
De prestatiesubsidie heeft tot doel om Friese erkende leerbedrijven te stimuleren stageplaatsen beschikbaar te stellen voor BOL-studenten.
Een prestatiesubsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan een erkend leerbedrijf met een vestiging in Fryslân.
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteit
Een prestatiesubsidie kan worden verstrekt voor het beschikbaar stellen van een stageplaats aan een BOL-student en het doorlopen van deze stage.
Een aanvraag voor een prestatiesubsidie wordt elektronisch ingediend bij het SNN via een door laatstgenoemde daarvoor beschikbaar gesteld web-portal dat bereikbaar is op de website www.snn.nl.
Hoofdstuk 2 Subsidievoorwaarden
Om voor een prestatiesubsidie in aanmerking te komen voor een activiteit als bepaald in artikel 1.4, wordt voldaan aan de volgende criteria:
de aanvrager verklaart in zijn aanvraag dat de activiteit waarvoor hij een prestatiesubsidie aanvraagt op het moment van ontvangst van de aanvraag praktisch uitvoerbaar is gezien de COVID-19 beperkingen en RIVM-richtlijnen, zoals aangegeven op de website www.rivm.nl.
In aanvulling op hetgeen is bepaald in artikel 2.7 van de ASV, wordt een prestatiesubsidie geweigerd indien:
De hoogte van de te verstrekken prestatiesubsidie voor het invullen van een stage bedraagt € 1.250,-.
Artikel 2.4 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 2.13 en 2.14 van de ASV, is de subsidieontvanger verplicht om:
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 8 juni 2021.
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris R.E. Bouius – Riemersma, MBA MCM
Subsidieregeling BOL-stages Fryslân 2021.
Artikel 1.1, aanhef en onder d
In deze regeling wordt onder een BOL-student geen natuurlijk persoon verstaan die een duale of BBL MBO-opleiding volgt.
Artikel 1.1, aanhef en onder n
Een internship, traineeship of leerbaan, valt niet onder deze begripsbepaling.
Artikel 1.1, aanhef en onder q
De stageovereenkomst wordt in sommige gevallen ook wel Praktijk Overeenkomst (POK) genoemd. Hierin staat het wettelijk kader van de overeenkomst beschreven.
Artikel 1.3, eerste en tweede lid
Uitsluitend Friese erkende leerbedrijven met een vestiging in Fryslân, ongeacht de rechtsvorm waarin deze leerbedrijven gedreven worden, kunnen voor een prestatiesubsidie in aanmerking komen.
Indien de aanvrager niet binnen de doelgroep valt, wordt de aanvraag geweigerd.
Artikel 1.5, tweede lid, onder a
Onder de drie partijen wordt verstaan: de stageverlener (aanvrager), de stagiair (en tevens BOL-student) en de onderwijsinstelling waar de stagiair staat ingeschreven.
In één aanvraag kan niet gelijktijdig subsidie worden aangevraagd voor het beschikbaar stellen van meerdere stageplaats aan BOL-studenten en het doorlopen van deze stages.
De verdeelsystematiek vindt plaats op basis van het principe ‘’wie het eerst komt, wie het eerst maalt’’. De datum waarop de aanvraag als volledig wordt aangemerkt, is de feitelijke datum waarop de aanvraag mee gaat tellen voor het beslag op het subsidieplafond.
Na ontvangst van een volledige aanvraag wordt de aanvraag inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de regeling, de ASV en de Awb, en zal worden beoordeeld of de aanvraag voor een prestatiesubsidie in aanmerking komt.
Voor zover het subsidieplafond dat voor deze regeling van 1 juli 2021 9:00 uur tot en met
31 december 2021 23:59 uur beschikbaar is gesteld door een aanvraag wordt overschreden, wordt deze aanvraag geweigerd. Ook al voldoet de aanvraag aan de vereisten om voor een prestatiesubsidie in aanmerking te komen.
Om voor een prestatiesubsidie in aanmerking te komen voor een subsidiabele activiteit als bepaald in artikel 1.4 van de regeling, gelden een aantal toetsingscriteria. Indien niet voldaan wordt aan één of meer van deze criteria komt de aanvraag niet in aanmerking voor een prestatiesubsidie en levert dit een (dwingende) weigeringsgrond op.
Artikel 2.2, aanhef en onder a
De aanvraag moet zijn ontvangen vóórdat de stagiair/BOL-student start met het lopen van zijn stage bij de rechtsvorm van de aanvrager. De datum waarop de stagiair/BOL-student start met het lopen van de stage, moet zijn af te leiden uit de informatie in de stageovereenkomst die bij de aanvraag is gevoegd. Indien uit de aanvraaginformatie blijkt dat de stagiair/BOL-student op het moment van ontvangst van de aanvraag al gestart is met zijn stage wordt de aanvraag voor subsidie geweigerd. Met de onderhavige weigeringsgrond wordt de stimulerende werking van de regeling gewaarborgd.
Gedeputeerde Staten kunnen na ontvangst van een aanvraag in geval van twijfel aangaande de door de aanvrager verstrekte informatie over de start van de stage, hier nader onderzoek naar doen, al dan niet op locatie.
Een prestatiesubsidie die verstrekt wordt voor een activiteit als omschreven in artikel 1.4 van de regeling wordt direct vastgesteld, zonder dat daar een subsidieverlening aan voorafgaat. Dit betekent dat de subsidieontvanger na realisatie van de gesubsidieerde activiteit geen vaststellingsverzoek hoeft in te dienen waarmee zij (financiële) verantwoording aflegt aan Gedeputeerde Staten.
Evenwel kunnen Gedeputeerde Staten de in het kader van de regeling vastgestelde prestatiesubsidies controleren, al dan niet steekproefsgewijs. Als een subsidieontvanger gecontroleerd wordt, is hij verplicht om aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht en dat aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen is voldaan. Hiertoe verschaft de subsidieontvanger alle informatie die Gedeputeerde Staten bij haar opvragen. Hieronder vallen in elk geval de bescheiden als aangegeven in het tweede lid van dit artikel. In aanvulling daarop kunnen ook andere bescheiden die verband houden met de controle op de vastgestelde subsidies worden opgevraagd.
Als uit de (steekproef)controle onregelmatigheden blijken, dan kan dat gevolgen hebben voor de subsidievaststelling. Een subsidievaststelling kan ten nadele van de subsidieontvanger gewijzigd of ingetrokken worden. Bovenstaande kan ertoe leiden dat uitbetaalde subsidiebedragen worden teruggevorderd.