Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de ontheffing van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens van het bord C21 in het kader van de zone zwaar verkeer Amsterdam (Beleidsregels ontheffing zone zwaar verkeer Amsterdam 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de ontheffing van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens van het bord C21 in het kader van de zone zwaar verkeer Amsterdam (Beleidsregels ontheffing zone zwaar verkeer Amsterdam 2021)
CiteertitelBeleidsregels ontheffing zone zwaar verkeer Amsterdam 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt het Gemeentelijk ontheffingenbeleid 7,5 tonzone Stadsdeel Centrum 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 87 van de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  2. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-06-2021nieuwe regeling

18-05-2021

gmb-2021-187699

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de ontheffing van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens van het bord C21 in het kader van de zone zwaar verkeer Amsterdam (Beleidsregels ontheffing zone zwaar verkeer Amsterdam 2021)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op

artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens,

artikel 4:81, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gezien de inspraakreacties en de nota van beantwoording van 18 mei 2021, de adviezen van de dagelijks besturen van de bestuurscommissies van stadsdelen Centrum, West, Oost, Zuid en Noord;

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Beleidsregels ontheffing zone zwaar verkeer Amsterdam 2021

Artikel 1 – Begripsbepalingen

In deze beleidsregels worden dezelfde begrippen gehanteerd als in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en onderliggende regelgeving.

Voor zover van belang wordt hieronder nader omschreven wat aanvullend onder een bepaald begrip wordt verstaan en worden niet in bovengenoemde regelgeving aangeduide begrippen nader omschreven.

 

Aanvrager: de natuurlijk persoon of rechtspersoon die ontheffing vraagt.

 

Ondeelbare lading: lading die niet deelbaar is in compartimenten of deelladingen, en daardoor niet in twee of meer ladingen kan worden gesplitst en vervoerd in een voertuig van maximaal 10,00 meter.

 

Bijzonder voertuig: voertuigen die door hun specifieke gebruiksdoel of specificaties niet hoeven te voldoen aan het in deze beleidsregels gestelde lengtecriterium. Te weten:

  • -

    Kraanwagen

  • -

    Bedrijfsauto met een zware laadkraan

  • -

    Hoogwerker

  • -

    Betonmolen

  • -

    Betonmixer

  • -

    Betonpomp

  • -

    Kolkenzuiger

  • -

    Brandweerwagen

  • -

    Straatveger/straatreiniger/rioolzuiger

  • -

    Verhuiswagen

  • -

    Gepantserd voertuig

  • -

    Elektrisch voertuig

Elektrisch voertuig: een voertuig dat volgens het kentekenregister gekenmerkt wordt met emissieklasse Z

 

College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam

 

Massa ledig is het gewicht van het voertuig of samenstel van voertuigen, zonder passagiers en lading, zoals in het kentekenregister van de RDW geregistreerd staat (op kentekencard vaak uitsluitend massa rijklaar voertuig: dit is massa ledig voertuig plus 100 kg)

 

Toegestane max. massa is het wettelijk toegestane maximum gewicht, te weten het ledige gewicht vermeerderd met het maximale laadvermogen, van het voertuig of samenstel van voertuigen, zoals in het kentekenregister van de RDW geregistreerd staat

 

Werkelijk gewicht is de massa ledig voertuig van het voertuig of samenstel van voertuigen inclusief passagiersen lading

 

Gewichtsverklaring: een eenzijdige verklaring van de aanvrager als bedoeld in artikel 4,eerste lid van deze beleidsregels

 

Lengte: de lengte van het voertuig of samenstel van voertuigen zoals is vastgelegd in het kentekenregister van de RDW

 

Samenstel van voertuigen: voertuig inclusief aanhangwagen of trekker-opleggercombinatie

 

Zone zwaar verkeer: de zone, het ruimtelijk begrensde gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van de gemeente Amsterdam (vastgesteld bij verkeersbesluit Zone zwaar verkeer Amsterdam dd 18 mei 2021

 

RDW: Dienst Wegverkeer

Artikel 2 – Werkingssfeer

Deze beleidsregels zijn uitsluitend van toepassing op aanvragen om een ontheffing op grond van artikel 87 RVV voor zover het betreft het zonale verkeersbord C21 (geslotenverklaring voor voertuigen of samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 7,5t), zoals vastgesteld bij verkeersbesluit Zone zwaar verkeer dd 18 mei 2021.

Uitgezonderd van de ontheffingsplicht zijn de voorrangsvoertuigen (nood- en hulpdiensten), voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.

Artikel 3 – Dag- en jaarontheffing zone zwaar verkeer

  • 1.

    Voor voertuigen of samenstel van voertuigen die volgens de gegevens uit het kentekenregister van de RDW voldoen aan de volgende cumulatieve voorwaarden:

    • a)

      Een toegestane max. massa van maximaal 30,00 ton, en

    • b)

      Een maximale lengte van 10,00 meter

  • kan op kenteken een zoneontheffing worden verleend.

  • 2.

    Met een op basis van dit artikel verleende ontheffing is het mogelijk om met het voertuig te rijden in de zwaar verkeer zone. De overige in de zone geplaatste verkeersborden, ook die met een lokale gewichts- of aslast- of lengtebeperking, dienen daarbij te worden nageleefd.

  • 3.

    Een op basis van dit artikel verleende ontheffing kan worden verleend voor de duur van:

    • a)

      Eén kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag, of

    • b)

      Eén jaar (twaalf maanden). De ontheffing gaat dan in op de dag dat de ontheffing is toegewezen (datum besluit).

Artikel 4 – Jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring

  • 1.

    Voor een voertuig of samenstel van voertuigen dat op basis van de gegevens uit het kentekenregister niet kan voldoen aan het gestelde in artikel 3, eerste lid onder a, kan op kenteken een jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring worden verleend mits de aanvraag vergezeld wordt van een ingevulde gewichtsverklaring, waarin de aanvrager verklaart, dat het voertuig of samenstel van voertuigen nimmer binnen de zone wordt ingezet met een werkelijk gewicht zwaarder dan 30,00 ton (dus inclusief personen en lading).

  • 2.

    Voor een voertuig langer dan 10,00 meter dat valt onder de categorie bijzondere voertuigen kan op kenteken een jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring worden verleend, tenzij het een voertuig betreft met een toegestane maximum massa zwaarder dan 30,00 ton.

  • 3.

    Voor het vervoer van ondeelbare lading kan op kenteken een jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring worden verleend voor een voertuig dat langer is dan 10,00 meter, tenzij het een voertuig betreft met een toegestane maximum massa zwaarder dan 30,00 ton.

  • 4.

    In het geval het bijzondere voertuig, bedoeld in het tweede lid, of het voertuig met ondeelbare lading, bedoeld in het derde lid, een toegestane maximum massa zwaarder dan 30,00 ton kent, kan een aanvrager alsnog kiezen voor het aanvragen van een jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring, indien tevens wordt voldaan aan het gestelde in het eerste lid van dit artikel.

  • 5.

    Met een op basis van dit artikel verleende ontheffing is het mogelijk om met het voertuig te rijden in de zwaar verkeer zone. De overige in de zone geplaatste verkeersborden, ook die met een lokale gewichts- of aslast- of lengtebeperking, dienen daarbij te worden nageleefd.

  • 6.

    Een op basis van dit artikel verleende ontheffing wordt verleend voor de duur van één jaar (twaalf maanden) gerekend vanaf de dag dat de ontheffing is toegewezen (datum besluit).

Artikel 5 - Routeontheffing zone zwaar verkeer

  • 1.

    Voor voertuigen of samenstel van voertuigen die volgens de gegevens uit het kentekenregister van de RDW een toegestane maximum massa kennen zwaarder dan 30,00 ton en niet in aanmerking kan komen voor een gewichtsverklaring als in het eerste lid van artikel 4, kan, in het geval ze ingezet worden voor het vervoeren van een ondeelbare lading, - nadat de draagkracht van de bruggen en kademuren op de door de aanvrager voorgestelde route is getoetst en goedgekeurd in relatie tot het gewicht van het voertuig of samenstel van voertuigen – ontheffing worden verleend voor deze specifieke route.

  • 2.

    Voor een voertuig dat valt onder de categorie bijzondere voertuigen dat volgens de gegevens uit het kentekenregister van de RDW een toegestane maximum massa kent zwaarder dan 30,00 ton en niet in aanmerking kan komen voor een gewichtsverklaring als in het eerste lid van artikel 4, kan – nadat de draagkracht van de bruggen en kademuren op de door de aanvrager voorgestelde route is getoetst en goedgekeurd in relatie tot het gewicht van het voertuig – ontheffing worden verleend voor een specifieke route.

  • 3.

    Een routeontheffing zone zwaar verkeer wordt uitsluitend verleend voor het bereiken van een specifieke bestemming/specifieke bestemmingen in combinatie met (een) specifieke route(s). De draagkracht van de bruggen en kademuren op deze route(s) is altijd doorslaggevend voor het al of niet verlenen van de ontheffing.

  • 4.

    Van de route waarvoor de ontheffing is verleend kan uitsluitend met voorafgaande toestemming van het college worden afgeweken

  • 5.

    De ontheffinghouder dient zich er te allen tijde van te vergewissen wat de actuele situatie met betrekking tot stremmingen en verkeersmaatregelen, zoals gewichtsbeperkingen op de route is waarvoor ontheffing is verleend. Hiervoor kan hij www.amsterdam.nl raadplegen.

  • 6.

    De geldigheid van deze routeontheffing komt overeen met de duur van de werkzaamheden en/of activiteiten. Deze is echter nooit langer dan één jaar (twaalf maanden).

Artikel 6 - Routeontheffing zone zwaar verkeer – breed opgezette wegen

  • 1.

    Voor voertuigen of samenstellen van voertuigen, langer dan 10,00 meter, met een deelbare lading, kan in afwijking van het gestelde onder artikel 4, derde lid en artikel 5, eerste lid, op kenteken een routeontheffing zone zwaar verkeer – breed opgezette wegen worden verleend. Welke wegen vallen onder de breed opgezette wegen, is te raadplegen via www.amsterdam.nl.

  • 2.

    Indien het voertuig of samenstel van voertuigen volgens de gegevens uit het kentekenregister van de RDW een toegestane maximum massa kent zwaarder dan 30,00 ton en niet in aanmerking kan komen voor een gewichtsverklaring als in het eerste lid van artikel 4, kan een routeontheffing zone zwaar verkeer – breed opgezette wegen uitsluitend worden verleend nadat de draagkracht van de bruggen en kademuren op deze breed opgezette wegen is getoetst en goedgekeurd in relatie tot het gewicht van het voertuig of samenstel van voertuigen. De draagkracht van de bruggen en kademuren op deze route(s) is altijd doorslaggevend voor het al of niet verlenen van de ontheffing.

  • 3.

    De ontheffinghouder dient zich er te allen tijde van te vergewissen wat de actuele situatie met betrekking tot stremmingen en verkeersmaatregelen, zoals gewichtsbeperkingen op de route is waarvoor ontheffing is verleend. Hiervoor kan hij www.amsterdam.nl raadplegen.

  • 4.

    Van de route waarvoor de ontheffing is verleend kan uitsluitend met voorafgaande toestemming van het college worden afgeweken

  • 5.

    De geldigheid van deze routeontheffing zone zwaar verkeer – breed opgezette wegen komt overeen met de duur van de werkzaamheden en/of activiteiten. Deze is echter nooit langer dan één jaar (twaalf maanden).

Artikel 7 – Algemene aanvraagvereisten voor een ontheffing zwaar verkeer

  • 1.

    Een aanvraag om een ontheffing zone zwaar verkeer wordt niet in behandeling genomen wanneer niet wordt voldaan aan de volgende aanvraagvereisten:

    • a)

      Naam en adresgegevens van de aanvrager;

    • b)

      Kenteken van het voertuig (en dat van de eventuele aanhangwagen of oplegger)

  • 2.

    Een ontheffing dient te worden aangevraagd op de wijze zoals die op de website van de gemeente is gepubliceerd. Voor het aanvragen van een ontheffing wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld gedigitaliseerd aanvraagformulier.

  • 3.

    Indien nodig kan het college naar aanleiding van de aanvraag nadere specifieke vragen stellen of schriftelijke bewijsstukken verlangen.

  • 4.

    De aanvraag wordt niet in behandeling genomen als de aanvraag onvolledig is. Dit is ook het geval als een aanvrager met gebruikmaking van een verklaring als bedoeld in artikel 4, lid 1, een aanvraag doet en de verklaring is niet volledig (ingevuld) en/of verplichte bewijsstukken, als bedoeld in het tweede of derde lid van dit artikel, niet zijn bijgevoegd. De aanvrager wordt daarvoor eerst in de gelegenheid gesteld om de aanvraag binnen een daartoe gestelde termijn aan te vullen.

Artikel 8 – Aanvullende aanvraagvereisten voor een routeontheffing zone zwaar verkeer ex artikel 5 en 6

  • 1.

    Een aanvraag om een routeontheffing zone zwaar verkeer ex artikel 5 wordt niet in behandeling genomen wanneer aanvullend op de vereisten uit artikel 7 niet is voldaan aan de volgende vereisten:

    Een toelichting waarbij de aanvrager vermeldt en aantoont:

    • a)

      Welke werkzaamheden worden uitgevoerd of welke activiteiten worden gedaan en de duur ervan, en

    • b)

      Waaruit de ondeelbare lading ex artikel 5, eerste lid bestaat, en

    • c)

      Op welke locatie(s) de werkzaamheden of activiteiten plaatsvinden en welke (vaste) route binnen de zone (heen en terug naar de locatie(s)) met het voertuig of samenstel van voertuigen wordt/worden overwogen.

  • 2.

    Een aanvraag om een routeontheffing zone zwaar verkeer – breed opgezette wegen ex artikel 6 wordt uitsluitend in behandeling genomen wanneer aanvullend op de vereisten uit artikel 7 is voldaan aan de volgende vereisten:

    Een toelichting waarbij de aanvrager vermeldt en aantoont:

    • a)

      dat zijn bestemming/bestemmingen ook daadwerkelijk alle zijn gelegen langs de breed opgezette wegen binnen de zone, en

    • b)

      welke vaste route(s) langs de breed opgezette wegen binnen de zone wordt/worden overwogen.

Artikel 9 – Ontheffingsvoorschriften

  • 1.

    De ontheffing is niet overdraagbaar. Bij verkoop of overdracht van het kenteken naar een andere kentekenhouder is de ontheffingshouder verplicht dit te melden aan het college. Indien blijkt dat het voertuig op een andere naam staat dan die van de aanvrager van de ontheffing, kan de ontheffing per direct worden ingetrokken.

  • 2.

    De ontheffing mag slechts worden gebruikt ten behoeve van de door de aanvrager omschreven werkzaamheden en/of activiteiten.

  • 3.

    De ontheffing wordt op eerste vordering van een politieambtenaar, de daartoe bevoegde bijzondere opsporingsambtenaar of toezichthouder ter inzage gegeven.

  • 4.

    Degene die het voertuig bestuurt dient ook op eerste vordering van een politieambtenaar, de daartoe bevoegde bijzondere opsporingsambtenaar of toezichthouder bewijs te kunnen overleggen van de noodzaak van verblijf in de zone.

  • 5.

    Degene die het voertuig bestuurt verleent zijn medewerking aan het onderzoek van de politieambtenaar en/of de daartoe bevoegde bijzondere opsporingsambtenaar of toezichthouder.

  • 6.

    De ontheffinghouder dient ervoor zorg te dragen dat degene die het voertuig in zijn opdracht bestuurt, kennis heeft van de voorschriften en beperkingen, die aan de ontheffing zijn verbonden en de consequenties van het zich niet houden aan deze voorschriften en beperkingen.

  • 7.

    De ontheffinghouder dient ervoor zorg te dragen dat degene die het voertuig in zijn opdracht bestuurt bekend is met de actuele situatie voor wat betreft stremmingen en verkeersmaatregelen, zoals gewichtsbeperkingen op de voor hem relevante wegen binnen de zone of de voorgeschreven route.

  • 8.

    Overige verkeersborden, ook die met een afwijkende gewichts- en/of aslast- of lengtebeperking, in de zone dienen te allen tijde te worden nageleefd.

  • 9.

    Bij gebruik van de ontheffing is het zaak dat de omgeving en de overige verkeersdeelnemers niet op enigerlei wijze in gevaar worden gebracht en zo min mogelijk worden gehinderd.

  • 10.

    Degene die het voertuig bestuurt dient zich binnen de zone te houden aan de volgende gedragsvoorschriften:

    • a.

      Zoveel mogelijk op de breed opgezette wegen rijden

    • b.

      Niet stilstaan om te laden en lossen of parkeren op het voetgangersgedeelte op bruggen.

    • c.

      Op kademuren niet stilstaan om te laden en lossen of parkeren binnen een afstand van drie meter tot de waterkant.

    • d.

      Houd vijf meter afstand tot andere zware voertuigen en objecten, ook op de rijbaan.

    • e.

      Rijgedrag: Stapvoets rijden over verkeersdrempels en andere oneffenheden.

Artikel 10 – Nadere voorschriften en beperkingen

  • 1.

    Aan een ontheffing kunnen nadere specifieke voorschriften worden verbonden ter bescherming van de belangen op grond waarvan het verbod waarvan ontheffing is verleend, van kracht is.

  • 2.

    Aan de ontheffing kunnen nadere beperkingen worden gesteld ten aanzien van de geldigheid naar plaats en tijd.

Artikel 11 – Intrekking, wijziging of weigering ontheffing

  • 1.

    Een ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd indien:

    • -

      Aan de ontheffing verbonden voorschriften en/of beperkingen niet in acht zijn of worden genomen;

    • -

      Sprake is van oneigenlijk gebruik van deze ontheffing of eventueel andere aan de ontheffinghouder afgegeven ontheffing(en) op grond van deze beleidsregels;

    • -

      De goedgekeurde route bij een routeontheffing zone zwaar verkeer niet meer mogelijk is omdat de actuele situatie met betrekking tot de draagkracht van bruggen of kademuren is gewijzigd;

    • -

      Ter verkrijging van de ontheffing onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

    • -

      Sprake is van veranderde wetgeving (of beleid) of een verandering van omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing;

    • -

      De ontheffinghouder hierom verzoekt.

  • 2.

    Een ontheffing kan in ieder geval worden geweigerd indien:

    • -

      Een eerdere ontheffing van de aanvrager maximaal twee jaren voorafgaand aan de aanvraag wegens handelen in strijd met ontheffingsvoorschriften en –beperkingen is ingetrokken;

    • -

      De verwachting bestaat dat er oneigenlijk gebruik zal worden gemaakt van de ontheffing.

Artikel 12 – Stappenplan intrekken ontheffing

  • 1.

    Als wordt geconstateerd dat een ontheffinghouder of een ander die van de ontheffing gebruik maakt de voorschriften verbonden aan de ontheffing overtreedt, dan kan het volgende stappenplan in werking treden:

    • a.

      De ontheffinghouder ontvangt bij de eerste overtreding een schriftelijke waarschuwing dat de ontheffing bij een volgende overtreding kan worden ingetrokken;

    • b.

      Afhankelijk van de resterende geldigheidsduur en de ernst van de overtreding wordt bij een tweede of volgende overtreding:

      • i.

        De ontheffing gedurende drie maanden of in het geval de resterende geldingsduur korter dan drie maanden is, voor de rest van de geldingsduur ingetrokken, of;

      • ii.

        De ontheffing volledig ingetrokken en kan binnen een periode van maximaal twee jaar na de intrekking geen nieuwe aanvraag worden gedaan.

    • c.

      De ernst van de overtreding kan ook tot gevolg hebben dat wordt overgegaan tot het nemen van maatregelen ten aanzien van de overige kentekens van voertuigen waarvoor de aanvragende (rechts-) persoon ontheffing is verleend.

  • 2.

    Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan de eerste stap van het stappenplan zoals bedoeld in het eerste lid onder a worden overgeslagen.

  • Als een ernstige overtreding in dit kader geldt in elk geval:

    • a.

      Het in strijd met de voorschriften verbonden aan de jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring als bedoeld in artikel 4, lid 1, zodanig hebben beladen van het voertuig of samenstel van voertuigen dat het werkelijk gewicht zwaarder is dan 30,00 ton;

    • b.

      Het afwijken van de bij een routeontheffing zone zwaar verkeer als in artikel 5 en 6 voorgeschreven en door de college goedgekeurde route, zonder expliciete toestemming van het college.

  • 3.

    Behoudens de bepalingen in het eerste en tweede lid van dit artikel kan worden overgegaan tot het opleggen van overige bestuursrechtelijke sancties.

  • 4.

    Overtreding van de ontheffingsvoorschriften is op basis van de Wegenverkeerswet artikel 150, lid 2 strafbaar gesteld.

Artikel 13 - Hardheidsclausule

Het college van B&W kan in bijzondere gevallen die bij het opstellen van dit beleid niet zijn voorzien ten gunste van de aanvrager van een ontheffing afwijken van de bepalingen van dit beleid, als toepassing ervan gevolgen heeft voor de aanvrager die onevenredig zijn in verhouding tot de met het beleid te dienen doelen.

Artikel 14 - Overige bepalingen

  • 1.

    Voor aanvragen van gemeentelijke ontheffingen zijn leges verschuldigd conform de legesverordening van de gemeente Amsterdam.

  • 2.

    Als er voorheen in strijd met ontheffingsvoorschriften dan wel dit ontheffingenbeleid is gehandeld, kan dat reden zijn om een volgende ontheffing te weigeren.

  • 3.

    Het college van B&W behoudt zich het recht voor het onderhavige ontheffingenbeleid op de daartoe voorgeschreven wijze te wijzigen en/of in te trekken.

Artikel 15 – Overgangsrecht

  • 1.

    Ontheffingen ‘7,5 ton voor voertuigen met een toegestane maximum massa tot 30,00 ton’ worden op 1 oktober 2021 omgezet in jaarontheffingen zone zwaar verkeer krachtens deze beleidsregels voor de resterende looptijd van de ontheffing.

  • 2.

    Ontheffingen ‘45 ton voor voertuigen met een toegestane maximum massa zwaarder dan 30,00 ton’ worden omgezet op 1 oktober 2021 in routeontheffingen zone zwaar verkeer krachtens deze beleidsregels voor de resterende looptijd van de ontheffing.

  • 3.

    Ontheffingen ‘7,5 ton voor voertuigen met een toegestane maximum massa zwaarder dan 30,00 ton’ worden op 1 oktober 2021 ingetrokken.

  • 4.

    Aanvragen voor een ontheffing die in behandeling zijn op of worden ingediend na het moment van bekendmaking van deze beleidsregels worden – indien aan de voorwaarden wordt voldaan – verleend tot uiterlijk 1 oktober 2021.

Artikel 16 – Inwerkingtreding, intrekking en naam

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 oktober 2021 onder gelijktijdige intrekking van het Gemeentelijk ontheffingenbeleid 7,5 tonzone Stadsdeel Centrum 2018.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels ontheffing zone zwaar verkeer Amsterdam 2021”

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 mei 2021.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemeen

Reeds sinds 7 augustus 1996 kent de binnenstad van Amsterdam een 7,5 t-zone (ingesteld door middel van een verkeersbesluit (2884/BS/OR), ingevoerd om de binnenstad en de bewoners te beschermen tegen de overlast van zwaar verkeer. Onder overlast wordt verstaan: schade aan wegen, bruggen en kademuren, verkeersonveiligheid, luchtvervuiling en geluidsoverlast.

Om de binnenstad te kunnen blijven bevoorraden, verbouwen of renoveren, en schoon te houden met de inzet van voertuigen zwaarder dan 7,5 ton was het mogelijk om onder specifieke voorwaarden een tijdelijke ontheffing te kunnen krijgen van die geslotenverklaring . Deze voorwaarden zijn vastgelegd in het ontheffingenbeleid vastgesteld (de Regeling Stedelijke Distributie in Stadsdeel Centrum). Dit ontheffingenbeleid is in 2018 nader aangescherpt.

 

Het college heeft aanleiding gezien het ontheffingenbeleid 7,5t-zone uit 2018 verder aan te moeten scherpen. De aanscherping is ingegeven door het belang van het verminderen van de belasting van de kwetsbare bruggen en kademuren in de binnenstad. Het gebied binnen de S100 bestaat voor een significant deel uit kademuren en bruggen. Een groot deel van de kademuren en bruggen is aan het einde van hun levensduur en dient te worden vervangen. Daarnaast is er sprake van een toenemende belasting door het verkeer in vergelijking met de periode waarin de bruggen en kademuren gebouwd zijn.

 

De gemeente investeert de komende decennia flink in de Amsterdamse bruggen en kademuren. De komende tijd gaat vooral veel aandacht uit naar het voorkomen van incidenten en het in kaart brengen van de conditie van de constructies. Van veel bruggen en kademuren weten we niet precies in welke staat ze verkeren en welke belasting ze nog aankunnen. Dat levert risico’s op. In de afgelopen jaren zijn bij een aantal bruggen en kademuren acuut maatregelen getroffen om de veiligheid te garanderen. Zoals het afsluiten, ontlasten of ondersteunen van de constructies. Verwacht wordt dat zonder gerichte maatregelen de incidenten zullen toenemen. Er is dan ook besloten de huidige regelgeving voor zwaar verkeer aan te scherpen als generieke risicobeperkende maatregel naast alle lokale gerichte beperkingen.

 

Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het ontheffingenbeleid 2018:

  • a.

    De voorwaarden waaronder ontheffingen worden uitgegeven worden vooral strenger voor voertuigen zwaarder dan 30,00 ton. Er zijn twee typen ontheffingen: een (dag- en jaar-) ontheffing zone zwaar verkeer voor voertuigen die maximaal 30,00 ton wegen en een maximale lengte van 10,00 meter hebben (voertuigen met een ondeelbare lading en bijzondere voertuigen zijn uitgezonderd voor de lengterestrictie van 10,00 meter) en een routeontheffing zone zwaar verkeer voor voertuigen die zwaarder zijn dan 30,00 ton en evt ook langer zijn dan 10,00 meter. Alleen voertuigen met een ondeelbare lading (uitgezonderd de breed opgezette wegen) en bijzondere voertuigen mogen een routeontheffing zone zwaar verkeer aanvragen. De gemeente toetst vervolgens of de bruggen en kademuren op de opgegeven route de belasting aankunnen. Alleen als de bruggen en kademuren het toestaan is een routeontheffing mogelijk. Hiermee wordt overbelasting tegengegaan en stuurt de gemeente op lichtere voertuigen.

  • b.

    Nieuw is de mogelijkheid voor een dagontheffing voor voertuigen met een maximaal toegestane massa van 30,00 ton en maximale lengte van 10,00 meter.

  • c.

    Met een gewichtsverklaring kunnen voertuigen die zich wel aan de eis van 30,00 ton werkelijk gewicht kunnen houden, maar een hogere toegestane maximum massa hebben (kentekendata geregistreerd bij de RDW) toch een jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring aanvragen.

  • d.

    Er zijn geen ontheffingsvrije vrachtroutes meer. Om de bruggen en kademuren op deze wegen te beschermen zijn deze wegen onderdeel geworden van het regime. Omdat de lengte van voertuigen op deze voornamelijk breed opgezette wegen geen probleem is kan op deze wegen meer toegestaan worden dan in de rest van de zone. Ook voertuigen met een deelbare lading die een bestemming hebben aan een van de breed opgezette wegen kunnen een routetoets aanvragen.

  • e.

    Ontheffinghouders moeten ter plekke kunnen aantonen dat zij een bestemming in de 7,5 t-zone hebben. De eis vooraf 5 vrachtbrieven aan te leveren vervalt.

  • f.

    Er gelden aanvullende gedragsregels bij de ontheffingsvoorschriften.

  • g.

    De ontheffingsvoorschriften zijn strenger. De naleving van overige verkeersborden in de zone, ook die met een afwijkende gewichts- en/of aslast- of lengtebeperking, is expliciet opgenomen in de ontheffingsvoorschriften. Naleving van de lokale lastbeperkingen op bruggen en kademuren die zijn ingesteld als veiligheidsmaatregel is van groot belang. Dit geldt ook voor de routeontheffing zone zwaar verkeer die alleen voor een specifieke route geldt. Indien er wijzigingen optreden in de draagkracht van de bruggen en kadermuren op een voorgeschreven route is de routeontheffing niet meer geldig. De lokale bebording op straat is daarbij leidend. Tevens is deze informatie digitaal te vinden op: www.amsterdam.nl.

  • h.

    Er is een handhavingsstappenplan toegevoegd aan de beleidsregels.

Het gebied waar de geslotenverklaring voor voertuigen of samenstellen van voertuigen geldt (verkeersbord C21), wordt ingesteld met een verkeersbesluit.

 

Deze nieuwe beleidsregels zone zwaar verkeer Amsterdam 2021 komen geheel in de plaats van het ontheffingenbeleid 7,5t-zone stadsdeel Centrum 2018.

 

De ontheffingen die op grond van deze beleidsregels worden verleend, gelden uitsluitend voor de zonale gewichtsbeperking en niet voor andere lokale gewichts- of aslast- of lengtebeperkingen.

 

Voorrangsvoertuigen die op grond van het RVV of voertuigen die op grond van artikel 147 van de Wegenverkeerswet voor bord C22a zijn vrijgesteld, vallen niet onder de ontheffingplicht.

 

Wettelijk kader

De mogelijkheid om ontheffing te verlenen van verkeersregels en verkeerstekens is geregeld in artikel 87 van het RVV. Ingevolge artikel 149, lid 1 sub d, juncto artikel 18, lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is dit een bevoegdheid van Burgemeester en Wethouders. De mogelijkheid om voorschriften aan de ontheffing te verbinden vindt zijn basis in artikel 150 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW).

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Aanvrager:

Een aanvraag wordt ingediend door of namens de aanvrager, veelal de kentekenhouder van het voertuig of samenstel van voertuigen. De lessee of huurder van een voertuig of samenstel van voertuigen wordt in de zin van deze beleidsregels gelijkgesteld aan de kentekenhouder. De aanvrager is bevoegd de aanvraag namens de kentekenhouder te doen.

 

Werkelijk gewicht:

Daar waar in de beleidsregels gesproken wordt over ‘werkelijk gewicht’ wordt bedoeld: de optelsom van het totaal van de massa van het ledige voertuig of samenstel van voertuigen plus de passagiers en de maximale belading waarmee in de zone wordt gereden.

 

Artikel 2 Werkingssfeer

Een ontheffing op basis van deze beleidsregels wordt uitsluitend verleend voor zover betreft het zonale verkeersbord C21 (geslotenverklaring voor voertuigen en samenstelling van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 7,5 ton).

 

Voor het tijdelijk stremmen van de straat is een tijdelijke verkeersmaatregel nodig zoals genoemd in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

 

Als gevolg van artikel 91 van het Rvv 1990, mogen voorrangsvoertuigen afwijken van de voorschriften van het Rvv, voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.

 

Alle overige in de zone geplaatste verkeersborden, ook die met een lokale gewichts-, aslast- of lengtebeperking, vallen niet onder deze beleidsregels3en dienen te worden nageleefd.

 

Artikel 3 Dag- en jaarontheffing zone zwaar verkeer

Artikel 3, lid 3 onder a

Voertuigen of samenstel van voertuigen bedoeld in het eerste lid van artikel 3 kunnen in aanmerking komen voor een dagontheffing. Het afhandelingsproces is zo ingericht dat een dergelijke ontheffing binnen ca 24 uur kan worden verstrekt.

 

Artikel 4 Zoneontheffing met verklaring

De aan het kenteken gekoppelde RDW-gegevens geven alleen inzicht in de ledige massa, de wettelijk toegestane maximale massa, aslast en lengte. Wat een voertuig of samenstel van voertuigen werkelijk weegt inclusief lading is ongewis. Voor voertuigen die niet kunnen voldoen aan het gestelde in artikel 3, eerste lid onder a, is het alsnog mogelijk om een jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring aan te vragen. Hetzelfde geldt als daarnaast het voertuig of samenstel van voertuigen valt in de categorie bijzondere voertuigen of vanwege een ondeelbare lading langer is dan 10,00 meter. De kentekenhouder dient hiertoe bij de aanvraag een schriftelijke gewichtsverklaring in te vullen. Op de ontheffing komt een aantekening te staan dat het om een jaarontheffing zone zwaar verkeer met verklaring gaat.

De verklaring wordt naar waarheid ingevuld. Het niet houden aan de verklaring is een overtreding als bedoeld in artikel 12, tweede lid en kan dus ernstige consequenties hebben.

 

Artikel 4, lid 2

De lijst van bijzondere voertuigen opgenomen in dit beleid is volledig. Aan de hand van de registratie in het kentekenregister van de RDW wordt bepaald of een voertuig in de categorie bijzonder voertuig valt. Uitzondering hierop zijn verhuiswagens en vrachtauto’s met een zware laadkraan. Deze voertuigcategorieën zijn niet geregistreerd in de RDW database.

Voor de inzet van een voertuig als verhuiswagen dient bij de aanvraag bewijs te worden overgelegd. Dit bewijs kan de vorm hebben van:

  • -

    Inschrijving bij de Kamer van Koophandel (Handelsregister) in de categorie “verhuisvervoer”

  • -

    Verhuisovereenkomsten, waaruit blijkt dat er het hele jaar door wordt verhuisd

  • -

    Kopie lidmaatschap van de Organisatie voor Erkende Verhuizers.

Om aan te tonen dat een voertuig een vrachtauto betreft met een zware kraan (minimaal 35 tonmeter) dient bij de aanvraag bewijs te worden overgelegd. Dit bewijs moet de vorm hebben van een keuringsbewijs van de RDW

Daarnaast gelden vanzelfsprekend de milieuzone- en eventuele andere beperkingen en ontheffingen.

 

Artikel 4, lid 3

Van de ondeelbare lading dient bij de aanvraag bewijs te worden overgelegd. Dit bewijs dient op overtuigende en objectieve wijze te worden geleverd en kan de vorm hebben van:

  • -

    Foto(‘s), en/of

  • -

    Vrachtbrief, en/of

  • -

    Contract

Eventueel aangevuld met een toelichting (bijvoorbeeld m.b.t. de werkzaamheden/activiteiten)

 

Artikel 5 Routeontheffing zone zwaar verkeer

Artikel 5, lid 1

Van de ondeelbare lading dient bij de aanvraag bewijs te worden overgelegd. Dit bewijs dient op overtuigende en objectieve wijze te worden geleverd en kan de vorm hebben van:

  • -

    Foto(‘s), en/of

  • -

    Vrachtbrief, en/of

  • -

    Contract

Eventueel aangevuld met een toelichting (bijvoorbeeld m.b.t. de werkzaamheden/activiteiten)

De gemeente kan daarnaast extra informatie verlangen over het voertuig of samenstel van voertuigen. Te denken valt aan technische informatie over as-configuratie of draaicirkel.

 

Zie hierboven onder artikel 4, lid 2, voor de toelichting van de categorie bijzondere voertuigen.

 

Artikel 5, lid 3

Bij de aanvraag moet worden aangetoond welke specifieke bestemming/specifieke bestemmingen men wil aandoen in combinatie met (een) specifieke route(s). De wijze waarop men dit doet is vormvrij. De draagkracht van de bruggen en kademuren op deze route(s) is altijd doorslaggevend voor het al of niet verlenen van de ontheffing.

Voor alle duidelijkheid: het gaat zowel om de heen- als de terugroute(s).

 

Artikel 5, lid 4

Toestemming om van een voorgeschreven route af te wijken wordt bij voorkeur schriftelijk (per e-mail) verleend.

 

Artikel 5, lid 5

De gemeente stelt de actuele informatie met betrekking tot de lokale beperkingen en stremmingen in verband met staat van de bruggen en kademuren in de stad beschikbaar via een openbare website.

 

Per aanvraag routeontheffing zone zwaar verkeer kunnen maximaal 5 kentekens met exact dezelfde voertuigspecificaties worden opgegeven

 

Artikel 6 Routeontheffing zone zwaar verkeer – breed opgezette wegen

In de stad zijn verschillende breed opgezette wegen. Ze zijn ruimer (breder) van opzet en kunnen in principe voertuigen of samenstel van voertuigen met een lengte langer dan 10,00 m aan. Deze wegen stellen we uit oogpunt van zoveel mogelijk efficiënte bevoorrading ook open voor voertuigen of samenstel van voertuigen langer dan 10,00 meter met een deelbare lading.

 

Artikel 6, lid 2

In het geval van een aanvraag routeontheffing zone zwaar verkeer - breed opgezette wegen voor voertuigen zwaarder dan 30,00 ton kunnen maximaal 5 kentekens met dezelfde voertuigspecificaties worden opgegeven.

 

Artikel 9 Ontheffingsvoorschriften

Artikel 9, lid 4

De chauffeur dient de noodzaak van verblijf in de zone te kunnen aantonen. De manier waarop is vormvrij. Aantonen van de noodzaak van verblijf is mogelijk aan de hand van een vrachtbrief, contract, opdrachtbon, ed.

 

Artikel 9, lid 5

Een ieder is verplicht aan een opsporingsambtenaar alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening zijn bevoegdheden. Opsporingsambtenaren zijn bevoegd op kosten van de overtreder door feitelijk handelen op te treden tegen hetgeen in strijd met deze verplichting is of wordt gedaan. Het opzettelijk niet meewerken (geen gevolg geven aan een vordering van een opsporingsambtenaar) is bovendien een strafbaar feit

 

Artikel 9,lid 6

De ontheffinghouder is verplicht ervoor te zorgen dat de chauffeur, die in zijn opdracht met het voertuig waarvoor ontheffing is verleend in de zone verblijft, kennis heeft van de voorschriften en beperkingen, die aan de ontheffing zijn verbonden en de consequenties van het zich niet houden aan deze voorschriften en beperkingen. De ontheffinghouder is mede verantwoordelijk voor het gedrag van de chauffeur en kan hierop worden aangesproken.

 

Artikel 9, lid 7

De gemeente geeft een gratis maandelijkse nieuwsbrief uit, waarin de actuele stremmingen en lokale gewichtsbeperkingen worden vermeld. De aanvrager kan zich hierop abonneren.

 

Artikel 9,lid 10

Voor elke voertuig zwaarder dan 7,5 ton gelden gedragsvoorschriften ter bescherming van de bruggen en kademuren in de zone.

 

Artikel 10 Nadere voorschriften en beperkingen

Aanvullende maatregelen ter bescherming van de bruggen en kademuren zijn bijvoorbeeld ondersteunende maatregelen zoals verbeteren van de as-configuratie door bijplaatsen van assen, rijplaten, uitsluitend de route rijden onder begeleiding van verkeersregelaars, versteviging brugdelen, stapvoets rijden enz.

 

Artikel 11 en 12

Zwaar verkeer is noodzakelijk voor het functioneren van stad. Zo vindt de bevoorrading, bouwwerkzaamheden en het schoon en heel houden van de openbare ruimte plaats. Vanwege de kwetsbaarheid van de bruggen en kademuren is het echter ook noodzakelijk om streng in te kunnen grijpen bij ongewenst gedrag van een chauffeur of ontheffinghouder.

 

Uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid stonden centraal bij deze beleidsregels.

Met de verschillende soorten ontheffingen en de invoering van het werkelijke gewichtscriterium (bij de gewichtsverklaring) wordt binnen de beperkte marges die er zijn, de branche de ruimte geboden om zoveel mogelijk hun werkzaamheden en activiteiten doorgang te laten vinden. Het college neemt hiermee ook een risico om zoveel vertrouwen en verantwoordelijkheid voor zijn kwetsbare bruggen en kademuren bij de vervoerders te leggen.

Een en ander rechtvaardigt een streng handhavingsbeleid met een stappenplan in het geval het vertrouwen van het college wordt beschaamd. Opsporingsambtenaren op straat zijn toegerust met speciale weegmatten en kunnen hun handhaving, mede vanwege het feit dat langs de zone camerahandhaving zich richt op het wel/niet hebben van een ontheffing, richten op de naleving van ontheffingsvoorschriften als deze.

 

Artikel 12, lid 1 c

De ernst van de overtreding kan ook tot gevolg hebben dat overgegaan wordt tot het nemen van maatregelen als genoemd onder artikel 11 ten aanzien van andere aan de aanvrager verleende ontheffingen.

 

Artikel 15 Overgangsrecht

Verleende ontheffingen 7,5 ton voor voertuigen met een toegestane maximum massa tot 30,00 ton worden omgezet in jaarontheffingen zone zwaar verkeer krachtens deze beleidsregels voor de resterende looptijd van de verleende ontheffing. Hetzelfde gebeurt met verleende 45 ton ontheffingen. Immers van die laatste ontheffingen is de route al getoetst.

Verleende ontheffingen 7,5 ton voor voertuigen met een toegestane maximum massa zwaarder dan 30,00 ton worden op 1 oktober 2021 ingetrokken. Deze laatste categorie wordt na bekendmaking van deze beleidsregels door de gemeente actief benaderd. Samen met de ontheffinghouders wordt gekeken welke mogelijkheden er binnen het nieuwe beleid voor hen bestaan.