Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel subsidie vitale winkelgebieden gemeente Utrecht |
Citeertitel | Nadere regel subsidie vitale winkelgebieden gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 156, derde lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2021 | Nieuwe regeling | 08-06-2021 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
- gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;
- gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Utrecht;
- gelet op het door de gemeenteraad vastgestelde ontwikkelingskader detailhandel 2012 (gericht op o.a. compacte en aantrekkelijke winkelgebieden);
- en gelet op de (concept) Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 (gericht op o.a. versterking van de retailhoofdstructuur);
besluiten vast te stellen de Nadere regel subsidie vitale winkelgebieden gemeente Utrecht.
Retail of retailfuncties: functies die gekenmerkt worden door een substantiële publieksaantrekkende werking. Daarbij gaat het om detailhandelsfuncties en om functies die daar vaak mee gecombineerd worden, zoals culturele functies, bepaalde maatschappelijke functies, sportfuncties, kantoren met baliefunctie, consumentverzorgende en/of ambachtelijke dienstverlening etc. Horeca wordt in het kader van deze regeling niet gerekend tot retail.
Meest kwetsbare winkelgebieden: een selectie van de meest kwetsbare, binnen de retailhoofdstructuur gelegen winkelgebieden. Dit betreft: centrum/binnenstad, Leidsche Rijn Centrum, en verder de winkelcentra Shopping Center Overvecht, Gagelhof Overvecht, De Klop Overvecht en Vasco da Gamalaan Kanaleneiland.
Deze nadere regel heeft als doel om via subsidie financiële ondersteuning te bieden aan partijen die bijdragen aan vitale winkelgebieden behorend tot de retailhoofdstructuur.
Een bijdrage leveren aan vitale winkelgebieden kan op vele manieren. Met deze nadere regel ondersteunen we de volgende initiatieven:
Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager
De subsidie kan worden aangevraagd door natuurlijke- en rechtspersonen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Het subsidieplafond van de Nadere regel subsidie vitale winkelgebieden bestaat uit twee delen: deel A (verplaatsing) en deel B (plannen van aanpak per meest kwetsbare winkelgebied).
Bij deel B krijgt elk kwetsbaar winkelgebied voor 2021 30.000 euro specifiek toegewezen, excl. centrum/binnenstad omdat dat gebied vanuit een eigen begroting werkt onder de noemer Morgen Mooier Maken. Door dit specifiek toegewezen bedrag kan elk kwetsbaar winkelgebied (excl. centrum/binnenstad) aanspraak maken op een substantieel deel van het subsidiebudget van deel B, ongeacht de financiële omvang van de plannen van de andere kwetsbare winkelgebieden en/of de snelheid van het indienen van de aanvragen door anderen. Deze insteek biedt de meest optimale balans tussen flexibiliteit en zekerheid. Daarbij is er bovendien een resterend vrij aan te vragen budget voor 2021, wat ook weer bijdraagt aan de flexibiliteit om de juiste ingrepen te kunnen faciliteren.
Als de gelden ten behoeve van deel A op 1 januari 2022 nog niet uitgeput zijn, dan komen ze ook beschikbaar voor subsidiabele activiteiten van deel B.
Als de binnen deel B specifiek toegewezen gelden op 1 januari 2022 nog niet uitgeput zijn, dan komen ze ook beschikbaar voor de overige meest kwetsbare winkelgebieden (excl. centrum).
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:
Met deel A ondersteunen we verplaatsingen van kleinschalige ondernemers met retailfuncties:
Per kwetsbaar winkelgebied wordt een plan van aanpak uitgewerkt. Met deel B ondersteunen we de uitvoering van deze plannen van aanpak voor de meest kwetsbare winkelgebieden, exclusief centrum/binnenstad. Voor centrum/binnenstad geldt namelijk een apart plafond en een eigen aanpak, gelet op de omvang en complexiteit van deze specifieke opgave.
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
Voor de subsidieaanvraag gelden de volgende eisen:
een financiële onderbouwing van de aanvraag aansluitend op het overzicht van de activiteiten, als bedoeld onder lid c. van dit artikel. In deze onderbouwing staat per activiteit opgenomen welke materiële en personele middelen nodig zijn voor de activiteiten. Tevens is het gevraagde subsidiebedrag helder onderbouwd met daarbij - indien van toepassing - een sluitende begroting met daarin alle (overige) inkomsten.
Aanvullende eisen per onderscheiden categorie
Bij de eisen aan de subsidieaanvraag maken we onderscheid naar de volgende categorieën met elk haar eigen eisen:
Sub A. Verplaatsing naar/in de retailhoofdstructuur
Voor subsidies als bedoeld onder artikel 5 bij Deel A (verplaatsing naar/in de retailhoofdstructuur) dient de aanvrager de volgende stukken aan te leveren:
Sub B. Uitvoering plannen van aanpak meest kwetsbare winkelgebieden
Voor subsidies als bedoeld onder artikel 5 bij Deel B (uitvoering plannen van aanpak meest kwetsbare gebieden exclusief centrum/binnenstad) dient de hoofdaanvrager de volgende stukken aan te leveren:
Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag
De aanvragen kunnen gedurende het gehele jaar worden ingediend via het formulier via het digitale loket bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht. Dit formulier is te vinden op https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/subsidiehulp/werk-en-ondernemen/. Aanvragen die op een andere manier worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.
Artikel 8 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
Het maximum subsidiebedrag per aanvraag staat in onderstaande Tabel 1.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag, totdat het subsidieplafond benoemd in artikel 4 is bereikt. Een toetsingsteam van interne deskundigen beoordeelt in hoeverre een subsidieaanvraag voldoet aan de in deze regeling genoemde eisen, criteria en verplichtingen.
De aanvragen worden in behandeling genomen op basis van binnenkomst van de volledige aanvraag en binnen (13 weken) besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht over de aanvraag.
De beleidsdoelstellingen in welk kader de subsidie vitale winkelgebieden wordt ingezet, worden geëvalueerd. Dit kan ook voor de gesubsidieerde activiteiten plaatsvinden. Evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.