Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de burgemeester van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent het tijdelijk verbod op straatartiesten en -muzikanten (Besluit tijdelijk verbod op straatartiesten en –muzikanten 7 juni 2021) |
Citeertitel | Besluit tijdelijk verbod op straatartiesten en –muzikanten 7 juni 2021 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72510
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2021 | nieuwe regeling | 05-06-2021 |
Gelet op artikel 2.49 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008 (APV).
Ter bestrijding van deze uitbraak voorschriften zijn vastgelegd in de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 en de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19, waarin onder andere een verbod op het niet houden van een veilige afstand tot andere personen, een verbod op groepsvorming met meer dan vier personen buiten en een verbod op evenementen opgenomen is;
Optredens van straatartiesten en -muzikanten veel publiek trekken, waarbij de aanwezigen onvoldoende afstand tot elkaar kunnen houden, het niet mogelijk is de publieksstromen van elkaar te scheiden, het verbod op het vormen van een groep van meer dan vier personen eenvoudig wordt overtreden en het in strijd is met het verbod op evenementen;
Alle wegen binnen het grondgebied van stadsdeel Centrum, zoals weergeven op de bij de besluit horende kaart I, en het gebied Museumplein en omgeving, zoals weergegeven op de bij het besluit horende kaart II, in zijn geheel aan te wijzen als gebied waar het op grond van artikel 2.49 lid 1 Algemene plaatselijke verordening (APV) verboden is als straatartiest op te treden of muziek ten gehore te brengen.
Dat het verbod opgenomen in lid 1 tot gevolg heeft dat van op grond van artikel 2.49 lid 2 APV afgegeven vergunningen voor het betreffende gebied tot 1 september 2021 geen gebruik kan worden gemaakt.
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschriftindienen bij de burgemeester, t.a.v. de Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam.
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. De termijn vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt. Belanghebbenden kunnen in afwachting van de behandeling van het bezwaarschrift een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Amsterdam (Rechtbank Amsterdam, sector Bestuursrecht, afdeling voorlopige voorzieningen, Postbus 75850, 1070AW Amsterdam).