Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent de financiering van restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021)) |
Citeertitel | Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2021 | nieuwe regeling | 18-05-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van Schiedam,
en overwegende dat het gewenst is om een regeling vast te stellen, betreffende de toekenning en de normering van de hoogte van subsidies in de vorm van leningen ten behoeve van restauratie van monumenten en het aanbrengen van energiebesparingsmaatregelen gericht op de instandhouding van monumenten;
vast te stellen de navolgende:
Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (Regeling SMF 2021)
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
Verenigingen van eigenaren vallen hier ook onder.
Energiebesparingsmaatregelen: maatregelen gericht op energiebesparing in monumenten, zoals kierdichting of isolatie voor wanden, kappen, vloeren en vensters. Deze maatregelen dragen bij aan de instandhouding van het monument. Tevens maatregelen voor het (plaatsen van) energiebesparende installaties.
Schiedams Restauratiefonds (SMF): het fonds van de gemeente Schiedam in beheer bij het Nationaal Restauratiefonds, van waaruit door het Nationaal Restauratiefonds leningen worden verstrekt ten behoeve van restauraties van monumenten en het aanbrengen van energiebesparingsmaatregelen gericht op de instandhouding van het monument.
Het doel van de regeling is om eigenaren van een gemeentelijk monument door middel van een subsidie toegang te geven tot een lening voor de kosten die gemoeid zijn met de restauratie en/of het aanbrengen van energiebesparingsmaatregelen.
Slechts eigenaren van gemeentelijke monumenten in de gemeente Schiedam kunnen in aanmerking komen voor een subsidie ingevolge deze regeling.
Artikel 4 Subsidievorm en wijze van beschikking
De lening wordt verstrekt door het Nationaal Restauratiefonds vanuit het SMF, op grond van door burgemeester en wethouders in de verleningsbeschikking vastgestelde subsidiabele kosten voor restauratie en/of energiebesparingsmaatregelen. Het Nationaal Restauratiefonds voert een kredietbeoordeling uit.
Artikel 5 Beschikbaarheid van middelen
De gemeente Schiedam heeft middelen gestort in het SMF. Indien de beschikbare middelen in het SMF onvoldoende zijn om de lening te kunnen verstrekken, zal de aanvraag ingevolge deze regeling door de gemeente worden geweigerd of zal de lening worden gemaximeerd tot het beschikbare bedrag in het fonds.
HOOFDSTUK 2: AANVRAAG EN VERLENING
Artikel 6 Aanvraag en verleningsbeschikking
Op een ontvankelijke aanvraag wordt door burgemeester en wethouders spoedig, doch uiterlijk binnen 8 weken beslist in de vorm van een verleningsbeschikking. Dit besluit geschiedt onder voorbehoud van een positieve (krediet)beoordeling door het Nationaal Restauratiefonds . Een afschrift van deze beschikking wordt naar het Nationaal Restauratiefonds gezonden.
HOOFDSTUK 4: GEREEDMELDING EN VASTSTELLING
Artikel 14 Gereedmelding van de werkzaamheden
Naast het gereedmeldingsformulier dient een kostenoverzicht te worden overgelegd, met de rekeningen en betalingsbewijzen, met betrekking tot de werkzaamheden waarvoor de subsidie is verstrekt. In plaats van rekeningen en betaalbewijzen kan de juistheid en compleetheid ook blijken uit een verklaring van een registeraccountant.
Artikel 15 Vaststellingsverzoek en vaststellingsbeschikking
De hoogte van de lening wordt met een vaststellingsbeschikking definitief bepaald. De hoogte van de vast te stellen subsidie wordt berekend op basis van de bij de toekenning aanvaarde kosten van restauratie en/of energiebesparingsmaatregelen en de werkelijk gemaakte kosten. Een afschrift van deze beschikking wordt naar het Nationaal Restauratiefonds gezonden.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schiedam in hun vergadering van 18 mei 2021,
De secretaris
C.E. Bos
De burgemeester
C.H.J. Lamers
Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021)
Dit artikel regelt de relevante begripsbepalingen.
De regeling regelt de toegang tot de subsidiemogelijkheid voor eigenaren van gemeentelijke monumenten om een laagrentende hypothecaire lening aan te vragen uit het Schiedams Monumentenfonds. Het Nationaal Restauratiefonds beheert dit fonds en verleent de leningen op basis van een subsidiebeschikking van de gemeente. Het Schiedams Monumentenfonds (SMF) is in 2003 opgericht en aan deze oprichting ligt een overeenkomst ten grondslag, die in 2020 is geactualiseerd.
De Algemene Subsidieverordening Gemeente Schiedam (2017) is op deze regeling van toepassing.
De regeling is in hoofdzaak gericht op gemeentelijke monumenten. Voor rijksmonumenten zijn andere financieringsmogelijkheden via het Nationaal Restauratiefonds toegankelijk en beschikbaar.
Eigenaren volgens deze regelingen zijn natuurlijke of rechtspersonen die een zakelijk recht hebben in de vorm van eigendom, erfpacht of appartementsrecht. Het kan ook een vertegenwoordigende rechtspersoon zijn waarin eigenaren zijn verenigd.
Voor energiebesparingsmaatregelen wordt ingezet op isolerende maatregelen. De energiebesparingsmaatregelen zijn gericht op instandhouding van het monument. Dit betekent dat zij van toegevoegde waarde zijn en niet te koste gaan van monumentale waarden. Dit laatste wordt onder andere getoetst bij de behandeling van de Omgevingsvergunning, maar kan ook bij de beoordeling van de aanvraag voor subsidie een rol spelen. Installatietechniek kan aan de orde zijn, mits deze een verbetering van de instandhouding met zich mee brengen. Installaties en toebehoren voor energieopwekking in welke vorm dan ook, vallen buiten deze regeling.
Restaureren is de activiteit gericht op het opheffen van bouwtechnische gebreken aan monumentale onderdelen van beschermde monumenten. Doel is de instandhouding van het monument. Onderhoud valt ook onder het begrip restaureren in deze regeling.
De subsidie wordt verstrekt om restauraties en energiebesparingsmaatregelen bij gemeentelijke monumenten te stimuleren.
De leningen kunnen worden verstrekt aan zowel natuurlijke personen als rechtspersonen die eigenaar zijn van een gemeentelijk monument. Rijksmonumenten of provinciale monumenten komen niet in aanmerking voor subsidie uit deze regeling.
Artikel 4 Subsidievorm en wijze van beschikking
Dit artikel beschrijft de vorm van de subsidie. De grondslag voor de subsidie ligt in de subsidiebeschikking van de gemeente op basis van deze regeling. De subsidies worden verstrekt voor restauratie en energiebesparingsmaatregelen. De vorm van de subsidie is een laagrentende hypothecaire lening vanuit het SMF.
Het Nationaal Restauratiefonds verstrekt op basis van de door de gemeente verleende subsidie een lening uit het SMF na een positieve kredietbeoordeling. De gemeente is geen partij bij deze kredietbeoordeling en krijgt alleen te horen of deze positief of negatief is.
De subsidie, en daarmee de lening, worden definitief vastgesteld op basis van een vaststellingsbeschikking. Deze vaststelling gebeurt na afronding en verantwoording van de maatregelen gericht op restauratie en/of energiebesparing.
Voor de verwerking en uitwisseling van (persoons)gegevens hebben de gemeente en het Nationaal Restauratiefonds een verwerkersovereenkomst opgesteld, die voldoet aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Artikel 5 Beschikbaarheid van middelen
De gemeente Schiedam heeft in 2003 €1.068.000 ingelegd in het SMF ingebracht. Vanuit dit revolverend fonds worden subsidies verleend en leningen verstrekt. Als er geen of beperkt middelen zijn, dan wijst de gemeente de aanvraag (ten dele) af.
Aanvragen worden op volgorde van indiening behandeld. De Gemeente Schiedam geeft de Verleningsbeschikking af voor een subsidie in de vorm van een lening, rekening houdend met lopende verplichtingen, waaronder de beheervergoeding en vergoeding van incassokosten. Ook wordt rekening gehouden met offertes die zijn uitgebracht maar waarvan de lening nog niet is ingegaan en overige verleningsbeschikkingen waarvoor nog geen offerte is uitgebracht.
Het subsidieplafond wordt jaarlijks door de gemeente vastgesteld op het bedrag dat op 1 januari van elk kalenderjaar beschikbaar is binnen het Schiedams Monumentenfonds na aftrek van verplichtingen, met dien verstande dat dit beschikbare bedrag gedurende het kalenderjaar zal wijzigen als gevolg van ontvangst van aflossingsbedragen en rente.
Artikel 6 Aanvraag en verleningsbeschikking
Een aanvraag voor een subsidie in de vorm van een lening wordt gedaan met een daarvoor beschikbaar formulier bij burgemeester en wethouders. Het volledig ingevulde en ondertekende formulier dient ook vergezeld te gaan van de op het formulier vermelde bijlagen. Indien de aanvraag niet voldoet, dan krijgt de aanvrager eenmalig de gelegenheid om binnen een redelijke termijn de ontbrekende gegevens alsnog te verstrekken. Indien de ingediende gegevens onvoldoende zijn om de aanvraag te beoordelen, dan besluiten burgemeester en wethouders de aanvraag niet te behandelen. Hiervan wordt de aanvrager op de hoogte gesteld.
Dit artikel vermeldt expliciet de behandelingstermijn van een ontvankelijke aanvraag. Deze wijkt op punten af van de ASV.
Op basis van deze beschikking kan bij het Nationaal Restauratiefonds de lening worden aangevraagd. Deze voert een kredietbeoordeling uit. Zonder een positieve kredietbeoordeling wordt de subsidie op nihil vastgesteld.
Dit artikel beschrijft in algemene zin de wijze waarop het Nationaal Restauratiefonds een aanvraag voor een lening in behandeling neemt. Het Nationaal Restauratiefonds bepaalt zelf zijn procedures en de regeling kan en wil deze niet doorkruisen. Het artikel geeft wel een weergave van de werking van het SMF en met name op het vlak van de duur van de leningen en de hoogte van de rente. Een van de belangrijkste condities is het aanbieden van de lening tegen een lager rentetarief dan de geldende marktrente. Hoe langer de rentevaste periode is, hoe aantrekkelijker de regeling. Leningen uit het SMF hebben een rentevaste periode voor de volledige looptijd van 30 jaar. NB. Indien de eigenaar binnen de looptijd van de lening uit het SMF besluit tot vervreemding van het monument, dan wordt de lening beëindigd en dient de eigenaar het restant van de schuld, uiterlijk bij overdracht aan de koper, terug te storten aan het Nationaal Restauratiefonds, waarmee de lening wordt teruggestort in het SMF.
Artikel 7 Subsidiabele kosten en hoogte subsidie
Dit artikel bevat enkele algemene bepalingen over subsidiabele kosten, die zowel van toepassing zijn op leningen restauratie en energiebesparing. In artikelen 8 en 9 zijn specifieke bepalingen en minimale en maximale leenbedragen vermeld voor respectievelijk maatregelen voor restauratie en energiebesparing.
Werkzaamheden die in zelfwerkzaamheid worden uitgevoerd komen in het kader van deze regeling niet voor financiering in aanmerking.
In plaats van kosten van de architect kunnen ook de kosten van een technisch adviesbureau als subsidiabel worden aangemerkt.
De kosten voor het afsluiten van de SMF lening betreffen de behandelingskosten van het Nationaal Restauratiefonds en de notariskosten.
Dubbele subsidiëring en leningverstrekking voor dezelfde werkzaamheden wordt voorkomen. Leningen en subsidies kunnen echter wel worden gestapeld, zolang maar niet voor dezelfde kosten tweemaal subsidie wordt verstrekt.
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dienen de subsidiabele restauratiekosten minimaal €10.000 te bedragen. Er kan per pand niet meer dan €100.000 uit het SMF worden geleend. Als er dus maximaal geleend wordt voor energiebesparingsmaatregelen, dan resteert er nog €75.000 voor restauratie. Het betekent ook dat al er al een lening is verstrekt voor restauratiewerkzaamheden, voor bijvoorbeeld €90.000 er slechts ruimte is voor een aanvullende lening voor energiebesparingsmaatregelen van €10.000.
In het geval een monument is gesplitst dan geldt eveneens dat de maximale lening voor restauratie en energiebesparingsmaatregelen niet meer dan €100.000 bedraagt.
Artikel 9 Specifieke bepalingen restauratie
De subsidiabele kosten voor restauratie omvatten casco en monumentale interieuronderdelen. De gemeente hanteert hiervoor de richtlijnen voor de vaststelling van de subsidiabele kosten van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, volgens de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM) of vergelijkbare toekomstige regelingen.
In geval er voor werkzaamheden ten behoeve van restauratie gebruik kan worden gemaakt van een uitkering op basis van verzekering, dan kunnen de kosten die al door deze uitkering worden gedekt niet in aanmerking komen voor subsidie.
Artikel 10 Specifieke bepalingen voor energiebesparingsmaatregelen
Het is in het kader van deze regeling, die gericht is op financiering van werkzaamheden ten behoeve van duurzame instandhouding van monumenten, van belang dat de maatregelen geen schade aanbrengen aan het monument. Om die reden wordt vereist dat voor de maatregelen een omgevingsvergunning is aangevraagd en verkregen. Dit betekent ook dat maatregelen die worden toegepast op niet-monumentale onderdelen van een gebouw (en op grond van monumentenbescherming niet vergunningplichtig zijn) niet subsidiabel kunnen zijn.
Net als bij restauratieve maatregelen worden een minimum en maximumbedrag bepaald. In dit geval gaat het om minimaal €10.000 (zoals bepaald in artikel 7) en maximaal €25.000.
Dit artikel vermeldt de weigeringsgronden.
Indien er sprake is van ongeoorloofde staatssteun, dan zal de gemeente de lening op basis van de ASV weigeren.
Artikel 12 Algemene verplichtingen
Aan subsidies kunnen verplichtingen worden verbonden. Dit artikel somt de in deze regeling toe te passen verplichtingen op. Deze hebben onder andere betrekking op termijnen van de afronding van de werkzaamheden waarvoor de lening wordt verstrekt. De termijn van 130 weken houd rekening met de aard van een restauratieproject. Hierbij is ook rekening gehouden met de noodzaak voor een krediettoets en met de termijn van een omgevingsvergunning. Voor energiebesparingsmaatregelen is de termijn bepaald op 65 weken.
De gemeentelijke ambtenaren monumentenzorg moeten bij de uitvoering van de werkzaamheden worden betrokken. Deze verplichting is complementair aan de verplichtingen uit de Omgevingsvergunning.
Als niet aan de verplichtingen uit de verleningsbeschikking wordt voldaan, dan kan de subsidie en daarmee de lening uiteindelijk lager worden vastgesteld.
Artikel 13 Bijzondere verplichtingen bij restauratie
In de beschikking voor een restauratielening wordt altijd een verplichting opgelegd om het pand in goede staat van onderhoud te houden. Deze verplichting is niet overdraagbaar op een volgende eigenaar. Gedurende de looptijd van de lening kunnen burgemeester en wethouders altijd de eigenaar aanschrijven achterstallig onderhoud weg te werken.
De eigenaar is verplicht het object in voldoende mate te verzekeren tegen brand- en stormschade.
De gemeente hanteert de meest actuele uitvoeringsvoorschriften van de stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumenten (ERM). Afwijking is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van burgemeester en wethouders.
Artikel 14 Gereedmelding van de werkzaamheden
Dit artikel bepaalt de wijze waarop de eigenaar/aanvrager de werkzaamheden na de voltooiing daarvan moet verantwoorden, zodat de lening definitief kan worden vastgesteld. Hiervoor is een formulier beschikbaar. Bij de gereedmelding worden ook bewijsstukken gevoegd dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd aan de hand van facturen en betaalbewijzen. De eigenaar/aanvrager kan ook kiezen voor het overleggen van een accountantsverklaring. Dat laatste is een keuze van de aanvrager.
Artikel 15 Vaststellingsverzoek en vaststellingsbeschikking
In dit artikel is bepaald dat de gereedmelding tevens geldt als een verzoek tot vaststelling van de subsidie, waarmee de hoogte van de lening definitief wordt bepaald. Het is hiervoor noodzakelijk dat alle relevante bijlagen bij de gereedmelding zijn opgenomen. Indien dit niet het geval is, worden deze gegevens bij de eigenaar/aanvrager opgevraagd. Pas als de gereedmelding compleet is, gaan de termijn uit lid 2 lopen. Deze termijnen wijken af van de bepalingen in de ASV.
Als de kosten lager uitvallen dan de beschikking, dan zijn de werkelijke kosten bepalend. Artikel 17 bepaalt hoe er wordt omgegaan met een lager vastgestelde subsidie en daarmee lager leenbedrag.
Artikel 16 Intrekken van de lening
Als aan de voorwaarden en verplichtingen in de beschikking door de aanvrager/eigenaar niet wordt voldaan, dan kunnen burgemeester en wethouders het Nationaal Restauratiefonds verzoeken om niet of niet geheel tot betaling over te gaan, of de lening intrekken en het uitgekeerde bedrag terugvorderen. In de praktijk betekent dit dat restantbedragen op het bouwdepot worden teruggestort in het SMF en dat voor reeds uitgegeven kosten een andere leenconstructie moet worden gevonden. Dit wordt in nauwe afstemming met het NRF en de aanvrager/eigenaar vormgegeven.
Er is op dit moment geen geldende regeling met betrekking tot het verstrekken van leningen uit het SMF. Voor de reeds verstrekte leningen en in behandeling zijnde leningen, gelden de bepalingen uit de verstrekte subsidiebeschikkingen.
Deze regeling treedt in werking op de dag van de bekendmaking.
De citeertitel van deze regeling is: Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021).