Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schiedam

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent de financiering van restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021))

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchiedam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent de financiering van restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021))
CiteertitelRegeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-2021nieuwe regeling

18-05-2021

gmb-2021-184379

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiedam houdende regels omtrent de financiering van restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021))

Het college van burgemeester en wethouders van Schiedam,

 

gelet op:

 

  • -

    Artikel 4: 81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening 2017 (ASV 2017);

  • -

    De Samenwerkingsovereenkomst Schiedams Monumentenfonds tussen de gemeente Schiedam en het Nationaal Restauratiefonds met de daarbij behorende uitvoeringsbepalingen;

en overwegende dat het gewenst is om een regeling vast te stellen, betreffende de toekenning en de normering van de hoogte van subsidies in de vorm van leningen ten behoeve van restauratie van monumenten en het aanbrengen van energiebesparingsmaatregelen gericht op de instandhouding van monumenten;

 

BESLUIT

 

vast te stellen de navolgende:

 

Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (Regeling SMF 2021)

 

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    ASV: Algemene Subsidieverordening Gemeente Schiedam 2017.

  • b.

    Eigenaar: een natuurlijke persoon, rechtspersoon of kerkgenootschap, die op het object waarop de aanvraag om subsidiëring betrekking heeft een zakelijk recht heeft in de zin van:

  •  

    • 1.

      het eigendom

    • 2.

      het recht van erfpacht

    • 3.

      een appartementsrecht.

Verenigingen van eigenaren vallen hier ook onder.

  • c.

    Energiebesparingsmaatregelen: maatregelen gericht op energiebesparing in monumenten, zoals kierdichting of isolatie voor wanden, kappen, vloeren en vensters. Deze maatregelen dragen bij aan de instandhouding van het monument. Tevens maatregelen voor het (plaatsen van) energiebesparende installaties.

  • d.

    Gemeentelijk monument: een onroerende zaak, die op basis van de gemeentelijke erfgoedverordening als beschermd monument is aangewezen.

  • e.

    Lening: laagrentende hypothecaire lening verstrekt door Nationaal Restauratiefonds uit het Schiedams Monumentenfonds aan de eigenaar van een gemeentelijk monument ingevolge deze Regeling.

  • f.

    Nationaal Restauratiefonds: de Stichting Nationaal Restauratiefonds, statutair gevestigd te Amersfoort.

  • g.

    Regeling: Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (Regeling SMF 2020).

  • h.

    Restaureren/restauratie: het treffen van maatregelen tot het opheffen van (bouwtechnische) gebreken die noodzakelijk zijn voor de instandhouding van de cultuurhistorische waarde van het monument.

  • i.

    Schiedams Restauratiefonds (SMF): het fonds van de gemeente Schiedam in beheer bij het Nationaal Restauratiefonds, van waaruit door het Nationaal Restauratiefonds leningen worden verstrekt ten behoeve van restauraties van monumenten en het aanbrengen van energiebesparingsmaatregelen gericht op de instandhouding van het monument.

  • j.

    Subsidie: bijdrage in de kosten voor het restaureren of het toepassen van energiebesparingsmaatregelen aan monumenten door middel van een rentevoordeel in een hypothecaire lening.

  • k.

    Vaststellingsbeschikking: het besluit van burgemeester en wethouders, waarbij de hoogte van de subsidie definitief wordt vastgesteld

  • l.

    Verleningsbeschikking: het besluit van burgemeester en wethouders om de eigenaar van een monument een subsidie op grond van deze Regeling te verlenen.

  • m.

    Voorziening: het treffen van maatregelen ten behoeve van de restauratie en/of ten behoeve van energiebesparingsmaatregelen.

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van de regeling is om eigenaren van een gemeentelijk monument door middel van een subsidie toegang te geven tot een lening voor de kosten die gemoeid zijn met de restauratie en/of het aanbrengen van energiebesparingsmaatregelen.

Artikel 3 Doelgroep

Slechts eigenaren van gemeentelijke monumenten in de gemeente Schiedam kunnen in aanmerking komen voor een subsidie ingevolge deze regeling.

Artikel 4 Subsidievorm en wijze van beschikking

  • 1.

    De subsidie wordt verleend in de vorm van een lening ten behoeve van de bekostiging van de door burgemeester en wethouders vastgestelde subsidiabele kosten voor restauratie en/of energiebesparingsmaatregelen op basis van deze regeling vanuit het SMF.

  • 2.

    De lening wordt verstrekt door het Nationaal Restauratiefonds vanuit het SMF, op grond van door burgemeester en wethouders in de verleningsbeschikking vastgestelde subsidiabele kosten voor restauratie en/of energiebesparingsmaatregelen. Het Nationaal Restauratiefonds voert een kredietbeoordeling uit.

  • 3.

    De lening wordt definitief vastgesteld op basis van de vaststellingsbeschikking van burgemeester en wethouders op basis van deze regeling.

Artikel 5 Beschikbaarheid van middelen

  • 1.

    De gemeente Schiedam heeft middelen gestort in het SMF. Indien de beschikbare middelen in het SMF onvoldoende zijn om de lening te kunnen verstrekken, zal de aanvraag ingevolge deze regeling door de gemeente worden geweigerd of zal de lening worden gemaximeerd tot het beschikbare bedrag in het fonds.

  • 2.

    Aanvragen worden op volgorde van indiening behandeld.

HOOFDSTUK 2: AANVRAAG EN VERLENING

Artikel 6 Aanvraag en verleningsbeschikking

  • 1.

    De eigenaar dient de aanvraag voor subsidie in door middel van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier.

  • 2.

    In afwijking van artikel 6 ASV 2017 wordt een aanvraag ingediend uiterlijk 12 weken voor aanvang van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 3.

    Op een ontvankelijke aanvraag wordt door burgemeester en wethouders spoedig, doch uiterlijk binnen 8 weken beslist in de vorm van een verleningsbeschikking. Dit besluit geschiedt onder voorbehoud van een positieve (krediet)beoordeling door het Nationaal Restauratiefonds . Een afschrift van deze beschikking wordt naar het Nationaal Restauratiefonds gezonden.

  • 4.

    In het geval van een negatieve (krediet)beoordeling door het Nationaal Restauratiefonds, wordt de subsidie op nihil vastgesteld.

Artikel 7 Lening

  • 1.

    Na de subsidieverleningsbeschikking wordt de lening door het Nationaal Restauratiefonds ten laste van het SMF met de aanvrager aangegaan, na een positieve (krediet)beoordeling door het Nationaal Restauratiefonds.

  • 2.

    Het onroerend goed, waarvoor de lening vanuit het SMF wordt verstrekt, wordt ten behoeve van het Nationaal Restauratiefonds hypothecair bezwaard tot minimaal de hoogte van de lening.

  • 3.

    De lening wordt verstrekt tegen een rente die 5% ligt onder de door het Nationaal Restauratiefonds gehanteerde marktrente met een minimum van 1,5%.

  • 4.

    De looptijd van de lening is maximaal 30 jaar. De rente staat vast voor de gehele looptijd.

  • 5.

    De lening wordt aan de aanvrager via een bouwdepot door het Nationaal Restauratiefonds uitbetaald op basis van facturen.

Artikel 8 Subsidiabele kosten en hoogte subsidie

  • 1.

    De hoogte van de lening wordt bepaald door de subsidiabele kosten.

  • 2.

    De hoogte van de subsidiabele kosten wordt door burgemeester en wethouders in de verleningsbeschikking vastgesteld op basis van een raming van kosten, zijnde een begroting van de uit te voeren restauratie en/of energiebesparingsmaatregelen waaronder:

     

    • -

      De aanneemsom (inclusief benodigde leveringen en een post onvoorzien);

    • -

      De risicoverrekening van loon- en materiaalprijsstijgingen;

    • -

      De kosten van de architect en van de constructeur, voor zover inschakeling hiervan noodzakelijk is;

    • -

      De leges voor de aanvraag voor een Omgevingsvergunning;

    • -

      De verschuldigde BTW, voor zover deze niet kan worden verrekend;

    • -

      Een duurzaamheidsonderzoek voor monumenten, gericht op de instandhouding van het monument door het aanbrengen van energiebesparingsmaatregelen;

    • -

      De kosten voor het afsluiten van de lening.

  • 3.

    Kosten van restauratie of energiebesparingsmaatregelen waarvoor op grond van enige andere regeling een subsidie of laagrentende lening voor handen is of kan worden verkregen zijn niet subsidiabel.

  • 4.

    De subsidie bedraagt een lening ten behoeve van maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

  • 5.

    Per gemeentelijk monument kan de maximale lening voor restauratie en energiebesparingsmaatregelen te samen in totaal niet hoger zijn van €100.000. Kosten die dit bedrag te boven gaan, komen niet in aanmerking voor subsidie.

  • 6.

    Een lening bedraagt minimaal €10.000.

  • 7.

    Het minimum bedrag aan rente en aflossing bedraagt €100 per maand.

Artikel 9 Specifieke bepalingen restauratie

  • 1.

    De subsidiabele kosten voor restauratie bedragen maximaal €100.000. Dit bedrag is inclusief de kosten voor energiebesparingsmaatregelen, zoals bedoeld in artikel 9.

  • 2.

    In geval van brandschade, stormschade en andere schade waarvoor door de aanvrager een verzekering is afgesloten, worden de subsidiabele kosten berekend aan de hand van de kosten van restauratie minus de bij voldoende dekking uit te keren verzekeringspenningen.

Artikel 10 Specifieke bepalingen energiebesparingsmaatregelen

  • 1.

    De energiebesparingsmaatregelen dragen bij tot de instandhouding van het monument en de toepassing ervan is getoetst in het kader van een omgevingsvergunning en deze vergunning is verleend.

  • 2.

    De subsidiabele kosten voor energiebesparingsmaatregelen bedragen maximaal €25.000. Kosten die dit bedrag te boven gaan, komen niet in aanmerking voor de lening.

Artikel 11 Weigeringsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in de Awb en de ASV 2017 wordt door burgemeester en wethouders de aanvraag geweigerd indien:

  •  

    • a.

      met het treffen van de voorzieningen het belang van de monumentenzorg niet of onvoldoende wordt gediend;

    • b.

      de kosten van voorzieningen niet in een redelijke verhouding staan tot het te bereiken resultaat;

    • c.

      met het treffen van de voorzieningen is begonnen voordat de aanvrager een beschikking inhoudende de verstrekking van de lening (verleningsbeschikking) heeft ontvangen;

    • d.

      voor de betreffende voorzieningen binnen een termijn van vijftien jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag wordt ingediend reeds een subsidie of een lening uit het SMF op grond van deze regeling of zijn voorganger is verstrekt;

    • e.

      voor de te treffen voorzieningen een Omgevingsvergunning is vereist en deze (nog) niet is verleend;

    • f.

      de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten ontplooit die in strijd zijn met wettelijke bepalingen, het algemeen belang of de openbare orde of niet past in het beleid van de gemeente Schiedam;

    • g.

      de gevraagde lening minder dan €10.000 bedraagt.

  • 2.

    In aanvulling op lid 1 van dit artikel, kunnen burgemeester en wethouders de aanvraag weigeren als:

     

    • a.

      er een besluit tot aanschrijving op grond van de Woningwet is uitgevaardigd voor het gebouw en deze ook in het kadaster staat ingeschreven;

    • b.

      als binnen de daarvoor geldende termijn niet gereageerd is op een voornemen tot aanschrijving op grond van de Woningwet;

    • c.

      als er op het gebouw, waarop de aanvraag betrekking heeft, beslag is gelegd.

HOOFDSTUK 3: VERPLICHTINGEN

Artikel 12 Algemene verplichtingen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen aan de verstrekking van de subsidie de volgende verplichtingen verbinden:

     

    • a.

      het werk wordt aanbesteed overeenkomstig door de burgemeester en wethouders te stellen eisen;

    • b.

      de aanvang van het werk wordt tenminste twee weken voorafgaand aan de uitvoering gemeld bij burgemeester en wethouders;

    • c.

      met de uitvoering van de werkzaamheden is begonnen binnen 26 weken na de datum van verzending van de verleningsbeschikking;

    • d.

      voor de duur van de restauratie is een CAR-verzekering afgesloten;

    • e.

      binnen 130 weken na de verleningsbeschikking is de restauratie voltooid, binnen 65 weken na de verleningsbeschikking zijn de energiebesparingsmaatregelen voltooid;

    • f.

      binnen dertien weken na afronding van de werkzaamheden wordt een gereedmelding ingediend;

    • g.

      aan de door de burgemeester en wethouders met controle belaste personen krijgen tijdens de werkzaamheden toegang tot het pand waarvoor de lening is verstrekt.

  • 2.

    Bij het in gebreke blijven van genoemde verplichtingen kan de lening lager worden vastgesteld.

Artikel 13 Bijzondere verplichtingen bij restauratie

  • 1.

    Een subsidie in de vorm van een lening voor restauratie wordt verstrekt onder de verplichting dat de eigenaar gedurende de looptijd van de lening in goede staat van onderhoud zal houden.

  • 2.

    De eigenaar is verplicht het monument waarvoor een lening is verstrekt voldoende te verzekeren.

  • 3.

    De uitvoeringsvoorschriften voor monumenten zijn van toepassing voor de uit te voeren restauratiewerkzaamheden. Voor afwijken van deze uitvoeringsvoorschriften is schriftelijke toestemming van burgemeester en wethouders vereist.

HOOFDSTUK 4: GEREEDMELDING EN VASTSTELLING

Artikel 14 Gereedmelding van de werkzaamheden

  • 1.

    Na afronding van de werkzaamheden dient binnen dertien weken een gereedmelding bij burgemeester en wethouders te worden ingediend.

  • 2.

    Voor de gereedmelding dient de eigenaar gebruik te maken van het daarvoor door burgemeester en wethouders vastgesteld gereedmeldingsformulier.

  • 3.

    Naast het gereedmeldingsformulier dient een kostenoverzicht te worden overgelegd, met de rekeningen en betalingsbewijzen, met betrekking tot de werkzaamheden waarvoor de subsidie is verstrekt. In plaats van rekeningen en betaalbewijzen kan de juistheid en compleetheid ook blijken uit een verklaring van een registeraccountant.

Artikel 15 Vaststellingsverzoek en vaststellingsbeschikking

  • 1.

    Het indienen van de gereedmelding geldt, mits compleet ingediend, als een verzoek tot vaststelling van de subsidie. Indien de gereedmelding niet compleet is, dan wordt de eigenaar/aanvrager verzocht de aanvullende gegevens alsnog te verstrekken.

  • 2.

    In afwijking van artikel 10 en 11 ASV 2017 stellen burgemeester en wethouders binnen acht weken na de gereedmelding de subsidie vast middels een vaststellingsbeschikking. Deze termijn kunnen burgemeester en wethouders eenmalig met een termijn van vijf weken verdagen.

  • 3.

    De hoogte van de lening wordt met een vaststellingsbeschikking definitief bepaald. De hoogte van de vast te stellen subsidie wordt berekend op basis van de bij de toekenning aanvaarde kosten van restauratie en/of energiebesparingsmaatregelen en de werkelijk gemaakte kosten. Een afschrift van deze beschikking wordt naar het Nationaal Restauratiefonds gezonden.

Artikel 16 Intrekken van de lening

  • 1.

    In het geval van het niet naleven van een van de verplichtingen of in geval de subsidie lager wordt vastgesteld, kunnen burgemeester en wethouders:

     

    • a.

      het besluit tot verlening van de subsidie geheel of gedeeltelijk intrekken;

    • b.

      de reeds aangegane lening geheel of gedeeltelijk door het Nationaal Restauratiefonds laten intrekken door opeising van het openstaande leningbedrag.

  • 2.

    In het geval dat de niet nakoming van de verplichtingen zoals bedoeld in de ASV of in deze regeling niet verwijtbaar is, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de in het eerste lid genoemde sancties geheel of gedeeltelijk achterwege te laten.

HOOFDSTUK 5: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 17 Overgangsregeling

Aanvragen voor een SMF-lening die zijn verleend voor de inwerkingtreding van deze regeling worden afgehandeld conform de daarvoor geldende uitvoeringsbepalingen.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag van de bekendmaking.

Artikel 19 Citeertitel

De citeertitel van deze regeling is: Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021).

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schiedam in hun vergadering van 18 mei 2021,

De secretaris

C.E. Bos

De burgemeester

C.H.J. Lamers

Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021)

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

Artikel 1 begripsbepalingen

 

Dit artikel regelt de relevante begripsbepalingen.

 

De regeling regelt de toegang tot de subsidiemogelijkheid voor eigenaren van gemeentelijke monumenten om een laagrentende hypothecaire lening aan te vragen uit het Schiedams Monumentenfonds. Het Nationaal Restauratiefonds beheert dit fonds en verleent de leningen op basis van een subsidiebeschikking van de gemeente. Het Schiedams Monumentenfonds (SMF) is in 2003 opgericht en aan deze oprichting ligt een overeenkomst ten grondslag, die in 2020 is geactualiseerd.

 

De Algemene Subsidieverordening Gemeente Schiedam (2017) is op deze regeling van toepassing.

 

De regeling is in hoofdzaak gericht op gemeentelijke monumenten. Voor rijksmonumenten zijn andere financieringsmogelijkheden via het Nationaal Restauratiefonds toegankelijk en beschikbaar.

 

Eigenaren volgens deze regelingen zijn natuurlijke of rechtspersonen die een zakelijk recht hebben in de vorm van eigendom, erfpacht of appartementsrecht. Het kan ook een vertegenwoordigende rechtspersoon zijn waarin eigenaren zijn verenigd.

 

Voor energiebesparingsmaatregelen wordt ingezet op isolerende maatregelen. De energiebesparingsmaatregelen zijn gericht op instandhouding van het monument. Dit betekent dat zij van toegevoegde waarde zijn en niet te koste gaan van monumentale waarden. Dit laatste wordt onder andere getoetst bij de behandeling van de Omgevingsvergunning, maar kan ook bij de beoordeling van de aanvraag voor subsidie een rol spelen. Installatietechniek kan aan de orde zijn, mits deze een verbetering van de instandhouding met zich mee brengen. Installaties en toebehoren voor energieopwekking in welke vorm dan ook, vallen buiten deze regeling.

 

Restaureren is de activiteit gericht op het opheffen van bouwtechnische gebreken aan monumentale onderdelen van beschermde monumenten. Doel is de instandhouding van het monument. Onderhoud valt ook onder het begrip restaureren in deze regeling.

 

Artikel 2 Doelstelling

 

De subsidie wordt verstrekt om restauraties en energiebesparingsmaatregelen bij gemeentelijke monumenten te stimuleren.

 

Artikel 3 Doelgroep

 

De leningen kunnen worden verstrekt aan zowel natuurlijke personen als rechtspersonen die eigenaar zijn van een gemeentelijk monument. Rijksmonumenten of provinciale monumenten komen niet in aanmerking voor subsidie uit deze regeling.

 

Artikel 4 Subsidievorm en wijze van beschikking

 

Dit artikel beschrijft de vorm van de subsidie. De grondslag voor de subsidie ligt in de subsidiebeschikking van de gemeente op basis van deze regeling. De subsidies worden verstrekt voor restauratie en energiebesparingsmaatregelen. De vorm van de subsidie is een laagrentende hypothecaire lening vanuit het SMF.

 

Het Nationaal Restauratiefonds verstrekt op basis van de door de gemeente verleende subsidie een lening uit het SMF na een positieve kredietbeoordeling. De gemeente is geen partij bij deze kredietbeoordeling en krijgt alleen te horen of deze positief of negatief is.

 

De subsidie, en daarmee de lening, worden definitief vastgesteld op basis van een vaststellingsbeschikking. Deze vaststelling gebeurt na afronding en verantwoording van de maatregelen gericht op restauratie en/of energiebesparing.

 

Voor de verwerking en uitwisseling van (persoons)gegevens hebben de gemeente en het Nationaal Restauratiefonds een verwerkersovereenkomst opgesteld, die voldoet aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

 

Artikel 5 Beschikbaarheid van middelen

 

De gemeente Schiedam heeft in 2003 €1.068.000 ingelegd in het SMF ingebracht. Vanuit dit revolverend fonds worden subsidies verleend en leningen verstrekt. Als er geen of beperkt middelen zijn, dan wijst de gemeente de aanvraag (ten dele) af.

 

Aanvragen worden op volgorde van indiening behandeld. De Gemeente Schiedam geeft de Verleningsbeschikking af voor een subsidie in de vorm van een lening, rekening houdend met lopende verplichtingen, waaronder de beheervergoeding en vergoeding van incassokosten. Ook wordt rekening gehouden met offertes die zijn uitgebracht maar waarvan de lening nog niet is ingegaan en overige verleningsbeschikkingen waarvoor nog geen offerte is uitgebracht.

 

Het subsidieplafond wordt jaarlijks door de gemeente vastgesteld op het bedrag dat op 1 januari van elk kalenderjaar beschikbaar is binnen het Schiedams Monumentenfonds na aftrek van verplichtingen, met dien verstande dat dit beschikbare bedrag gedurende het kalenderjaar zal wijzigen als gevolg van ontvangst van aflossingsbedragen en rente.

 

Artikel 6 Aanvraag en verleningsbeschikking

 

Een aanvraag voor een subsidie in de vorm van een lening wordt gedaan met een daarvoor beschikbaar formulier bij burgemeester en wethouders. Het volledig ingevulde en ondertekende formulier dient ook vergezeld te gaan van de op het formulier vermelde bijlagen. Indien de aanvraag niet voldoet, dan krijgt de aanvrager eenmalig de gelegenheid om binnen een redelijke termijn de ontbrekende gegevens alsnog te verstrekken. Indien de ingediende gegevens onvoldoende zijn om de aanvraag te beoordelen, dan besluiten burgemeester en wethouders de aanvraag niet te behandelen. Hiervan wordt de aanvrager op de hoogte gesteld.

 

Dit artikel vermeldt expliciet de behandelingstermijn van een ontvankelijke aanvraag. Deze wijkt op punten af van de ASV.

 

Op basis van deze beschikking kan bij het Nationaal Restauratiefonds de lening worden aangevraagd. Deze voert een kredietbeoordeling uit. Zonder een positieve kredietbeoordeling wordt de subsidie op nihil vastgesteld.

 

Artikel 7 Lening

 

Dit artikel beschrijft in algemene zin de wijze waarop het Nationaal Restauratiefonds een aanvraag voor een lening in behandeling neemt. Het Nationaal Restauratiefonds bepaalt zelf zijn procedures en de regeling kan en wil deze niet doorkruisen. Het artikel geeft wel een weergave van de werking van het SMF en met name op het vlak van de duur van de leningen en de hoogte van de rente. Een van de belangrijkste condities is het aanbieden van de lening tegen een lager rentetarief dan de geldende marktrente. Hoe langer de rentevaste periode is, hoe aantrekkelijker de regeling. Leningen uit het SMF hebben een rentevaste periode voor de volledige looptijd van 30 jaar. NB. Indien de eigenaar binnen de looptijd van de lening uit het SMF besluit tot vervreemding van het monument, dan wordt de lening beëindigd en dient de eigenaar het restant van de schuld, uiterlijk bij overdracht aan de koper, terug te storten aan het Nationaal Restauratiefonds, waarmee de lening wordt teruggestort in het SMF.

 

Artikel 7 Subsidiabele kosten en hoogte subsidie

 

Dit artikel bevat enkele algemene bepalingen over subsidiabele kosten, die zowel van toepassing zijn op leningen restauratie en energiebesparing. In artikelen 8 en 9 zijn specifieke bepalingen en minimale en maximale leenbedragen vermeld voor respectievelijk maatregelen voor restauratie en energiebesparing.

Werkzaamheden die in zelfwerkzaamheid worden uitgevoerd komen in het kader van deze regeling niet voor financiering in aanmerking.

 

In plaats van kosten van de architect kunnen ook de kosten van een technisch adviesbureau als subsidiabel worden aangemerkt.

 

De kosten voor het afsluiten van de SMF lening betreffen de behandelingskosten van het Nationaal Restauratiefonds en de notariskosten.

 

Dubbele subsidiëring en leningverstrekking voor dezelfde werkzaamheden wordt voorkomen. Leningen en subsidies kunnen echter wel worden gestapeld, zolang maar niet voor dezelfde kosten tweemaal subsidie wordt verstrekt.

 

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dienen de subsidiabele restauratiekosten minimaal €10.000 te bedragen. Er kan per pand niet meer dan €100.000 uit het SMF worden geleend. Als er dus maximaal geleend wordt voor energiebesparingsmaatregelen, dan resteert er nog €75.000 voor restauratie. Het betekent ook dat al er al een lening is verstrekt voor restauratiewerkzaamheden, voor bijvoorbeeld €90.000 er slechts ruimte is voor een aanvullende lening voor energiebesparingsmaatregelen van €10.000.

 

In het geval een monument is gesplitst dan geldt eveneens dat de maximale lening voor restauratie en energiebesparingsmaatregelen niet meer dan €100.000 bedraagt.

 

Artikel 9 Specifieke bepalingen restauratie

 

De subsidiabele kosten voor restauratie omvatten casco en monumentale interieuronderdelen. De gemeente hanteert hiervoor de richtlijnen voor de vaststelling van de subsidiabele kosten van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, volgens de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM) of vergelijkbare toekomstige regelingen.

 

In geval er voor werkzaamheden ten behoeve van restauratie gebruik kan worden gemaakt van een uitkering op basis van verzekering, dan kunnen de kosten die al door deze uitkering worden gedekt niet in aanmerking komen voor subsidie.

 

Artikel 10 Specifieke bepalingen voor energiebesparingsmaatregelen

 

Het is in het kader van deze regeling, die gericht is op financiering van werkzaamheden ten behoeve van duurzame instandhouding van monumenten, van belang dat de maatregelen geen schade aanbrengen aan het monument. Om die reden wordt vereist dat voor de maatregelen een omgevingsvergunning is aangevraagd en verkregen. Dit betekent ook dat maatregelen die worden toegepast op niet-monumentale onderdelen van een gebouw (en op grond van monumentenbescherming niet vergunningplichtig zijn) niet subsidiabel kunnen zijn.

 

Net als bij restauratieve maatregelen worden een minimum en maximumbedrag bepaald. In dit geval gaat het om minimaal €10.000 (zoals bepaald in artikel 7) en maximaal €25.000.

 

Artikel 11 Weigeringsgronden

 

Dit artikel vermeldt de weigeringsgronden.

 

Indien er sprake is van ongeoorloofde staatssteun, dan zal de gemeente de lening op basis van de ASV weigeren.

 

Artikel 12 Algemene verplichtingen

 

Aan subsidies kunnen verplichtingen worden verbonden. Dit artikel somt de in deze regeling toe te passen verplichtingen op. Deze hebben onder andere betrekking op termijnen van de afronding van de werkzaamheden waarvoor de lening wordt verstrekt. De termijn van 130 weken houd rekening met de aard van een restauratieproject. Hierbij is ook rekening gehouden met de noodzaak voor een krediettoets en met de termijn van een omgevingsvergunning. Voor energiebesparingsmaatregelen is de termijn bepaald op 65 weken.

 

De gemeentelijke ambtenaren monumentenzorg moeten bij de uitvoering van de werkzaamheden worden betrokken. Deze verplichting is complementair aan de verplichtingen uit de Omgevingsvergunning.

 

Als niet aan de verplichtingen uit de verleningsbeschikking wordt voldaan, dan kan de subsidie en daarmee de lening uiteindelijk lager worden vastgesteld.

 

Artikel 13 Bijzondere verplichtingen bij restauratie

 

In de beschikking voor een restauratielening wordt altijd een verplichting opgelegd om het pand in goede staat van onderhoud te houden. Deze verplichting is niet overdraagbaar op een volgende eigenaar. Gedurende de looptijd van de lening kunnen burgemeester en wethouders altijd de eigenaar aanschrijven achterstallig onderhoud weg te werken.

 

De eigenaar is verplicht het object in voldoende mate te verzekeren tegen brand- en stormschade.

 

De gemeente hanteert de meest actuele uitvoeringsvoorschriften van de stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumenten (ERM). Afwijking is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 14 Gereedmelding van de werkzaamheden

 

Dit artikel bepaalt de wijze waarop de eigenaar/aanvrager de werkzaamheden na de voltooiing daarvan moet verantwoorden, zodat de lening definitief kan worden vastgesteld. Hiervoor is een formulier beschikbaar. Bij de gereedmelding worden ook bewijsstukken gevoegd dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd aan de hand van facturen en betaalbewijzen. De eigenaar/aanvrager kan ook kiezen voor het overleggen van een accountantsverklaring. Dat laatste is een keuze van de aanvrager.

 

Artikel 15 Vaststellingsverzoek en vaststellingsbeschikking

 

In dit artikel is bepaald dat de gereedmelding tevens geldt als een verzoek tot vaststelling van de subsidie, waarmee de hoogte van de lening definitief wordt bepaald. Het is hiervoor noodzakelijk dat alle relevante bijlagen bij de gereedmelding zijn opgenomen. Indien dit niet het geval is, worden deze gegevens bij de eigenaar/aanvrager opgevraagd. Pas als de gereedmelding compleet is, gaan de termijn uit lid 2 lopen. Deze termijnen wijken af van de bepalingen in de ASV.

 

Als de kosten lager uitvallen dan de beschikking, dan zijn de werkelijke kosten bepalend. Artikel 17 bepaalt hoe er wordt omgegaan met een lager vastgestelde subsidie en daarmee lager leenbedrag.

 

Artikel 16 Intrekken van de lening

 

Als aan de voorwaarden en verplichtingen in de beschikking door de aanvrager/eigenaar niet wordt voldaan, dan kunnen burgemeester en wethouders het Nationaal Restauratiefonds verzoeken om niet of niet geheel tot betaling over te gaan, of de lening intrekken en het uitgekeerde bedrag terugvorderen. In de praktijk betekent dit dat restantbedragen op het bouwdepot worden teruggestort in het SMF en dat voor reeds uitgegeven kosten een andere leenconstructie moet worden gevonden. Dit wordt in nauwe afstemming met het NRF en de aanvrager/eigenaar vormgegeven.

 

Artikel 17 Overgangsregeling

 

Er is op dit moment geen geldende regeling met betrekking tot het verstrekken van leningen uit het SMF. Voor de reeds verstrekte leningen en in behandeling zijnde leningen, gelden de bepalingen uit de verstrekte subsidiebeschikkingen.

 

Artikel 18 Inwerkingtreding

 

Deze regeling treedt in werking op de dag van de bekendmaking.

 

Artikel 19 Citeertitel

 

De citeertitel van deze regeling is: Regeling financiering restauratie en energiebesparingsmaatregelen voor monumenten uit het Schiedams Monumentenfonds (2021).