Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Reglement adviescommissie welzijn Den Haag 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement adviescommissie welzijn Den Haag 2021
CiteertitelReglement adviescommissie welzijn Den Haag 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpReglement adviescommissie welzijn Den Haag 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-06-2021Nieuwe regeling

01-06-2021

gmb-2021-181745

RIS308949 DPZ/10111269

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement adviescommissie welzijn Den Haag 2021

Toelichting

In navolging van het coalitieakkoord Samen voor de Stad 2019 – 2022 (RIS 304121) vernieuwt de gemeente Den Haag haar welzijnsbeleid voor de stad. Doel is het beleid meer passend te maken aan het Den Haag van 2021. Dit gebeurt met input vanuit het werkveld en een in te stellen Adviescommissie welzijn Den Haag 2021 die zal adviseren over het op te stellen beleid en de periodieke evaluatie van dit beleidsplan welzijn 2021-2024. Hiermee geeft het college invulling aan de opgave in het coalitieakkoord tot het instellen van een onafhankelijke adviescommissie welzijn. De taken van de Adviescommissie welzijn Den Haag 2021, de reikwijdte hiervan en andere afspraken staan vastgelegd in onderstaand reglement. Het instellen van de commissie en het aanstellen van de leden van de commissie vindt plaats via een separaat besluit.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen het navolgende Reglement adviescommissie welzijn Den Haag 2021:

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

adviescommissie:

Adviescommissie welzijn Den Haag 2021. Adviseert burgemeester en wethouders bij vorming en evaluatie van het welzijnsbeleid;

college:

burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag.

 

Artikel 2. Taken

  • 1.

    De adviescommissie heeft tot taak het college te adviseren bij besluitvorming op het beleidskader welzijn, de daaraan verbonden deelbesluiten en de evaluatieopzet van dit beleid.

  • 2.

    De adviezen zijn openbaar maar niet bindend.

 

Artikel 3. Samenstelling, benoeming en aftreding adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit commissieleden met specifieke expertise ten aanzien van het professioneel welzijnswerk.

  • 2.

    Leden van de adviescommissie communiceren helder en stellen zich initiatiefrijk en onafhankelijk op.

  • 3.

    De adviescommissie bestaat uit minimaal 3 leden, waaronder 1 voorzitter.

  • 4.

    Binnen de adviescommissie is brede expertise aanwezig met betrekking tot de ontwikkelingen in o.a. de volgende disciplines en sectoren: jongerenwerk, samenlevingsopbouw, club en buurthuiswerk, onafhankelijke cliëntondersteuning en maatschappelijk werk.

  • 5.

    Binnen de commissie is voldoende kennis aanwezig ten aanzien van o.a. de volgende gebieden:

    a. trends en ontwikkelingen binnen het sociaal domein;

    b. het welzijnsdomein in het bijzonder;

    c. kennis van verschillende doelgroepen in de stad Den Haag.

  • 6.

    Leden van de adviescommissie worden door het college voor vier jaar benoemd.

  • 7.

    Het college kan een lid voor maximaal één periode herbenoemen.

  • 8.

    Het college kan voor elk lid een stemgerechtigde plaatsvervanger benoemen.

  • 9.

    Een nieuw lid en een nieuw plaatsvervangend lid van de adviescommissie worden door het college benoemd op voordracht van de overige leden van de adviescommissie.

  • 10.

    Het lidmaatschap van de adviescommissie is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, raadscommissies en het college van de gemeente Den Haag.

  • 11.

    De leden van de adviescommissie treden af in een door de adviescommissie vooraf opgesteld rooster. Een lid is na aftreden meteen herkiesbaar voor een eventuele tweede termijn.

  • 12.

    Een lid van de adviescommissie kan te allen tijde om ontslag vragen. Hij meldt dit schriftelijk aan het college.

  • 13.

    Het college kan een commissielid tussentijds gemotiveerd uit zijn functie ontslaan.

  • 14.

    Een lid van de adviescommissie blijft na aftreden in functie totdat hij is herbenoemd, dan wel een nieuw lid is benoemd.

  • 15.

    De benoeming van een lid ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt binnen drie maanden na het ontstaan van een vacature.

  • 16.

    Een tussentijds benoemd lid treedt af op het tijdstip waarop zijn voorganger zou zijn afgetreden.

 

Artikel 4. Integriteit en geheimhouding

  • 1.

    Een commissielid is objectief en onpartijdig, vervult zijn taak zonder vooringenomenheid en misbruikt zijn positie op geen enkele wijze.

  • 2.

    Een commissielid behandelt de hem toegezonden stukken als vertrouwelijk.

  • 3.

    Alles wat in een vergadering wordt besproken, is strikt vertrouwelijk. Commissieleden doen geen mededelingen aan derden over wat ter vergadering is besproken.

  • 4.

    Commissieleden die worden benaderd over de inhoud van een advies of een besluit verwijzen de vraagsteller naar de ambtelijk secretaris.

 

Artikel 5. Voorzitter en ambtelijk secretaris

  • 1.

    De leden van de Adviescommissie welzijn Den Haag 2021 benoemen uit haar midden een voorzitter.

  • 2.

    Bij aftreden van de voorzitter benoemt de adviescommissie uit haar midden een nieuwe voorzitter.

  • 3.

    De adviescommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris voor maximaal 250 uur per jaar.

  • 4.

    De ambtelijk secretaris wordt aangesteld vanuit de ambtelijke organisatie van de gemeente Den Haag.

  • 5.

    De ambtelijk secretaris is geen lid van de adviescommissie, en heeft geen stemrecht, maar neemt wel deel aan de vergaderingen.

 

Artikel 6. Taken voorzitter en ambtelijk secretaris

  • 1.

    Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:

    a. het vaststellen van de agenda, in overleg met de ambtelijk secretaris;

    b. het bepalen van dag en tijdstip van de vergadering;

    c. het leiden van de vergadering;

    d. het peilen van meningen binnen de adviescommissie en vaststellen dat een besluit is genomen;

    e. de voorzitter tekent de adviezen die van de adviescommissie uitgaan.

  • 2.

    Tot de taken van de ambtelijk secretaris behoren onder meer:

    a. het bekendmaken van de agenda en andere publicaties op verzoek van de adviescommissie;

    b. het mede opstellen en versturen van de agenda en bijbehorende stukken aan de voorzitter en de overige leden;

    c. het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en de overige leden van de adviescommissie;

    d. het bijwonen van de vergaderingen, het bijhouden van de presentielijst en het zorgen voor het conceptverslag en de besluitenlijst;

    e. op verzoek van adviescommissie het opstellen van het conceptadvies aan het college of ondersteuning hierbij;

    f. het zo spoedig mogelijk schriftelijk aanbieden van een advies van de adviescommissie aan het college;

    g. het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van het uitgebrachte advies.

 

Artikel 7. Taken commissieleden

Tot de taken van de commissieleden behoren:

  • a. de voorbereiding van het schriftelijke advies betreffende het nieuwe Beleidsplan welzijn 2021 - 2024;

    b. de voorbereiding van het schriftelijk advies betreffende de opzet van de beleidsevaluatie;

    c. mondeling overleg op ambtelijk niveau in de fase van beleidsvoorbereiding, beleidsuitvoering en evaluatie van het welzijnsbeleid.

 

Artikel 8. Vergoedingen

  • 1.

    Een lid van de adviescommissie ontvangt een vergoeding voor bijgewoonde vergaderingen overeenkomstig de Verordening geldelijke vergoedingen commissieleden niet zijnde raadsleden conform hoogste categorie.

  • 2.

    De aanwezigheid van een lid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

  • 3.

    De leden declareren deze vergoeding bij de ambtelijk secretaris.

 

Artikel 9. Wijze van advisering

  • 1.

    De adviescommissie adviseert het college schriftelijk op het vast te stellen beleidsplan welzijn 2021-2024.

  • 2.

    Voorafgaand aan het schriftelijk advies vindt mondeling overleg plaats op ambtelijk niveau op tussentijdse versies van beleidsproducten.

 

Artikel 10. Vergaderorde en advies

  • 1.

    Ieder lid heeft het recht schriftelijke voorstellen te doen, welke bij de voorzitter of ambtelijk secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de voorzitter geagendeerd en meegezonden met de stukken voor de eerstvolgende vergadering, waarin over de voorstellen wordt besloten.

  • 2.

    Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen, dat vervolgens door de voorzitter in stemming wordt gebracht.

  • 3.

    De adviescommissie kan in overleg met de ambtelijk secretaris derden uitnodigen de vergadering (deels) bij te wonen voor het geven van een deskundige voordracht, toelichting of advies.

  • 4.

    De adviescommissie komt minimaal 1 keer per jaar bij elkaar.

  • 5.

    De adviescommissie vergadert minimaal 1 keer of zoveel meer als waartoe zij besluit, voorafgaand aan agendering van beleidstukken in het college.

  • 6.

    De vergaderingen van de adviescommissie zijn in beginsel besloten, maar kunnen op besluit van de adviescommissie worden bijgewoond door collegeleden of het ambtelijk apparaat.

  • 7.

    Een advies van de adviescommissie is openbaar. Hiervan wordt afgeweken, wanneer in een adviesaanvraag door het college nadrukkelijk om een niet openbaar advies is gevraagd.

 

Artikel 11. Besluitvorming

  • 1.

    Een advies van de adviescommissie wordt alleen vastgesteld indien ten minste 3 leden ter vergadering aanwezig zijn. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

  • 2.

    Alleen de leden van de adviescommissie hebben stemrecht.

  • 3.

    Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de betreffende leden toegevoegd worden aan de besluitenlijst of aan het advies aan het college.

 

Artikel 12. Wijziging of intrekking van dit reglement

Bij wijziging of intrekking van dit reglement wordt de adviescommissie door het college gehoord.

 

Artikel 13. Slotartikelen

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na datum van publicatie in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement adviescommissie welzijn Den Haag 2021.

 

Den Haag, 1 juni 2021

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen